فرودگاه بین‌المللی جاکارتا | اطلاعات + راهنمای فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی
زهرا نیرومند 1401/02/22 2150 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی و بزرگ‌ترین شهر آن است. این شهر حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر منطقه شرق آسیا شناخته می‌شود. جاکارتا، مانند دیگر پایتخت‌های دنیا، یک شهر مدرن و پر از جاذبه‌های گردشگری متنوع است، اما توریستی‌ترین شهر اندونزی نیست. گردشگرانی که به اندونزی سفر می‌کنند اغلب شهرهای دیگر این کشور مانند بالی، باندونگ، لومبوک، یوگیاکارتا و ... را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. اگر قصد دارید به جاکارتا یا دیگر شهرهای نزدیک به آن سفر کنید، بهتر است فرودگاه این شهر را بشناسید و اطلاعاتی در مورد خطوط هوایی، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به آن داشته باشید تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید. فرودگاه بین‌المللی جاکارتا با نام رسمی سوئکارنو-هتا شناخته می‌شود و پرترددترین فرودگاه این کشور می‌باشد. با ما همراه باشید تا با فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی آشنا شوید.

فرودگاه بین‌المللی جاکارتا

فرودگاه بین‌المللی جاکارتا مهم‌ترین مرکز حمل‌ونقل این شهر است. این فرودگاه کار خود را در اول می 1985 آغاز کرد و جای فرودگاه قدیمی کمایوران (Kemayoran) را گرفت. در سال 1991 دومین پایانه فرودگاه نیز ساخته شد و جایگزین فرودگاه بین‌المللی حلیم پرداناکوسوما (Halim Perdanakusuma) گردید. پس از آن پروازهای بین‌المللی فرودگاه حلیم به فرودگاه جدید انتقال یافت. فرودگاه بین‌المللی جاکارتا در ابتدا به نام سوئکارنو، اولین رئیس‌جمهور اندونزی، نامگذاری شد، اما بعدها به احترام  محمد هتا، اولین نخست‌وزیر این کشور تغییر نام دارد و سوئکارنو-هتا (Soekarno–Hatta) نام گرفت.   

فرودگاه بین‌المللی جاکارتا پرترددترین فرودگاه کشور اندونزی است و به عنوان شلوغ ترین فرودگاه‌ منطقه شرق آسیا  نیز شناخته می‎شود. این فرودگاه در سال 2013 حدود 70 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده و عنوان هشتمین فرودگاه دنیا را به خود اختصاص داده است. فرودگاه جاکارتا یکی از مجهزترین فرودگاه‌های جهان است و تمام تلاش خود را برای منظم بودن پروازها و انجام بدون تأخیر آن‌ها بکار می‌گیرد. به همین دلیل در سال‌های اخیر تقدیرنامه‌های بسیاری را دریافت کرده و هم‌چنان نیز در صدد پیشرفت و ترقی می‌باشد.

فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی دارای 2 باند اصلی است و در حال حاضر  81 جابجایی هواپیما را در ساعت انجام می‌دهد. مسئولین این فرودگاه برای رساندن این تعداد به 100 پرواز در ساعت، تلاش‌های بسیاری انجام داده و باند سومی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند. برنامه توسعه باندهای فرودگاه، ارتقای دو باند قبلی و ایمن‌سازی آن‌ها برای هواپیماهای بزرگ، در حال انجام است. بر اساس برآوردهای انجام شده این برنامه تا سال 2025 به پایان می‌رسد و شرایط را برای جابه‌جایی 100 میلیون مسافر در سال فراهم می‌آورد.

اطلاعات فرودگاه بین‌المللی جاکارتا

-        کد یاتا: CGK

-        کد ایكائو: WIII

-        نوع کاربری: همگانی مسافربری

-        ایرلاین‌های فعال در فرودگاه: باتیک ایر (Batik Air)، کاردیگ ایر (Cardig Air)، سیتی لینک (Citilink)، گارودا اندونزی  (Garuda Indonesia)، ایرآسیا اندونزی (Indonesia AirAsia)، لاین ایر (Lion Air)، نام ایر (Nam Air) و سری‌ویجایا ایر (Sriwijaya Air)

پایانه‌های فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی

فرودگاه  بین‌المللی جاکارتا دارای 4 پایانه می‌باشد:

پایانه شماره ۱: اولین پایانه ساخته شده در این فرودگاه است که در سال 1985  افتتاح شد. این پایانه در ضلع جنوبی فرودگاه و روبروی پایانه شماره 2 قرار دارد. پایانه شماره ۱ دارای 3 بخش است. هر بخش ۲۵ پیشخوان پذیرش دارد و دارای 7 گیت و 5 نقاله چمدان می‌باشد. از این پایانه برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود و در حال حاضر ظرفیت بیش از 9 میلیون مسافر را دارد. در طرح  جامع، ظرفیت این پایانه به 18 میلیون نفر افزایش می‌یابد. 

پایانه شماره ۲: این پایانه در سال 1991 در بخش شمال غربی فرودگاه و روبروی پایانه شماره یک افتتاح شد. پایانه شماره 2 نیز مانند پایانه شماره یک به سه بخش تقسیم می‌شود و هر بخش 25 پیشخوان پذیرش دارد. این پایانه پروازهای حج عمره و پروازهای بین‌المللی ارزان‌قیمت را پوشش می‌دهد.  شرکت‌های هواپیمایی مانند ایرآسیا، لاین ایر و باتیک ایر در این پایانه فعال هستند.  

پایانه شماره ۳: این پایانه بزرگ‌ترین و جدیدترین پایانه فرودگاه بین‌المللی جاکارتا است. پایانه شماره 3 در 15 نوامبر 2011 برای انجام پروازهای بین‌المللی افتتاح شد. در 9 آگوست 2016 این پایانه مورد بازسازی قرار گرفت و بخش دیگری نیز به آن اضافه شد. پایانه جدید دارای 112 پیشخوان پذیرش است و ظرفیت جابه‌جایی 25 میلیون مسافر در سال را دارد.

پایانه شماره ۴: فرودگاه  بین‌المللی جاکارتا در برنامه‌های آتی خود یک پایانه دیگر را نیز راه‌اندازی خواهد کرد که با عنوان پایانه شماره ۴ شناخته می‌شود. این پایانه در ضلع شمالی فرودگاه ساخته می‌شود و در شرق پایانه شماره یک و جنوب پایانه  شماره 3 قرار دارد. ساخت این پایانه در زمینی به مساحت 130 هکتار آغاز شده و بر اساس برآوردهای انجام شده تا سال 2024 به پایان خواهد رسید. این پایانه در صورت افتتاح ظرفیت جابه‌جایی 45 میلیون مسافر را دارد.

پایانه بار: در بخش شرقی پایانه شماره یک، ترمینال باری فرودگاه جاکارتا قرار دارد. از این پایانه برای جابجایی محموله‌های داخلی و بین‌المللی استفاده می‎شود. توسعه این پایانه نیز در برنامه آینده فرودگاه قرار داده شده و ظرفیت آن افزایش خواهد یافت.

دسترسی به فرودگاه بین‌المللی جاکارتا

فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی یک فرودگاه بزرگ و مجهز می‌باشد. این فرودگاه برای جابه‌جایی مسافران در محدوده داخلی فرودگاه و خارج از آن، امکاناتی را در نظر گرفته و رفت‌وآمد را برای آنان راحت کرده است. مسافران برای جابه‌جایی در فرودگاه و طی کردن مسیر بین پایانه‌ها می‎توانند از اتوبوس‌های شاتل داخل فرودگاه استفاده کنند. این اتوبوس‌ها به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار دارد و آن‌ها را بین پایانه‌ها انتقال می‌دهد. راه دیگر برای جابه‌جایی بین پایانه‌ها، استفاده از قطار فروگاه است.

فرودگاه بین‌المللی جاکارتا در جزیره‌ای با نام جاوا واقع شده است. مسافران برای طی کردن مسیر بین فرودگاه تا مرکز شهر راه‌های متعددی دارند. این راه‌ها عبارتند از:   

اتوبوس: اتوبوس‌‌ها یکی از ارزان‌ترین راه‎های انتقال از فرودگاه به سمت مرکز شهر جاکارتا هستند. شرکت‌های اتوبوس‌رانی مختلفی در این مسیر فعالیت می‌کنند که تعدادی از آن‌ها دولتی و برخی دیگر خصوصی می‌باشند. شرکت دامری (Damri) یکی از ارزان‌ترین شرکت‌های اتوبوسرانی فعال در فرودگاه است. ایستگاه اتوبوس در ورودی هر پایانه وجود دارد و به راحتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. بلیط اتوبوس را نیز می‌توانید از باجه‌های بلیط واقع در پایانه‌ها تهیه نمایید. اتوبوس‌های فرودگاه از 5 صبح تا 12 شب فعال هستند و مسافران را از فرودگاه تا مرکز شهر جاکارتا، مراکز خرید و هتل‌های خاص جابه‌جا می‌کنند. اگر قصد دارید به مرکز شهر بروید، سوار اتوبوس‌های مقصد ایستگاه گامبیر (Gambir) شوید. زمان سفر با اتوبوس از فرودگاه تا ایستگاه گامبیر بسته به ترافیک حدود 40 تا80  دقیقه طول می‌کشد.

قطار: جاکارتا شهر پرترافیکی است. اگر می‌خواهید مسیر فرودگاه تا شهر را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنید، قطار بهترین انتخاب است. قطار جاکارتا هر روز از ساعت 4 صبح تا 10 شب فعال است و در این مدت 42  سفر را انجام می‌دهد. ظرفیت هر قطار حداکثر 272 مسافر می‌باشد.

تاکسی: تاکسی‌ها راحت‌ترین وسیله حمل‌ونقل هستند. شرکت‌های تاکسی‌رانی مختلفی در فرودگاه بین‌المللی جاکارتا فعالیت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها هزینه‌های متفاوتی دارند. تاکسی‌های اقتصادی، معمولی، ویژه، اجرایی و اعتباری، انواع تاکسی‌های موجود در فرودگاه بین‌المللی جاکارتا هستند. این تاکسی‌ها رنگ‌بندی‌های مختلفی دارند و به راحتی قابل تشخیص می‌باشند. صف تاکسی‌های فرودگاه را می‌توانید در ورودی هر پایانه ببینید. تاکسی‌های فرودگاه جاکارتا به صورت 24 ساعته فعال هستند و به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند.

امکانات فرودگاه بین‌المللی جاکارتا

فرودگاه جاکارتا امکانات خوبی را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد که از میان‌ آن‌ها می‌توان به باجه اطلاعات، بانک، صرافی، دستگاه خودپرداز، چرخ دستی رایگان، زمین بازی کودکان، فضاهای خانوادگی، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، انبار چمدان، نمازخانه، خدمات اجاره ویلچر، آژانس‌های مسافرتی، منطقه سیگار و پارکینگ اشاره کرد. اینترنت وای‌فای نیز در قسمت‌های مختلف فرودگاه در دسترس می‌باشد و به صورت رایگان قابل استفاده است. دیگر امکانات فرودگاه عبارتند از:  

هتل‌های فرودگاه: فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی دارای یک هتل بین‌المللی با نام بندرا (Bandara) است. این هتل در 4 طبقه ساخته شده و دارای 220 اتاق می‌باشد. فرودگاه جاکارتا هتل‎های دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اورچارد  (Orchard)، سوئیس بلین (Swiss-Belinn)، ایبیز بوجت (Ibis Budget) و آماریس (Amaris) اشاره کرد. پایانه شماره 3 فرودگاه نیز دارای یک هتل کپسولی با 120 اتاق است.

سالن‌های استراحت: 5 سالن استراحت در فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی وجود دارد که برای مسافران فرست کلاس و تجاری شرکت‌های هواپیمایی مختلف در نظر گرفته شده است. سالن‌های استراحت دارای امکاناتی چون دوش، تلویزیون، تلفن، روزنامه و مجلات هستند و خدماتی چون غذای خوب و تنقلات را به مسافران ارائه می‌دهند. سالن BNI یکی از این  سالن‌هاست که به مسافران تمام خطوط هوایی خدمات ارائه می‌دهد.  

مراکز خرید: در بخش‌های مختلف فرودگاه بین‌المللی جاکارتا می‌توانید مغازه‌های فروش سوغاتی، رستوران‌ها و کافه‌ها را ببینید و در صورت نیاز از آن‌ها خرید نمایید.    

زمین گلف: یک زمین گلف در فرودگاه سوئکارنو-هتا اندونزی وجود دارد. این زمین در سمت چپ دروازه اصلی فرودگاه واقع شده و توسط باشگاه گلف کنگ‌کارنج (Cengkareng) اداره می‌شود. زمین گلف فرودگاه دارای 18 سوراخ است و برای برگزاری مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

خطوط هوایی فعال در مسیر تهران – بالی

فاصله هوایی تهران تا جاکارتا، ۷۴۰۹ کیلومتر است که با پرواز مستقیم حدود 10 ساعت طول می‌کشد. متاسفانه در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی از ایران به سمت فرودگاه بین‌المللی جاکارتا وجود ندارد و تمامی پروازها با یک توقف انجام می‌شود. اگر قصد سفر به کشور اندونزی و شهر جاکارتا یا دیگر شهرهای اطراف را دارید، باید بلیط پرواز خود را از یکی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی تهیه نمایید. خطوط هوایی فعال در فرودگاه بین‌المللی جاکارتا عبارتند از:

  • هواپیمایی امارات (Emirates): تهران - دبی -  جاکارتا
  • فلای دبی (Flydubai): تهران - دبی -  جاکارتا
  • ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines): تهران - استانبول -  جاکارتا
  • آنالودوجت (AnadoluJet): تهران - استانبول -  جاکارتا
  • قطر ایرویز (Qatar Airways): تهران – دوحه - جاکارتا

در این مقاله به معرفی فرودگاه بین‌المللی جاکارتا پرداخته و اطلاعاتی در مورد خطوط هوایی، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به این فرودگاه را در اختیارتان قرار دادیم. داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید و از امکانات و ویژگی‌های فرودگاه حداکثر استفاده را داشته باشید. در صورتی که قصد سفر به هریک از شهرهای توریستی اندونزی را دارید، می‌توانید از طریق آژانس گردشگری کایت  اقدام به انجام این کار نمایید. کارشناسان کایت به صورت 24 ساعته در خدمت گردشگران بوده  و با شماره 75097700- 021 آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید