شگفت انگیزترین دره های ایران
8955 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

دره به فرورفتگی میان دو کوه که در یک جهت خاص گسترش یافته، گفته می‌شود. دره‌ها یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی هستند که نمونه‌های بسیاری از آنها را در ایران می‌توان پیدا کرد. اما آیا شگفت انگیزترین دره های ایران را می‌شناسید؟  در این مقاله از کایت، 8 مورد از زیباترین دره های ایران را معرفی کرده‌ایم که بدون شک بازدید از آنها تجربه‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد. 

تورهای پیشنهادی:

تور طبس

تور چابهار

تور قشم

معرفی زیباترین دره های ایران

دره کول خرسان یا دره ارواح 

معرفی بهترین دره های ایران را با دره کول خرسان آغاز می‌کنیم؛ مکانی که از آن با نام «دره ارواح» نیز یاد می‌کنند. این دره در 35 کیلومتری شمال دزفول و در مسیر منطقه سرپله واقع شده و بی‌شک یکی از زیباترین دره های ایران به حساب می‌آید. 

طبیعت وحشی، دیوارهای بلند، رودخانه‌های پرخروش و درخت‌هایی همچون سدر و کُنار، مناظری خیال‌انگیز را در دره کول خرسان به عنوان یکی از بهترین دره های ایران به وجود آورده است. آبشارها و باریکه‌های آبی که از دیوارها به بیرون می‌ریزند، حس واقعی طبیعت را در شما احیا خواهند کرد. جالب است بدانید دیوارهای این دره در برخی بخش‌ها به اندازه‌ای باریک می‌شوند که فقط یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. با توجهی به نزدیکی این منطقه به کوه‌های زاگرس و عدم تابش مستقیم نور، دمای هوا در این منطقه در فصل تابستان، برخی مواقع به زیر 20 درجه نیز می‌رسد.

دره-کول-خرسان

دره شمخال ؛ یکی از خاص‌ترین دره های ایران 

یکی دیگر از بهترین دره های ایران که هوش را از سر شما می‌برد، دره شمخال است. این دره شگفت انگیز که در 25 کیلومتری مرکز ترکمنستان با خراسان شمالی و شهر مرزی باجگیران واقع شده، 18 کیلومتر طول دارد و اگر می‌خواهید تمام شگفتی‌های آن را لمس کنید، توصیه می‌کنیم ماجراجویی خود را از روستای شمخال آغاز نمایید. 

دره-شمخال

وجود یک رودخانه طولانی که نهایتا به شالیزارهای انتهای آن می‌ریزد، حس و حال فوق‌العاده‌ای را به این دره بخشیده است. در کنار این رودخانه می‌توان درختان گردوی جنگلی چندصد ساله را پیدا کرد. مسیر پر پیچ و خم دره شمخال با دیوارهای سنگی 100 تا 200 متری نیز بی‌شک شما را مبهوت خواهد کرد. توصیه می‌کنیم در فصولی مثل بهار و تابستان به این منطقه سفر کرده و از زیبایی‌های بکر آن لذت ببرید.  

کال جنی طبس ؛ یکی از مرموزترین دره های ایران 

همان‌طور که از نام کال جنی نیز پیداست، ما با یکی از مرموزترین دره های ایران روبه‌رو هستیم. این دره که بومیان از آن با نام «دره جن‌ها» یاد می‌کنند، با دیوارها و ستون‌های بلند که در اثر فرسایش‌های آبی و بادی به وجود آمده‌اند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. دودکش‌های جن که در اثر فرسایش و در طول هزاران سال شکل گرفته‌اند و همچنین تنورهای جن که در حقیقت استوانه‌های توخالی حاصل از فرسایش هستند، زیبایی‌های کال جنی را دوچندان کرده‌اند.

کال-جنی-طبس

تونل‌ها و خانه‌هایی به نام «خانه گبرها» که در گذشته برای زندگی زرتشتیان در دل دیوارهای کال جنی می‌توان پیدا کرد، از دیگر دیدنی های یکی از شگفت انگیزترین دره های ایران یعنی کال جنی است. 

دره ستارگان ؛ یکی از متفاوت‌ترین دره های ایران  

قشم به عنوان یکی از زیباترین جزایر جنوب کشور، زیبایی‌های بسیاری در خود دارد؛ از جمله دره ستارگان که با ستون‌ها و نقش‌ونگارهای سنگی کوچک و بزرگ، یکی از زیباترین دره های ایران محسوب می‌شود. این شاهکار زمین شناسی در اثر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است، اما اهالی محلی می‌گویند در گذشته، یک شهاب سنگ بزرگ به این منطقه برخورد کرده و سبب شکل‌گیری سنگ‌هایی بزرگ با ظاهری مثل صورت انسان شده است. به علاوه، برخی معتقدند صدای ایجادشده از پیچش باد در این دره، صدای ارواح است. وجود همین شگفتی‌ها باعث شده تا دره ستارگان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم شناخته شود.

دره-ستارگان

دره رنگین کمان ؛ بازی رنگ‌ها در یکی از زیباترین دره های ایران 

در نزدیکی قشم، جزیره هرمز، یکی دیگر از زیباترین دره های ایران به نام «دره رنگین کمان» را می‌توان پیدا کرد. علت اصلی شهرت این دره، وجود خاک‌هایی به رنگ، سفید، بنفش، قرمز، زرد، نارنجی و ... است. در حقیقت، خاک‌ها و سنگ‌های رنگی این منطقه به گونه‌ای در کنار یکدیگر خودنمایی می‌کنند که گویی یک نفر آنها را نقاشی کرده است.

دره-رنگین-کمان

اگر می‌خواهید از یکی از ناب‌ترین دره های ایران بازدید کنید، حتما نام دره رنگین کمان را به خاطر بسپارید. توصیه می‌کنیم پاییز به این منطقه بروید تا در هوایی معتدل بتوانید از تماشای رقص خاک‌های رنگی این منطقه لذت ببرید.

دره شیرز ؛ یکی از هیجان انگیزترین دره های ایران 

اگر با زیبایی‌های لرستان آشنا هستید، پس باید بدانید در دل این منطقه کوهستانی یکی از بهترین دره های ایران نهفته است. اگر به دنبال تفریح در یکی از هیجان انگیزترین دره های ایران هستید، بد نیست سری به لرستان زده و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت، خود را در زیبایی‌های دره شیرز غرق کنید. دره شیرز با رودخانه‌های پرخروش، آبشارهای دیدنی، درختان سبز، کوه‌های سنگی بی‌نهایت زیبا که ارتفاع آنها بعضا به 200 متر هم می‌رسد و همچنین چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌، پذیرای افرادی است که به کوهدشت سفر می‌کنند. 

دره-شیرز

با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به لرستان سفر کرده و از هوایی خنک، از تفریح در یکی از زیباترین دره های ایران لذت ببرید.

دره دوهزار ؛ از سرسبزترین دره های ایران 

جنوب شهر تنکابن میزبان یکی از سرسبزترین دره های ایران به نام «دوهزار» است. در دامنه ضلع شمالی رشته کوه البرز، مجموعه‌از دشت‌ها، مراتع، جنگل‌ها، چمنزارها و قله‌ها را در دره‌ای بسیار زیبا می‌توان پیدا کرد که بازدید از آنها هوش را از سر هر کسی می‌برد. اگر در فصول بهار و تابستان به این منطقه سرسبز سفر کنید، درختانی با برگ‌های رنگی و آب و هوایی معتدل پذیرای شما خواهند بود. جنگل‌های تو در تو و درختان بزرگ جنگل های دوهزار و سه‌هزار که در کنار این دره قرار گرفته‌اند، منظره‌ای خیره‌کننده برای عکاسی و محیطی عالی برای تفریح را پیش روی مسافران قرار می‌دهند.

دره-دوهزار

بسیاری از افراد برای رهایی از شلوغی‌های تمام‌نشدنی شهر، به محیط آرام‌بخش و زیبای دره دوهزار پناه می‌برند. در این منطقه همچنین می‌توان زندگی روستایی و زیبایی‌های آن را هم لمس کرد.

تنگه رغز ؛ عروس دره های ایران 

معرفی بهترین دره های ایران را با صحبت در مورد منطقه‌ای ناب به پایان می‌رسانیم: دره رَغَز. در استان فارس، 30 کیلومتری شهرستان داراب و نزدیکی روستای حسن آباد، دره‌ای به طول 4 کیلومتر با بیش از 60 آبشار و 100 چشمه طبیعی خودنمایی می‌کند. آبشار آذرخش با ارتفاع 65 متر، بلندترین آبشار این منطقه است. آبشار وداع نیز 46 متر ارتفاع دارد و در بخش پایانی دره قرار گرفته است. اینجا علاوه بر رودهای زیبا و آب‌های خروشان، گیاهانی همچون انار، ارژن، ول، برنوک، کل خنگ، پرسیاوشان، مرزنجوش و پونه هم دلبری می‌کنند. 

تنگه-رغز

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز، اوایل خرداد تا اوایل مهر است زیرا چشمه‌ها و رودها پر از آب هستند و هوا نیز معتدل است. جالب است بدانید بسیاری از افراد، تنگه رغز را به عنوان عروس دره های ایران معرفی می‌کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید