عجیب‌ترین موزه‌های جهان | 12 موزه باورنکردنی دنیا
زهرا نیرومند 1402/01/18 2203 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

موزه‌ها، مکان‏هایی هستند که برای نگهداری اشیای تاریخی، هنری، علمی یا فرهنگی راه‌اندازی می‎شوند. اگر علاقه‌مند به تاریخ یک کشور هستید، می‌توانید سری به موزه‌های تاریخی آن بزنید و اشیا و وسایل به جای مانده از گذشتگان را در این مکان‎ها ببینید. موزه‌های هنری اغلب به نقاشی‎ها، مجسمه‌ها و دست‌نوشته‌های هنرمندان اختصاص دارند و برای علاقه‌مندان به هنر بسیار جذاب هستند. حتما در طول سفرهای خود از موزه‌های تاریخی و هنری بازدید کرده‌اید، اما تا به حال نام "موزه توالت" را شنیده‎اید یا چیزی از "موزه مو" می‎دانید؟ در این بخش عجیب‌ترین موزه‌های جهان را به شما عزیزان معرفی می‎کنیم و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

موزه مو آوانوس (Avanos Hair Museum)، کاپادوکیا، ترکیه

موزه مو آوانوس یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان است. در این موزه بیش از 16 هزار نمونه موی مختلف به همراه یادداشت در یک اتاق نگهداری می‎شود. این موزه در نگاه اول کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما در پشت آن داستانی زیبا و عاشقانه وجود دارد. بر اساس این داستان، یکی از سفالگران منطقه آوانوس در بخشی از زندگی خود از زنی که عاشقش بود، جدا می‌شود. زن در هنگام خداحافظی دسته‎ای از موی خود را به عنوان یادگار به سفالگر می‌دهد. مرد، مو را در مغازه‌ی خود آویزان می‌کند. افرادی که وارد مغازه می‎شدند، در مورد این دسته موی سوال می‎کردند و مرد نیز داستان عاشقانه خود را برای آنان تعریف می‎کرد. برخی از گردشگران با شنیدن داستان عاشقانه، تکه‌ای از موهای خود را جدا می‎کردند و به همراه یک یادداشت به سفالگر می‎دادند. کم‌کم تعداد موهای یادگاری زیاد شد و مغازه سفالگر را به یک موزه محلی تبدیل کرد.

موزه یادداشت کاپادوکیا ترکیه

موزه هنرهای بد (The Museum of Bad Art)، ماساچوست، ایالت متحده آمریکا

وقتی به موزه‌های هنری سر می‎زنید، آثار بسیار زیبایی از برجسته‌ترین هنرمندان دنیا را مشاهده می‎کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بدترین آثار هنری دنیا نیز در یک موزه در ماساچوست نگهداری می‎شوند. این موزه در سال ۱۹۹۴ توسط فردی با نام اسکات ویلسون راه‌اندازی شده است. اسکات پس از دیدن نقاشی "لوسی در دشت پر گل" به فکر راه‌اندازی این موزه افتاد و بیش از 4000 نمونه از بدترین نقاشی‎های دنیا را جمع‌آوری کرد. موزه هنرهای بد، مخاطبان خاص خود را دارد و مورد توجه گردشگران نیز قرار می‎گیرد.

موزه هنرهای بد آمریکا

موزه بین‌المللی توالت سولاب (Sulabh International Museum Of Toilets)، دهلی، هند

موزه بین‌المللی توالت سولاب یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان است. اگر دوست دارید کاسه‌ توالت‌های 4500 سال قبل را ببینید و با تاریخچه توالت بیشتر آشنا شوید، حتما از این موزه بازدید کنید. موزه توالت سولاب، به 3 بخش باستانی، قرون وسطی و مدرن تقسیم می‎شود و در هر بخش نیز کاسه‎ توالت‌های مربوط به همان دوران را به نمایش می‎گذارد. توالت‎هایی که در این موزه جمع‎آوری شده‎اند بسیار کمیاب و خاص هستند و برای بازدیدکنندگان جذابیت زیادی دارند. جالب است بدانید که توالت‎های قرون وسطی شکلی مانند صندوقچه گنج دارند یا شبیه به قفسه‌های کتاب ساخته شده‌اند. برخی از توالت‌های قدیمی تزئیناتی بسیار زیبا و مجلل دارند و مربوط به قصرهای پادشاهان آن دوران می‎باشند. در بخش مدرن موزه، توالت‌های ژاپنی و کره‌ای را می‎بینید که با آخرین تکنولوژی روز دنیا هماهنگ شده‌اند و فناوری بسیار پیشرفته‌ای دارند.

موزه توالت دهلی هند

موزه شکنجه (Torture Museum)، آمستردام، هلند

موزه شکنجه یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین موزه‌های جهان است. این موزه اتاق‌هایی کوچک و تاریک دارد و ابزار شکنجه در دوران باستان را به نمایش می‎گذارد. بیش از 40 ابزار مختلف در این موزه نگهداری می‎شود. این ابزار بسیار وحشتناک هستند و از نقاط مختلف اروپا جمع‌آوری شده‌اند. از جمله ابزار موجود در این موزه می‎توان به گیوتین، جمجمه‌شکن، پیچ‌های انگشت، فلوت شرم، چرخ‌های کاترین، صندلی‌های میخ‌دار، گهواره یهودا، قفس معلق، تخت‌های میخی و لوازم سلاخی اشاره کرد. برخی از این ابزارها درون یک محفظه شیشه‎ای قرار دارند و برخی دیگر قابل لمس هستند. 

موزه شکنجه آمستردام هلند

موزه روابط شکست‌خورده (Broken Relationships Museum)، زاگرب، کرواسی

موزه روابط شکست‌خورده یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان است. این موزه توسط یک زوج اهل کرواسی راه‌اندازی شده و به نگهداری لوازم باقی‌مانده از عشق‌های قبلی اختصاص دارد. این زوج حدود 4 سال باهم رابطه داشتند. آن‌ها پس از اتمام رابطه‎شان تصمیم گرفتند تا وسایلی که از یکدیگر دارند را در یک موزه به نمایش بگذارند. کم‌کم دیگر زوج‌های جداشده نیز وسایل یادگار عشق گذشته‌شان را به این موزه اهدا کرده و یک مجموعه بسیار دیدنی را به وجود آوردند. از جمله وسایل موجود در این موزه می‌توان به خرس‌های عروسکی روز ولنتاین، لباس عروس، عکس‌های یادگاری و ... اشاره کرد.

موزه شکست عشقی در زاگرب کرواسی

موزه خون‌آشام‌ها و موجودات افسانه‌ای (Museum of Vampires and Legendary Creatures)، پاریس، فرانسه

خون‌آشام‌ها را در فیلم‌های ترسناک هالیوودی دیده‎اید. موجوداتی که ظاهری شبیه به انسان دارند و از خون بشر تغذیه می‎کنند. این موجودات افسانه‌ای هستند و توسط ذهن خلاق نویسنده‎ها ساخته‎ شده‎اند. خون‌آشام‌ها موجودات ترسناکی هستند، اما طرفداران بسیار زیادی دارند. برخی از افراد عقیده دارند که خون‌آشام‎ها افسانه نیستند و در گذشته وجود داشته‌اند. یکی از این افراد، شخصی با نام ژاک سیرنت (Jacques Sirgent) است. او تحقیقات مفصلی را در این مورد انجام داد و نتیجه تحقیقات خود را در یک موزه به نمایش گذاشت. این موزه محیطی شبیه به یک قبرستان دارد و با یک ورودی به رنگ سیاه و قرمز شروع می‎شود. در این موزه می‌توانید هر آن‌چیزی که به زندگی ارواح و خون‌آشام‌ها مربوط است را ببینید و اطلاعات بیشتری در موردشان به دست آورید.

موزه های عجیب دنیا - موزه خون آشام فرانسه

موزه مومیایی (Mummy Museum)، گواناخواتو، مکزیک

موزه مومیایی گواناخواتو را می‌توان یکی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین موزه‌های جهان معرفی کرد. این موزه در سال 1969 تأسیس شده و بقایای مومیایی شده افراد را در حالات مختلف به نمایش می‏گذارد. گفته‌ می‌شود اجساد این موزه افرادی بوده‌اند که به دلیل شیوع بیماری وبا، زنده به گور شدند. خانواده این افراد پول کافی برای خاک کردن آن‌ها را نداشتند. از این رو، مردگان خود را در یک سردابه تنگ و تاریک انداختند. آب‏وهوای این سردابه باعث شد تا مردگان خشک شوند و به مرور زمان به صورت طبیعی مومیایی گردند. بسیاری از این مردگان هم‌چنان حالت چهره خود را حفظ کرده‌اند و حتی دارای ابرو، ریش و ناخن می‎باشند. موزه مومیایی گواناخواتو راهروهایی تاریک و پر پیچ‌وخم دارد و مردگان را به صورت ایستاده در بازدید عموم قرار می‌دهد.

موزه مومیایی Mummy Museum Mexico

موزه فرهنگ نان (Museum of Bread Culture)، اولم، آلمان

موزه فرهنگ نان در سال 1955، توسط دو کارآفرین تأسیس شده است. این دو فرد در زمینه تجارت نان فعالیت داشتند و هر آن‌چه مربوط به نان بود، از ابزار و آلات کشاورزی گرفته تا تجهیزات مربوط به پخت نان را در این موزه گرد هم آوردند. در موزه فرهنگ نان می‌توانید تاریخ 6 هزار ساله نان را ببینید و با نحوه درست کردن نان در عصر حجر آشنا شوید. این موزه علاوه بر تاریخچه نانوایی، یک کتابخانه گسترده نیز دارد. کتابخانه این موزه 6000 کتاب مختلف مرتبط با نان را در خود جای داده است. اهمیت نان در دوره‎ها و فرهنگ‎های مختلف و مراحل تکامل و پیشرفت این صنعت، از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب‌ها مطرح شده‎اند.

موزه انواع نان در آلمان Bread Museum Germany

موزه ملی موز (International Banana Museum)، کالیفرنیا، ایالت متحده آمریکا

موزه ملی موز بزرگ‌ترین موزه‌ایست که به یک میوه اختصاص داده شده است. این موزه‌ی عجیب در سال 1976 توسط شخصی با نام کن بانیستر تأسیس شده و در شهر مکا (Mecca)، ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. ایده موزه موز در سال 1972  در یک کنفرانس عکاسی به ذهن کن بانیستر رسید. او برای  جلب توجه مردم یک عدد استیکر موز به آن‌ها هدیه ‎داد. هدف از انتخاب موز، شباهت ظاهری آن به لبخند بود. کن پس از این کنفرانس هر آن‌چه به موز مربوط می‎شد را جمع‎آوری کرد و در یک اتاق کوچک به نمایش گذاشت. در حال حاضر موزه ملی موز بیش از 20 هزار اشیا و آثار مرتبط با موز را در خود جای داده است. در این موزه می‌توانید انواع وسایل به شکل موز شامل عروسک، گردنبند، چوب لباسی، جوراب، دکمه، لیوان، نمکدان، دمپایی، صابون و دیگر لوازم موزی را ببینید.

موزه موز آمریکا Banana Mueseum

موزه قلاده سگ (The Dog Collar Museum)، کنت، انگلستان

موزه قلاده‌ی انگلستان را نیز می‌توان یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان معرفی کرد. موزه جذاب قلاده در سال 1997، در قلعه لیدز (Leeds Castle) در شهر کنت انگلستان تأسیس شده است. این موزه مدل‌های متنوعی از قلاده مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی را جمع‌آوری کرده و در واقع کلکسیونی از قلاده‌ها را به نمایش می‎گذارد. در این موزه می‌توانید انواع قلاده‌های طلایی و نقره‌ای، قلاده‌های تزئین شده مربوط به دوران باروک، قلاده‌های قرن نوزدهم و ... را ببینید.

موزه قلاده سگ در انگلیس

موزه زیر آب کانکون (Cancun Underwater Museum)، کانکون، مکزیک

موزه زیر آب کانکون یکی از جذاب‏ترین و متفاوت‌ترین موزه‌های دنیاست. این موزه در آب‌های کانکون قرار دارد و بیش از 500 مجسمه سنگی را در زیر آب به نمایش می‎گذارد. مجسمه‎های موزه کانکون از مواد کاملا طبیعی ساخته شده‌اند و اندازه‎هایی واقعی دارند. هدف از ساخت این موزه حفظ بقایای مرجان‌هایی است که در آب‌های این منطقه قرار دارند. موزه زیر آب کانکون در سال 2010 افتتاح شده و بازدید از آن با قایق‌های شیشه‎ای یا غواصی انجام می‎شود. این موزه تعامل بین محیط زیست و هنر را به تصویر می‌کشد و بزرگ‌ترین هنر دست‌ساز بشر در زیر آب محسوب می‌شود.

موزه زیر آب مکزیک

موزه سیم خاردار کانزاس (Kansas Barbed  wire Museum)، کانزاس، ایالات متحده آمریکا

موزه سیم خاردار کانزاس یکی از شگفت‌انگیزترین موزه‎های دنیاست. این موزه به طور کامل به سیم خاردار اختصاص دارد و بیش از 2000 نوع سیم خاردار مختلف را به نمایش می‏گذارد. در این موزه می‌توانید با تاریخچه پیدایش سیم خاردار آشنا شوید و کاربردهای آن در جنگ را بشناسید. در بخش‌هایی از این موزه نیز ابزار حصارکشی و محافظت با استفاده از سیم خاردار به نمایش گذاشته شده است. موزه سیم خاردار کانزاس در سال 1970 تأسیس شد و به مرور زمان گسترش یافت. آمریکا موزه سیم خاردار دیگری نیز دارد. موزه دوم در تگزاس راه‌اندازی شده و بیش از 1400 نمونه سیم خاردار را به نمایش می‌گذارد.

موزه سیم خاردار آمریکا

در این مقاله به معرفی عجیب‌ترین موزه‌های جهان پرداختیم و 12 موزه با موضوعات جالب و متفاوت را به شما عزیزان معرفی کردیم. موزه‌ها از جمله پرطرفدارترین جاذبه‎های گردشگری هر کشور هستند و بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور مربوطه را به نمایش می‌گذارند. برخی از موزه‎ها نیز به موضوعی خاص و سرگرم‌کننده اختصاص دارند و برای ماجراجویان بسیار جذاب هستند. اگر به یکی از کشورهای معرفی شده سفر کردید، می‌توانید زمانی را به بازدید از این موزه‌ها اختصاص دهید و عجیب‌ترین موزه‌های دنیا را ببینید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید