راهنمای سفر به گرمسار | راهنمای کامل برای سفر به سرزمین خورشید تابان
ضحا اکبری 1402/12/11 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

گرمسار یکی از شهرهای قدیمی ایران در استان سمنان است که تاریخی غنی و طبیعتی بسیار زیبا دارد، این شهرستان از جمله شهرهایی است که در مسیر جاده‌ی تهران مشهد واقع شده و از این بابت دارای اهمیت زیادی می‌باشد. شهر گرمسار نه تنها به عنوان شهری در مسیر جاده‌ی امام رضا، بلکه بخاطر تعدد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش در فهرست شهرهای پرگردشگر ایران قرار گرفته و در تمام طول سال از توریست‌هایی که برای تفریح به آن می‌آیند میزبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی از سفر به شهر گرمسار در اختیارتان قرار داده و در مورد هر آنچه باید پیش از سفر به این شهر زیبا بدانید صحبت می‌کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  • آشنایی با شهر گرمسار

گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان است که در غربی‌ترین بخش این استان قرار گرفته، این شهر از شمال به دماوند، از جنوب به کویر مرکزی، از شرق به آرادان و از غرب به ایوانکی می‌رسد. وسعت شهر گرمسار حدود 5100 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 50 هزار نفر می‌باشد، اهالی این شهر از اقوام مختلف هستند و به زبان‌های فارسی، طبری، تاتی و... صحبت می‌کنند. ارتفاع گرمسار از سطح دریا حدود 850 متر است و تنها رودخانه‌ای که از اطراف این شهر عبور می‌کند حبله رود است که از رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد. از محصولات کشاورزی مهم گرمسار می‌توان به انجیر، انار، خربزه، پنبه و گندم اشاره کرد، این شهر را در گذشته "خوار" یا "خواره" می‌نامیدند، نامی که از خورشید و ماه گرفته شده و به گرمسار لقب سرزمین خورشید تابان داده است.

راهنمای سفر به گرمسار1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر گرمسار

گرمسار در منطقه‌ای کویری و خشک قرار گرفته و آب و هوایی گرم و خشک دارد، به این معنی که تابستان‌های آن بسیار گرم و زمستان‌هایش بسیار سرد است. در بیشتر روزهای سال با گرمی هوا و بارش کم مواجه هستیم، مگر در ماه‌های اول بهار یا اوایل پاییز که هوای این شهر معتدل است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمسار، ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان است، در این بازه‌های زمانی هوای شهر دلپذیر است و سردی یا گرمی زیاد، آدم را اذیت نمی‌کند. سفر به گرمسار در تابستان توصیه نمی‌شود، زیرا هوا به قدری گرم است که نمی‌توانید از بودن در این شهر لذت ببرید، بهتر است در زمستان هم به گرمسار سفر نکنید، چرا که سرمای شدید هوا مانع از این می‌شود که بتوانید در این شهر خوش بگذرانید.

راهنمای سفر به گرمسار2

  • جاذبه‌های گردشگری شهر گرمسار

گرمسار از جمله شهرهای ایران است که هم جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد و هم جاذبه‌های تاریخی متعدد، در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

تنگه‌ی ظلمات: تنگه‌ی ظلمات، دره‌ای زیبا در جنوب شرقی پارک ملی کویر گرمسار است که در اثر یک زمین لرزه‌ی شدید به وجود آمده، این تنگه حدود 2 کیلومتر طول و نزدیک به 30 متر ارتفاع دارد. تنگه‌ی ظلمات را از نظر بکر بودن و زیبایی با دره‌ی گرند کنیون آمریکا مقایسه می‌کنند، برای رفتن به این تنگه حتما باید یک راهنمای حرفه‌ای را همراه خود کنید.

راهنمای سفر به گرمسار3

کویر ریگ جن: یکی از زیباترین و اسرارآمیزترین کویرهای ایران، کویر ریگ جن است که به مثلث برمودای ایران شهرت دارد، این کویر در گذشته قربانیان زیادی می‌گرفته به همین دلیل مردم محلی اعتقاد داشتند که اجنه و شیاطین در آن حضور دارند. اما دلیل این ناپدید شدن انسان‌ها، عواملی مثل ناشناخته بودن کویر، وجود باتلاق‌های نمکی، نبود چشمه و چاه آب، وسعت زیاد و... بوده است. امروزه گردشگران با خودروهای مخصوص، به صورت گروهی و با کمک راهنمایان محلی به کویر ریگ جن رفته و اززیبایی و سکوت آن لذت می‌برند.

خانه‌ی باقری‌ها: خانه‌ی باقری‌ها یکی از خانه‌های تاریخی گرمسار است که قدمت آن به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد، این خانه از 2 طبقه تشکیل شده و دارای تزئینات بسیار زیبا با آجر و گچ می‌باشد. خانه‌ی باقری‌ها امروزه به موزه‌ی اقوام گرمسار تغییر کاربری داده و از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌رود.

راهنمای سفر به گرمسار4

قصر عین الرشید: قصر عین الرشید یکی از قصرهای زیبای به جای مانده از دوره‌ی صفوی است که امروزه قسمت‌های کمی از آن باقی مانده، این قصر دارای ورودی زیبا، دو تالار 5 در، حیاط بزرگ و... بوده است.

کاروانسرای قصر بهرام: کاروانسرا یا قصر بهرام بنایی است که به دستور بهرام گور ساخته شده و از دوره‌ی ساسانی به یادگار مانده، این بنا به وسیله‌ شاه عباس مرمت شده است. کاروانسرای قصر بهرام در زمان ساسانی برای استراحت کاروانیان و در زمان صفویه به عنوان استراحتگاه پادشاهان صفوی استفاده می‌شده است. این مکان تنها جایی در پارک ملی کویر گرمسار است که گردشگران اجازه دارند از آن برای اقامت در شب استفاده کنند.

از دیگر مکان‌های گردشگری گرمسار می‌توان کوه اژدها، قسمت حیات وحش پارک ملی کویر، جاده‌ی سنگفرش، معادن نمک، قصر حرمسرا، آب انبارها، روستای رامه، کاروانسرای لکاب، روستای قالیباف، آب انبار قیلوفه، کارخانه‌ی پنبه، قلعه گبری، تونل نمک، دشت گرمسار، بنه کوه و بسیاری جاذبه‌های دیگر را نام برد.

  • رستوران‌های شهر گرمسار

گرمسار نیز مانند تمام شهرهای ایران دارای تعدادی غذای سنتی و اصیل است که از میان آن‌ها می‌توان به قرمه، ته چین گوشت گرمساری، گور ماست، کاچی و آب دوغ اشاره کرد. این غذاها، غذاهای دیگر ایرانی و غذای سایر ملل در رستوران‌های متعدد گرمسار یافت می‌شود، رستوران‌هایی باکیفیت که به خوبی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. رستوران ته دیگ، رستوران سنتی آرکاداش، رستوران ضامن آهو، اکبر جوجه‌ی گرمسار، رستوران کاکتوس، فست فود جیلیز ویلیز، فست فود طهران و... تعدادی از بهترین رستوران‌های گرمسار هستند.

راهنمای سفر به گرمسار5

  • مراکز خرید شهر گرمسار

گرمسار سوغات بسیاری دارد که بیشتر آن‌ها خوراکی هستند، برای مثال خربزه‌ی سوسکی گرمسار، انجیر و رب انار این شهر را می‌توان نام برد. گرمسار صنایع دستی ارزشمندی هم دارد که خورجین بافی، معرق، سفال، گلیم بافی و... تعدادی از آن‌ها هستند. در گرمسار برای خرید این سوغات و هر کالایی که نیاز داشته باشید تعداد زیادی مرکز خرید و بازار سنتی وجود دارد  که از میان آن‌ها می‌توان به مرکز خرید کشمیر، مرکز خرید پاسارگاد، مرکز خرید خلیج فارس، مجتمع تجاری اداری الهیه و... اشاره کرد.

راهنمای سفر به گرمسار6

  • هتل‌های شهر گرمسار

هم برای اقامت گردشگرانی که به گرمسار آمده‌اند تا از جاذبه‌های آن بازدید کنند و هم برای افرادی که به قصد زیارت امام هشتم از این شهر می‌گذرند، اقامتگاه‌های متعددی در این شهر احداث شده است، برخی از این اقامتگاه‌ها هتل‌های چند ستاره و برخی دیگر اقامتگاه‌های بومگردی ساده هستند، هتل شهر آفتاب و هتل سنتی ستاره‌ی کویر از جمله‌ی این اقامتگاه‌ها به شمار می‌روند.

راهنمای سفر به گرمسار7

  • چگونگی دسترسی به شهر گرمسار

گرمسار تا شهر سمنان مرکز استان سمنان 110 کیلومتر و تا تهران 95 کیلومتر فاصله دارد، برای رسیدن به گرمسار می‌توان از قطار، اتوبوس و خودروی شخصی استفاده کرد. شهر گرمسار در مسیر ریلی تهران مشهد یک ایستگاه دارد، افرادی که بخواهند با قطار به این شهر سفر کنند باید سوار این قطار شده در ایستگاه گرمسار پیاده شوند و خود را با تاکسی به شهر برسانند. اتوبوس نیز گزینه‌ای مقرون به صرفه است، با اتوبوس‌هایی که از تهران به مشهد می‌روند می‌توان به راحتی به گرمسار رسید. خودروی شخصی هم که بهترین وسیله برای سفر به گرمسار است، از آنجا که این شهر فاصله‌ی کمی تا تهران دارد به راحتی و در زمانی کوتاه می‌توان با خودروی شخصی از تهران به گرمسار رسید. متاسفانه گرمسار فرودگاه ندارد و نمی‌توان از طریق سفر هوایی به این شهر رفت.

راهنمای سفر به گرمسار8

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر گرمسار ارائه دادیم، گرمسار یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان سمنان است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد، با سفر به گرمسار و بازدید از جاذبه‌های بیشمار آن، می‌توان تجربه‌ای فراموش نشدنی برای خود خلق کرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید