سفر به ترابزون | راهنمای سفر زمینی به ترابزون
ضحا اکبری 1401/203/30 23929 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


 کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که شهرهای آن به مقصدی برای سفر ایرانیان تبدیل شده است، از جمله دلایلی که ایرانی‌ها ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: اول اینکه ترکیه در نزدیکی ایران قرار دارد، دوم اینکه برای سفر از ایران به ترکیه نیازی به اخذ ویزا نیست، دلیل سوم طبیعت زیبا و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این کشور است و دلیل آخر هم کم هزینه بودن سفر به ترکیه نسبت به سایر کشورهاست. یکی از شهرهای پرطرفدار ترکیه در نظر ایرانی‌ها، شهر ترابزون است که علاوه بر سفر هوایی می‌توان به صورت زمینی نیز به آن سفر کرد، در این مقاله قصد داریم تا تمام نکاتی را که ممکن است برای سفر زمینی به ترابزون به کارتان بیاید برایتان شرح دهیم، پس اگر تصمیم دارید سفر زمینی به ترکیه و شهر ترابزون را تجربه کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


ترابزون کجاست؟

شهر ترابزون یکی از شهرهای زیبا و توریستی ترکیه است که در شمال شرقی این کشور و در حاشیه‌ی دریای سیاه قرار گرفته و از جمله شهرهای قدیمی ترکیه می‌باشد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم، هم رونق اقتصادی زیادی داشته و هم دین و فرهنگ اهالی آن، بسیار متنوع است. مساحت شهر ترابزون 188 کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سرشماری سال 2012 حدود 760 هزار نفر می‌باشد، اکثر مردم ترابزون مسلمان سنی هستند، ترابزون هنوز هم از نظر معاملات تجاری در ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد.

آب و هوای ترابزون

آب و هوای شهر ترابزون به دلیل نزدیک بودن به دریای سیاه، مرطوب و نیمه گرمسیری است، این شهر دارای بهاری دل انگیز، تابستانی گرم و شرجی، پاییز سرد و زمستان سراسر برف می‌باشد. با توجه به اینکه در اواخر پاییز و تمام زمستان میزان بارش برف و باران در ترابزون بسیار زیاد است، به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر از ابتدای بهار تا اواسط پاییز است که هم هوا مطبوع است و هم بارندگی زیاد باعث از بین رفتن فرصت گشت و گذار نخواهد شد.

جاذبه‌های دیدنی شهر ترابزون

شهر ترابزون هم طبیعت زیبایی دارد و هم آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است، از جمله جاذبه‌های این شهر می‌توان به قلعه‌ی ترابزون، صومعه‌ی سوملا، قصر آتاتورک، منطقه‌ی بزتپه، غار چال، روستای اوزون گل و جاذبه‌های فراوان دیگر اشاره کرد.

اخذ پاسپورت و ویزا برای سفر زمینی به ترابزون

برای سفر به ترابزون فرد باید پاسپورت بگیرد و اگر قبلا این کار را انجام داده، پاسپورت او باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. اما همانطور که قبلا گفته شد سفر به ترکیه نیازی به گرفتن ویزا ندارد و تنها با در دست داشتن پاسپورت می‌توان به شهرهای این کشور سفر کرد، مگر اینکه فرد بخواهد بیشتر از 90 روز در ترکیه بماند. برای اخذ پاسپورت به دفاتر پلیس +10 نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و پس از ارائه‌ی مدارکی که در وبسایت پلیس +10 گفته شده می‌توانید پاسپورت خود را دریافت کنید.

عوارض خروج از کشور برای سفر به ترابزون

همانطور که می‌دانید هر فرد باید در هنگام خروج از کشور مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کند، این مبلغ برای اولین خروج 400 هزار تومان، خروج دوم 600 هزار تومان و مرتبه‌ی سوم به بعد 800 هزار تومان می‌باشد که می‌توانید آن را به صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌های مربوطه پرداخت کنید.

روش‌های سفر زمینی به ترابزون

برای اینکه بتوانید به صورت زمینی به ترابزون سفر کنید 3 روش پیش رو دارید:

سفر با خودروی شخصی: برای افرادی که سفر با خودروی شخصی خودشان را دوست دارند، این امکان فراهم شده که مسافران با خودروی خودشان به ترابزون سفر کنند. فقط باید قبل از سفر چند کار را انجام دهند:

  • اخذ گواهینامه‌ی رانندگی بین المللی (برای دریافت گواهینامه‌ی بین المللی به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید)
  • بیمه‌ی 10 روزه‌ی خودرو (این بیمه قبل از سفر در شهر خودتان و همچنین در مرز قابل دریافت است، اما بهتر است قبل از سفر این کار را انجام دهید تا در مرز به مشکل بر نخورده و معطل نشوید)
  • دریافت پلاک بین المللی (برای دریافت پلاک بین المللی به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید)
  • دریافت برچسب‌های IR و CD
  • کاپوتاژ یا دریافت مجوز خروج از کشور برای خودرو (برای دریافت کاپوتاژ خودرو به گمرک شهر یا مرکز استان محل سکونت خود مراجعه کنید، اعتبار کاپوتاژ 1 سال است و در صورتی که قبلا آن را دریافت کرده‌اید دیگر نیازی نیست که برای اخذ پلاک بین المللی و برچسب IR اقدام نمایید)
  • دریافت دفترچه‌ یا کارت مالکیت برای خودرو
  • پرداخت مابه التفاوت هزینه‌ی بنزین ایران و ترکیه بر اساس حجم باک خودروی فرد

سفر با اتوبوس: برای سفر به ترابزون با اتوبوس می‌توان از تهران یا تبریز اقدام کرد، یعنی اگر در شهر دیگری هستید ابتدا باید خود را به یکی از این 2 شهر رسانده و از آنجا سفر خود را آغاز کنید. همان اتوبوسی که شما را از تهران یا تبریز سوار کرده می‌تواند وارد ترابزون شده و شما را به این شهر برساند. بلیط اتوبوس ترابزون را می‌توانید هم با حضور در شرکت‌های مسافربری به صورت حضوری بخرید و هم آن را از طریق اینترنت، با مراجعه به یکی از سامانه‌های خرید آنلاین بلیط و به صورت غیر حضوری خریداری

 کنید.

سفر با قطار: در این روش شما می‌توانید از تهران با قطار به آنکارا رفته و از آنجا خود را با اتوبوس یا سواری به ترابزون برسانید.

مرزهای مناسب برای سفر به ترابزون

برای سفر زمینی به ترابزون 3 مرز وجود دارد، این مرزها در تمام روزهای هفته و حتی ایام تعطیل مشغول به کار هستند:

  • مرز بازرگان: بزرگ‌ترین، بهترین و رایج‌ترین مرز برای سفر به ترابزون مرز بازرگان است، این مرز به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند، در قسمت شمالی آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ماکو قرار دارد، از امکانات خوبی برای مسافران برخوردار است و فاصله‌ی آن تا ترابزون حدود 580 کیلومتر می‌باشد.
  • مرز سرو: مرز سرو در نزدیکی شهر سرو در شهرستان ارومیه قرار دارد، این مرز به صورت 24 ساعته فعال است و از ترابزون حدود 784 کیلومتر فاصله دارد.
  • مرز رازی: مرز رازی در نزدیکی شهرستان خوی قرار دارد و ساعت کاری آن در نیمه‌ اول سال 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و در نیمه‌ی دوم سال 9 ونیم صبح تا 4 و نیم بعد از ظهر می‌باشد، مسافران از این مرز کمتر استفاده می‌کنند زیرا هم معطلی در آن زیاد است و هم فاصله‌اش تا ترابزون زیاد و حدود 700 کیلومتر می‌باشد.

مسیر سفر زمینی به ترابزون

اگر بخواهید از تهران به ترابزون بروید باید از اتوبان تهران _ تبریز عبور کنید، در مسیر این اتوبان از شهرهای قزوین و زنجان می‌گذرید تا به تبریز برسید، سپس صوفیان، مرند، 3 راهی خوی، ماکو و بازرگان را رد می‌کنید، بازرگان آخرین شهری است که مسافران در ایران از آن عبور می‌کنند. مسافران بعد از آن به پایانه‌ی مرزی بازرگان رفته و پس از عبور از مرز وارد خاک ترکیه می‌شوند، در اینجا حدود 60 درصد از مسیر طی شده است. ابتدا وارد شهر آغری سپس آرزروم می‌شوید، از آنجا به طرف غرب رفته و به شهر آشکاله می‌رسید، سپس به سوی شهر بایبورت در سمت شمال ترکیه رفته و در نهایت به ترابزون می‌رسید. این مسیر حدود 1500 کیلومتر است و نزدیک به 24 ساعت طول می‌کشد تا از تهران به ترابزون برسید، این زمان به میزان شلوغی مرز و معطلی در آن بستگی دارد. اگر هم از تبریز به ترابزون بروید شهرهای قبل از تبریز از مسیر حذف شده و فاصله تا ترابزون حدود 910 کیلومتر خواهد شد.

هزینه‌ی سفر زمینی به ترابزون

در هنگام سفر به ترابزون هزینه‌هایی وجود دارد که حتما باید پرداخت کنید، این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌ی اخذ پاسپورت
  • هزینه‌های سفر با خودروی شخصی که قبلا گفته شد مانند هزینه‌ی دریافت گواهینامه و پلاک بین المللی
  • عوارض خروج از کشور
  • هزینه‌ی بلیط اتوبوس یا قطار
  • هزینه‌ی خورد و خوراک (در ترابزون انواع رستوران‌های مجلل و گران قیمت و غذاخوری‌های کوچک و ارزان قیمت وجود دارد)
  • هزینه‌ی محل اقامت (ترابزون دارای هتل‌های 3 ستاره، 4 ستاره، 5 ستاره و آپارتمان می‌باشد)
  • هزینه‌ی رفت و آمد در داخل ترابزون


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید