راهنمای کامل سفر به ترکمن صحرا به همراه عکس
16805 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


نظرتان در مورد سفر به طبیعت بکر ایران چیست؟ آیا دوست دارید به یک دشت سرسبز و وسیع بروید که اسب‌های وحشی به صورت آزادانه در آن می چرخند؟ جایی که هنوز هوایی برای تنفس هست. جایی که هنوز می‌توانید طعم آرامش را زیر دندان خود بچشید و در دل تابستان نسیم خنکی روی صورت خود احساس کنید. جایی که یا مست صدای پرندگان می‌شوید یا دل به صدای رودخانه و آبشار می‌سپارید. اگر به چنین سفری علاقه دارید، پس باید حتما سفر به ترکمن صحرا را تجربه کنید. سفری در دل طبیعت و دیدن مناظری بی مانند که شاید بعد از آن هیچ گاه در زندگی خود با نظیر آنها روبه رو نشوید. پس با کایت همراه شوید تا این منطقه کوهپایه‌ای زیبا را بهتر بشناسید. 

برای مشاهده لیست تورهای ترکمن صحرا + خالد نبی، وارد صفحه "تور ترکمن صحرا" شوید.

ترکمن صحرا کجاست؟ 

بر خلاف چیزی که از نام آن برداشت می‌شود، این منطقه اصلا شبیه به کویر یا صحرا نیست. بلکه کاملا برعکس، این منطقه در شمال شرق ایران قرار گرفته و جزء خوش آب و هواترین مناطق کشور عزیزمان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که منطقه ترکمن صحرا شامل بخش وسیعی از استان گلستان و همچنین خراسان شمالی است. به مجموعه این بخش ها، ترکمن صحرا گفته می‌شود. مناطقی همچون آق قلا، کلاله، گنبد کاووس، سیمین شهر، بندر ترکمن، انبار آلوم، نگین شهر و گمش تپه همگی جزء ترکمن صحرا محسوب می‌شوند. 

ترکمن صحرا در کوهپایه‌های جنگلی البرز قرار گرفته و از سمت غرب در مجاورت دریای خزر قرار دارد. حال چشمان خود را ببندید و منطقه‌ای را تصور کنید که از یک سو به دریا، از سوی دیگر به کوه و از سوی دیگر به جنگل راه دارد. برای دیدن هر یک از این جاذبه‌های طبیعی، نیاز به یک سفر چند روزه مجزا دارید. حالا می توان تصور کرد که سفر به ترکمن صحرا شامل چه مجموعه متراکمی از جاذبه‌های مختلف طبیعی خواهد بود. 

حتی خبره‌ترین طبیعت‌گردان نیز تصور می‌کنند که تنها در استان‌های مازندران و گیلان می‌توانند شاهد چنین مناظر طبیعی زیبایی باشند. اما سفر به ترکمن صحرا مجموعه‌ای بی‌نظیر و کمیاب از ترکیب تمام جاذبه‌هایی است که هر کدام از آنها می‌توانند به تنهایی روح انسان را در خود اسیر کنند. سفر به ترکمن صحرا ترکیبی از دیدن مزرعه، دشت، جنگل، کوه، دریا و روستاهای خودمانی و زیبا خواهد بود. پس به هیچ وجه این سفر را از دست ندهید. 

ترکمن صحرا کجاست؟

جاذبه‌هایی که در سفر به ترکمن صحرا انتظار شما را می‌کشند

همانطور که اشاره کردیم، ترکمن صحرا یک منطقه بسیار بزرگ را شامل می‌شود. به همین دلیل شاید نتوانید تصور کنید که در سفر به ترکمن صحرا ، چه جاذبه‌هایی را خواهید دید. از همین رو قصد داریم شما را با چند مورد از جاذبه‌های دیدنی این منطقه آشنا کنیم تا بتوانید برنامه مناسبی برای سفر خود داشته باشید. 


مقبره خالد نبی

در منطقه ترکمن صحرا، جاده‌ای کوهستانی و روستایی وجود دارد که به کوه گوگجه داغ منتهی می‌شود. اگر مسیر خود را در این جاده ادامه دهید و به بالای کوه برسید، یک مقبره قدیمی و زیبا خواهید دید که به خالد نبی تعلق دارد. شاید خود مقبره جاذبه دیدنی خاصی به حساب نیاید. اما تصور کنید بر فراز کوهی بلند می‌توانید شاهد این همه زیبایی در خلقت خداوند باشید. لذت شما دقیقا از همان زمانی آغاز می‌شود که پا در این جاده کوهستانی قدیمی می‌گذارید. در گام به گام این مسیر، مادر طبیعت شما را به نوعی شگفت زده می‌کند. جزء به جزء این منطقه را می‌توان زیبایی محض دانست. از آن بالا شما می‌توانید تمام تپه ماهورها را زیر پای خود ببینید. در اینجا حس می‌کنید که چشمتان طاقت دیدن این همه زیبایی را ندارد و می‌خواهید از هوش بروید! 

مقبره-خالد-نبی

گورستان مرموز

جالب است بدانید که این گورستان نام خاصی ندارد و همه آن را به نام گورستان مرموز می‌شناسند. با این حال آن را یک میراث فرهنگی به حساب می‌آورند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این گورستان قدیمی که در نزدیکی مقبره خالد نبی است، قدمتی هزاران ساله دارد. نکته جالب توجه در مورد این گورستان آن است که تندیس‌های بزرگی در این منطقه قرار گرفته‌اند.

 به همین دلیل تمام محلیان در مورد این گورستان روایت و افسانه‌های مختلفی را بیان می‌کنند. برخی بر این باور هستند که خالد نبی از شر دشمنان خود به این کوه پناه آورد. اما دشمنان دست از سر او بر نداشتند و رهسپار کوه شدند. در میانه راه به اذن خداوند دشمنان او تبدیل به سنگ شدند. البته برخی محلیان روایت دیگری را بیان می‌کنند. آنها باور دارند که خالد نبی و یارانش طاقت مقابله با دشمنان را نداشتند. به همین خاطر خدواند آنها را تبدیل به سنگ کرد تا جاودانه شوند و از گزند دشمنان در امان بمانند. به هر صورت در سفر به ترکمن صحرا حتما باید از این گورستان مرموز و هیجان انگیز بازدید نمایید. 

گورستان-مرموز

سیمین شهر

همانطور که غرق در خیالات گورستان مرموز هستید، می‌توانید مسیر خود را ادامه دهید تا به تقاطع سیمین شهر برسید. مسیر را که حدود هفت کیلومتر به سمت شمال بروید، به شهری باستانی خواهید رسید. مردم این شهر اکثرا به نمد بافی، قالی بافی و چاقوسازی مشغول هستند. اگر در سفر به ترکمن صحرا قصد خرید سوغاتی دارید، بهترین ایستگاه همینجا است! با خرید از مردم این شهر کوچک تاریخی می‌توانید هم به اقتصاد آنها کمک کنید و هم از محصولاتی که با عشق و مهارت تهیه شده‌اند، سالیان سال استفاده نمایید. اما باید بدانید که وقت استراحت نیست. باید مسیر را به سمت آق قلا ادامه دهید. پس به سمت راه آهن رفته و از روی پل آن عبور کنید. 

سیمین-شهر

آق قلا 

از لحظه‌ای که پل راه آهن را پشت سر بگذارید، حدود 20 کیلومتر باید پیش بروید تا به آق قلا برسید. آق قلا یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود که حتما باید بازدید از آن را در برنامه سفر به ترکمن صحرا قرار دهید. آق قلا از همان بدو ورود، شما را با پل تاریخی بزرگ خود شگفت زده خواهد کرد. مردمان محلی ترکمن نیز در این شهر مشغول قالی و گلیم بافی هستند. صنایع دستی این شهر بی‌نظیر است. زیورآلاتی را می‌توانید در میان مغازه‌های این شهر کوچک پیدا کنید که نظیر آن را حتی تا به حال ندیده‌اید. کمی در اینجا توقف کنید و سپس مسیر خود را به سمت گنبد کاووس ادامه دهید. 

آق-قلا

هزار دره 

همانطور که مسیر را از آق قلا به سمت گنبد کاووس ادامه می‌دهید و انتظار رسیدن به این شهر را دارید، با یک پدیده زمین شناسی زیبا رو به رو خواهید شد. انگار ترکمن صحرا قصد دارد تا حد امکان شما را مبهوت زیبایی خود کند. هزار دره قدمت تاریخی زیادی دارد. در طی سالیان سال، با روی هم نشستن رسوبات سست، این منظره زیبا شکل گرفته. فرسایش آب و خاک باعث شده تا این منطقه شکل خاصی به خود بگیرد و آن را به نام هزار دره بشناسند. 

هزار-دره

گنبد کاووس

حتی اگر تا به حال از ترکمن صحرا چیزی نشنیده باشید باز هم حداقل یک بار نام گنبد کاووس به گوش شما خورده. زیباترین جاذبه‌ای که در سفر به ترکمن صحرا انتظار شما را می‌کشد، گنبد کاووس است. جالب است بدانید که میل گنبد را باید جزء بلند‌ترین برج‌های آجری تمام دنیا به شمار آورد. این برج حدود 70 متر طول و هزار سال قدمت دارد و یادگار دوران باستان ایران است. در این بنای آجری عظیم و باستانی، پیکر قابوس، پسر وشمگیر دفن شده که از امرای آل زیار بوده. نکته قابل توجه اینجاست که گنبد کاووس را علاوه بر فهرست آثار ملی ایران، در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسانده‌اند. اما این برج آجری، تنها زیبایی آن نیست. در اطراف برج، باغ و بوستانی زیبا قرار دارد که می‌توانید ساعت‌ها در آن استراحت کرده و لذت ببرید. 

در گنبد کاووس بهتر است به دریاچه مصنوعی، بازار بزرگ روس‌ها، تالاب‌های آجی گل، آلاگل و الما گل و مجتمع سوارکاری نیز سری بزنید تا سفر به ترکمن صحرا برای شما تبدیل به یک خاطره فراموش نشدنی شود. 

گنبد-کاووس

بندر ترکمن 

بندر ترکمن در سال 1306 توسط پهلوی اول احداث شد. تنها هدف از ساخت این بندر، مانور‌های نظامی بود. جالب است بدانید که بندر ترکمن جزء اولین شهر‌هایی بود که در ایران بر اساس قواعد و قوانین شهرسازی مدرن ساخته شد و در ساخت آن مهندسین داخلی و خارجی زیادی دخالت داشتند. اگر قصد بازدید از جزیره آشوراده را دارید، می‌توانید از بندر ترکمن سوار بر قایق شوید و از این جزیره زیبا که در دل دریای خزر قرار گرفته نیز بازدید نمایید. در ضمن حتما طی سفر به ترکمن صحرا ، طوری برنامه‌ریزی کنید که دوشنبه به بندر ترکمن برسید. زیرا دوشنبه بازار این بندر بسیار دیدنی است و می‌توانید خرید خیلی خوبی داشته باشید. 

بندر-ترکمن

اسب‌های اصیل ترکمن

قطعا تا به حال نام اسب ترکمن به گوش شما خورده است. اسب ترکمن جزء برترین نژاد‌های اسب در تمام دنیا محسوب می‌شود که دارای استقامت، سرعت و شجاعت بسیار زیاد است. باید بدانید که داریوش کبیر در سپاه خود از اسب‌های ترکمن استفاده می‌کرد و یکی از دلایل پیروزی‌های متعدد او، همین اسب‌ها بودند. حتی شاردن در سفرنامه خود چنین نوشته که : اسب ایرانی زیباترین و بهترین اسب تمام مشرق زمین است. این اسب‌ها از نظر قد و قامت مشابه اسب‌های انگلیسی هستند. از این رو حتما در سفر به ترکمن صحرا باید سری به مراکز پرورش اسب بزنید و این نژاد زیبا را از نزدیک ببینید و لمس کنید. 

اسب‌های-اصیل-ترکمن

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال را به جرات می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های ترکمن صحرا دانست. این آبشار در پنج کیلومتری جنوب شرق علی آباد قرار گرفته و جزء شگفت انگیزترین آبشار‌های ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید با وجود اینکه منطقه ترکمن صحرا یک منطقه بکر و دست نخورده است، اما برای رفاه حال مسافران، در اطراف این آبشار  امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکوی مخصوص چادر زدن، بوفه و نمازخانه وجود دارد. پس می‌توانید به صورت خانوادگی از این آبشار زیبا دیدن فرمایید. 

آبشار-کبودوال

اقامت در ترکمن صحرا

در سفر به مناطق طبیعی، مخصوصا اگر به صورت خانوادگی سفر می‌کنید، مهم‌ترین موضوعی که باید پیش از سفر به آن بیاندیشید، اقامت است. خوشبختانه به دلیل اینکه سفر به ترکمن صحرا طرفداران زیادی دارد، امکانات اقامتی مختلفی را می‌توان در جای جای این منطقه مشاهده کرد. در هر یک از شهر‌ها و روستا‌ها می‌توانید اقامتگاه ‌های بوم‌گردی مختلفی را بیابید که با هزینه‌ای بسیار مناسب و مقرون به صرفه، پذیرای مهمانان محترم خود هستند. البته اگر به همراه تور سفر کنید، می‌توانید شب را در خانه روستاییان سپری نمایید و طعم زندگی واقعی مردم ترکمن را بچشید تا سفر شما به سفری خاطره انگیز تبدیل شود. 


غذاهای محلی ترکمن صحرا 

چشیدن طعم غذاهای سنتی هر دیار، لذتی است که تا آخرین لحظه عمر آن را به یاد خواهید داشت. مردم ترکمن صحرا فرهنگ بسیار منحصر به فرد و ویژه‌ای دارند. به همین دلیل باید انتظار داشته باشید که غذاهای محلی خاصی هم داشته باشند. در این منطقه شما حتما باید طعم غذای چکدرمه را بچشید. چکدرمه نام یک غذای محلی است که از ترکیب گوشت، پیاز، برنج، گوجه فرنگی و روغن حیوانی تهیه می‌شود. علاوه بر آن، آش‌های مردم ترکمن نیز بسیار محبوب هستند. مردم بومی آش‌های مختلفی را از سبزیجات، گوجه فرنگی، بنشن، شکر و پیاز درست می‌کنند که مشابه طعم آن را هیچ‌ وقت نچشیده اید. 

چکدرمه

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا

ترکمن صحرا یک منطقه کوهپایه‌ای محسوب می‌شود. به همین دلیل در شش ماه دوم سال باید انتظار سردی هوا را داشته باشید. از این رو اکثر مسافران، فصل بهار و ایام نوروز را برای سفر به این خطه سرسبز انتخاب می‌کنند. بهترین زمان ممکن برای بازدید از ترکمن صحرا، اردیبهشت ماه است. در این ماه اکثر دشت‌های اطراف پوشیده از گل‌های بهاری زرد رنگ می‌شوند. آب آبشار کبودوال در حداکثر مقدار خود است و هوایی لطیف و معتدل صورت شما را نوازش می‌کند. بسیاری از آژانس های مسافرتی، تور‌های سفر به ترکمن صحرا را در ایام نوروز برگزار می‌کنند. پس عید امسال، سفر به ترکمن صحرا را در لیست سفرهای احتمالی خود قرار دهید! 

فراموش نکنید که در هر لحظه و هر جا، کایت می‌تواند بهترین خاطرات را برای شما رقم بزند. با کایت سفر کنید تا بر فراز آسمان از تک تک زیبایی‌های ترکمن صحرا لذت ببرید. به نظر شما بهترین راه اقامت در ترکمن صحرا کدام است؟ اقامتگاه ‌های بوم‌گردی؟ خانه روستاییان؟ یا کمپ زدن در دل طبیعت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در این مطلب به معرفی کامل ترکمن صحرا پرداختیم، در صورتی که در زمینه سفر به این منطقه در ذهنتان باقی مانده است، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان تورهای داخلی کایت به شماره تماس 02175097700 تماس حاصل کنید و همچنین می‌توانید لیست تورهای طبیعت گردی را در صفحه "تورهای طبیعت گردی" مشاهده فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید