ساحل سرخ هرمز - زیباترین ساحل ایران به رنگ خون سیاوش
زهرا نیرومند 1402/06/07 894 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

جزیره هرمز، یکی از زیباترین و شگفت‌ انگیزترین جزایر جنوبی ایران است. این جزیره مناظری دیدنی و رنگارنگ دارد و گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران و جهان جذب می‌کند. ساحل سرخ هرمز یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این جزیره دیدنی است. این ساحل شن‌هایی به رنگ سرخ دارد و یکی از جذاب‌ترین سواحل ایران محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی ساحل سرخ هرمز می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد این ساحل در اختیارتان قرار می‌دهیم.

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز در استان هرمزگان قرار دارد. این استان در سواحل زیبای خلیج فارس واقع شده و دارای جزایر متعددی می‌باشد. هرمز یکی از زیباترین جزایر استان هرمزگان است. جزیره هرمز 42 کیلومتر مربع مساحت دارد و در میانه تنگه هرمز واقع شده است.

جزیره هرمز جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد و از لحاظ زمین‌ شناسی نیز دارای اهمیت می‌باشد. سطح این جزیره از طبقات رسوبی، نمکی و آتشفشانی پوشیده شده است. وجود نمک در خاک باعث شده تا جزیره هرمز پوشش گیاهی بسیار ضعیفی داشته باشد، اما این مسئله چیزی از زیبایی‌های جزیره کم نمی‌کند. در جزیره هرمز می‌توانید حیواناتی چون لاک ‎پشت، آهو و پرندگان مختلف را ببینید و از تماشای کوه‌های رنگی لذت ببرید.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های جزیره هرمز، خاک زیبای آن است. بسیاری از گردشگران با پاهای برهنه بر روی خاک این جزیره راه می‌روند و به تماشای خلیج زیبای فارس می‌نشینند. اگر در هنگام صبح به سواحل جزیره بروید، می‌توانید تلألؤ نور خورشید را بر روی شن‌های سرخ ببینید. نور خورشید باعث درخشش شن‌ها می‌شود و مناظری دیدنی و شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند. درخشش شن‌های ساحل به دلیل وجود کانی‌های آذرین، سیلیس و میکا در خاک این منطقه است که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمده‌اند.

ساحل شنی آب سرخ رنگ و چند گردشگر

ساحل سرخ هرمز

رنگ سرخ را می‌توانید در بخش‌های مختلف جزیره هرمز ببینید، اما این رنگ در ساحل سرخ هرمز بیشتر به چشم می‌آید و پر رنگ‌تر دیده می‌شود. ساحل سرخ در بخش جنوبی جزیره قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. این ساحل چشم‌اندازهای شگفت‌ انگیزی را به نمایش می‌گذارد و در زمان طلوع و غروب خورشید بسیار دیدنی‎ می‌باشد.

همان‌طور که پیش‎تر به آن اشاره کردیم، ساحل سرخ هرمز شن‌هایی به رنگ قرمز دارد. این شن‌ها به دلیل مواد معدنی موجود در خاک به این رنگ درآمده‌اند. این مواد شامل سنگ‌های مگنتیت، هماتیت و اولیژیست هستند که باهم ترکیب شده و اکسید آهن را ایجاد کرده‌اند. اکسید آهن 70 درصد از خاک این ساحل را تشکیل می‌دهد و باعث قرمز شدن رنگ آن می‌شود. پیریت، سنگ دیگر موجود در این خاک است که درصد بالایی سولفید آهن دارد.

سنگ‌های موجود در خاک ساحل تا چند متر از آب دریا را نیز سرخ کرده‌اند. از این رو، شما تنها یک ساحل سرخ نمی‌بینید، بلکه آب خلیج و امواج آن را نیز به رنگ قرمز می‌بینید. در این‌جا همه چیز به رنگ سرخ دیده می‌شود. حتی صدف‌هایی که در ساحل وجود دارند و صخره‌هایی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید، با قدم زدن در ساحل سرخ هرمز، لباس‌ها و کفش‎هایتان نیز رنگی می‌شود. البته جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این رنگ‎ها با یک شستشوی ساده پاک می‌شوند و از بین می‌روند.

ساحل سرخ هرمز علاوه بر مناظر دیدنی و بی‌نظیرش، دارای تفریحات و سرگرمی‌های متنوعی نیز می‌باشد. می‌توانید در آب‌های این منطقه شنا کنید و اگر دوست داشته باشید، تفریحات آبی مانند قایق‌ سواری را نیز تجربه نمایید.

سنگ های سرخ رنگ کنار ساحل

خاک ساحل سرخ هرمز

خاک سرخ هرمز، خوراکی است و کاربردهای متعددی دارد. زمانی که بر روی خاک سرخ این جزیره قدم می‌زنید، می‌توانید مقداری از آن را روی زبان خود بگذارید و طعم آن را بچشید. بومیان این منطقه به این خاک  "گلک" یا "دلک" می‌گویند و از آن به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده می‌کنند. البته قبل از مصرف خاک باید آن را به خوبی تمیز کنید و با مقداری آب ترکیب نمایید. خاک در ترکیب با آب ته‌نشین می‎شود و محلول سرخ رنگ غلیظی روی آن را می‌گیرد. بومیان این محلول را با کمی نمک و فلفل مزه‌دار کرده و از آن برای طعم‌دار کردن غذاهایی چون انواع خوراک دریایی، نان، ترشی و مربا استفاده می‌کنند. نانی که با خاک سرخ طعم‌دار می‌شود، "تمشی" نام دارد.

خاک سرخ علاوه بر آشپزی، در صنعت رنگ ‏سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مواردی چون تولید کاغذ، پلاستیک، سرامیک‌ سازی، سیمان، کاشی، سفالگری، شیشه، پودرهای میکرونیزه صنعتی، ضد زنگ و لوازم آرایشی نیز بکار می‌رود. خاک سرخ هرمز یکی از مرغوب‌ترین انواع این کانی در دنیا محسوب می‌شود و ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد.

صخره های قرمز رنگ ساحل و ابرهای آسمان

دسترسی به ساحل سرخ هرمز

برای سفر به جزیره هرمز، ابتدا باید به بندرعباس بروید. در هر شهری از ایران که اقامت دارید، می‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی، خود را به این شهر برسانید. جزیره هرمز در میان خلیج زیبای فارس قرار دارد. از این رو، ادامه سفر شما به صورت دریایی و با شناورها انجام می‌شود. پس از رسیدن به بندرعباس، به سمت اسکله حقانی بروید و سوار یکی از این شناورها شوید. بندرعباس تا جزیره هرمز 19 کیلومتر فاصله دارد و طی کردن این مسیر با شناور حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

دسترسی به ساحل سرخ هرمز از جزیره قشم نیز امکان‌ پذیر است. گردشگرانی که در قشم هستند می‌توانند از طریق اسکله شهید ذاکری قشم با قایق‌های تندرو خود را به جزیره هرمز برسانند. این قایق‌ها روزی یک بار و در ساعت 7 صبح به سمت جزیره حرکت می‌کنند. طی کردن مسیر بین دو جزیره با قایق حدود 50 دقیقه طول می‌کشد.  

آب قرمز رنگ و صخره های سنگی کنار ساحل

اقامت در جزیره هرمز

هرمز یکی از توریستی‌ترین جزایر جنوبی ایران است و امکانات نسبتا خوبی دارد. برای اقامت در این جزیره گزینه‌های متعددی پیش رو دارید. می‌توانید یک اتاق در هتل یا اقامت‌گاه‌های بوم‎گردی جزیره رزرو کنید یا در خانه‌های محلی بومیان منطقه ساکن شوید. اقامت‌گاه‌های بوم‎گردی مطابق با سبک زندگی مردم محلی طراحی شده‌اند و برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارند. برخی از بومیان منطقه نیز خانه‌های خود را با قیمتی مناسب به گردشگران اجاره می‌دهند.   

اگر اهل کمپینگ هستید و وسایل موردنیاز را نیز به همراه دارید، می‌توانید چادر خود را در سواحل زیبای این جزیره برپا کنید و یک شب آرام را با صدای امواج به صبح برسانید. در بخش شرقی جزیره یک پارک ساحلی با تعدادی آلاچیق وجود دارد که برای چادر زدن پیشنهاد می‌شود.

ساختمان های فانتزی رنگارنگ و چند باغچه

نکات سفر به جزیره هرمز

  • شناورهایی که از بندرعباس به جزیره هرمز می‌روند، تنها مسافران را جابه‌جا می‌کنند، از این رو، امکان انتقال ماشین به جزیره هرمز وجود ندارد.
  • زمانی که به جزیره هرمز می‌رسید، می‌توانید از بومیان منطقه برای رفتن به ساحل سرخ کمک بگیرید. ماشین‌هایی در اسکله وجود دارد که شما را به ساحل سرخ می‌رساند.
  • جزیره هرمز آب‌ و هوایی گرم و مرطوب دارد و تابستان‌های آن برای غیر بومیان بسیار آزاردهنده می‌باشد. از این رو، بهترین فصل برای سفر به این جزیره فصل‌های سرد سال است. بهتر است از اوایل پاییز تا اوایل فروردین برای سفر به این منطقه برنامه‌ ریزی کنید تا روزهای خوب و به‌ یاد ماندنی را پشت سر بگذارید.
  • جزیره هرمز یکی از مهم‌ترین جزایر ایران است و از لحاظ محیط زیستی اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو، توصیه می‌شود به هیچ عنوان به خاک این جزیره دست نزنید و آن را جابه‌جا نکنید. حتی برداشتن مقدار بسیار کمی از این خاک نیز می‌تواند به جانوران این منطقه و محیط زیست آن آسیب برساند.

آب دریا سنگ های کنار ساحل و غروب خورشید

در این مقاله به معرفی ساحل سرخ هرمز پرداختیم و اطلاعات مفیدی در مورد این ساحل در اختیارتان قرار دادیم. ساحل سرخ یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های جزیره زیبای هرمز است. این ساحل در بخش جنوبی جزیره قرار دارد و مناظری شگفت انگیز را به نمایش می‌گذارد. خاک ساحل سرخ به دلیل وجود مواد معدنی، به رنگ قرمز دیده می‌شود و کاربردهای متعددی دارد. جزیره زیبای هرمز علاوه بر ساحل سرخ، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دره رنگین‌ کمان، غار الهه نمکی، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل نقره‌ای و دره مجسمه‌ها اشاره کرد. اگر قصد سفر به جزیره هرمز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری کایت همراه شوید تا از سفر خود نهایت استفاده را داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای جزیره هرمز، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید