راهنمای سفر به شیراز | راهنمای کامل برای سفر به شهر بهار نارنج و بازدید از جاذبه‌های آن
ضحا اکبری 1402/09/30 135 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شیراز شهری در نیمه‌ی جنوبی ایران است که به واسطه‌ی برخورداری از قدمت طولانی و آثار تاریخی باشکوه، به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای کشورمان برای سفر تبدیل شده است. شیراز نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان مشهور است و همه ساله گردشگران بسیاری از تمام دنیا فقط برای دیدن این شهر و جاذبه‌های تماشایی آن، به ایران سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد شیراز حرف بزنیم، جغرافیا، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های آن را به شما معرفی کرده و راهنمای جامعی از سفر به این شهر در اختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان مقاله همراهی کنید تا با شهر شعر و ادب ایران بیشتر آشنا شوید.

  • آشنایی با شهر شیراز

شیراز مرکز استان فارس و یکی از شهرهای بزرگ و مهم ایران است که در جنوب کشور قرار دارد. مساحت این شهر 1268 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 2 میلیون نفر است. در شمال شیراز شهر مرودشت، در جنوب آن جهرم، در غرب این شهر کازرون و در شرق آن نی ریز و فسا قرار دارند، شیراز از شمال و غرب به رشته کوه زاگرس و از جنوب و شرق به دشت منتهی می‌شود. ارتفاع شیراز از سطح دریا بین 1480 تا 1670 متر است و رودخانه‌ای به نام خشکه از میان آن عبور می‌کند که در نهایت به دریاچه‌ی مهارلو می‌ریزد. فاصله‌ی شیراز تا تهران حدود 913 کیلومتر است، این شهر یک فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه دستغیب دارد.

شهر از نمای بالا

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر شیراز

با اینکه شیراز تقریبا در جنوب ایران واقع شده اما آب و هوای گرم و شرجی ندارد، هوای این شهر در بیشتر ماه‌های سال معتدل است و تنها در ماه تیر گرما و در دی ماه سرمای زیادی در آن حس می‌شود. بهترین زمان سفر به شیراز فصل بهار است، حتما شنیده‌اید که می‌گویند شیراز را باید در اردیبهشت تماشا کرد. در تقویم ما 15 اردیبهشت روز شیراز نامگذاری شده، در حوالی این روز جشنواره‌های متعددی در این شهر برگزار می‌شود، فستیوال موسیقی نیز یکی از جشنواره‌های تابستانی شیراز است. مشخص است زمان‌هایی که تعداد توریست‌ها به دلایل مختلف از جمله هوای دلپذیر، شرکت در جشنواره‌های گوناگون و... در شیراز بیشتر باشد، قیمت‌ها نیز در آن بالا خواهد رفت، پس اگر محدودیت مالی دارید بهتر است تیر یا دی ماه را برای سفر به شیراز انتخاب نمایید.

  • جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز

شیراز جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد، اما جاذبه‌های طبیعی آن نیز دست کمی از آثار تاریخی‌اش ندارند، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری مهم و معروف شیراز عبارتند از:

باغ ارم: باغ ارم از زیباترین باغ‌های قدیمی شیراز و از معروف‌ترین جاهای دیدنی آن به شمار می‌رود، در باغ ارم بنایی زیبا با تزئینات چشم نواز در میان باغی پر از درختان بهار نارنج قرار گرفته، این بنا متعلق به دوره‌ی قاجار است.

بنای تاریخی و حوض فیروزه ای

تخت جمشید: شاید بتوان تخت جمشید یا پرسپولیس را معروف‌ترین جاذبه‌ی شیراز دانست، این مجموعه از زمان هخامنشیان به جای مانده و دارای قسمت‌های مختلفی از جمله کاخ هدیش، دروازه‌ی ملل، کاخ آپادانا، کاخ تچر و... می‌باشد.

باقی مانده های یک بنای سنگی

مجموعه‌ی وکیل: مجموعه‌ی وکیل شامل بازار، حمام و مسجد وکیل است که در شیراز قرار دارند، این مکان‌ها در فاصله‌ی کمی از هم واقع شده و دارای معماری بی نظیر، تزئینات دیدنی و نقش‌های هنرمندانه هستند.

داخل یک حمام قدیمی

ارگ کریم خانی: یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های شیراز، ارگ کریم خانی است که بنایی بزرگ و آجری بوده و قدمت آن به دوره‌ی زندیه برمی‌گردد. این بنا دارای 4 برج در 4 طرف است و در گذشته به عنوان محل زندگی و حکمرانی حاکم استفاده می‌شده است.

یک ارگ تاریخی

حافظیه: آرامگاه حافظ یکی از جاذبه‌های محبوب شیراز است، این بنا هم بخاطر وجود مقبره‌ی حافظ و هم بخاطر پیشینه‌اش جایگاه والایی داشته و از اماکن پرطرفدار به شمار می‌رود.

آرامگاه حافظ

دروازه قرآن، مسجد نصیر الملک، مسجد عتیق، سعدیه، مدرسه‌ی خان، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه شاه چراغ، موزه‌ی مادام توسو (خانه‌ی زینت الملوک)، باغ جهان نما، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان، دریاچه‌ی مهارلو، روستای قلات، پارک جنگلی پالایشگاه، لونا پارک، باغ ملی و... از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهور شیراز هستند.

  • رستوران‌های شهر شیراز

شیراز غذاهای محلی و سنتی بسیار خوشمزه‌ای دارد، از میان این غذاها می‌توان شیرازی پلو، شکر پلو، هویج پلو، قورمه به، لوبیا پلوی شیرازی، کوفته سبزی و... را نام برد. در شیراز رستوران‌های متعددی هست که گردشگران می‌توانند این غذاها را در آن‌ها میل کنند، رستوران‌هایی همچون رستوران هفت خوان، رستوران صوفی، رستوران شرزه، رستوران برنتین، رستوران شاطر عباس و... .

  • مراکز خرید شهر شیراز

شیراز سوغات فراوانی دارد از مسقطی و کلوچه و بادام سوخته گرفته تا انواع عرقیجات و هنرهایی نظیر قلم کاری، خاتم کاری، منبت کاری، گلیم بافی، قلم زنی و... . برای خرید این سوغات یا هر چیز دیگری می‌توانید روی مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی شیراز حساب کنید. مجتمع‌های تجاری هامون، زیتون، متعالی آباد، خلیج فارس، حافظ، و بازارهای وکیل، مسگرها و سرای مشیر، برخی از مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن‌های خریدهای جذابی انجام داد.

آرامگاه شاهچراغ

  • بهترین مکان‌ها برای اقامت در شهر شیراز

همانطور که گفتیم شیراز شهری توریست پذیر است، هرکس که به این شهر وارد شود با هر بودجه و سلیقه‌ای می‌تواند اقامتگاه مورد نظر خود را بیابد. شیراز هم هتل‌های لوکس و گران قیمت دارد، هم اقامتگاه‌های بومگردی، اقامت در هتل‌های شیراز تجربه‌ای لوکس را برایتان به ارمغان می‌آورد و اقامت در بومگردی‌های آن، گردشگران را با تاریخ، فرهنگ و سنن قدیمی این شهر آشنا می‌کند. از هتل‌های معروف شیراز می‌توان به هتل بزرگ شیراز، هتل هما، هتل الیزه، هتل رویال و هتل وکیل اشاره کرد، اقامتگاه‌های ماه سلطان، قاجاریه، لوتوس، سی راه، ترنجستان و پریدخت نیز تعدادی از اقامتگاه‌های بومگردی شیراز هستند.

  • چگونگی دسترسی به شهر شیراز

از آنجا که شیراز یکی از شهرهای مهم و توریستی ایران محسوب می‌شود، از هر جای کشور می‌توان به راحتی و با هر وسیله‌ای به آن سفر کرد، این شهر یک فرودگاه دارد یعنی می‌توان از طریق سفر هوایی به آن رفت. از تمام شهرهای ایران می‌توان با اتوبوس به شیراز سفر کرد، قطار نیز از گزینه‌های محبوب و کم هزینه می‌باشد. سفر به شیراز با خودروی شخصی هم می‌تواند سفر هیجان انگیزی باشد، مدت زمان این سفر، به فاصله‌ی شهر محل زندگی شما تا شیراز و نوع خودرویتان بستگی دارد.

آرامگاه سعدی

شیراز یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر است، در این مقاله راهنمای مختصری برای سفر به این شهر ارائه دادیم، در صورتی که تمایل داشتید به شیراز شهر شعر و ادب، شهر بهار نارنج و شهر بزرگان ادب پارسی سفر کنید، می‌توانید یکی از تورهای کایت را برای این منظور انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید