جاهای دیدنی گلپایگان | معرفی جاذبه‌ها، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/09/17 233 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

گلپایگان یکی از شهرهای غربی استان اصفهان است که دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی بی نظیر می‌باشد، این شهر زیبا به شهر چهار اقلیم معروف بوده و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیشماری دارد. در این مقاله قصد داریم به گلپایگان سفر کرده و با جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

  1. دریاچه‌ی سد گلپایگان

سد گلپایگان اولین سد مدرن ایران و نخستین سد مخزنی خاکی کشورمان است، این سد حدود 80 سال قبل بر روی رودخانه‌ی اناربار ساخته شده و با وجود روش ساخت سنتی، از استحکام و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. در پشت سد گلپایگان دریاچه‌ای ایجاد شده که یکی از جاذبه‌های این شهر و مکانی برای پیک نیک و طبیعت گردی به شمار می‌رود، بازدید از این جاذبه رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، 18 کیلومتری جنوب غربی گلپایگان، جاده‌ی ویست، سد دریاچه‌ی گلپایگان

دریاچه و کوه

  1. کوه الوند

کوه الوند در شمال غرب گلپایگان، یکی از جاذبه‌های این شهر است، این کوه هم برای کوهنوردان حرفه‌ای و هم برای علاقمندان به طبیعت گردی مناسب است شمای می‌توانید به بالاترین قله‌ی آن که 3111 متر ارتفاع دارد بروید یا دامنه‌هایش را برای پیک نیک انتخاب کنید. کوه الوند 2 مسیر دسترسی دارد مسیر شمالی طولانی‌تر و زیباتر بوده و یک زیارتگاه در انتهای آن قرار دارد، مسیر جنوبی معروف‌تر وکوتاه‌تر است و در نهایت به چشمه‌ی خضر می‌رسد.

آدرس: استان اصفهان، شمال غرب گلپایگان، کوه الوند

  1. تنگه‌ی غرقاب

تنگه‌ی غرقاب در روستایی به همین نام در گلپایگان قرار دارد، این تنگه از مناظر زیبای طبیعی و سنگ نوشته‌های تاریخی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گلپایگان می‌باشد. در روستای غرقاب آثار تاریخی دیگری همچون یک حمام و تعدادی قلعه‌ی قدیمی هم وجود دارد، اما قدمت برخی سنگ نگاره‌های آن به حدود 7 هزار سال پیش می‌رسد. بازدید از این منطقه‌ رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، روستای غرقاب، تنگه‌ی غرقاب

حکاکی روی صخره

  1. غار قلعه جمال

غار قلعه جمال یکی از جاذبه‌های دیدنی گلپایگان است که در کوهی به همین نام در جنوب غرب این شهرستان قرار دارد، این غار دارای مسیری سخت و صعب العبور ولی بسیار زیباست، مناظر اطراف غار واقعا دیدنی هستند و خود غار نیز قسمت‌های جذابی دارد، بازدید از غار قلعه جمال رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، 5 کیلومتری جنوب غرب گلپایگان، کوه قلعه جمال، غار قلعه جمال

  1. رودخانه‌ی گلپایگان

رودخانه‌ی گلپایگان مهم‌ترین رود این شهر است که از کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و در نهایت به دریاچه‌ی نمک قم می‌ریزد، این رود با نام‌های لعل بار، قبله رود، اناربار و گل افشان هم شناخته می‌شود. در اطراف رودخانه‌ی گلپایگان پوشش گیاهی خاص و زیبایی وجود دارد و می‌توان هم برای پیک نیک به کنار این رودخانه رفت و هم از آب آن ماهی گرفت. طبیعت گردی و پیک نیک در حاشیه‌ی رودخانه‌ی گلپایگان رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، خیابان معلم، بلوار معلم، رودخانه‌ی گلپایگان

رودخانه و درخت

  1. روستای کوچری

روستای کوچری روستایی کوچک در اطراف گلپایگان بوده که به دلیل ساخت سد کوچری، خانه‌های آن را خراب کرده‌اند و امروزه تقریبا روستا به طور کامل از بین رفته اما طبیعت زیبا، آب و هوای عالی و جاذبه‌هایی نظیر سد کوچری، سنگ نگاره‌های تاریخی، دشت لاله‌های واژگون، رودخانه‌ی اناربار و... آن را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گلپایگان تبدیل کرده است. سفر به منطقه‌ی کوچری، پیک نیک در طبیعت زیبا و بازدید از جاذبه‌های آن رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، 8 کیلومتری جنوب غرب گلپایگان، روستای کوچری

  1. روستای وانشان

یکی از روستاهای زیبا و تاریخی نزدیک گلپایگان، روستای وانشان به معنای نشانی از آب است، این روستا دارای طبیعتی چشم نواز بوده و آثار تاریخی مهمی در آن قرار دارد و به سبب قرار گرفتن در بلندی، آب و هوایی بسیار عالی دارد. یکی از جاذبه‌های این روستا درخت هزار ساله‌ی آن است، بازدید از این روستا و جاذبه‌های آن رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، 12 کیلومتری جنوب گلپایگان، روستای وانشان

یک بنای تاریخی آجری و یک درخت

  1. پارک ساحلی آزادگان

پارک ساحلی آزادگان گلپایگان، پارکی در کرانه‌های رود اناربار این شهر است که حدود 8 هکتار مساحت دارد، این پارک دارای امکانات مناسبی برای یک پیک نیک یکروزه بوده و به نمازخانه، آلاچیق، پیست اسکی و دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی و... مجهز است. بازدید از پارک ساحلی گلپایگان رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، بلوار کمربندی، پارک ساحلی

  1. پارک جنگلی گلپایگان

پارک جنگلی گلپایگان پارکی به مساحت 40 هکتار است که تعداد بیشماری درخت و آب و هوای عالی دارد، این پارک به بهشت گلپایگان معروف است و امکانات بسیاری همچون رستوران، کافی شاپ، بوفه، کتابخانه، نمازخانه، زمین ورزشی، پیست دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی و... دارد. پارک جنگلی گلپایگان غرفه‌هایی برای فروش صنایع دستی، خوراکی، شیرینی و... دارد و در آن جشنواره‌های مختلفی مثل جشنواره‌ی کباب گلپایگان برگزار می‌شود، بازدید از این پارک رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، جاده‌ی گلپایگان - خوانسار، بلوار ولیعصر، پارک جنگلی

فضای یک پارک

  1. کبوتر خانه‌ی گلپایگان

کبوترخانه جایی بوده که کبوترها در آن زندگی کرده و از حمله‌ی پرندگان بزرگتر در امان بودند، این کبوترخانه‌ها به وسیله‌ی کشاورزان برای نگهداری از کبوترها و استفاده از فضولات آن‌ها به عنوان کود ساخته می‌شد. کبوترخانه‌ی گلپایگان قدمتی 400 ساله دارد و در زمان سلجوقیان احداث شده است. بازدید از کبوترخانه‌ی گلپایگان رایگان است و یکی از مکان‌های جذاب این شهر به شمار می‌رود.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، ضامن آباد، جاده‌ی فقستان، کبوتر خانه

  1. ارگ تاریخی گوگد

ارگ گوگد در واقع کاروانسرایی بوده که در دوره‌ی سلجوقی برای استراحت مسافرانی که در مسیر جاده‌‌ی ابریشم رفت و آمد می‌کردند، ساخته شد، این ارگ امروزه مرمت و به هتلی 3 ستاره تبدیل شده است. گوگد قلعه‌ای به شکل مربع و مساحت حدودیِ 6 هزار متر مربع است، این ارگ 2 طبقه بوده و دارای بخش‌های مختلفی همچون ورودی با دو درب کوچک و بزرگ، 4 برج قرینه‌ی نگهبانی در 4 طرف، چاه، حیاط وسیع و حوض فیروزه‌ای می‌باشد. هتل ارگ گوگد رستوران، کافی شاپ، عطاری، نانوایی، چایخانه و غرفه‌ی صنایع دستی دارد، بازدید از این ارگ برای عموم با پرداخت ورودی اندکی، امکان پذیر است.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، شهر گوگد، خیابان آیت الله گلپایگانی، ارگ گوگد

یک قلعه تاریخی

  1. مسجد جامع گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان در دوره‌ی سلجوقی ساخته شده، این بنا تماما از آجر است و در برخی قسمت‌ها که بعدا به آن اضافه شده، کاشی کاری‌های چشم نوازی دیده می‌شود. مساحت مسجد جامع حدود 2000 متر مربع است و دارای بخش‌های متنوعی شامل صحن، شبستان، محراب، گنبد، تعدادی حجره، رواق و... می‌باشد، کتیبه‌هایی در این مسجد دیده می‌شود که روی آن‌ها به خط کوفی حکاکی شده، در وسط مسجد نیز حوضی فیروزه‌ای قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است. بازدید از مسجد جامع گلپایگان رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، خیابان مسجد جامع، مسجد جامع گلپایگان

  1. مناره‌ی آجری (میل آجری)

میل یا مناره‌ی آجری، از یادگارهای دوره‌ی سلجوقی در گلپایگان است که با 18 متر ارتفاع، یکی از بلندترین سازه‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود، در قدیم از این منار برای راهنمایی مسافران استفاده می‌شده است. میل آجری دارای 2 درب، یک پلکان داخل مناره، یک کتیبه‌ی منقش به آیات قرانی با خط کوفی و 2 راه پله‌ی مارپیچ است که 64 پله دارد، بازدید از این بنای تاریخی رایگان می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، خیابان امام خمینی، 3 راه طالقانی، مقابل پارک فانوس، میل آجری

یک مناره بلند آجری

  1. بازار سنتی چهار سوق گلپایگان

بازار چهار سوق گلپایگان در واقع بازار سنتی این شهر است که حدود 400 سال پیش و در دوره‌ی سلجوقیان احداث شده، این بازار دارای یک ورودی با دهانه‌ی بزرگ و طاق آجری است و سقف آن به شکل ضربدری بوده و دارای نورگیرهای کوچک می‌باشد. بازار چهار سوق از راسته‌های کوزه گرها، مسگرها، گیوه دوزها و فرش فروش‌ها تشکیل شده و در آن سوغات، صنایع دستی، خوراکی و... با قیمت مناسب یافت می‌شود، بازدید از این بازار رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، گلپایگان، خیابان مسجد جامع، بازار چهار سوق

در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گلپایگان را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دادیم، سفر به گلپایگان و بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر، می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی و خاطره‌ای جذاب باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید