جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان  |  14 جاذبه دیدنی تاجیکستان
زهرا نیرومند 1400/11/04 5614 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


تاجیکستان، کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است که در همسایگی کشورهایی چون ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان­ و جمهوری خلق چین قرار دارد. این کشور به دلیل آب‌وهوای متفاوت و جاذبه‌های طبیعی‌‌اش معروف شده و مورد استقبال بسیاری از طبیعت‌دوستان قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از کشور تاجیکستان در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده و در برخی نقاط به بیش از 7000 متر نیز می‌رسد. این ارتفاع بالا باعث شده تا تاجیکستان طبیعتی متفاوت از دیگر همسایگان خود داشته باشد. در واقع همین ویژگی تاجیکستان است که صنعت توریسم را در این کشور رونق بخشیده و باعث استقبال گردشگران از آن می‎‌گردد. اگر قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید و علاقه‌مند به مناظر بکر و دست‌نخورده هستید، پیشنهاد می‎کنیم به تاجیکستان سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی این کشور بازدید نمایید. تاجیکستان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، موزه‌ها و بناهای زیبای متعددی را نیز در خود جای داده است. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان  پرداخته و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پارک رودکی (Rudaki Park)

دوشنبه، بزرگ‌ترین شهر تاجیکستان و پایتخت این کشور است. این شهر جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و برای اقامت بسیار مناسب می‌باشد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دوشنبه، پارک رودکی این شهر است که به افتخار شاعری بزرگ پارسی، نام‌گذاری شده است.  رودکی، پارکی زیبا و سرسبز است که در میدان اصلی دوشنبه قرار دارد. 

تیرک دوشنبه (Dushanbe Flagpole)

تیرک دوشنبه یا میله پرچم تاجیکستان، یکی از جاذبه‌های شهر دوشنبه است که در مقابل کاخ ملل قرار دارد. این تیرک تا سال 2014 با 165 متر طول، عنوان بلندترین میله پرچم دنیا را به خود اختصاص داده بود. پس از آن، میله پرچم جده با ارتفاع ۱۷۰ متر این عنوان را از آن خود کرد.

پارچان (Parchan)

در شهر دوشنبه و در محوطه بیرونی کتابخانه ملی، بنای بسیار زیبایی دیده می‌شود که پارچان نام دارد. بنایی باریک و سفید که برای بزرگ‌داشت استقلال تاجیکستان ساخته شده است. بدنه پارچان از جنس سنگ مرمر بوده و بر روی آن نشان ملی این کشور با رنگ طلایی نصب شده است.

تئاتر اپرا و باله عینی (Ayni Opera & Ballet Theatre)

اگر به هنرهای نمایشی و موسیقی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سالن تئاتر اپرا و باله تاجیکستان بزنید. این سالن در شهر دوشنبه واقع شده است. در این تالار علاوه بر اپرا و تئاتر، رقص باله نیز اجرا می‎شود. می‌توانید بخشی از سفر خود را به شناخت هنر این سرزمین اختصاص دهید و با فرهنگ مردم تاجیک بیشتر آشنا شوید. 

موزه ملی تاجیکستان (National Museum of Tajikistan)

موزه ملی تاجیکستان یکی از معروف‌ترین موزه‌های این کشور است که در شهر دوشنبه قرار دارد. این موزه در دو طبقه ساخته شده و دارای سه بخش باستان‌شناسی، تاریخ طبیعی  و هنرهای معاصر می‌باشد. بیش از 50 هزار اثر در این موزه به نمایش درآمده است که مواردی چون لباس‌های زرهی، ابزارآلات موسیقی، تندیس‌ها و مجسمه‌ها، نقاشی‌های قدیمی و ... را شامل می‎شود. مجسمه بودا یکی از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه است که بیش از 1600 سال قدمت دارد. 

بنای یادبود اسماعیل سامانی (Ismail Somoni Monument)

امیر اسماعیل یکی از پادشاهان سلسله سامانیان بوده است که از او به نیکی یاد می‌شود. اسماعیل سامانی با مردم به خوبی رفتار می‌کرد و به دردودل‌هایشان گوش می‌داد. این پادشاه علاقه بسیاری به فرهنگ و ادبیات کشور داشت و برای گسترش زبان فارسی نیز زحمت فراوانی کشید. از این رو، مورد تحسین و ستایش شاعران زمان خود قرار می‌گرفت. یادبود اسماعیل سامانی تنها یادگار باقی‌مانده از آن دوران است که تا به امروز  پابرجا مانده و هم‌چنان معماری زیبای خود را حفظ کرده است. این بنا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که بر روی بلندترین قله شهر دوشنبه قرار دارد.

پنجیکنت (Penjikent)

پنجکنت یک شهر باستانی است. این شهر در گذشته رونق بالایی داشته و از لحاظ تجاری نیز بسیار بااهمیت بوده است. در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از تاریخ پرشور این شهر باقی مانده است و چند موزه کوچک نیز در آن دیده می‌شود. پنجیکنت، یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید نمایید.

قلعه حصار (Hisor Fortress)

قلعه حصار، یک قلعه بسیار باشکوه است که در  30 کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد. این قلعه بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیکستان را به تصویر می‌کشد و تصویر آن نیز بر روی اسکناس‎های۲۰ سامانی این کشور دیده می‌شود. بخش عمده‌ای از این قلعه در  سال 1924 در حمله روسیه از بین رفته و تنها قسمت کوچکی از آن شامل برج‌های دوقلوی قلعه، برجای مانده است. یک موزه کوچک نیز در این مکان قرار دارد که لباس‌های محلی تاجیک‌ها را به نمایش می‌گذارد. قلعه حصار یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. 

آبشار گوسگارف (Gusgarf Waterfall)

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تاجیکستان طبیعت بسیار زیبایی دارد. آبشار گوسگارف یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور است که در فصل تابستان موردتوجه قرار می‌گیرد. گوسگارف حدود 30 متر ارتفاع دارد و در روستایی با نام ورزوب (Varzob)، در نزدیکی شهر دوشنبه، واقع شده است. 

دالان واخان (Wakhan Corridor)

دالان واخان، یک دره دراز و باریک است. این دره در قسمت جنوبی تاجیکستان واقع شده و بخشی از آن نیز در خاک افغانستان قرار دارد. دالان واخان منظره بسیار زیبایی از رشته‌کوه‌های هندوکش را به تصویر می‌کشد و چشم‌اندازهایی بکر و بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد. ارگ یامچون (Yamchun) از جمله بناهای تاریخی تاجیکستان است که در این دره قرار دارد. قلعه یامچون در مسیر  جاده ابریشم واقع شده و قدمت آن به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

کوه‌های پامیر (Pamir Mountains)

پامیر، نام منطقه‌ای بزرگ و کوهستانی است که علاوه بر تاجیکستان، بخش‌هایی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان و چین  را نیز در برگرفته است. رشته‌کو‌ه‏ پامیر حدود 70 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و متصل به هیمالیا می‌باشد. این کوه‌ها جزو بلندترین نقاط کره زمین هستند و با عنوان بام جهان شناخته می‌شوند. قله اسماعیل سامانی با ۷۴۹۵ متر، قله ابن‌سینا با ۷۱۳۴ متر و قله کُرژِنفسکایا با ۷۱۰۵ متر، از جمله بلندترین قله‌های پامیر هستند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، بازدید از کوهستان پامیر را از دست ندهید. در اطراف این کوهستان می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را ببینید و از تماشای طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

کوهستان فان (Fann Mountains)

رشته‌کوه‌های فان از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان هستند. این کوه‌ها در غرب تاجیکستان قرار دارند و چشم‌اندازهایی دیدنی از مسیرهای کوهستانی و طبیعت اطراف را به نمایش می‎گذارند. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، بازدید از این رشته‌کوه‌ها را از دست ندهید. کوه‌های فان تا 150 متر کشیده می‌شوند و در طول مسیر رودخانه‌ها، دریاچه‌های فیروزه‌ای رنگ و درختان سرسبز کاج را به نمایش می‎‏گذارند. قله‌های متعددی در این کوهستان وجود دارد که برخی از آن‌ها بیش از 5000 متر ارتفاع دارند. از جمله معروف‌ترین قله‌های کوهستان فان می‌توان به میرعلی، ماریا، چپدره، زندان و قله‌های بادخانه اشاره کرد. علاء‌الدین، بی‌بی جنت و چوکوراک نیز 3 دریاچه دیدنی این منطقه هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید.

دریاچه علاء‌الدین (Alaudin lake)

علاء‌الدین، دریاچه‌ای وسیع و بسیار زیباست. رنگ آبی دریاچه در کنار سرسبزی جنگل‌های اطراف، ترکیبی فوق‌العاده ایجاد کرده و چشم‌‌اندازهایی دیدنی را به نمایش می‌گذارد. آب دریاچه کاملا تمیز است و خبری از ماهی در آن نیست. اگر در بهار و تابستان سفر می‌کنید، این فرصت را دارید که تنی به آب بزنید و در پاییز و زمستان نیز از تماشای زیبایی‌های طبیعت در یک مکان آرام لذت ببرید. دریاچه علاء‌الدین یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید.

دریاچه‌های کولی‌کالون (Kuli Kalon lakes)

کولی‌کالون مجموعه‌ای از سه دریاچه یخچالی است که در غرب تاجیکستان و در جنوب غربی استان سغد (Sughd) واقع شده‌ است. این دریاچه‌ها در میان کوه‌های زراوشان (Zeravshan) قرار دارند. دریاچه‌های کولی‌کالون و مناطق اطراف آن محل زندگی پرندگان بوده و از لحاظ محیط زیست بسیار بااهمیت می‌باشند. این دریاچه‌ها به دلیل رنگ‌های متنوعشان شهرت دارند و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارند. می‌توانید در اطراف دریاچه‌ها پیاده‌روی کنید و یک روز جذاب و به یادماندنی را در طبیعت زیبای تاجیکستان بگذرانید. دریاچه‌های کولی‌کالون حدود 50 کیلومتر با منطقه پنجیکنت فاصله دارند. اگر به پنجیکنت سفر کردید، بازدید از این دریاچه‌ها را از دست ندهید.

دریاچه اسکندرکول (Iskanderkul)

اسکندرکول یا کول‌اسکندر، دریاچه‌ای مثلثی شکل است که در میان کوهستان فان قرار دارد. بر اساس افسانه‌های قدیمی، این دریاچه با اسکندر بزرگ در ارتباط می‌باشد و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود. اسکندرکول یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که برای گردش یک‌روزه، شنا و پیاده‎روی پیشنهاد می‌گردد. این دریاچه حدود 130 کیلومتر با شهر دوشنبه فاصله دارد.

سد نورک (Nurek Dam)

نورک، یک سد خاکی است که بر روی رودخانه وخش (Vakhsh)، یکی از بزرگ‌ترین رودهای تاجیکستان، ساخته شده است. ساخت این سد در سال 1961 با هدف تولید برق آغاز شد و در سال 1972 برای اولین بار راه‌اندازی گردید. در آن زمان تاجیکستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. نورک با 300 متر ارتفاع در حال حاضر مرتفع‌ترین سد جهان پس از  سد جین پینگ-آی (Jinping-I) در چین می‌باشد.  سد نورک در 80 کیلومتری شهر دوشنبه واقع شده و برای بازدید نیاز به مجوزهای خاص دارد. 

بازار شاه منصور (Shah Mansur Bazaar)

اگر دوست دارید با فرهنگ مردم تاجیک بیشتر آشنا شوید و با  محلی‌ها به طور مستقیم ارتباط برقرار نمایید، حتما از بازارهای این کشور بازدید کنید. بازار شاه منصور یا بازار سبز  یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که در شهر دوشنبه قرار دارد. در این بازار هیچ نظمی وجود ندارد. فروشندگان محصولات خود را بر روی چرخ‌دستی قرار می‌دهند و در قسمت‌های مختلف بازار به مشتریان عرضه می‌کنند. بازار سبز  بهترین مکان برای خرید انواع میوه و سبزیجات تازه است. علاوه بر آن، می‌توانید دیگر مواد غذایی مانند نان، غلات، لبنیات یا گوشت را نیز پیدا کنید. لباس‌های سنتی، صنایع دستی و غذاهای محلی از دیگر مواردی هستند که در این بازار عرضه می‌شوند.

پنجشنبه‌ بازار خجند (Panjshanbe Bazar Khujand)

پنجشنبه‌بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای تاجیکستان است که در خجند، دومین شهر بزرگ این کشور، قرار دارد.  از جمله ویژگی‌های پنجشنبه‌بازار، طراحی آن می‏باشد. یک سالن بزرگ که دارای ورودی قوسی شکل بوده و ترکیبی از دو رنگ سبز و صورتی را در خود دارد. دو مجسمه طلاکاری‌شده، یکی زن و دیگری مرد، در ورودی بازار دیده می‌شوند. سالن پنجشنبه‌بازار نیز بسیار زیبا و به صورت رنگارنگ طراحی شده است. در این بازار می‌توانید انواع کالا از جمله صنایع دستی تاجیکستان را پیدا کنید و به عنوان سوغاتی با خود به  خانه ببرید. 

در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان پرداختیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تاجیکستان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد و علاوه بر آن مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و موزه‌ها را نیز در خود جای داده است. اگر اهل طبیعت‌گردی و بازدید از مناطق بکر و دست‎نخورده هستید، حتما سری به تاجیکستان بزنید و در شهرهای مختلف این کشور به گشت‌وگذار بپردازید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای تاجیکستان همراه شوید و یک سفر خوب و به‌یادماندنی را در کنار یک تیم حرفه‌ای تجربه کنید. برای اطلاع از شرایط و زمان برگزاری تورهای تاجیکستان دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.    

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید