گنج‌نامه همدان | راهنمای بازدید و تصاویر مجموعه گنج‌نامه
زهرا نیرومند 1401/05/18 1696 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


همدان یکی از کهن‌ترین مناطق ایران است. این منطقه نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری تمدن و فرهنگ ایرانی دارد و از لحاظ باستان‌شناسی نیز مورد توجه می‌باشد. همدان جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گنج‌نامه اشاره کرد. گنج‌نامه‌ی همدان یک دهکده توریستی-فرهنگی است. این دهکده علاوه بر بخش‌های تاریخی و باستانی دارای امکانات رفاهی و تفریحات متنوعی است و روزانه تعداد زیادی بازدیدکننده دارد. مجموعه گنج‌نامه یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه محسوب می‎شود. این مجموعه در سال 1379 ساخته شده و به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز درآمده است. در هر رده سنی که باشید، می‌توانید از این دهکده بازدید نمایید و یک روز زیبا و خاطره‌انگیز را برای خود بسازید. با ما همراه باشید تا با گنج‌نامه همدان، جاذبه‌ها و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید.

گنج‌نامه همدان

در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد، بر روی صخره‎های الوند، حکاکی‌هایی دیده می‏شود که به گنج‌نامه همدان معروف است. این گنج‌نامه شامل تعدادی سنگ‌نوشته است. هر سنگ‌نوشته دارای 3 ستون و 20 سطر بوده و به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و ایلامی نگاشته شده ‌است. قدمت این کتیبه‌ها به زمان داریوش کبیر و خشایارشاه، دو پادشاه بزرگ سلسله هخامنشیان بر می‎گردد. در آن زمان صخره‌های الوند در کنار شهر هگمتانه قرار داشت و هگمتانه نیز یکی مهم‌ترین شهرهای ایران بود.

گنج‌نامه همدان

معرفی جاذبه‌های گنج‌نامه همدان

دهکده گنج‌نامه علاوه بر کتیبه‌های تاریخی باارزشی که دارد، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای را نیز به نمایش می‌گذارد. این جاذبه‌ها عبارتند از:

کوهستان الوند: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کتیبه‌های ارزشمند گنج‌نامه بر روی صخره‌های کوه الوند نگاشته شده‌اند. کوهستان الوند بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی را تشکیل می‌دهد و دارای قله‌های متعددی می‌باشد. اگر دوست دارید می‌توانید کفش مناسب به همراه داشته باشید و به کوهنوردی در گنج‌نامه بپردازید.

دشت میشان

کوهستان الوند شامل دشت‌ها، چشمه‎ها و برکه‌های متعددی ‎است. یکی از معروف‌ترین دشت‌های این کوهستان دشت میشان است. میشان در پشت آبشار گنج‌نامه قرار دارد و تصاویری زیبا از گل‌های رنگارنگ در فصل بهار و چشم‌اندازهایی سرسبز در فصل تابستان را به نمایش می‌گذارد. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مندید می‌توانید ساعاتی را به پیاده‌روی در دشت‌ میشان اختصاص دهید و از چشمه‌ها و برکه‌های فصلی گنج‌نامه دیدن کنید. 

آبشار گنج‌نامه

کتیبه‌های گنج‌نامه درست در کنار آبشار این دهکده قرار دارند. اگر قصد بازدید از این کتیبه‌ها را دارید، باید به سمت آبشار گنج‌نامه پیش بروید. آبشاری 12 متری که در ارتفاعات الوند قرار دارد و از میان صخره‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شود. اطراف آبشار  گنج‌نامه رستوران‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارد. می‌توانید دقایقی در این مکان استراحت کنید و از تماشای آبشار لذت ببرید.  

اگر فرصت کافی دارید بازدید از مجموعه تفریحی عباس‌آباد، باغ‌های شریف و موزه دفاع مقدس را از دست ندهید. این جاذبه‌ها در نزدیکی گنج‌نامه و در فاصله کمی از آن واقع شده‌اند.  

گنج‌نامه همدان

امکانات تفریحی گنج‌نامه همدان

دهکده گنج‌نامه محدود به جاذبه‎های طبیعی و تاریخی نمی‌شود، بلکه تفریحات متعددی چون  دیواره سنگ‌نوردی، بانجی‌ جامپینگ، کابل پرواز تیرول، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، پیست اسکی، پیست اسکیت، پیست سورتمه‌سواری، تله‌کابین، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان و ... را نیز در بر می‎گیرد.

غار آکواریوم: یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گنج‌نامه، غار آکواریوم آن است. این غار بزرگ‌ترین غار مصنوعی و آکواریومی ایران است. غار آکواریوم گنج‌نامه دارای سه سالن اصلی است و ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین در ابعاد مختلف دارد. در این آکواریوم‌ها نمونه‌هایی نادر از جانوران دریایی و خزندگان نگهداری می‌شوند.

شهربازی: دهکده گنج‌نامه همدان دارای یک شهربازی با وسایل و امکانات متنوع است. این شهربازی یک سینمای 5 بعدی دارد و امکاناتی چون اتاق ماساژور خانوادگی، صندلی ماساژ همراه با پخش موزیک و سرو قهوه، ایرهاکی، گاو وحشی، فوتبال دستی حرفه‌ای، استخر آب، استخر توپ و ترامبولینگ را شامل می‌شود.  

سورتمه ریلی: سورتمه ریلی گنج‌نامه سریع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشور است. این سورتمه 1150 متر طول دارد و چشم‌انداز زیبایی از کوهستان را به نمایش می‌گذارد. سورتمه گنج‌نامه با سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و لحظاتی جذاب و هیجان‌انگیز برایتان می‌سازد. این سورتمه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب فعال است.

تله‌کابین: تله‌کابین گنج‌نامه یکی از معروف‌ترین تله‌کابین‌های ایران است. این تله‌کابین در بلندترین نقطه حدود 2800 متر ارتفاع دارد و چشم‌انداز زیبایی از کوهستان الوند، دره عباس‌آباد و دشت سرسبز میشان را به نمایش می‌گذارد.  

دیواره سنگ‌نوردی: دیواره سنگ‌نوردی گنج‌نامه یکی از بهترین و استانداردترین‌ دیواره‏های سنگ‌نوردی ایران است. این دیوار 18 متر ارتفاع دارد و دارای 3 مسیر مبتدی و 5 مسیر حرفه‌ایست.  

بانجی جامپینگ: از دیگر تفریحات موجود در گنج‌نامه همدان می‌توان به بانجی جامپینگ آن اشاره کرد. بانجی جامپینگ گنج‌نامه۴۲ متر ارتفاع دارد و عنوان بلندترین بانجی جامپینگ ایران را به خود اختصاص داده است.

تعادل هوایی: رنجر یا تعادل هوایی گنج‌نامه، اولین سایت تعادل هوایی ایران است. در این سایت افراد در ارتفاع 3 تا 12 متری از روی طناب‌ها و موانع عبور می‎کنند تا به انتهای مسیر برسند. از لحاظ امنیت، هیچ نگرانی وجود ندارد. به هر فرد یک طناب وصل می‌شود و تمام ابزار ایمنی و فنی از جمله کلاه، تسمه، کارابین و هارمن در اختیار او قرار می‎گیرد.

کابل پرواز تیرول: کابل پرواز تیرول از دیگر امکانات گنج‌نامه همدان است که امکان پرواز بدون بال را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در این‌جا فرد به یک طناب و قرقره وصل می‌شود و در ارتفاع ۳ تا ۳۵ متری از سطح زمین پرواز می‌کند.  هیچ محدودیت سنی برای پرواز با تیرول وجود ندارد.

گنج‌نامه همدان

بهترین فصل برای بازدید از گنج‌نامه همدان

 در هر فصلی از سال که به همدان سفر کنید می‌توانید از گنج‌نامه همدان بازدید نمایید، اما اگر می‌خواهید از تمام امکانات تفریحی و گردشگری آن بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. در فصل بهار دشت‌های این منطقه پوشیده از گل می‌شود و در فصل تابستان نیز سرسبزی زیبایی دارد.

اگر به دنبال تفریحات زمستانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم اواخر پاییز تا اواخر زمستان به این منطقه سفر کنید. در این فصل آبشار گنج‌نامه و صخره‌های آن پوشیده از یخ می‎شوند و فرصتی مناسب را برای یخ‌نوردان ایجاد می‌کنند. در صورتی که فصل زمستان را برای سفر انتخاب می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید و کفش مناسبی به پا کنید.

گنج‌نامه همدان

راهنمای بازدید از گنج‌نامه همدان

بازدید از گنج‌نامه همدان هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد. اگر قصد طبیعت‌گردی دارید یا می‌خواهید کتیبه‌های تاریخی را ببینید، می‌توانید به صورت کاملا رایگان این کار را انجام دهید، اما اگر به دنبال تفریحات این  مجموعه هستید، باید برای هریک از آن‌ها بلیط جداگانه تهیه کنید. 

گنج‌نامه همدان

اقامت در گنج‌نامه همدان

مجموعه گنج‌نامه همدان دارای تعدادی ویلای کوهستانی و واحدهای اقامتی برای اسکان مسافران است. اگر دوست دارید شب را در این مجموعه بمانید، می‌توانید یکی از این اقامت‌گاه‌ها را انتخاب کنید یا به شهر همدان برگردید و یک اتاق در هتل‌های شهر رزرو نمایید.

ویلاهای کوهستانی: مجموعه گنج‌نامه در دامنه‌های  کوه الوند واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از این کوهستان را به تصویر می‌کشد. اگر دوست دارید از طبیعت دیدنی این منطقه لذت ببرید، می‌توانید شب را در ویلاهای کوهستانی گنج‌نامه سپری کنید تا فرصت تماشای غروب و طلوع آفتاب را داشته باشید. ۲۰ واحد ویلای کوهستانی در مجموعه گنج‌نامه راه‌اندازی شده است. این ویلاها ظرفیت پذیرش حدود 150 مهمان را دارند و امکانات خوبی را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهند.  از جمله امکانات ویلاها می‌توان به دکوراسیون زیبا و مدرن، مبلمان راحت، سیستم گرمایش از کف، تجهیزات آشپزخانه، تجهیزات صورتی و تصویری با کیفیت بالا و پارکینگ اختصاصی اشاره کرد.

سوئیت‌های اقامتی گنج‌نامه: مجموعه گنج‌نامه دارای 15 سوئیت با اندازه‌های 20 متری، 45 متری و 55 متری می‎باشد و ظرفیت پذیرش حدود 100 مهمان را دارد. سوئیت‌های این مجموعه به سیستم صوتی و تصویری مجهز هستند و یک آشپزخانه با کلیه وسایل موردنیاز برای طبخ و سرو غذا را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. 

کمپینگ: اگر اهل کمپینگ هستید، مجموعه گنج‌نامه این فرصت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. لوازم موردنیاز برای کمپینگ را به همراه داشته باشید و در گوشه‌ای از این مجموعه توریستی چادر بزنید. 

گنج‌نامه همدان

در این مقاله به معرفی گنج‌نامه همدان پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌ها، تفریحات و راهنمای بازدید از آن در اختیارتان قرار دادیم. مجموعه گنج‌نامه در ۵ کیلومتری جنوب غرب همدان، انتهای دره عباس‌آباد واقع شده و به راحتی قابل دسترسی است. اگر به همدان سفر کردید، بازدید از این مجموعه تفریحی توریستی را از دست ندهید. برای بازدید از کل مجموعه و استفاده از تفریحات آن حداقل به یک روز زمان نیاز دارید. برخی از آژانس‌های گردشگری تور همدان و بازدید از گنج‌نامه را در برنامه‌های سفر خود قرار می‌دهند. اگر دوست دارید می‌توانید با این تورها همراه شوید و یک روز به یادماندنی را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تور همدان، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید