جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا
3848 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله کایت، شما را به سوی منطقه خوش‌آب‌وهوا و استثنایی دیگری از شمال برده و با جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا آشنایتان می‌کنیم. در ادامه با 9 مورد از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا آشنا خواهید شد.

برای مشاهده تورهای طبیعت گردی ترکمن صحرا + خالد نبی وارد صفحه "تور ترکمن صحرا" شوید.


1. گنبد قابوس

به جرات می‌توان گفت یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، گنبد قابوس، یادگاری از تمدن برجسته تبرستان بوده که با ارتفاع 72 متری به عنوان بلندترین برج آجری جهان بر فراز تپه‌ای خاکی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.


گنبد قابوس


 علاقمندان به آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، می‌توانند در کنار سایر گردشگران به سراغ بازدید از گنبد قابوس یا کاووس که به دستور قابوس بن وشمگیر، حاکم سلسله زیاریان در سال 375 هجری شمسی ساخته‌شده، از فضای دیدنی و محوطه بازسازی‌شده اطراف آن لذت ببرند. 


2. آبشار کبودوال

آبشار کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، در فاصله 5 کیلومتری از علی‌آباد کتول گلستان واقع شده و در عمق دره‌ای با جنگلی انبوه جای گرفته و مسیر رسیدن آن علی‌رغم طولانی بودن جذابیت‌هایی نیز دارد. شما در طول مسیر از راه عبوری سنگ‌فرش با تماشای زیبایی‌های چشم‌نواز اطراف، موسیقی صدای آب و آواز پرندگان جنگل راهی این آبشار، یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا می‌شوید. 


آبشار کبودوال


در کنار این آبشار، امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، چادر و محل استراحت تعبیه شده است. 


3. آرامگاه و گورستان خالد نبی

بر فراز مجموعه‌ای از تپه‌های ماهور سبز رنگ و در نزدیکی بقعه عالم بابا، آرامگاه خالد نبی، یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، و از پیامبران تبلیغی بعد از حضرت عیسی واقع شده است. جهت رسیدن به این آرامگاه باید از مراوه‌تپه به بالای کوه گوگجه داغ بروید، مسیری کوهستانی و همچون تابلویی نقاشی زیبا و گورستان کنار آن تماشایش شما را شگفت‌زده می‌کند. 


آرامگاه و گورستان خالد نبی


یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه این قبرستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، سنگ قبرهایش می‌باشد که در مورد ظاهرشان و چرایی وجودی‌شان به این شکل نظریات متعددی مطرح‌شده است. سنگ قبرهای این قبرستان، به شکل آلت تناسلی مردانه بوده و ارتفاع تعدادی‌شان به 2 متر می‌رسد و در کنارشان، سنگ‌های قبرهایی به شکل آلت تناسلی زنانه دیده می‌شود. 

در کنار این قبرستان و آرامگاه، بقعه‌های عالم بابا و چوپان آتا نیز وجود دارد. 


4. جزیره آشوراده

جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر، در شهر بندر ترکمن واقع شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا به شما رفته و در زمره تالاب‌های پراهمیت جهان جای دارد و به عضویت پناهگاه حیات وحش درآمده است. در این منطقه زیبا و دیدنی می‌توانید شاهد گونه‌های گیاهی همچون تمشک و درختچه‌های انار ترش و حیواناتی همچون شغال، خرگوش، روباه، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی باشید. 


جزیره آشوراده


5. اسب‎‌های ترکمن

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، اسب‌های اصیل ترکمن و جذابیت تماشا و سواری بر آن‌هاست. اسب‌هایی با نژاد خالص، همچون یموت، چناران و آخال با اندامی کشیده، دمی باریک و سروگردنی زیبا به رنگ‌های کهر، نیلی، سمند و قره-کهر. 

سالانه به منظور حفظ این ذخایر ارزشمند، اقدامات و برنامه‌هایی در راستای ترویج ورزش سوارکاری، مسابقات مختلفی همچون زیبایی، سرعت و... برگزار می‌گردد. جالب است بدانید که این اسب‌های ترکمن که یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا به شمار می‌روند، در گذشته به خاطر داشتن سرعت، شجاعت و استفامت در سپاه داریوش هخامنشی در پیروزی لشکریان ایران بر دشمن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کردند. 


اسب‎‌های ترکمن


حتماً در سفرتان به این منطقه و در بین جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، بازدید از اسب‌های ترکمن و سواری گرفتن از آن‌ها را در فهرست برنامه‌های‌تان قرار دهید. 


6. پارک ملی گلستان

پارک ملی یا جنگل گلستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، منطقه‌ای است حفاظت‌شده در بخش شرقی استان گلستان و قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده ایران به شمار می‌رود و در آن 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، پناهگاه و مامنی بسیار لذت‌بخش را برای حیات وحش این خطه سرسبز فراهم کرده است. گردش در جنگل گلستان، جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان بدل شود و در میراث جهانی یونسکو از آن به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره یاد می‌شود. 


پارک ملی گلستان


7. هزاردره  

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، هزار دره، منطقه‌ای با سنگ‌های سست یا رسوب‌های ریز پوشیده‌شده که هیچ پوشش گیاهی در آن وجود نداشته و فرسایش‌های آبی و تراکم بسیار بالای آبراهه‌های موجود، باعث تشکیل ناهمواری‌های زیاد در این منطقه شده است. تماشای این منطقه دیدنی و تصویربرداری در کنار آن را در سفرتان به خطه ترکمن‌های کشور و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا به شدت توصیه می‌کنیم. 


هزاردره


8. سیمین ‌شهر

در فاصله 7 کیلومتری از گورستان رازآلود خالد نبی به سمت شمال، به سیمین‌شهر می‌رسید، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا که در آن چندین بنای تاریخی و کارگاه‌های چاقوسازی، نمدمالی و قالی‌بافی زنان ترکمن دیده می‌شود. 


9. سایر آثار تاریخی

در سفرتان به ترکمن صحرا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، می‌توانید از تپه‌ باستانی کمیش تپه کوچک، مدرسه و مسجد کریم ‌ایشان، حوزه عملیه عرفانی قره‌بلاغ، دیوار تاریخی گرگان یا دیوار ترکمن صحرا دیدن کنید. 

در این مطلب به معرفی جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا در شمال ایران پرداختیم. تجربیات ارزشمند خودتان را در این مورد در قسمت کامنت پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید