معماری های شاهکار استانبول ( 1 )
2191 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

23 بنای شاهکار در استانبول برای عاشقان معماری ( قسمت اول )


در این مقاله از وبسایت کایت شاهد معرفی 23 شاهکار و فوق‌العاده به لحاظ معماری در شهر باستانی مدرنیته استانبول ترکیه خواهید بود. استانبول یکی از شهرهای فوق‌العاده زیبا به لحاظ معماری است: با ساختارهای قدیمی و جدید، مذهبی و سکولار، مسلمان و مسیحی. مشخصاً چیزی که در ادامه شرح داده شده توضیح مختصری است از معماری استانبول. اگر به دنبال الهام گرفتن از بناهای معماری هستید، بناهای موجود در استانبول گزینه بسیار خوبی برای شما خواهند بود. در صورتی که تمایل دارید آفرهای ارزان تور ترکیه را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه تور قسطی استانبول شوید.


مسجد ایاصوفیه استانبول


مسجد ایاصوفیه استانبول


معمار: اسیدوره میلتوس و آنتمیوس ترالس
موقعیت مکانی: محله سلطان احمد
سال: 537
توضیح: جوستینیان اول، امپراتوری بیزانس از سال 527 تا 565، دستور ساخت این کلیسای عظیم را به اسیدوره میلتوس و آنتمیوس ترالس داد. نزدیک به هزاران سال به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جامع جهان باقی‌مانده بود تا وقتی که در سال 1520 کلیسای سویل ساخته شد. تاریخ آن بسیار غنی و متنوع است، بین سال‌های 537 تا 1453 به عنوان کلیسا بوده، از 1453 تا 1931 به عنوان مسجد و از سال 1935 تاکنون هم به عنوان موزه در استانبول فعال است.


2. مسجد آبی استانبول


مسجد آبی استانبول


معمار: سدافکار محمد آقا
موقعیت مکانی: محله سلطان احمد، اتمیدانی، شماره 7
سال: 1616
توضیح: به خاطر کاشی‌های آبی رنگی که طراحی داخلی دیوارهای آن را تشکیل می‌دهند، به نام مسجد آبی در استانبول نام‌گذاری شد. مسجد آبی یکی از مهم‌ترین مساجدی است که غیرمسلمانان نیز می‌توانند از آن بازدید کنند. مقبره مؤسس مسجد (احمد اول) در آن وجود دارد، یک مدرسه و همچنین یک بیمارستان هم هست. علاوه بر این، یکی از 4 مسجدی در ترکیه است که 6 مناره دارد. در حال حاضر مشغول نوسازی آن در استانبول هستند تا زیباتر از قبل شود.


3. کاخ توپقاپی استانبول


کاخ توپقاپی استانبول


معمار: محمد دوم، علاءالدین، داوود آقا، معمار سینان
موقعیت مکانی: چانکورتاران
سال: 1616
توضیح: توپقاپی –به معنای دروازه توپ- ساخت آن در سال 1459 انجام شد، 6 سال بعد از فتح قسطنطنیه. توسط محمد فاتح این جنگ و سپس وارثان او تا قرن 17ام استفاده می‌شد تا اینکه توپقاپی به تدریج اهمیت خود را از دست داد. کاخ‌های مجلل جدید در امتداد بسفر بنا شده و درنهایت در سال 1856 سلطان عبدالمجید اول با حرکت دربار به کاخ دولماباغچه، دیگر سراغ آن کاخ نرفت. با این حال، توپقاپی برخی از کارکردهای خود را از جمله خزانه‌داری امپراتوری و کتابخانه را در استانبول حفظ کرد.


4. آب‌انبار باسیلیکا استانبول


آب‌انبار باسیلیکا استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: آلمدار، یرباتان
سال: 532
توضیح: این مخزن باستانی که در زیر رومان استوا باسیلیکا سابق (اسم این مکان از همین رو انتخاب شده است) واقع شده است و اعتقاد بر این است که در ساخت آن از 7000 برده استفاده شده است. جوستینیان اول، که همچنین مسئول ایاصوفیه بود، دستور ساخت محفظه‌ای زیرزمینی با 336 ستون مرمرین و هر کدام با ارتفاع 9 متر را داد.


5. بازار بزرگ استانبول


بازار بزرگ استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: بایزید، کالپاکسیلار
سال: 1461
توضیح: در پی فتح قسطنطنیه توسط عثمانی، استانبول دوره‌ای از رشد و ثروت را تجربه کرد. جواهرات و دیگر محصولات از سال 1461 تاکنون در این بازار به فروش می‌رسند. بازار بزرگ و بازار ادویه را می‌توان به ترتیب به آن‌ها سر زد و لذت برد.


6. قنات والنس استانبول


قنات والنس استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: قلندر خانه، حسیم ایسکان
سال: 368
توضیح: این قنات رومی یکی از مهم‌ترین سیستم‌های تأمین آب قسطنطنیه بود و توسط والنس، امپراتور رومی –نام آن از روی اسم همین امپراتور برداشته شده است- در اواخر قرن چهارم پس از میلاد ساخته شد. بخش باقیمانده از آن 921 متر طول دارد و حدود 50 متر کمتر از اندازه واقعی‌اش است.


7. کلیسا کورا استانبول


کلیسا کورا استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: محله درویشالی
سال: 1081
توضیح: دلیل اصلی بازدید از این مسجد زیبا به دلیل موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری آن است، آن‌ها زیباترین نمونه‌هایی هستند که نشان‌دهنده آخرین دوره نقاشی بیزانس (قرن 14ام) است.


8. بالات استانبول


بالات استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: محله بالات
سال: نامعلوم
توضیح: یونانی‌ها و یهودیان استانبول به مدت چند قرن در بالات زندگی کردند اما امروزه دنباله هر دو فرهنگ را به سختی می‌توان یافت. در اطراف این منطقه فقیرنشین استانبول می‌توان خانه‌های زیبا و رنگارنگ و حروف پنهان عبری و همچنین ستاره داوود را بر روی درهای بسته خانه‌های مسکونی قدیمی و دیگر بناهای مذهبی یافت.


9. کالج ارتودوکس یونانی فانار استانبول


کالج ارتودوکس یونانی فانار استانبول


معمار: کنستانتینوس دیمادیس
موقعیت مکانی: محله بالات
سال: 1883
توضیح: واقع در منطقه تاریخی بالات است و این منطقه محل زندگی مردسالارهای ارتودوکس یونانی است و به همین منظور از سال 1600 مهم‌ترین محله یونانی واقع در استانبول به شمار می‌رود. این مدرسه، در سال 1454 تأسیس شد و هنوز به دلایلی فعالیت می‌کند و قدیمی‌ترین و زیباترین مدرسه ارتودوکس یونانی در استانبول است.


مطالب مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول


10. مسجد سلیمانیه استانبول


مسجد سلیمانیه استانبول


معمار: معمار سینان
موقعیت مکانی: محله سلیمانیه
سال: 1557
توضیح: این یکی از بزرگ‌ترین مساجدی است که به دست معمار سینان طراحی شده است و بیشتر شهرت آن به خاطر معماری امپراتوری آن است. در باغ پشت مسجد، تراسی است که چشم‌اندازی زیبا از گلدن هورن و بسفر را نشان می‌دهد. بسیاری از بناهای یکپارچه آن هنوز سر پا هستند از جمله عمارت که اکنون به رستورانی بسیار شیک در استانبول تبدیل شده است.


11. برج گالاتا استانبول


برج گالاتا استانبول


معمار: ناشناس
موقعیت مکانی: محله برکت زاده
سال: 1348
توضیح: ژنوها در سال 1348 این برج استوانه‌ای را ساخته‌اند تا چشم‌انداز وسیعی از کارهایی که همسایگان مسلمان آن‌ها در امتداد شمالی زنجیره دریایی عظیم گلدن هورن انجام می‌دهند، داشته باشند. با این حال از سال 1717، عثمانی‌ها شروع به استفاده از این برج با هدفی کاربردی کردند: آتش زدن شهر. اکنون به یک رستوران تبدیل شده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید