دریاچه ازون گول ترابزون | روستا و دریاچه معروف ترکیه در اینستاگرام
زهرا نیرومند 1401/02/11 1625 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ترکیه جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد که در نقاط مختلف این کشور پراکنده شده‌اند. برخی از این جاذبه‌ها جزو شهرها و روستاهای بکر این کشور محسوب می‌شوند و برای ما چندان شناخته شده نیستند. ترابزون یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه است که در شمال این کشور و در سواحل دریای سیاه قرار دارد. این شهر روستایی دیدنی و جذاب با نام اوزون گل را در خود جای داده است.  در این مقاله به معرفی دریاچه ازون گول ترابزون پرداخته و  اطلاعاتی در مورد جاذبه‌ها، تفریحات و نکات بازدید از این دریاچه در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

دریاچه ازون گول ترابزون

ازون گول (Uzungol)، روستایی زیبا و دیدنی است که در ۹۰ کیلومتری شهر ترابزون قرار دارد. این روستا به دریاچه‌ی بزرگ و رویایی‌اش معروف است. دریاچه ازون گول در میان کوه‎هایی سرسبز و پر از درخت واقع شده و مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

دریاچه اوزون گل در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. این دریاچه به دلیل تغییرات جغرافیایی و در اثر رانش زمین ایجاد شده است. این رانش باعث شده تا بخشی از سطح زمین بالا بیاید و مسیر جریان رودهایی که از کوهستان سرازیر می‌شوند را ببندد. در واقع رانش زمین یک سد طبیعی در این منطقه ایجاد نمود و با جمع‌آوری آب در یک نقطه، دریاچه اوزون گل را پدید آورد. دریاچه اوزون گل حدود 50 هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن به 15 متر می‌رسد. سطح آب دریاچه به میزان بارش سالانه بستگی دارد.

اوزون گل یکی از زیباترین دریاچه‌های ترکیه است. وجود این دریاچه در منطقه‌ای سرسبز و جنگلی و در فضایی مه‌آلود، جلوه‌ای خاص به این روستا داده و مناظری رویایی و بی‌نظیر را ایجاد کرده است. این مناظر باعث شده تا روستای اوزون گل به یکی از پرگردشگرترین روستاهای ترکیه تبدیل شود و سالانه طبیعت‌دوستان بسیاری را از سراسر نقاط دنیا به سمت خود جذب کند. 

تفریحات دریاچه ازون گول ترابزون

دریاچه ازون گول ترابزون تنها به مناظر دیدنی و جذابش ختم نمی‌شود. این منطقه جاذبه‌ها و تفریحات دیگری نیز دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. در اطراف دریاچه ازون گول ترابزون مسیری عالی برای پیاده‌روی وجود دارد. در این مسیر چشم‌اندازهایی زیبا از دریاچه را مشاهده کرده و از آب‌وهوای منطقه نیز لذت خواهید برد. اطراف دریاچه در تعطیلات آخر هفته بسیار شلوغ است. دست‌فروشان در این منطقه جمع می‌شوند و انواع خوراکی‌های خوشمزه را برای روی چرخ‌دستی‌های کوچک به گردشگران می‌فروشند. غذاهای محلی، بلال کبابی، بلوط بو داده و ... از این دست خوراکی‌ها هستند. می‌توانید بر روی نیمکت‌هایی که در اطراف دریاچه ازون گول ترابزون چیده شده است، بنشینید و از آرامش منطقه لذت ببرید. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، حتما دوربین خود را به همراه داشته باشید. این منطقه قاب‌هایی زیبا و رویایی را در مقابل چشمان شما قرار می‎دهد. قایق‌سواری، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و چتربازی، ازجمله تفریحاتی  هستند که در دریاچه ازون گول از آن برخوردار خواهید بود.

دوچرخه‌سواری: اگر از دوچرخه‌سواری لذت می‌برید، دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه ازون گول ترابزون را از دست ندهید. افرادی در اطراف دریاچه حضور دارند و دوچرخه را به علاقه‌مندان کرایه می‌دهند.

قایق‌سواری: دریاچه ازون گول ترابزون امکان قایق‌سواری را نیز برای علاقه‌مندان فراهم آورده است. می‌توانید یک قایق کرایه کنید و از قایق‌سواری بر روی دریاچه‌ای آرام و زیبا لذت ببرید.   

ماهیگیری: اگر به ماهیگیری علاقه‌مندید، وسایل و تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید تا فرصت ماهیگیری در دریاچه ازون گول ترابزون را از دست ندهید.  ازون گول پر از قزل‌آلاست.

کوهنوردی: کوه‌های اطراف روستای ازون گول فرصت یک کوهنوردی هیجان‌انگیز را در اختیار علاقه‏مندان قرار می‌دهد. اگر اهل کوهنوردی هستید،  کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

چتربازی بر فراز اوزون گل: از دیگر تفریحات هیجان‎انگیز این منطقه می‌توان به چتربازی بر فراز دریاچه اوزون گل اشاره کرد. البته چتربازی هزینه نسبتا بالایی دارد و گران‌تر از دیگر تفریحات می‌باشد. 

روستاگردی: گشت‌وگذار در روستای اوزون گول و هم‌صحبتی با بومیان روستا از دیگر جذابیت‌های سفر به ازون گول است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. در روستای ازون گل این فرصت را دارید که به تماشای رقص محلی مردمان منطقه بنشینید و با فرهنگ و آداب ‌و رسومشان بیشتر آشنا شوید. تماشای مراتع سرسبز، کلبه‌های چوبی و دام‌هایی که در مراتع پراکنده‌اند، از دیگر جذابیت‌های روستای اوزون گول  محسوب می‎شود. می‎توانید لباس‌های سنتی مردم این منطقه را به تن کنید و عکس‌های زیبایی را در چشم‌اندازهای سرسبز و رویایی روستا ثبت نمایید.

رستوران‌گردی: دریاچه ازون گول ترابزون یک منطقه توریستی است. از این رو، امکانات رفاهی خوبی در اطراف دریاچه تعبیه شده و رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های متعددی نیز در این منطقه دیده می‌شود. رستوران‌های اطراف دریاچه ازون گول ترابزون کمی گران هستند، اما غذاهای خوشمزه و باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. اگر به بازدید از این دریاچه رفتید، خوردن غذاهای محلی، خصوصا ماهی  قزل‌آلای کبابی را فراموش نکنید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه

علاوه بر تفریحات و سرگرمی‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، دو جاذبه‌ی گردشگری نیز در اطراف این دریاچه دیده می‌شود. مسجد و پل اوزون گل که هردوی آن‌ها بسیار زیبا و دیدنی هستند و مورد توجه گردشگران قرار دارند. 

مسجد اوزون گل: در کناره دریاچه ازون گول ترابزون، یک مسجد بسیار زیبا دیده می‌شود. این مسجد به سبک معماری عثمانی و به رنگ سفید ساخته شده است. گنبد و دو مناره بلند مسجد جلوه خاصی به دریاچه داده و یکی از زیباترین‌ عناصر این منطقه محسوب می‌شود. می‌توانید از داخل این مسجد نیز بازدید نمایید.

پل اوزون گل: در اطراف روستای اوزون گل، پل چوبی بسیار زیبایی دیده می‎شود که از بالای یک رودخانه عبور می‌کند. پل اوزون گل یک پل تاریخی است. گردشگران بر روی این پل می‌ایستند و عکس‌های یادگاری زیبا می‌گیرند.

نکات بازدید از دریاچه ازون گول ترابزون

  • روستای ازون گول در ارتفاعات واقع شده و حتی در تابستان‌ها نیز آب‌وهوایی خنک دارد. بنابراین، اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.
  • در اطراف دریاچه ازون گول ترابزون هتل‌های بسیاری وجود دارد. اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، می‌توانید یکی از این هتل‌ها را برای اقامت انتخاب کنید و چشم‌انداز زیبایی از دریاچه را مقابل خود داشته باشید. خانه‌های ییلاقی روستای ازون گول نیز انتخاب خوبی برای اقامت هستند.
  • در اطراف دریاچه تعداد زیادی فروشگاه سوغاتی دیده می‌شود. اگر قصد خرید سوغاتی را دارید، می‌توانید از این فروشگاه‌ها خرید نمایید. چای ترابزون یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید.
  • یک شهربازی کوچک در اطراف دریاچه وجود دارد که برای بازی کودکان بسیار مناسب است. اگر همراه با خانواده سفر می‌کنید، می‌توانید سری به این‌ شهربازی بزنید و کودکتان را سرگرم کنید.

ترابزون، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است که در سواحل دریای سیاه قرار دارد. این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ترکیه دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی می‌باشد که یکی از آن‎ها  دریاچه ازون گول نام دارد. دریاچه ازون گول در روستایی به همین نام واقع شده و حدود 90 کیلومتر  با شهر ترابزون فاصله دارد. اگر به  ترابزون ترکیه سفر کردید، حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه سفر خود بگنجانید. در صورتی که قصد سفر به هریک از شهرهای ترکیه را دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری کایت همراه شوید و یک سفر خوب و به یادماندنی را در کنار یک تیم حرفه‌ای تجربه کنید.  برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای ترکیه، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید