دریاچه‌ی تار دماوند | تصاویر، آدرس و راهنمای بازدید
ضحا اکبری 1401/10/04 1053 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شهر دماوند در نزدیکی تهران، یکی از شهرهای پر گردشگر ایران است، این شهر هم بخاطر آب و هوای عالی و هم به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخیِ فراوانی که دارد به یکی از مقاصد مهم گردشگران مخصوصا تهرانی‌ها تبدیل شده است. یکی از زیباترین جاذبه‌های دماوند، دریاچه‌ی تار است که سکوت و آرامشش ارمغانی است که در کمتر جایی می‌توان به آن دست پیدا کرد، ضمن اینکه نزدیکی‌اش به تهران سبب شده خیلی‌ها دوست داشته باشند سفرهای یک روزه‌ی خود را به بازدید از این دریاچه اختصاص دهند. در این مقاله قصد داریم دریاچه‌ی دیدنیِ تار و زیبایی‌هایش را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی را در مورد آن برایتان بازگو کنیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

ویژگی‌های دریاچه‌ی تار دماوند

دریاچه‌ی تار، دریاچه‌ای طبیعی در 15 کیلومتریِ شرق شهر دماوند است که در نزدیکی روستای هویر قرار دارد، این دریاچه از جمله دریاچه‌های آب شیرین است و جزء آثار طبیعیِ ملی ایران می‌باشد. بر اساس گفته‌ی زمین شناسان در دوره‌ی کواترنری، کوه‌های زرین کوه لغزش پیدا کرده و در اثر رانش زمین، یک سد طبیعی بر سر راه آب‌های جاری ایجاد شده است، در نتیجه آب در پای کوه جمع شده و در نهایت دریاچه‌ی تار به وجود آمده است. در کف این دریاچه چشمه‌های آب زیر زمینیِ فراوانی وجود دارد، در فصول پرآب، مقداری از آب دریاچه سرریز شده و با پیوستن به رودخانه‌های فرعی دیگر باعث ایجاد رودخانه‌ی تاررود می‌شود که تا شهر دماوند در جریان است. دریاچه‌ی تار در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، کوه‌های دو بَرار در شمال و زرین کوه در جنوب این دریاچه قرار دارند، ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 3000 متر می‌باشد. طول دریاچه‌ی تار 1300 متر و عرض آن 400 متر است، عمق این دریاچه متغیر است، در فصول پرآب حدود 50 متر و در فصل‌های کم آب در حدود 40 متر می‌باشد، در فاصله‌ی نیم ساعت از سمت شرق دریاچه‌ی تار، دریاچه‌ی دیگری به نام هویر وجود دارد که دارای 900 متر طول و 150 متر پهنا است. به دلیل سرمای هوا و فرسایش شدید خاک، پوشش گیاهی چندانی در اطراف دریاچه‌ی تار وجود ندارد، فقط اگر در تپه‌‌های اطراف دریاچه قدم بزنید، بوته‌های آویشن وحشی را می‌بینید که عطری دل انگیز دارند.


تفریحات دریاچه‌ی تار دماوند

دریاچه‌ی تار در چند سال اخیر بسیار شناخته شده و در طول سال تورهای زیادی گردشگران را به این منطقه می‌آورند، به همین دلیل در این دریاچه تفریحات بسیاری برای لذت بردن گردشگران فراهم شده است، از جمله‌ی این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده روی: در اطراف دریاچه‌ی تار تپه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که جان می‌دهند برای پیاده روی، لذت بردن از سکوت دریاچه و تماشای مناظر زیبای اطراف.
  • کوهنوری: دریاچه‌ی تار به وسیله‌ی کوه‌های بلندی احاطه شده که برای کوهنوردی بسیار مناسب هستند، همه ساله کوهنوردان بسیاری مسیر این دریاچه و کوه‌های اطراف آن را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند.
  • دوچرخه سواری: علاقمندان به دوچرخه سواری می‌توانند در سطوحِ هموارِ اطرافِ دریاچه به دوچرخه سواری بپردازند، البته باید برای این تفریح دوچرخه به همراه داشته باشید.
  • شنا: آب دریاچه‌ی تار برای شنا و آب تنی مناسب است البته در فصل تابستان، افرادی که دوست دارند در دریاچه‌ی تار شنا کنند می‌توانند در روزهای گرم تابستان از این تفریح لذت ببرند.
  • ماهیگیری: اداره‌ی محیط زیست در چند سال گذشته ماهی قزل آلای خال قرمز و ماهی زردک را در دریاچه‌ی تار رها کرده است، به همین دلیل علاقمندان به ماهیگیری می‌توانند در دریاچه و رودخانه‌های اطرافش به این فعالیت بپردازند، البته باید لوازم ماهیگیری با خود داشته باشند.
  • قایق سواری: در دریاچه‌ی تار امکان قایق سواری میسر است اما قایقی برای اجاره وجود ندارد، شما می‌توانید انواع قایق‌های بادی را با خود به محل دریاچه برده و در آب این دریاچه به قایق سواری بپردازید.
  • غواصی: امکان انجام غواصی برای گردشگران در دریاچه‌ی تار فراهم شده است.
  • پرنده نگری: گونه‌های متنوع پرندگان در اطراف دریاچه‌ی تار زندگی می‌کنند، این پرندگان برخی در آب و برخی در خشکی زیست دارند، گردشگرانی که به موجودات زنده علاقه دارند می‌توانند با حضور در دریاچه‌ی تار به پرنده نگری پرداخته و زندگی این موجودات زیبا را از نزدیک مشاهده کنند.

البته امکان انجام تفریحات دیگری مانند آفرود سواری، پاراگلایدر، چتر بازی و... هم در نزدیکیِ دریاچه تار وجود دارد.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌ی تار دماوند

از آنجا که دریاچه‌ی تار در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع قرار گرفته، آب و هوای سردی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به آن فصلِ تابستان است که می‌توان از گرمای هوای شهر خود به خنکای این منطقه پناه برد. فصل بهارِ دریاچه‌ی تار نیز کمی سرد است اما با همراه داشتن لباس اضافی می‌توانید از زیبایی آن لذت ببرید. در پاییز و زمستان، سطح آب دریاچه یخ می‌زند و امکان تفریح در آب آن وجود ندارد، اما منطقه به حدی جذاب و دیدنی می‌شود که بسیاری از گردشگران فصول سرد را برای سفر به دریاچه‌ی تار انتخاب می‌کنند، البته اگر تصمیم گرفتید در سرما به دریاچه‌ی تار بروید حتما باید تجهیزات لازم و کافی به همراه داشته باشید.


مسیر دسترسی به دریاچه‌ی تار دماوند

برای رفتن به دریاچه‌ی تار ابتدا باید به دماوند بروید، از دماوند 3 مسیر برای رسیدن به دریاچه‌ی تار وجود دارد:

  1. در مسیر اول باید پس از رسیدن به دماوند به سمت روستای چنار عرب‌ها بروید، در این روستا مسیر جاده‌ی معدن را در پیش بگیرید و با ادامه دادنِ راه خاکی به دریاچه‌ی تار برسید.
  2. برای مسیر دوم باید وارد جاده‌ی دماوند به فیروز کوه شده و از خروجیِ دلیجان خارج شوید، با ادامه دادن مسیر و عبور از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر، به جاده‌ای خاکی می‌رسید که اگر آن را به اندازه‌ی 14 کیلومتر ادامه دهید، در نهایت به دریاچه‌ی زیبای تار خواهید رسید.
  3. مسیر سوم مسیر بسیار ناهمواری است که اگر ماشین مناسب ندارید، استفاده از آن توصیه نمی‌شود، در این مسیر پس از عبور از روستای چنار شرق به یک جاده‌ی خاکی می‌رسید که حدود 2 ساعت باید در آن به جلو بروید تا به دریاچه‌ی تار برسید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی تار دماوند

در نزدیکی دریاچه‌ی تار دماوند امکانات رفاهی تقریبا مناسبی وجود دارد، بنابراین می‌توانید سفر سبکی به این منطقه داشته باشید، فقط مواردی مانند کفش مناسب برای پیاده روی، کلاه و عینک آفتابی، آب آشامیدنی، تلفن همراه، پاور بانک، دوربین عکاسی، دارو، لباس گرم، کیسه زباله و... با خود داشته باشید، در صورتی‌که قصد دارید شب را در کنار دریاچه‌ی تار بمانید حتما با خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و لباس اضافی بردارید، خصوصا لباس گرم را فراموش نکنید.


چگونگی اقامت در دریاچه‌ی تار دماوند

بهترین گزینه برای اقامت در دریاچه‌‌ی تار، کمپ کردن در اطراف دریاچه است، از آنجا که امنیت دریاچه بر عهده‌ی سازمان حفاظت از محیط زیست است، گردشگران می‌توانند با خیال آسوده شب را در کنار دریاچه بمانند و از زیبایی آسمان شب و سکوت دریاچه لذت ببرند. اگر هم دلتان می‌خواهد شب را در اقامتگاه سپری کنید می‌توانید به روستای هویر در 10 کیلومتریِ دریاچه رفته و خانه‌ی یکی از بومی‌ها را اجاره کنید یا به دماوند بروید و شب را در اقامتگاه‌های این شهر به صبح برسانید.

ما در این مقاله دریاچه‌ی تار یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران را به شما معرفی کرده و همه‌ی آن چیزی را که باید در مورد این دریاچه بدانید از قبیل ویژگی‌ها، بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی، وسایل مورد نیاز برای سفر و چگونگی اقامت در این دریاچه با شما در میان گذاشتیم، اگر قصد سفر به این دریاچه‌ی زیبا را دارید می‌توانید از تورهای دریاچه‌ی تار کایت استفاده کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید