تونل‌های نمکی گرمسار | تصاویر + آدرس + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1400/10/21 4560 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


گرمسار یکی از شهرهای زیبای ایران است که در استان سمنان قرار دارد. این شهر از لحاظ تاریخی قدمت بالایی داشته و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار متنوع می‌باشد. از این رو مورد توجه گردشگران، خصوصا طبیعت‌دوستان، قرار دارد. چیزی که گرمسار را از دیگر شهرهای سمنان و حتی ایران متمایز می‌کند، غارهای نمکی آن است. گرمسار بزرگ‏ترین معادن نمک خاورميانه را به خود اختصاص داده و دارای تونل‌های نمکی شگفت‌انگیزیمی‎باشد. این تونل‌ها جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های گرمسار محسوب می‌‌شوند و سالانه طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با  تونل‌های نمکی گرمسار و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید. 

تونل‌های نمکی گرمسار

گرمسار بیش از 27 معدن نمک را در خود جای داده است. معدن نمک کوهدشت کهن، یکی از زیباترین و معروف‌ترین تونل‌های نمکی گرمسار است که در  جنوب شرقی این شهر قرار دارد. این معدن گنبدی شکل بوده و پوشیده از نمک و گچ می‌باشد. معدنی کوه‌مانند که به علت استخراج نمک در سال‌های اخیر، به شکل یک غار دستکند درآمده و جلوه زیبایی به خود گرفته است. 

غار نمکی کوه‌دشت از بیرون پوشیده از سنگ‌های رنگی بوده و ترکیبی از رنگ‌های قرمز، ارغوانی، طلایی و سفید را در خود دارد. این تنوع رنگی به دلیل املاح موجود در سنگ‌های نمک می‎باشد. ورودی غار مستطیل شکل است. رنگ سنگ‌ها در این قسمت تیره هستند و اغلب رنگ خاکستری یا طوسی‏ دارند. هرچه به سمت داخل غار پیش می‌رویم، سنگ‌ها روشن‌تر شده و  حالت شفاف‌تری به خود می‌گیرند.

درون غار به شکل تونل‌های پیچ‌درپیچ می‌باشد که هریک از آن‌ها حدود 1.5 متر طول دارند. در بخش‌هایی از غار ستون‌های نمکی با ارتفاع 12 متر دیده می‌شوند. استلاکتیت‌های نمکی نیز به زیبایی از سقف غار آویزان هستند و چشم‌اندازهایی فوق‌العاده دیدنی ایجاد می‌کنند. در بخشی از معدن یک برکه سبز رنگ وجود دارد که در میان سنگ‌های معدن به زیبایی خودنمایی می‌کند و جلوه خاصی به آن می‌بخشد. این برکه به دلیل بارش باران ایجاد شده است. 

غار نمکی کوه‌دشت تنها یکی از تونل‌های نمکی گرمسار است. این تونل‌ها  در منطقه نسبتا وسیعی از اطراف شهر گسترده شده‌اند. اغلب تونل‌ها در غرب گرمسار و در جاده ایوانکی قرار دارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. اگر فرصت کافی داشته باشید، می‌توانید چند غار نمکی را ببینید و از جاذبه‎های دیگر گرمسار نیز بازدید نمایید.

تونل‌های نمکی گرمسار

دیگر جاذبه‌های نمکی گرمسار

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، 27 تونل نمکی در اطراف گرمسار دیده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها تونل نمکی کوهدشت گرمسار است. علاوه بر این، در مسیر بازدید از این تونل کریستال‌های نمکی رنگارنگ را می‌بینید که به صورت لایه‌ای بوده یا شکل‌هایی چون گل کلمی، تخم‌مرغی و ... دارند. این کریستال‌ها چشم‌اندازهایی بسیار زیبا ایجاد کرده و توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کنند. آبشار نمکی گرمسار یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گرمسار است که پیشنهاد می‌کنیم از آن بازدید نمایید.

آبشار نمکی گرمسار در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر واقع شده است. این آبشار از قندیل‎های نمک تشکیل شده و چشم‌اندازی بی‌نظیر ایجاد کرده است. آبشار نمکی از چشمه آب شور ملک‌آباد سرچشمه گرفته و از بالای تپه به سمت پایین سرازیر می‌شود و در نهایت به کویر ریگ جن می‌رسد. وجود املاح نمکی فراوان در زمین‌های این منطقه باعث می‌شود تا آب آبشار از نمک اشباع شده و به صورت کریستال‌های نمک در‌آید. این کریستال‌ها در مسیر آب قرار گرفته و شکل‌های متفاوت و زیبایی را به خود می‌گیرند.  

بنه کوه، غار نمکی دیگری است که در گرمسار وجود دارد. این غار در بخش شمالی شهر واقع شده و از نظر تاریخی دارای اهمیت بالایی است. منطقه بنه کوه به دلیل عبور رودخانه  حبله‌رود از لحاظ محیط زیست نیز بسیار با ارزش بوده و زیستگاه ماهی‌ها و پرندگان مختلف می‌باشد. اگر فرصت کافی برای گشت‌وگزار دارید، پیشنهاد می‌کنیم از غار نمکی بنه کوه نیز بازدید نمایید و جذابیت‌های این منطقه را از دست ندهید.

جاذبه‌های نمکی گرمسار

بهترین زمان برای بازدید از تونل‌های نمکی گرمسار

گرمسار در منطقه‌ای بیابانی واقع شده و آب‌وهوایی نسبتا گرم دارد. گرمای این منطقه در فصل تابستان بسیار آزاردهنده می‌باشد. بنابراین، اگر با گرما مشکل دارید، فصل‌های گرم سال را برای سفر انتخاب نکنید. البته هوای داخل معدن توسط هواکش‌ها و از طریق یک پمپ تهویه شده و بسیار خنک و مطبوع است، اما هوای بیرون معدن گرم بوده و برای گشت‌وگزار چندان مناسب نیست. اگر در فصل‌های بهار، پاییز یا زمستان به گرمسار سفر کنید، این فرصت را دارید که گشتی در اطراف بزنید و از دیگر جاذبه‌های این شهر نیز بازدید نمایید.       

بهترین زمان برای بازدید از تونل‌های نمکی گرمسار

دسترسی به تونل‌های نمکی گرمسار

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، شهر گرمسار پر از گنبدها و تونل‌های نمکی است که در اطراف شهر پراکنده‌ شده‌اند. اغلب این تونل‌ها در حدود ۱۵ کیلومتری غرب گرمسار و در جاده ایوانکی- گرمسار قرار دارند. زمانی که وارد جاده ایوانکی می‌شوید­، گنبدها و تپه‌های نمکی را به وضوح می‌بینید.

تونل‌های نمکی گرمسار حدود 90 کیلومتر با تهران فاصله دارند. برای بازدید از معدن کوهدشت کهن، ابتدا باید وارد جاده تهران- قم شوید. ۵۰۰ متر قبل از ورود به آزادراه قم-گرمسار، سه کیلومتری پل هوایی گرمسار، یک خروجی در سمت راست خود می‌بینید. مسیر خروجی را در پیش بگیرید تا به تونل نمکی کوهدشت کهن برسید.

دسترسی به تونل‌های نمکی گرمسار

راهنمای بازدید از تونل‌های نمکی گرمسار

  • اگر از اتوبوس برای سفر به تونل‌های نمکی گرمسار استفاده می‌کنید، برای ورود به جاده‌های معدن نمک نیاز به مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی دارید. این نکته را به یاد داشته باشید و قبل از سفر هماهنگی‎های لازم را انجام دهید.
  • کوهدشت کهن یک معدن فعال است و همواره احتمال ریزش در آن وجود دارد. از این رو، برای ورود به این معدن باید با مسئولان معدن هماهنگی کنید و اجازه ورود را دریافت نمایید.
  • هرچه به سمت داخل معدن پیش می‌روید، فضا تاریک‌تر می‌شود. یک چراغ قوه به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • مسیر غار نمکی در میانه‌ راه لغزنده شده و احتمال سر خوردن وجود دارد. کفش مناسب بپوشید و برای ایمنی بیشتر از کنار دیواره‌های غار حرکت کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که آب‌تنی در برکه معدن نمک ممنوع است. آب این حوضچه پر از نمک و املاح معدنی بوده و باعث ایجاد خارش و قرمزی پوست می‌گردد.
  • تونل‌های نمکی گرمسار امکانات گردشگری خاصی ندارند. بنابراین، تمامی تجهیزات و لوازم مورنیاز را از قبل تهیه کرده و با خود به همراه داشته باشید تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید.

راهنمای بازدید از تونل‌های نمکی گرمسار

در این مقاله به معرفی تونل‌های نمکی گرمسار پرداخته و راهنمای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، تونل‌های نمکی از جمله دیدنی‎ترین جاذبه‌های گردشگری گرمسار هستند که موردتوجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان، غارهای مصنوعی نمک را در کشور خود ایجاد کرده و از آن برای بهبود صنعت گردشگری‌شان استفاده می‎کنند. جذابیت‌ این غارها، علاوه بر زیبایی بصری، تأثیرات مثبت نمک می‌باشد که از آن برای نمک درمانی یا حتی انرژی درمانی استفاده می‌شود. ما این غارها را به صورت طبیعی در کشور خود داریم و می‌توانیم از آن‌ها نهایت بهره را ببریم. با توجه به این موضوع، توصیه می‌کنیم بازدید از این غارها را از دست ندهید و در اولین فرصت به گرمسار زیبا و دیدنی سفر کنید. اگر قصد بازدید از غارهای نمکی را دارید، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید تا از زمان و شرایط برگزاری تورهای تونل‌های نمکی گرمسار آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/12/11

    سلام من و تعدادی از دوستانم با تور به گرمسار رفتیم و فقط غار نمکی گرمسار رو که واقعا عالی بود دیدم و قطار قدیمی راه آهن و کوهی بنام کوه اژدها و روستای قدیمی که مال دوره ساسانیان بود دیدن کردیم که خیلی باعث تاسف بود که این بناهای تاریخی در حال انقراض بودن جای تعجب اینکه خود شهر گرمسار رو ندیدیم فقط از کمر بندی این شهر رد‌شدیم 😳

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید