غار سَهولان | تصاویر و نکات جالب
ضحا اکبری 1402/05/20 789 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که با شنیدن نام غار به یاد تاریکی، وحشت، خفاش و از اینجور چیزها بیفتید، البته حق هم دارید بیشتر غارهایی که ما می‌شناسیم این ویژگی‌ها را دارند. اما امروز می‌خواهیم به شهر مهاباد در آذربایجان غربی سفر کرده و به بازدید از یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران و جهان برویم، غار سهولان در روستای سهولان، که دومین غار آبیِ ایران و یکی از جذاب‌ترینِ آن‌هاست، پس با ما همسفر شوید تا با یکی دیگر از شگفتی‌های سرزمینمان بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه‌ی کشف غار سَهولان

تاریخ دقیق کشف غار سهولان مشخص نیست، از دیرباز مردم محلی در این منطقه زندگی و از این غار به عنوان مکانی برای شکار، کمین کردن و پنهان شدن استفاده می‌کردند، اما چیزی که به طور رسمی از کشف غارِ سهولان گزارش شده، این است که در سال 1890 میلادی فردی به نام ژاک دِمُرگان که از پژوهشگران محیط زیست بود به همراه ساکنان منطقه با کَلَک (نوعی قایق چوبیِ کوچک) به گشت زنی در مسیر آبیِ منطقه پرداخته، غار سهولان را کشف و یک نقشه از آن تهیه کردند که هنوز هم معتبر است. بعد از آن یک بار گروهی انگلیسی و بار دیگر تعدادی از غارشناسان ایرانی به مطالعه روی این غار پرداخته و قسمت‌های مختلف آن را کشف نمودند. غار سهولان در فهرست میراث طبیعی و ملیِ ایران ثبت شده و از سال 1379 میزبان گردشگرانی است که برای تماشای زیبایی‌های این غار و ماجراجویی در آن به سهولان می‌آیند.

دهانه غار درخت کوه آب و آسمان

نامگذاریِ غار سهولان

غار سهولان در روستایی به همین نام واقع شده، شاید یکی از دلایل این نامگذاری، روستای سهولان باشد، سهول در زبان محلی به معنای یخ است، قرار گرفتن غار سهولان در منطقه‌ای سرد با زمستان‌های طولانی می‌تواند دلیل دیگری برای این نامگذاری باشد. البته غار سهولان نام دیگری هم دارد، به این غار "کونه کبوتر" یعنی "لانه‌ی کبوتر" هم می‌گویند، وجود کبوترهای فراوانی که سال‌هاست در این غار زندگی می‌کنند، باعث شده غار سهولان به لانه‌ی کبوتر هم مشهور شود.

چند پله چند آدم کوه و درخت

زیبایی‌ها و ویژگی‌های غار سَهولان

تا به امروز از تمامِ غار سهولان حدود 2 هکتار، کشف شده است، طول مسیر خشکِ کشف شده 250 و طول مسیر آبیِ کشف شده از این غار 300 متر است، میانگین عمق غار سهولان 22 متر است و عمیق‌ترین قسمتِ آن 62 متر ژرفا دارد. غار سهولان 2 ورودی دارد، یکی از این ورودی‌ها که گردشگران از آن وارد غار می‌شوند 107 پله و دیگری که محل خروج آن‌هاست، 178 پله دارد، وقتی توریست‌ها از این پله‌ها پایین می‌روند، به عمق 30 متری رفته و می‌توانند این قسمت از درون زمین را مشاهده کنند، جایی که در آن فشار هوای بیشتر و اکسیژن کمتری نسبت به بیرون از غار وجود دارد. رطوبت داخل غار حدود 70 تا 80 درصد است، دمای آن نیز همیشه بین 10 تا 15 درجه از بیرون خنک‌تر می‌باشد، ‌ارتفاع سقف غار حدود 50 متر و وسعتِ تالارِ اصلیِ آن 58 در 42 متر است. قدمتِ غار با توجه به آثار به دست آمده از داخلِ آن به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد برمی‌گردد، ضمن اینکه در بخش‌هایی از آن اشیایی مربوط به دوره‌های اشکانی و ایلخانی یافت شده است. غار سهولان یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین غارهایِ آبیِ ایران است که دیواره‌های آهکی دارد، روی این دیواره‌ها و سقف غار، قندیل‌هایی آهکی دیده می‌شود که در اثر سایش صخره‌های آهکی و چکیدن آب به وجود آمده‌اند، قندیل‌هایی شبیه شیر، فیل، هشت پا، خوشه‌ی انگور و... . در غار سهولان چندین دریاچه‌ وجود دارد، دریاچه‌هایی با اعماق مختلف که عمقِ ژرف‌ترینشان به 60 متر می‌رسد، گردشگران می‌توانند با داشتن کفش‌های مناسب در قسمت خشکِ غار به غارپیمایی بپردازند، این در حالی است که قسمت‌های آبیِ غار را می‌توان با قایق طی کرد و این تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود، تجربه‌ای که طی آن می‌توانید در مکانی تنفس کنید که در عرض هزاران سال شکل گرفته، در نوع خود بی نظیر است و بسیار اسرار آمیز و شگفت انگیز می‌باشد. در غار سهولان خبری از موجودات خارق العاده و افسانه‌ای نیست، خفاش، کبوتر، مارگوس، زالو و... ساکنان این غار را تشکیل می‌دهند. وجود پله‌های متعدد، نور حاصل از تعداد زیادی نورافکن، قایق برای گذشتن از قسمت‌های آبیِ غار و... در کنار قیمتِ مناسبِ بلیط، باعث شده گردشگران از سفر به غار سهولان به عنوان تجربه‌ای رویایی و در عین حال لذتبخش یاد کنند.

دیواره های سنگی غار و چندین پله

آب و هوا و بهترین زمان سفر به غار سَهولان

روستای سهولان در استان آذربایجان غربی و در منطقه‌ای سرد واقع شده، این منطقه زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و بهار و تابستانش معتدل است، ضمن اینکه هوای داخل غارها نیز همیشه چند درجه‌ای نسبت به محیط بیرونی‌اشان سردتر می‌باشد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به غار سهولان و بازدید از آن، بهار و تابستان است، در این زمان‌ها هوا مطبوع و بازدید از غار بسیار دلپذیر خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید در روزهای تعطیل و آخر هفته تعداد گردشگرانی که برای بازدید از غار سهولان می‌آیند زیاد است، بنابراین بهتر است که روزهای میانیِ هفته را برای رفتن به این غار انتخاب کنید.

دیواره های نگی غار و چند پله

مسیر دسترسی به غار سَهولان

برای رفتن به غار سهولان باید ابتدا به ارومیه و از آنجا به مهاباد بروید، غار در 43 کیلومتریِ جاده‌ی مهاباد به بوکان قرار دارد، وقتی مهاباد را رد کرده و وارد این جاده شدید، تپه‌ی ماهورها را پشت سر گذاشته و روستای عیسی کند را هم رد کنید، کمی بعد تابلوی غار سهولان را خواهید دید. مسیر این تابلو را دنبال کنید تا پس از عبور از روستای سهولان به نزدیکیِ غار برسید، با خودروی شخصی می‌توانید تا مکانی نزدیک به غار بروید. حال به غار سهولان رسیده‌اید وارد آن شده، پله‌های ابتدایی را طی کرده و در دنیایی از شگفتی و زیبایی غرق شوید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 43 کیلومتریِ جنوبِ شرقیِ مهاباد، روستای سهولان، غار سهولان

حوضچه آب داخل غار قایق و چند آگردشگر

وسایل مورد نیاز برای سفر به غار سَهولان

هنگامی که تصمیم دارید برای بازدید از غار سهولان به این منطقه بروید، چیز زیادی برای بردن با خود نیاز ندارید، تنها دوربین برای عکاسی، لباس گرم برای وقتی که سردتان شد، کفش مناسب برای عبور از قسمت‌های خشک غار، آب آشامیدنی برای زمان تشنگی، چراغ قوه و کلاه ایمنیِ چراغدار همراه داشته باشید.

دیواره های سنگی و حوضچه آبی داخل غار قایق و چند گردشگر

چگونگی اقامت در غار سَهولان

پس از بازدید از غار سهولان و لذت بردن از زیبایی‌های آن، می‌توانید در اقامتگاه بومگردیِ "علی یکبار" که در روستای سهولان قرار دارد، اقامت کنید، ضمن اینکه در صورت آشنایی با اصول کمپینگ و سفر به این منطقه در فصول گرم، می‌توانید در مکانی مناسب در نزدیکیِ غار چادر زده و شب را در طبیعت زیبای آذربایجان سپری کنید، البته لباس گرم را از یاد نبرید.

دیواره های سنگی درخت و نرده هایی رنگی

اشکال خاص روی دیواره غار

اشکال خاص روی دیواره غار

دیواره ها و پله های غار

پله صخره و درخت

اشکال خاص روی دیواره های غار

دیواره غار و آب داخل آن

اشکال خاص روی دیواره غار

اشکال خاص روی دیواره غار

اشکال خاص روی دیواره غار

ما در این مقاله غار سهولان را به شما معرفی کرده و نکات مورد نیاز را برای سفر به این غار برایتان شرح دادیم، اگر تمایل دارید به شمال غرب کشور و غار سهولان سفر کرده و لذت بی پایان یک غارنوردیِ جذاب را تجربه کنید، می‌توانید به سایت ما سر زده و از یکی از تورهای کایت استفاده نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید