خانه‌ی سوکیاس اصفهان | ترکیب معماری ایرانی با تزئینات مسیحی در جلفای اصفهان
ضحا اکبری 1401/08/16 833 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اصفهان شهری بسیار زیبا و دیدنی در مرکز ایران است که قدمتی بسیار طولانی دارد، نتیجه‌ی این پیشینه‌ی تاریخی، آثارِ تاریخیِ متعددی است که در گوشه و کنار این شهر خود نمایی می‌کنند. بیشتر این آثار تاریخی در داخل و خارج از ایران شناخته شده هستند و در طول سال، هزاران گردشگر خود را از سر تا سر جهان برای بازدید از آن‌ها به اصفهان می‌رسانند. در این مقاله تصمیم داریم به سراغ یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر یعنی خانه‌ی سوکیاس رفته و شما را با معماری، ویژگی‌های جذاب و زیبایی‌هایِ این خانه آشنا کنیم. چنانچه به آثار تاریخی علاقه دارید یا می‌خواهید به اصفهان سفر کرده و به بازدید از جاذبه‌هایش از جمله خانه‌ی تاریخی سوکیاس بروید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خانه‌ی سوکیاسِ اصفهان

خانه‌ی سوکیاس در منطقه‌ی ارمنی نشینِ جلفای اصفهان واقع شده، این خانه از جمله خانه‌های قدیمیِ این شهر است که دارای قدمتِ زیاد، معماری چشمگیر و تزئینات بسیار زیبایی می‌باشد که آن را به مکانی فوق العاده تبدیل کرده و علاقمندان به تاریخ دوست دارند که قسمت‌های مختلفش را از نزدیک تماشا کنند. خانه‌ی سوکیاس از آن دست خانه‌هایی است که اصالت خود را حفظ کرده، البته این ویژگیِ اکثر خانه‌های تاریخیِ محله‌ی جلفاست، این خانه در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه به عنوان مرکز دانشگاه هنر از آن استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ی خانه‌یِ سوکیاسِ اصفهان

از زمان دقیقِ ساختِ خانه‌ی سوکیاس، اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما طبق گفته‌ی آبراهام کورگیان نقاش معروف ارمنی، سال 1655 سال ساخل خانه‌ی سوکیاس می‌باشد، زمانی که شاه عباس صفوی بر ایران حکومت می‌کرد. روی دیوارهای این خانه یادگاری‌هایی حک شده، هنگامی که تحقیقاتی بر روی این یادگاری‌ها انجام شد، مشخص گردید که قدیمی‌ترینِ آن‌ها متعلق به سال 1712 میلادی است. آخرین صاحب خانه‌ی سوکیاس شخصی به نام سوکیاسیان بود که نام خانه نیز از نام او گرفته شده است، پس از این فرد خانه‌ی سوکیاس سال‌های سال متروک بود تا اینکه فرح در سال 1352 آن را خریداری و به دانشگاه فارابی اهدا کرد. در سال 1377 خانه‌ی سوکیاس مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و از آن به عنوان دانشگاه هنر و دانشگاه حفاظت و مرمت اصفهان استفاده می‌گردد.

معماری و ویژگی‌های خانه‌ی سوکیاسِ اصفهان

خانه‌ی سوکیاس اصفهان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخیِ این شهر است، این خانه در واقع از دو خانه‌ی مجزا تشکیل شده که در کنار هم قرار دارند. خانه‌ی سوکیاس مانند سایر خانه‌های محله‌ی جلفا از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده و هنر معماران اصفهانی در جای جایِ آن کاملا مشهود است، این خانه بر اساس معماری دوره‌ی صفوی بنا شده و در آن می‌توان انواع تزئیناتِ این دوره مانند لایه چینی، طلا کاری، آجر کاری، تنگبری، نقاشی‌های فرنگی و... را مشاهده کرد. مساحتِ خانه‌ی سوکیاس اول 3100 متر مربع است که 920 متر مربع آن زیر بناست و باقی به حیاط تعلق دارد، این خانه در 2 طبقه ساخته شده، ورودی اصلی خانه در کوچه‌ی تبریزی‌ها قرار دارد، این ورودی سردری دارد که با مقرنس کاری‌های ساده ولی زیبا تزئین شده و چند اتاق در کنار آن‌ ساخته شده است. با گذشتن از درب اصلی، وارد هشتی و راهرو می‌شویم و بعد از آن به حیاط بزرگ و باصفای خانه که باغچه‌های پر از گل و حوضی در وسطش دارد می‌رسیم. وقتی وارد عمارت شویم، تالار بزرگی را می‌بینیم که حوضی 8 ضلعی در وسط آن قرار گرفته و دور تا دور آن رواق‌هایی در 2 طبقه دیده می‌شود، در طاقچه‌های رواق‌های پایینی، نقاشی‌های مینیاتوری به سبک رضا عباسی نمایان است. سقف این تالار واقعا دیدنی است، در مرکز آن یک ترنج زیبا خود نمایی می‌کند و قسمت‌های پایین‌تر با تزئینات جذاب عصر صفوی مانند اشکال هندسی و رسم بندی مزین شده است، همچنین روی دیوار تالار کتیبه‌ای با زمینه‌ی طلایی رنگ وجود دارد که روی آن نقاشی‌های تسعیری از پرندگان، درختان و حیوانات نقش بسته است. در قسمت شمالی خانه، ایوانی زیبا وجود دارد که 3 پنجره‌ی اُرُسی آن را از تالار اصلی جدا می‌کنند، روی دیوارهای دو طرف ایوان نیز نقاشی‌هایی بسیار زیبا از افراد مسیحی خارجی به همراه همسرانشان به چشم می‌خورد. امروزه در بخش شمالی عمارت، آزمایشگاه تخصصی گروه مرمت دانشگاه هنر و در قسمت جنوبی آن کارگاه‌هایی برای مرمت اشیای تاریخی مانند شیشه، کاغذ، استخوان و عاج، پارچه، سفال، نقاشی و... تعبیه شده است. مساحت بخش دوم خانه‌ی سوکیاس 1980 متر مربع است، این خانه در کنار خانه‌ی اول واقع شده و قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد. این قسمت نیز دارای معماری زیبا، تزئینات جذاب و نقاشی‌های با ارزشی است که در گوشه و کنار آن دیده می‌شود. پس از بازسازیِ سال 1377 از این خانه نیز به عنوان کارگاه مرمت فلز، نقاشی، پارچه، چرم و کاغذ، آزمایشگاه مواد مصالح و آتلیه‌ی ترسیم فنی استفاده می‌شود.

بهترین زمان رفتن به خانه‌ی سوکیاسِ اصفهان

از آنجا که خانه‌ی سوکیاس در داخل شهر اصفهان قرار گرفته، می‌توان در هر فصلی از سال به بازدید از آن رفت، اما گردشگران بیشتر فصول بهار و تابستان را برای سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه‌هایِ آن انتخاب می‌کنند. بازدید از خانه‌ی سوکیاس برای عموم آزاد نیست و هرگاه افرادی بخواهند به داخل آن رفته و زیبایی‌هایش را ببینند، باید با حراست دانشگاه مرمت اصفهان هماهنگ کرده و اجازه‌ی ورود بگیرند.

مسیر دسترسی به خانه‌ی سوکیاسِ اصفهان

برای اینکه بتوانید خانه‌ی سوکیاس را ببینید باید ابتدا به اصفهان سفر کنید، این خانه در منطقه‌ی جلفای اصفهان و در محله‌ی تبریزی‌های این شهر قرار دارد. گردشگران می‌توانند هم با خودروی شخصی و هم با تاکسی‌های خاصی که به محله‌ی ارمنی نشینِ جلفا می‌روند خود را به این منطقه از اصفهان برسانید، از آنجا از طریق خیابان حکیم نظامی و سپس کوچه‌ی سنگ تراش‌ها وارد محله‌ی تبریزی‌ها می‌شوید. دانشگاه حفاظت و مرمت اصفهان که در مکان خانه‌ی سوکیاس واقع شده در این محله بسیار شناخته شده است و به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد.

آدرس: استان اصفهان، منطقه‌ی جلفا، محله‌ی تبریزی‌ها، خانه‌ی سوکیاس (دانشکده‌ی حفاظت و مرمت اصفهان)

چگونگی اقامت در خانه‌ی سوکیاسِ اصفهان

هتل‌های بسیاری در محله‌ی تبریزی‌ها وجود دارد که به خانه‌ی سوکیاس نزدیک هستند و می‌توان برای اقامت از آن‌ها استفاده کرد، از میان این هتل‌ها می‌توان به هتل جلفا، هتل چهل پنجره، اقامتگاه سنتی خانه‌ی کشیش و هتل سنتی میناس اشاره کرد.

در این مقاله به معرفی خانه‌ی تاریخی سوکیاس در شهر زیبای اصفهان پرداختیم که امروزه دانشگاه مرمت و حفاظت اصفهان در آنجاست، این خانه‌ی جذاب از بخش‌های متنوع با معماری زیبا و تزئیناتِ تماشایی برخوردار است. اگر تمایل داشتید به بازدید از خانه‌ی شگفت انگیزِ سوکیاس در شهر اصفهان بروید، می‌توانید با استفاده از تورهای کایت به این شهر سفر کرده و به بازدید از جاذبه‌های فراوانِ آن از جمله خانه‌ی سوکیاس بپردازید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید