کلیسای کانتور قزوین | راهنمای بازدید از کلیسای کانتور قزوین
ضحا اکبری 1400/11/28 930 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



قزوین یکی از شهرهای زیبای ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد، این جاذبه‌ها هم طبیعی هستند و هم تاریخی. در قزوین آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که یکی از یکی قشنگ‌تر بوده و دوره‌های مختلف تاریخی و حوادثی را که در طول سالیان دراز در این شهر اتفاق افتاده یاد آوری می‌کنند. آثاری همچون کاخ چهلستون قزوین، کاروانسرا و بازار سعد السلطنه، قلعه‌ی الموت و...، هر کدام از این بناها دارای معماری، پیشینه و روایتی هستند که هم شنیدنی است هم دیدنی. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از بناهای جذاب قزوین یعنی کلیسای کانتور صحبت کنیم، پس اگر به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

  • معرفی کلیسای کانتور

کلیسای کانتور کلیسایی مخصوص مسیحیان ارتدوکس است که از آن به عنوان تنها کلیسای سرخ رنگ ایران یاد می‌شود. این کلیسا یکی از جاذبه‌های قزوین می‌باشد که در محله‌ی پنبه ریسه و به دست روس‌ها ساخته شده است. این بنا در 20 آبان ماه سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، کانتور در زبان روسی به معنای مرکز، اداره و دفتر کار است. امکان بازدید عموم از بنای کلیسای کانتور وجود دارد و برای تماشای آن نیازی به پرداخت هزینه نیست.

  • تاریخچه‌ی کلیسای کانتور

کلیسای کانتور در دوره‌ی قاجار و در زمان ناصر الدین شاه در قزوین ساخته شد، در آن زمان روس‌ها در قزوین مشغول انجام پروژه‌های عمرانی بودند و تقریبا بیشترشان در محله‌ی پنبه ریسه زندگی می‌کردند. مهندسان، کارگران، خلبانان و اکثر روس‌ها در این منطقه‌ی قزوین بودند، آن‌ها مسیحی بودند بنابراین تصمیم گرفتند برای انجام مناسک مذهبی خود کلیسایی در آنجا بنا کنند، این شد که کلیسای کانتور احداث شد.

  • معماری کلیسای کانتور

کلیسای کانتور مانند سایر کلیساهای دنیا از یک پلان چند ضلعی تشکیل شده که شکل منظمی ندارد، مصالح به کار رفته در این کلیسا آجر و ملات است و در هر دیوار یک یا دو پنجره برای نفوذ نور خورشید به داخل بنا قرار داده شده است. بنای این کلیسا کوچک است زیرا ارتدوکس‌ها به صورت ایستاده عبادت می‌کنند، همچنین تزئینات زیادی در کلیسای کانتور مشاهده نمی‌شود، چرا که درآن زمان روس‌ها می‌خواستند که بنای کلیسا هر چه زودتر به اتمام رسیده و برای عبادت آماده شود. کلیسای کانتور 2 ویژگی دارد که آن را از سایر کلیساها متمایز می‌کند، یکی نمای قرمز آن است که بخاطر استفاده از آجرهای قرمز لعابدار به این رنگ درآمده و دیگری سقف‌های شیروانی بناست. ورودی ساختمان در غرب آن قرار دارد، در ابتدای این قسمت ایوانی وجود دارد که دارای سقفی شیبدار بوده و در دو طرف آن ستون‌های چوبی تعبیه شده است. درِ ورودی در مرکز این ایوان قرار دارد و در دو طرف آن گچ کاری‌هایی به شکل صلیبی است که دور آن تاج گلی وجود دارد و یک خط مورب روی این صلیب خود نمایی می‌کند. این خط به عقیده‌ی برخی نشانه‌ی سیر تکاملی انسان است و از نظر برخی دیگر نشان دهنده‌ی پاهای عیسی مسیح است، زیرا ارتدوکس‌ها اعتقاد دارند علاوه بر دست‌ها، پاهای حضرت مسیح را نیز بسته بودند تا او بیشتر عذاب بکشد. قسمت داخلی ساختمان از 3 اتاق تشکیل شده، اتاق وسطی قسمت اصلی کلیساست که روس‌ها در آن به عبادت می‌پرداختند، در این قسمت نماز خانه، محرابی دایره‌ای شکل و گچ بری‌های زیبایی به چشم می‌خورد، در بالای آن برج ناقوس واقع شده که 3 طبقه و حدود 11 متر ارتفاع دارد و گنبدی سبز رنگ روی آن دیده می‌شود. جهت محراب کلیسا به سمت شرق است زیرا طلوع خورشید در اعتقادات مسیحیان جایگاه ویژه‌ای دارد، علاوه بر آن قسمت‌هایی برای تامین نور داخل بنا در سقف تعبیه شده است. از اتاق سمت راست در آن زمان برای غسل تعمید نوزادها و از اتاق سمت چپ برای تعویض لباس پدر روحانی قبل از مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شده است، اما امروزه درِ هر 2 اتاق قفل است و کسی اجازه‌ی ورود به آن‌ها را ندارد. در قسمت بیرونی کلیسا یعنی در حیاط آن، 2 سنگ قبر وجود دارد، قبری با سنگ سیاه که متعلق به مهندسی روس به نام نیکلای الکساندروویچ است که در سال 1906 در ایران فوت کرده و سنگ قبر دیگر به یک خلبان روس که هواپیمای او در جنگ جهانی اول در اطراف قزوین سقوط کرده است تعلق دارد.

  • سرنوشت کلیسای کانتور

پس از خروج روس‌ها از ایران، از آنجا که ارتدوکسِ دیگری در کشور زندگی نمی‌کرد، کلیسای کانتور عملا کاربرد خود را از دست داد و تا سال‌ها خالی و متروک ماند. اکنون در این کلیسا نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی دایر شده و اقلامی مانند جواهرات دست ساز، ظروف سفالی و... در آن به فروش می‌رسد.

  • چگونگی دسترسی به کلیسای کانتور

برای بازدید از کلیسای کانتور شما باید ابتدا به قزوین رفته و خود را به چهار راه ولیعصر برسانید، پس از عبور از این چهار راه به بلوار طالقانی می‌رسید، این بلوار را رد کرده و خیابان دارایی را به سمت راست بپیچید و به راه خود ادامه دهید تا کلیسای کانتور در دیدتان قرار بگیرد.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان دارایی، کلیسای کانتور

در این مقاله شما را با کلیسای کانتور یکی از زیباترین بناهای تاریخی قزوین آشنا کرده و توضیحاتی در مورد آن ارائه دادیم، در صورتی که تمایل داشتید به قزوین سفر کرده و آثار تاریخی آن را از نزدیک ببینید، می‌توانید به قسمت قزوین در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید