جاهای دیدنی خوانسار | معرفی جاذبه‌ها، آدرس و تصاویر
ضحا اکبر ی 1402/09/23 330 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

خوانسار یکی از شهرهای زیبا و معروف استان اصفهان است که از آب و هوای عالی، مناظر دیدنی، آثار تاریخی ارزشمند و تفریحات بسیار برخوردار می‌باشد، این شهر با اینهمه گزینه برای گشت و گذار، می‌تواند مقصدی فوق العاده برای سفر باشد. دراین مقاله قصد داریم به خوانسار رفته و شما را با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

  1. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان کوه از جمله مناطق بکری است که در 15 کیلومتری خوانسار قرار دارد، مساحت این منطقه 17 هکتار است، در ارتفاع 3631 متری از سطح دریا واقع شده، آب و هوای معتدلی دارد و طبیعت آن بسیار چشم نواز و دیدنی است. در گلستان کوه پوشش گیاهی فوق العاده‌ای از گیاهان دارویی، درخت و درختچه وجود دارد، گونه‌های جانوری متعددی نیز در آن زندگی می‌کنند، اما چیزی که بیشتر از همه این منطقه را معروف کرده، دشت لاله‌های واژگون آن است که در دامنه‌های زاگرس واقع شده و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به گُل نشسته و به اوج زیبایی می‌رسد. گلستان کوه دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ و نمازخانه است و در نزدیکی آن چند هتل و اقامتگاه برای اقامت گردشگران وجود دارد، برای ورود به منطقه‌ی گلستان کوه، باید مبلغ اندکی برای ورود ماشین به داخل پارکینگ پرداخت کنید.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، بعد از روستای دره بید، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان

کوه و دشت

  1. روستای دره بید

روستای دره بید یکی از روستاهای خوش آب و هوای اطراف خوانسار است که طبیعتی فوق العاده و هوایی بی نظیر دارد، این منطقه بسیار وسیع است و چشمه‌های متعدد، درختان بسیار و حتی آثار تاریخی آن، جذابیت دره بید را بیشتر کرده‌اند. دشت لاله‌های واژگون که در بهار به ائج زیبای خود می‌رسد و مجموعه‌ی تفریحی گردشگری گلستان کوه از نقاط پرطرفدار دره بید هستند. ویرود به روستای دره بید و بازدید از آن رایگان است و هزینه‌ای ندارد.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، روستای دره بید

  1. پارک ملی قمیشلو

قمیشلو از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان است که در زما ناصر الدین شاه به تمکل پسر او ظل السلطان درآمد و او در این نطقه به شکار می‌پرداخت. امروزه قمیشلو تی=بدیل به پارک ملی شده و گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی در آن زندگی می‌کنند. از پارک ملی قمیشلو آثار اشیای تاریخی فراوانی هم کشف شده که بر اهمیت آن افزوده است، با پرداخت ورودی اندکی می‌توانید وارد پارک ملی قمیشلو شده و از تماشای زیبایی‌هایش لذت ببرید.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، پارک ملی قمیشلو

کوه و دشت شقایق

  1. غار دامنه

غار دامنه در منطقه‌ای به نام دامنه و در میان دره‌ قرار گرفته، این غار یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به خوانسار می‌باشد. طول غار دامنه حدودا 35 متر است، درون آن خشک بوده و دارای ورودی کوچکی است، بازدید از غار دامنه رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، جاده‌ی خوانسار به اصفهان، غار دامنه

  1. غار هیکل

غار هیکل از جمله غارهای چاهی ایران است که در کوهی به همین نام در 5 کیلومتری خوانسار واقع شده و دومین غار چاهی کشورمان به شمار می‌رود. غار هیکل 190 متر عمق دارد و عمق چاه درون آن به 170 متر می‌رسد، دمای غار همیشه بین 14 تا 16 درجه‌ی سانتیگراد است و در آن سنگ‌های رسوبی بسیاری از جمله سنگ‌های آنتودایت، دندان سگی، ریمستون و... وجود دارد. کوه هیکل که این غار در آن قرار گرفته بر روی سطح خود حفره‌های فراوانی دارد که شبیه دودکش به نظر می‌یند، به همین دلیل مردم محلی به آن کوه نفس کش هم می‌گویند. بازدید از کوه و غار هیکل رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، 5 کیلومتری خوانسار، کوه هیکل، غار هیکل

  1. تونل سبز

تونل سبز، نامی است که مرئم خواسار به خیابان امام خمنی این شهر داده‌اند، خیابان امام خمینی خیابان بلندی است که در دو طرف آن درختان چنار سر به فلک کشده خود نمایی کرده و منظره‌ای بسیار تماشایی را به وجود آورده‌اند. حی رانندگی در تونل سبز هم لذتبخش است، چه برسد به قدم زدن زیر درخت‌ها و لذت بردن از تمیزی و خنکای هوا! راه رفتن در تونل سبز یکی از تفریحات جذابی است که می‌توان به رایگان در خوانسار انجام داد.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان امام خمینی

  1. پارک ملی سرچشمه

پارک ملی سرچشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی خوانسار است که در دامنه‌های کوه خوانسار قرار دارد، برخورداری از چشمه‌های فراوان مثل شترخون، پوشش گیاهی انبوه، امکانات بسیار برای گردشگران و... باعث شده این پارک یکی از جاهای دیدنی محبوب در خوانسار باشد. وسعت پارک ملی سرچشمه حدود 15 هکتار است و امکاناتی مانند سرویس بداشتی، پارکینگ، شهربازی، سوپر ارکت، شهربازی و بسیاری امکانات دیگر دارد، ورود به این مجموعه رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان بهمن، خیابان سرچشمه، پارک ملی سرچشمه

  1. مسجد جامع خوانسار

مسجد جامع خوانسار یکی از شاهکارهای معماری صفوی در خوانسار است که در زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع بنا شده و در فهرست وسیعترین و قدییترین مسجدها این شهر قرار میگیرد. معماری مسجد جامع خوانسار بسیار تماشایی است، از ستون‌های چوبی آن گرفته تا گچبری‌های چشم نواز و پنجره‌های مشبک، همه و همه باعث زیبایی بی حد این بنا شده‌اند، بازدید از مسجد جامع خوانسار رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان سپاه اول، مسجد جامع خوانسار

  1. آسیاب خوانسار

آسیاب خوانسار یکی از جاذبه‌های خوانسار است که در عین تاریخی بودن فعال نیز هست، این آسیاب با نیروی آب کار می‌کند و چند سال پیش به همت یکی از اهالی راه اندازی شده است. قدمت آسیاب خوانسار به حدود 300 سال پیش برمی‌گردد و سازوکار آن به گونه‌ای است که امرژی آبِ جمع شده د رچاهی مخروطی شکل، پره‌ها را می‌چرخاند، این پره‌ها سنگ آسیاب را حرکت داده و گندم‌ها کم کم به آرد تبدیل می‌شوند. بازدید از آسیاب خوانسار با پرداخت مبلغ کمی امکان پذیر است.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، زدیک پارک سرچشمه، آسیاب خوانسار

پله درخت و چند تخت برای نشستن

  1. پل ساسان

پل ساسان پلی تاریخی در روستایی نزدیک خوانسار است که زمان دقیق ساخت آن مشخص نیست، اما با توجه به شباهتش به معماری پل‌های عصر صفوی، بنظر می‌رسد که پل ساسان هم متعلق به دوره‌ی صفویان باشد. بیشتر قسمت‌های پل یا از بین رفته یا دزدیده شده است، اما باقی مانده‌های آن نشان می‌دهد که طول دهانه، ارتفاع و پهنای پل بیش از 8 گام بوده است. بازدید از پل ساسان رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، روستای تیدجان، پل ساسان

  1. تپه‌ی آریایی‌ها

تپه‌ی آریایی‌ها یادگاری ارزشمند از حدود 8 هزار سال پیش است، زمانی که اقوام آریایی در این منطقه می‌زیستند، این تپه در آن دوران، به شکل قلعه‌ای چند طبقه بوده که تمام افراد شهر از ثروتمندان تا فقرا در طبقات مختلف آن زندگی می‌کردند، حتی برای حیوانات نیز طبقه‌ای جداگانه در نظر گرفته بودند. ساختمان‌های خشتی، دیوارهای کاهگلی، درب‌های سنگی و اشیایی مثل کوزه و خمره چیزهایی هستند که از آن قلعه‌ی باشکوه باقی مانده‌اند. بازدید از تپه‌ی اریایی‌ها رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، 35 کیلومتری خوانسار، روستای رحمت آباد، تپه‌ی آریایی‌ها

  1. خانه‌ی ابهری

خانه‌ی ابهری‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی خوانسار است که به دستور حاج محمد باقر ابهریساخته شده و بیشتر از 200 سال قدمت دارد، این خانه‌ی دیدنی دارای معماری قاجاری است، حدود 800 متر مربع مساحت و یکی هشتی نگینی شکل دارد و می‌توان در آن تزئینات چشم نواز مثل گچبری‌های دیدنی را تماشا کرد. خانه‌ی ابهری‌ها در سال‌های اخیر مرمت و به اداره‌ی میراث فرهنگی خوانسار تبدیل شده است، بازدید از این مکان رایگان است و باید در ساعات اداری انجام شود.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، محله‌ی رئیسان، خیابان آیت الله خوانساری، خانه‌ی ابهری‌ها

  1. خانه‌ی حبیبی‌ها

خانه‌ی حبیبی‌ها یکی از خانه‌های تاریخی خوانسار است که در زمان قاجار و برای حاج حبیب الله که از تاجران سرشناس شهر خود بود ساخته شد، این خانه در دو طبقه و از آجر و چوب بنا شده و کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد. مهم‌ترین قسمت خانه‌ی حبیبی‌ها سردر باشکوه آن است، معماری دیدنی، تزئینات چشم نواز، پنجره‌های پرتعداد چوبی، حوض وسط حیاط و چشمه‌ای که از نزدیکی خانه می‌گذرد، این عمارت را به یکی از جاذبه‌های معروف خانسار تبدیل کرده است. خانه‌ی حبیبی‌ها امروزه به حسینیه تبدیل شده و مراسم‌های مذهبی در آن برگزار می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان امام خمینی، خانه‌ی حبیبی‌ها

یک خانه تاریخی در میان درختان پاییزی

  1. مدرسه‌ی مریم بیگم

مدرسه‌ی مریم بیگم یکی ز قدیمی‌ترین مدارس خوانسار است که در زمان شاه سلیمان صفوی به دستور خانمی به نام مریم بیگم ساخته شد، مساحت این بنا 1500 مترمربع است و پلانی 8 ضلعی دارد. از بخش‌های مختلف آن می‌توان به تعدادی حجره، مسجد، کتابخانه، حیاط، 2 ورودی و... اشاره کرد، این بنا امروزه به حوزه‌ی علمیه تبدیل شده است و بازدید از آن رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، کنار رودخانه، مدرسه‌ی مریم بیگم

در این مقاله تعدادی از جاهای دیدنی خوانسار، این شهر زیبا و خوش آب و هوا را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد هر یک ارائه دادیم، پیشنهاد ما به شما این است که هنگام سفر به استان اصفهان، بازدید از شهر خوانسار و جاذبه‌هایش را در برنامه‌ی سفر خود قرار داده و از زیبایی بی حد و حصر آن لذت ببرید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید