منطقه‌ی نایبند بوشهر | راهنمای سفر به اولین پارک ملی دریایی کشور، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/15 239 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شاید با شنیدن نام عسلویه و بوشهر به یاد گاز و پتروشیمی بیفتید ولی در این مقاله قصد داریم منطقه‌ای را به شما معرفی کنیم که تمام تصوراتتان را از عسلویه برهم زده و دریچه‌ای جدید از محیط زیست و طبیعتگردی را در این منطقه به رویتان باز می‌کند. می‌خواهیم به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند در نزدیکی عسلویه سفر کرده و شما را با طبیعت زیبا و منحصربفرد آن آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشورمان را بیشتر و بهتر بشناسید. 

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به بوشهر

ساحل صخره ای

منطقه‌ی نایبند بوشهر

نایبند یکی از مناطق طبیعی و بسیار زیبای استان بوشهر در نزدیکی عسلویه است که به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند، مناظر دیدنی، چشم اندازهای فوق العاده و سواحل ماسه‌ای، به جاذبه‌ای محبوب در جنوب کشورمان تبدیل شده است. قدمت منطقه‌ی نایبند متعلق به چندصد سال پیش است، در زمان حکومت آل بویه از بندر نایبند برای صید ماهی و مروارید استفاده می‌کردند. در سال 1357 خلیج نایبند و خشکی این منطقه را با هم منطقه‌ی حفاظت شده معرفی کردند، در سال 1383 نیز این منطقه به عنوان اولین پارک ملی دریایی کشورمان شناخته شد که بازدید از تمام بخش‌های آن چندین روز طول می‌کشد. منطقه‌ی نایبند دارای بخش‌های مختلفی از جمله خلیج نایبند، سواحل نایبند، جنگل‌های حرا و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند می‌باشد، کنار هم قرار گرفتن خشکی و دریا یکی از جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود. نایبند آنقدر مکان‌های جذاب برای طبیعتگردان و علاقمندان به طبیعت دارد که توانسته خود را در فهرست برترین جاذبه‌های طبیعی ایران جای دهد.

چند پرنده روی آب

موقعیت جغرافیایی منطقه‌ی نایبند بوشهر

منطقه‌ی نایبند در استان بوشهر و در 24 کیلومتری غرب عسلویه قرار دارد، این منطقه از شمال به روستای بیدخون، از جنوب به روستای تِبن، از شرق به کوشکنار و از شمال غرب به تاسیسات نفتی عسلویه محدود می‌شود. نایبند با بندر بوشهر 320 کیلومتر، با عسلویه 24 کیلومتر و با تهران  کیلومتر فاصله دارد، مکان دقیق منطقه‌ی نایبند، محل تلاقی خلیج فارس و کوه‌های عسلویه می‌باشد.

علت نامگذاری منطقه‌ی نایبند بوشهر

در گذشته ناوهای بسیاری در خلیج نایبند حرکت کرده و در آن لنگر می‌انداختند، می‌گویند نایبند درواقع همان ناوبند بوده که به معنی محل لنگر انداختن ناوهاست. محل عبور آب معنی دیگر ناوبند و دلیل دیگر نامگذاری این منطقه می‌باشد.

چند درخت

ویژگی‌های جذاب منطقه‌ی نایبند بوشهر

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند که به عنوان نخستین پارک ملی دریایی ایران شناخته می‌شود، نزدیک به 50 هزار هکتار مساحت دارد که 19500 هکتار آن خشکی و 27 هزار هکتار آن دریا می‌باشد. در نایبند هر چیزی که از یک جاذبه‌ی طبیعی انتظار دارید پیدا می‌کنید، از کوه و ساحل صخره‌ای دریا گرفته تا دشت‌های وسیع و هموار، دره‌های عمیق و تپه‌های مرجانی، جنگل‌های حرا که بخش وسیعی از این منطقه را تشکیل داده مهم‌ترین جاذبه‌ی آن محسوب می‌شود. پوشش گیاهی متنوعی سرتاسر منطقه را پوشانده که درختان حرا، علف‌های دریایی، جلبک، صبر زرد، قیچ، استبرق، دافنی، انجیر معابد، انار شیطان، کنار، کهور، خارشتر، گز و علف شور را شامل می‌شود.در نایبند گونه‌های جانوری متعددی هم زیست دارند که نهنگ، دلفین، پلنگ، جبیر، روباه، خرگوش، گرگ، شغال، میش، قوچ، کل، بز، ماهی گل خورک، لاک پشت، خرچنگ و پرندگانی مانند آگرت، پرستو، پلیکان، فلامینگو، باکلان، حواصیل و آبچلیک تعدادی از آن‌ها هستند. پرنده نگری در فصل زمستان، غواصی، قایق سواری، پیاده روی در سواحل، عکاسی، تماشای تخم گذاری لاک پشت‌ها و... از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند انجام داد. در نزدیکی منطقه‌ی نایبند جاذبه‌های فراوانی همچون جنگل‌های حرا، منطقه‌ی نگاء، خلیج شگفت انگیز نایبند، دهکده‌ی گردشگری پارازلند و... وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

چند قایق روی آب

آب و هوا و بهترین زمان سفر به منطقه‌ی نایبند بوشهر

منطقه‌ی نایبند در جنوب ایران و در منطقه‌ای گرمسیر واقع شده، پس طبیعی است که آب و هوایی گرم و مرطوب داشته باشد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به منطقه‌ی نایبند از اوایل پاییز تا اواسط بهار است، در این زما‌ن‌ها هوا معتدل و طبیعت بسیار زیبا می‌باشد.

دو نفر در حال عکاسی

وسایل مورد نیاز برای سفر به منطقه‌ی نایبند بوشهر

برای سفر به منطقه‌ی نایبند باید وسایلی مانند کفش مناسب برای پیاده روی، لباس اضافه، دوربین عکاسی، پاوربانک، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی و... به همراه داشته باشید. این منطقه هیچ امکانات رفاهی و خدماتی ندارد، بنابراین در هنگام سفر به آن باید تمام وسیله‌های لازم از مواد غذایی تا تجهیزات دیگر را با خود ببرید. اگر تصمیم داشتید در نایبند کمپ کنید، وسایلی همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و... را فراموش نکنید.

چندین پرنده در کنار آب

مسیر دسترسی به منطقه‌ی نایبند بوشهر

برای رسیدن به منطقه‌ی نایبند باید ابتدا خود را به بوشهر برسانید، مسیر رسیدن به عسلویه را در پیش بگیرید و پس از عبور از شهرهای بندر کنگان، سیراف، شیرینو، نخل تقی و عسلویه به سمت منطقه‌ی نایبند بروید. اگر قصد دارید از تهران به منطقه‌ی نایبند بروید باید از طریق اتوبان تهران قم از شهرهای کاشان، اصفهان و شیراز گذشته و به سمت بوشهر حرکت کنید. از اتوبوس و هواپیما نیز می‌توان برای رسیدن به بوشهر استفاده کرد، از آنجا نیز باید خود را با وسایل نقلیه‌ی موجود به منطقه‌ی نایبند برسانید.

آدرس: استان بوشهر، عسلویه، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند

درخت و آب

چگونگی اقامت در منطقه‌ی نایبند بوشهر

اگر تصمیم دارید که در منطقه‌ی نایبند کمپ کرده و شبی را در دل طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید، باید با محیط بانان اداره‌ی محیط زیست این بخش هماهنگ کنید. هرچند پیشنهاد ما به تمام طبیعت دوستان این است که از ماندن در این منطقه بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث ترس و آسیب رسیدن به جانداران موجود در اکوسیستم آن شوید. اما اگر بخواهید در منطقه‌ای نزدیک نایبند اقامت کنید می‌توانید به عسلویه یا بوشهر رفته و شب راحتی را در اقامتگاه‌های این شهرها بگذرانید، اقامتگاه‌هایی نظیر هتل 3 ستاره‌ی بُنود عسلویه، هتل 3 ستاره‌ی پلاس بوشهر، هتل آپارتمان هیرون بوشهر، اقامتگاه بومگردی سنیار عسلویه و اقامتگاه پارازلند بندر شیرینو.

ساحل صخره ای

در این مقاله در مورد منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند و نکات مربوط به سفر به این پارک ملی زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های آن آشنا نمودیم، نایبند یکی از دیدنی‌ترین مناطق طبیعی در جنوب ایران است که دارای طبیعتی فوق العاده و ویژگی‌های جذاب بسیاری می‌باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید