راهنمای سفر به ایذه | راهنمای کامل برای سفر به ایذه سرزمین سنگ نگاره‌های عجیب
ضحا اکبری 1403/01/25 48 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان خوزستان شهرهای بسیاری دارد که یکی از یکی زیباتر و دیدنی‌تر هستند، به طوری که در فصول مختلف، شهرهای این استان میزبان هزاران گردشگری است که از نقاط دور و نزدیک برای بازدید از دیدنی‌های این منطقه و طبیعتگردی راهی آن شده‌اند. در میان این شهرها شهر ایذه اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی نیمه کوهستانی هم آب و هوای بهتری نسبت به سایر شهرهای جنوبی کشور دارد و هم آنقدر جاذبه‌های تاریخی و تفریحی‌اش فراوانند که نمی‌دانید به بازدید از کدامیک بروید. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی برای سفر به ایذه شهر سنگ نگاره‌های جذاب در اختیارتان قرار دهیم تا سفر شما را به این منطقه راحت‌تر و لذتبخش‌تر کند، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید : سوغات استان خوزستان

  • آشنایی با شهر ایذه

ایذه شهری در جنوب غربی ایران و در شمال شرقی استان خوزستان است که مرکز شهرستان ایذه می‌باشد، این شهر از تماشایی‌ترین شهرهای استان است که به عنوان قطب اکوتوریسم منطقه شناخته می‌شود. شهرستان ایذه از شمال به لردگان، از جنوب به کهگیلویه و بویر احمد، از شرق به استان چهارمحل و بختیاری و از غرب به مسجد سلیمان می‌رسد، این شهرستان به دو بخش مرکزی و سوسن تقسیم شده و شهرها و دهستان‎‌های متعددی نظیر شهر ایذه، دهستان پیان، دهستان مرغا، دهستان هلایجان و دهستان‌های سوسن شرقی و غربی را در خود جای داده است. ایذه نزدیک به 4 هزار کیلومتر متر مربع مساحت و حدود 120 هزار نفر جمعیت دارد، مردمانی خونگرم و مهمان نواز که به زبان لری و گویش بختیاری صحبت کرده و مسلمان هستند. این مردم بسیار بافرهنگ بوده و آداب و رسوم جذاب و خاصی دارند، چوب بازی در مراسم عروسی، دستمال بازی و شاهنامه خوانی تعدادی از این رسوم زیباست، در ضمن موسیقی تُشمال که موسیقی اصیل بختیاری است و نوای گاگریو از جمله فاکتورهای فرهنگی مخصوص این شهر به شمار می‌روند. ایذه از شهرهای باستانی ایران است، پیشینه‌ی این شهر به دوران عیلامیان می‌رسد و در آن آثار و اشیایی یافت شده که حضور جوامع بشری در دوره‌های مختلف هخامنشی، ساسانی، اسلامی، پهلوی و... را نشان می‌دهد، به عبارت دیگر از دوره‌ی عیلامی‌ها تاکنون این شهر همیشه محل زندگی اقوام گوناگون بوده است. ایذه در طول تاریخ نام‌های زیادی داشته، از الیمایی و آجاپیر گرفته تا ایذج و مالمیر (مال امیر)، اما در دوره‌ی پهلویِ اول نام ایذه را برای همیشه روی آن نهادند.

راهنمای سفر به ایذه 1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر ایذه

ایذه از نظر آب و هوا با سایر شهرهای استان خوزستان تفاوت دارد، همانطور که می‌دانید خوزستان آب و هوایی بسیار گرم دارد، اما هوای ایذه اینطور نیست. این شهر در منطقه‌ای نیمه کوهستانی واقع شده و دارای اقلیم مدیترانه‌ای نیمه کوهستانی می‌باشد، شهرهایی با آب و هوای این اقلیم، تابستان‌هایی تا حدودی گرم و زمستانی‌هایی سرد دارند. اختلاف دمای سالانه‌ی ایذه 21 درجه و میانگین بارش سالانه‌ی آن 644 میلیمتر است، یعنی بیشترین میزان بارندگی را در میان تمام شهرهای استان خوزستان دارد. با توجه به تنوع آب و هوایی در ایذه، در تمام فصول سال می‌توان به این شهر سفر کرد، در بهار طبیعت ایذه بسیار دیدنی و هوای آن معتدل است، گرمای تابستان‌های ایذه با وجود آبشارهای متعدد آن واقعا دلچسب می‌باشد، پاییز فصل رنگارنگی مناظر و هوای خنک است و زمستان این شهر جان می‌دهد برای کوهنوردی و یخ نوردی. در کل بهترین زمان سفر به ایذه از میانه‌های اسفند تا اوایل خرداد است، این فصل شلوغ‌ترین زمان در ایذه است و در آن قیمت‌ها کمی بالا می‌رود، اگر بخواهید هزینه‌ی سفرتان کمتر بشود می‌توانید سفر به ایذه را در تابستان امتحان کنید.

راهنمای سفر به ایذه 2

  • جاذبه‌های گردشگری شهر ایذه

ایذه از جمله شهرهای ایران است که هم جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد و هم جاذبه‌های تاریخی متعدد، ضمن اینکه تفریحات بیشماری نیز در این شهر وجود دارد، در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

تنگ قاسمی: تنگ قاسمی نام دره‌ای عمیق در شرق استان خوزستان و مابین کوه‌های منگشت است، این دره دیواره‌های صخره‌ای بلند دارد و از برخی قسمت‌های آن آبی خروشان می‌گذرد، با بازدید از تنگ قاسمی می‌توانید از دریاچه‌ی سد کارون و کوه‌های منگشت هم دیدن نمایید.

نیایشگاه اشکفت سلمان: از زیباترین جاذبه‌های تاریخی ایذه که طبیعتی بسیار تماشایی هم دارد، اشکفت سلمان است، در این منطقه 4 کتیبه با تصاویر شاه آیاپیر، همسر و خواهرش وجود دارد. گفته می‌شود این مکان یک نیایشگاه باستانی است که به همسر شاه تعلق داشته، اهمیت کتیبه‌های اشکفت سلمان بخاطر این است که در آن‌ها تصویر همسر شاه که زن است در کنار خود شاه آورده شده است.

محوطه‌ی باستانی شمی: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایذه محوطه‌ی باستانی شمی است که در روستایی به همین نام قرار دارد، اشیای یافت شده در این منطقه نشان می‌دهند که قدمت آن به سال‌های 171 تا 138 پیش از میلاد برمی‌گردد. تندیس سردار پارتی که از جنس برنز است، مهم‌ترین و معروف‌ترین اثری است که در منطقه‌ی شمی پیدا شده است.

آبشار توف اسپید: آبشار توف اسپید یک آبشار دو طبقه در 34 کیلومتری جنوب شرقی ایذه است که از جاذبه‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود، این آبشار آب فراوان و طبیعت بی نظیری دارد و بازدید از آن خصوصا در تابستان تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

دهکده‌‌ی زراس: دهکده‌ی زراس واقعا مکان زیبایی است، آنقدر طبیعت این منطقه چشم نواز و دیدنی است که  آدم را به یاد طبیعت زیبای سوئیس می‌اندازد. دهکده‌ی زراس با 206 هکتار مساحت از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی ایذه است که از تفریحات جذاب آن می‌توان به قدم زدن در دشت‌های وسیع، راه رفتن در اسکله‌ی تفریحی، قایق سواری، اسب سواری و دوچرخه سواری اشاره کرد.

از دیگر مکان‌های گردشگری ایذه می‌توان دشت سوسن، منطقه‌ی سادات حسینی، تالاب میانگران، تالاب بندون، آبشار شیوند، منطقه‌ی باجول، پل شالو، سنگ نگاره‌ی کول فرح، قلعه تل، طاق طویله، نقش برجسته‌ی خونگ اژدر، نگارکند شهسوار، قلعه‌ی کژدمک، نقش برجسته‌ی خنگ کمالوند و بسیاری جاذبه‌های دیگر را نام برد.

راهنمای سفر به ایذه 3

  • سوغات شهر ایذه

اگر از کسانی که به ایذه سفر کرده‌اند بپرسید حتما خواهید شنید که سوغات ایذه از جمله‌ی جذاب‌ترین سوغات در بین شهرهای ایران است، سوغات این شهر به دو دسته‌ی خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شود. از میان سوغات خوراکی ایذه می‌توان به لبنیات، ادویه، نان خرمایی، کلوچه‌ی خرمایی و مرکبات اشاره کرد، شیر سنگی تراشیده شده، قالی بختیاری، شردند بافی، وریس بافی، چوقا بافی، گیوه دوزی، نمدمالی و گلیم بافی نیز تعدادی از صنایع دستی این شهر دیدنی هستند.

راهنمای سفر به ایذه 4

  • حمل و نقل در شهر ایذه

اگر با خودروی شخصی به ایذه سفر کنید راحتید و می‌توانید با ماشین خودتان به هرجا که خواستید سر بزنید، در غیر این صورت تنها گزینه‌ی پیش رویتان برای جابجایی درون شهر، استفاده از تاکسی است. ایذه هیچ ایستگاه اتوبوس یا مترویی ندارد ولی تاکسی در آن زیاد پیدا می‌شود، همچنین آژانس‌های بسیاری برای جابجایی گردشگران در ایذه وجود دارد.

راهنمای سفر به ایذه 5

  • رستوران‌های شهر ایذه

ایذه غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که از میان آن‌ها می‌توان به انواع آبگوشت، کُمه، او دال، توله، آش شولوا دووا، گردو پلو، اشکنه، کباب بختیاری، امگشت پلو و انواع نان‌های محلی خوش عطر و طعم اشاره کرد. تمام این غذاها به اضافه‌ی غذای سایر شهرهای ایران در رستوران‌های معروف ایذه به مشتری‌ها عرضه می‌شود. رستوران بهاران مالمیر، سرای سنتی دلشدگان، رستوران ناردونگ، رستوران لاکچری، رستوران باغ دلفین، رستوران کرامت، رستوران تاج محل، رستوران فانوس، رستوران کارون، رستوران باباکرم، پیتزا همشهری و فست فود لبخند تعدادی از رستوران‌های معروف ایذه هستند.

راهنمای سفر به ایذه 6

  • مراکز خرید شهر ایذه

در ایذه برای خرید مایحتاج روزانه، پوشاک، کیف، کفش، سوغات و هر چیزی که نیاز داشته باشید می‌توانید به بازارها و مراکز خرید این شهر مراجعه کنید، بازار سرپوشیده‌ی ایذه، مرکز خرید بزرگ داریوش، مرکز خرید پل، مرکز خرید گلشن، مرکز خرید گوهر و مرکز خرید خلیج فارس از جمله بازارها و مراکز خرید ایذه هستند.

راهنمای سفر به ایذه 7

  • هتل‌های شهر ایذه

اقامت در ایذه با انتخاب‌های فراوان و گزینه‌های متعددی روبرو است، اینکه چه اقامتگاهی را انتخاب کنید به سلیقه و بودجه‌ای که برای محل اقامت خود در نظر گرفتید بستگی دارد. هتل‌های ایذه معمولا ساده و به صورت هتل آپارتمان هستند، اقامتگاه‌های بومگردی این شهر نیز با حال و هوای سنتی، اقامت راحتی را به گردشگران هدیه می‌دهند. هتل بهاران مالمیر، هتل آنزان، بومگردی لچک، بومگردی نوای ایذه، بومگردی پاپیلا و بومگردی تاریشا تعدادی از اقامتگاه‌های معروف شهر ایذه هستند.

راهنمای سفر به ایذه 8

  • چگونگی دسترسی به شهر ایذه

ایذه تا تهران 780 کیلومتر (حدود 10 ساعت)، تا بندرعباس 1070 کیلومتر (حدود 14 ساعت)، تا اصفهان 330 کیلومتر (حدود 5 ساعت)، تا شیراز 450 کیلومتر (حدود 7 ساعت)، تا مشهد 1480 کیلومتر (حدود 17 ساعت) و تا تبریز 1224 کیلومتر (حدود 15 ساعت) فاصله دارد. این شهر فرودگاه و ایستگاه قطار ندارد، اما گردشگران می‌توانند از شهر خود با هوپیما یا قطار به اهواز رفته و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به ایذه بروند. در ایذه یک ترمینال اتوبوسرانی وجود دارد، شهرهای زیادی هستند که به ایذه اتوبوس دارند. استفاده از اتوبوس برای رسیدن به ایذه یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر به این شهر است، زیرا هم خستگی رانندگی ندارید، هم می‌توانید از مسیر لذت ببرید و هم هزینه‌ی سفر با اتوبوس بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. بهترین نوع سفر به ایذه، سفر با خودروی شخصی است، اگر با خودروی خودتان به ایذه بروید، نه تنها می‌توانید از زیبایی‌های مسیر این سفر لذت بیشتری ببرید، بلکه می‌توانید برای جابجایی در داخل شهر نیز از خودروی خود استفاده کرده و زمان و هزینه‌اتان را هدر ندهید.

راهنمای سفر به ایذه 9

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر ایذه ارائه دادیم، ایذه یکی از زیباترین شهرها در جنوب غربی ایران است که سفر به آن، تماشای طبیعت بی نظیر، بازدید از آثار تاریخی فراوان و لذت بردن از تفریحات بیشمارش تجربه‌ای شیرین خواهد بود که شاید در هیچ منطقه‌ی دیگری قابل دسترسی نباشد.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید