غار ایوب کرمان | آشنایی با غار زیبای ایوب، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/03/17 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

غارها از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در هر منطقه‌ای هستند، مکان‌هایی زیبا، رمزآلود و جذاب که گردشگران را به یک ماجراجویی بی نظیر دعوت می‌کنند. در ایران غارهای فراوانی وجود دارد که بعضی از آن‌ها خیلی معروف هستند مثل غار علیصدر همدان، اما در برخی نقاط غارهای دیگری هم وجود دارند که در عین تماشایی بودن چندان شناخته شده نیستند. در این مقاله قصد داریم به استان کرمان سفر کرده و با غار ایوب که در شهر بابک این استان قرار دارد آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید.

غار ایوب کرمان

غار ایوب در استان کرمان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و از مهمترین مکان‌های دیدنی این استان است که در جنوب شرقی روستای دهج از توابع شهر بابک قرار دارد. این غار یکی از غارهای قدیمی و باستانی ایران است که شواهد تاریخی نشان می‌دهد در برهه‌ای از زمان یعنی در عصر اشکانیان به عنوان نیایشگاه کاربرد داشته است. غار ایوب به خاطر دهانه‌ی بزرگی که دارد مشهور است و این ویژگی، این غار را به خمیازه‌ی بلند تاریخ معروف کرده است. همچنین ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی غار ایوب گدازه‌های آتشفشانی هستند و این غار عنوان بزرگ‌ترین غار آتشفشانی ایران را از آن خود کرده است. تمام این ویژگی‌ها در کنار خصوصیات زمین شناسی و باستانی، باعث شده این غار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد. از جمله جاذبه‌های نزدیک به غار ایوب می‌توان به منطقه‌ی جوزم، روستای صخره‌ای میمند، عمارت موسی خان، دریاچه‌ی مخرگه، روستای پاقلعه و روستای ریسه اشاره کرد.

غار ایوب 1

ویژگی‌های غار ایوب

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد غار ایوب بزرگ‌ترین غار آذرین ایران است که بر روی کوهی به همین نام قرار دارد که ارتفاع کوه از سطح دریا 3410 متر بوده و غار در ارتفاع 2876 متری آن واقع شده است. این غار دهانه‌ای بسیار بزرگ به طول 98 و ارتفاع 68 متر دارد، عمق غار به 200 متر می‌رسد و ترکیب سنگی داسیت آندزیت ساختار تشکیل دهنده‌ی آن می‌باشد.

غار ایوب 2

شکل گیری غار ایوب

غار ایوب بزرگ‌ترین غار آتشفشانی ایران است، یعنی از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده است. این غار به این شکل به وجود آمده که هزاران سال قبل در دل کوه‌هایی که از گدازه‌های آتشفشانی داسیتی تشکیل شده بوده انفجاری رخ می‌دهد. این انفجار به این دلیل اتفاق افتاده که آب زیر گدازه‌ها به هم پیوسته، منفجر شده و در نهایت غار زیبای ایوب را به وجود آورده است. مدت‌ها بعد، وقتی سال‌های بسیار زیادی از تشکیل بدنه‌ی اصلی غار گذشته بود، عوامل طبیعی دست به دست هم دادند تا غار ایوب را وسعت ببخشند، مثلا انقباض و انبساط دیواره‌های غار یکی از این عوامل است، درون غار از یک سو رطوبت زیاد وجود دارد و از سوی دیگر هوا سرد است، همین باعث شده که دیواره‌ها سرد و گرم شده و بخش‌هایی از آن‌ها جدا شود که نهایتا به بزرگ‌تر شدن غار انجامیده است. همچنین باد شدید سبب برخورد دانه‌های شن و ماسه به سنگ‌های داسیتی دیواره‌های غار شده و در برخی قسمت‌ها اشکال لانه زنبوری زیبایی را به وجود آورده است.

غار ایوب 3

نامگذاری غار ایوب

در قسمتی از غار ایوب، گودی تقریبا بزرگی قرار دارد که یک ردپا در آن دیده می‌شود، از ظاهر امر پیداست که این ردپا به انسانی قوی هیکل متعلق بوده است. از گذشته مردم محلی اعتقاد داشتند که این ردپای داخل غار به حضرت ایوب تعلق دارد، به همین دلیل این غار نیز به غار ایوب معروف شده است.

غار ایوب 4

قسمت‌های مختلف غار ایوب

از سقف قسمتی از دیواره‌ی شرقی غار، جریان کوچکی از آب روان است که در پایین دیواره به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد، محلی‌ها این حوضچه را حوض آرزوها می‌نامند. آن‌ها اعتقاد دارند اگر کسی در هنگام حضور در غار ایوب، آرزویی داشته باشد و سنگی را درون این حوضچه بیاندازد و این سنگ پس از برخورد با کف حوض به بیرون پرتاب شود، آرزوی آن شخص برآورده خواهد شد. آب این حوضچه قابل آشامیدن، خنک و گواراست و نوشیدن آن حس خوبی به شما خواهد داد. در دیواره‌ی غربی غار ایوب، سوراخ نسبتا کوچکی قرار دارد که به کَت حلال و حرام مشهور است، این سوراخ قطر کمی دارد و گذشتگان معتقد بودند اگر کسی بتواند از داخل این سوراخ رد شود حلال‌زاده و در غیر این صورت حرام‌زاده است، البته این اعتقاد خیلی بی پایه و اساس بوده و تنها باور عده‌ای اندک می‌باشد. در مرکز غار ایوب قسمتی تحت عنوان منزلگاه وجود دارد که از دیرباز محل نیایش و راز و نیاز بوده است، امروزه نیز وقتی به این قسمت غار بروید با کتاب‌های دعای کوچک و بزرگ مواجه خواهید شد. حدودا 150 متر بالاتر از این منزلگاه، بخش دیگری از غار قرار دارد که به آن جایگاه بچه مهتابی می‌گویند، در این قسمت گودالی وجود دارد که در آن یک ردپای انسان به چشم می‌خورد، که همانطور که قبلا گفتیم می‌گویند این ردپای حضرت ایوب است.

غار ایوب 5

آب و هوا و بهترین زمان سفر به غار ایوب

غار ایوب در استان کرمان واقع شده یعنی منطقه‌ای گرم و کویری، تابستان‌های مناطق کویری بسیار گرم است و سفر به این مناطق در تابستان توصیه نمی‌شود. زمستان نیز در مناطق کویری بسیار سرد است، خصوصا در غار ایوب که در منطقه‌ای کوهستانی و در ارتفاعات قرار دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به غار ایوب از نظر آب و هوا، انتهای فصل تابستان، ابتدای فصل پاییز و تمام فصل بهار است، در این زمان‌ها هوای منطقه معتدل است و گرما و سرمای زیاد، گردشگران را اذیت نمی‌کند.

غار ایوب 6

مسیر دسترسی به غار ایوب

اگر می‌خواهید از تهران به غار ایوب بروید، باید از مسیر جاده‌ی تهران بندرعباس استفاده کنید. وارد جاده‌ی تهران بندرعباس شده 35 کیلومتر بعد از دوراهی جوزم و در 7 کیلومتری شهر بابک به روستای دهج می‌رسید. به روستا وارد شده و سراغ غار ایوب را از تابلوها یا از مردم محلی بگیرید تا در نهایت به این غار دیدنی برسید.

آدرس: استان کرمان، شهر بابک، روستای دهج، غار ایوب

غار ایوب 7

وسایل مورد نیاز برای سفر به غار ایوب

مسیر رسیدن به غار ایوب، مسیری کوهستانی است و نیاز به مقداری کوهنوردی دارد. به همین دلیل لباس و کفش مناسب برای کوهنوردی، آب آشامیدنی، چراغ قوه و کوله‌ای سبک از خوراکی‌های ساده، وسایلی هستند که باید به همراه داشته باشید.

نکات بازدید از غار ایوب

در هنگام بازدید از غار ایوب به نکات زیر دقت کنید:

  • لطفا از نوشتن یادگاری روی دیواره‌های باارزش این غار امتناع کرده و در گوشه و کنار آن آشغال نریزید
  • از همراه بردن افراد سالمند و ناتوان به غار ایوب خودداری کنید، زیرا مسیر دسترسی به غار صخره‌ای است و باید مقداری کوهنوردی کنید
  • اگر خواستید از داخل غار عکس بگیرید فلش دوربین یا گوشی خود را خاموش کنید، زیرا نور فلش ممکن است خفاش‌ها را بترساند و باعث حمله‌ی آن‌ها به سمت شما شود
  • غار ایوب در تمام روزهای هفته و به صورت شبانه روزی در دسترس است، اما بهتر است در طول روز برای بازدید از آن بروید، چرا که شب‌ها ممکن است فضای داخلی و مسیر رسیدن به غار خطرناک باشد، ضمن اینکه می‌توانید روزها از زیبایی‌های غار لذت بیشتری ببرید
  • اگر در فصل‌های سرد به غار ایوب رفتید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید

غار ایوب 8

در این مقاله شما را با غار ایوب در استان کرمان آشنا کرده و نکات مورد نیاز را برای سفر به این غار زیبا برایتان شرح دادیم، غار ایوب یکی از جاهای دیدنی کرمان است که زیبایی‌های طبیعی و بخش‌های جذابش، آن را به جاذبه‌ای محبوب در میان گردشگران تبدیل کرده است ،   همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید