راهنمای سفر به ماسال - تصاویر + جاذبه‌ها + رستوران‌ها  و  ...
زهرا نیرومند 1400/06/20 1907 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ماسال، یکی از زیباترین ییلاقات ایران است که در استان سرسبز  گیلان قرار دارد. این شهر در میان کوه‌های تالش واقع شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی را به نمایش می‎گذارد. آب‌وهوای مطبوع ماسال از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف ایران به این سمت می‌کشاند. شهر زیبای ماسال دارای ییلاقات متعددی است. ییلاقاتی بسیار دیدنی که هرکدام از آن‌ها بخشی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت را به نمایش گذاشته و طبیعت‌دوستان را محو تماشای خود می‌کنند. در این بخش به معرفی ییلاقات زیبای ماسال پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها و .... در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید تا با راهنمای سفر به ماسال آشنا شوید.

سفر به ماسال

ماسال شهری کوچک اما بسیار زیبا و دیدنی است. این شهر چشم‌اندازهایی فوق‌العاده از سرسبزی کوه‌های تالش و جنگل‌های اطراف را به نمایش گذاشته و آبشارها، مراتع  و دشت‌های بسیار زیبایی را نیز در  خود جای داده است. رودخانه خالکایی از دیگر جاذبه‌های طبیعی ماسال می‌باشد که از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و با عبور از کناره‌ی این شهر، طراوت و شادابی خاصی به آن می‌بخشد.  هر آن‌چه از یک طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز انتظار دارید، در ماسال شاهد آن خواهید بود. هوای مطبوع، جنگل، رودخانه، آبشار­، کلبه‌های چوبی، گاو‌ها، گوسفندان و گاهی گله‌های اسب وحشی که در میان مراتع مشغول چرا هستند، از جمله زیبایی‌های این منطقه محسوب می‌شوند.  

ماسال ییلاقات متعددی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها ییلاق اولسبلنگاه نام دارد. از دیگر ییلاقات این منطقه می‌توان به سوئه‌چاله، خندیله‌پشت، شنبه‌راه، گامیشیان، ملومه‌بند، اسپی‌دشت، خشکه دریا، نم نم پشت، تلارگاه، ملومه‌بند، خریدول، آری‌دول، سیاهدول و واشیار اشاره کرد. گردشگران ماسال، ترجیح می‌دهند روزهای خود را در یکی از این ییلاقات سپری کنند و از آب‌‌وهوای خنک و مطبوع ییلاق و طبیعت زیبا و بی‌نظیر آن نهایت استفاده را ببرند.   

ماسال

ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه یکی از معروف‌ترین ییلاقات منطقه ماسال است که در 25 کیلومتری جنوب این شهر  قرار دارد. این ییلاق در ارتفاعات کوه‌های تالش واقع شده و حدود  ۱,۴۹۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد. از این رو، تابستان‌هایی خنک و مطبوع دارد و زمستان‌های آن بسیار سرد است. پدیده اقیانوس ابر،  یکی از دیدنی‌های جاذبه‌های ییلاقات شمال ایران است که در اولسبلنگاه از آن برخوردار خواهید بود. این پدیده اغلب در فصل‌های بهار و تابستان و در روزهای آفتابی ایجاد می‌شود و تصاویری رویایی را به نمایش می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اولسبلنگاه، دور ماندن آن از زندگی مدرن امروزی است. اولسبلنگاه تحت نظارت سازمان منابع طبیعی قرار دارد و هرگونه ساخت‌وساز بی‌رویه و با مصالحی غیر از چوب در آن ممنوع می‌باشد.  در این روستا امکاناتی چون آب، برق، گاز و حتی اینترنت وجود ندارد. برای تامین برق روستا از موتور برق و پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود و برای آب‌رسانی نیز تانکر در نظر گرفته شده است. سیستم گرمایشی خانه‌ها بخاری هیزمی بوده و برای آشپزی نیز کپسول‌های گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

مهم‌ترین فعالیت اهالی اولسبلنگاه، دامداری است. مردم این منطقه تابستان‌ها به این ییلاق می‎آیند و دام‌های خود را نیز برای چرا در مراتع به همراه می‌آورند. درآمد این افراد از فروش فرآورده‌های گوشتی و لبنی مانند    شیر، کره، پنیر محلی و ... می‌باشد. 

اولسبلنگاه یک مقصد فوق‌العاده برای طبیعت‌گردی است. اگر اهل کمپینگ باشید، می‌توانید در گوشه‎ای از روستا چادر بزنید و از طبیعت زیبای منطقه نهایت استفاده را داشته باشید. علاوه بر این، این امکان را دارید که یکی از کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه را اجاره کنید و یک شب خاطره‌انگیز و به یادماندنی را در دل طبیعت به صبح برسانید. بیدار شدن با صدای پرندگان، گاوها و گوسفندان و خوردن صبحانه در حین تماشای زیبایی‌های طبیعت، جذاب‌ترین بخش سفر به ماسال است که در اولسبلنگاه از آن برخوردار خواهید بود.

ماسال

 جاذبه‌های گردشگری ماسال

اغلب افراد به قصد استفاده از آب‌وهوای مطبوع و لذت‌ بردن از طبیعت زیبای ماسال به این منطقه سفر می‌کنند. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید به کوه‌نوردی یا پیاده‎روی بپردازید یا تفریحاتی چون اسب‌سواری را نیز تجربه کنید. علاوه بر این، منطقه‌ی ماسال جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری نیز دارد که می‌توانید از آن بازدید نمایید. در ادامه تعدادی از این جاذبه‌ها را به شما عزیزان معرفی می‎کنید. 

منطقه باستانی اسبه‌ریسه:  اسبه‌ریسه منطقه‌ای باستانی است که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد مسیح برمی‎گردد. این منطقه دارای آثار تاریخی جذابی است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در این منطقه بقایایی از دیوارهای دفاعی دیده می‌شود که با استفاده از سنگ‌های رودخانه و گل ساخته شده است. اتاق‌های مسکونی با معماری‌های قدیمی که بخشی از تاریخ ایران باستان را به نمایش می‌گذارند. در این منطقه حفاری‌های متعددی انجام شده و اشیایی چون کاسه، کوزه، خمره، لوازم نساجی و ... نیز کشف شده است که در نوع خود جذاب و دیدنی است. علاوه بر این، یک گورستان قدیمی در اسبه‌ریسه دیده می‌شود که 28 گوردخمه در آن شناسایی شده است. کارشناسان قدمت این گورستان را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. اسبه‌ریسه علاوه بر جاذبه‌های تاریخی دارای جذابیت‌های طبیعی و تفریحی نیز می‌باشد. دیواره‌های سنگی بلندی در این منطقه وجود دارد که از جمله بلندترین دیوارهای صخره‌نوردی ایران محسوب می‎شود. رودخانه خروشان اسبه‌ریسه نیز امکان ورزش‌هایی  چون کایاک‌سواری را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

بام ماسال: اگر دوست دارید تمامی ماسال سرسبز و زیبا را در زیر پاهای خود داشته باشید، باید به بام ماسال بروید. بام ماسال، بلندترین نقطه ماسال است که در فاصله یک کیلومتری از شهر قرار دارد. این نقطه مناظری بسیار دیدنی از ییلاقات زیبای ماسال را به نمایش گذاشته و حتی شهرهای صومعه‌سرا و بندرانزلی را نیز به تصویر می‌کشد. برای دسترسی به بام ماسال باید وارد بخش مرکزی شهر شوید و از آن‌جا مسیر ییلاق اولسبلنگاه را در پیش بگیرید.  

آبشارهای ماسال: منطقه ماسال دارای آبشارهای بلند و مرتفعی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار رامینه­، تولی‌نسا، خون و ویوز اشاره کرد.  رامینه یکی از زیباترین آبشارهای ماسال است که در جاده اصلی و در دل جنگل‌های این منطقه قرار دارد. این آبشار با شیبی تند از صخره‌ها سرازیر می‌شود و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‏گذارد. تولی‌نسا آبشار دیگر ماسال است که حدود 10 متر ارتفاع دارد. این آبشار از دیواره‌ای صاف به سمت پایین سرازیر می‌شود و تصویری جذاب و دیدنی ایجاد می‎کند.

غار  آویشو: از دیگر جذابیت‌های ماسال می‌توان به غارهای آن اشاره کرد. منطقه‌ی ماسال دارای 17 غار کوچک و بزرگ است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آویشو نام دارد.  آویشو یکی از زیباترین غارهای این منطقه است که بیش از 75 میلیون سال قدمت دارد. از جمله ویژگی‌های این غار می‌توان به قندیل‌هایی از جنس آهک اشاره کرد که از سقف و دیواره‌های غار آویزان هستند. یک رودخانه خروشان نیز از میان غار عبور می‌کند که جلوه خاصی به آن می‌دهد. این رودخانه در انتها به یک آبشار ختم می‌شود.  غار آویشو در 22 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد.

قلعه کول: قلعه کول یک قلعه قدیمی مربوط به قرون دوم و سوم هجری است که بر روی تپه‌ای با ارتفاع حدود 35 متر ساخته شده است. این قلعه در روستای  طاس‌کوه قرار دارد و نام آن نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر بخش عمده‌ای از قلعه به دلیل شرایط جوی منطقه و عدم مراقبت، از بین رفته و تنها خرابه‌ای از آن باقی مانده است.

ماسال

هتل‌های ماسال 

در سفر به ماسال گزینه‌های متعددی برای اقامت پیش رو دارید. می‌توانید چادر بزنید و چند شب  به یادماندنی را در دل طبیعت بگذرانید یا یکی از کلبه‌های چوبی را از اهالی روستا اجاره کنید و یک زندگی روستایی جذاب را تجربه نمایید. اگر به دنبال رفاه و آرامش بیشتری هستید و امکانات کاملی می‌خواهید، هتل‌های ماسال بهترین انتخاب هستند. ماسال یک منطقه گردشگری است که در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و امکانات رفاهی خوبی را برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته است. هتل‌های متعددی در ماسال وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

دهکده توریستی ملل شاندرمن: مجتمع توریستی ملل شاندرمن یکی از بهترین اقامت‌گاه‌های این منطقه است که امکانات رفاهی خوبی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. این مجموعه در یک طبقه ساخته شده و دارای 11 ویلا می‌باشد. ویلاها ظرفیت‌های متفاوتی دارند و بر اساس آن نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. مسافران می‌توانند بر اساس نیاز خود یکی از ویلاهای دو نفره، سه نفره، چهار نفره، شش نفره، نه نفره و پانزده نفره را برای اقامت انتخاب نمایند.

هتل رامینه: هتل رامینه یکی از هتل‌های منطقه ماسال است که در مقابل آبشار رامینه قرار دارد. اگر به طبیعت علاقه‌مندید، می‌توانید این هتل را برای اقامت انتخاب کنید و صبح خود را با تماشای زیباترین آبشار ماسال آغاز نمایید. پنجره‌های هتل چشم‌انداز بسیار زیبایی از آبشار را به نمایش می‌گذارند. هتل رامینه در جاده ییلاقات ماسال قبل از منطقه اسب ریسه واقع شده است.

 هتل راتینس: اگر به دنبال یک هتل لوکس هستید، هتل راتینس بهترین انتخاب برای شماست. این هتل در دو طبقه بنا شده و دارای 42 اتاق می‌باشد. اتاق‌های هتل نیز ظرفیت‌های متفاوتی دارند و چشم‌اندازهای زیبایی از کوهستان، جنگل و محوطه را به نمایش می‌گذارند. هتل 4 ستاره راتینس در کیلومتر 4 بلوار ماسال به شاندرمن قرار دارد.

هتل آریانا: آریانا یکی دیگر از  هتل‌های ماسال است که در دل طبیعت زیبای این منطقه قرار دارد. این هتل در در 3 طبقه بنا شده و دارای 18 اتاق می‌باشد. هتل آریانا در روستای گندز واقع شده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از جنگل، کوهستان و شالیزارهای اطراف را به تصویر می‌کشد. مهم‌ترین ویژگی‌ هتل نزدیکی آن به ییلاقات ماسال، از جمله ییلاق اولسبلنگاه است.  

هتل رویال: رویال یک هتل سه طبقه با 14 واحد اقامتی است. این هتل دارای اتاق‌های یک‌نفره، دونفره، سه‌نفره و سوئیت‌های یک‌خوابه و دوخوابه بوده و امکانات خوبی را نیز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. هتل رویال در روستای ییلاقی طاس‌کوه و در کنار رودخانه واقع شده است و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی را برای مهمانان به نمایش می‌گذارد.

ماسال

رستوران‌های ماسال

استان گیلان رتبه اول کشور را از لحاظ تنوع غذایی دارد و غذاهای گیلانی نیز از جمله محبوب‌ترین غذاهای محلی ایرانی محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر به شمال ایران، خصوصا استان گیلان، سفر کردید، این فرصت را از دست ندهید و طعم لذیذ غذاهای گیلانی را بچشید. فسنجان محلی ترش، کال کباب، انار بیج، باقالا قاتق و ترش‌ تره  از جمله غذاهایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید. رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی زیادی در این منطقه وجود دارند که می‌توانید برای صرف ناهار یا شام به آن مراجعه نمایید. برخی از این رستوران‌های عبارتند از:

رستوران کاج: کاج یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های ماسال است که در جاده ماسال به شاندرمن، روبروی بیمارستان رسالت قرار دارد. محیط آرام و خلوت، برخورد خوب پرسنل، سرویس‌دهی عالی و غذاهای خوشمزه از جمله ویژگی‌های این رستوران محسوب می‌شود.

رستوران اطراق: اطراق رستوران دیگری است که در شهر ماسال، بلوار آزادی، بین  دو میدان معصومی و   شهید فرزانه قرار دارد. رستوران اطراق یکی از بهترین رستوران‌های ماسال معرفی شده و انواع غذاهای محلی را با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب برای مشتریان خود آماده می‌کند.

رستوران سنتی ننه گلبهار: ننه گلبهار یکی از بهترین غذاخوری‌های این منطقه است که انواع غذهای محلی را در محیطی سنتی برای مهمانان خود سرو می‎کند. غذاهای خوشمزه و باکیفیت، برخورد خوب و صمیمی پرسنل و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های این رستوران محسوب می‌شود.   

ماسال

راه‌های دسترسی به ماسال 

راه‌های مختلفی برای رسیدن به ماسال وجود دارد که با توجه به شهر محل زندگی خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر از سمت تهران به ماسال می‌روید، باید ابتدا وارد آزادراه تهران-قزوین شوید و از آن‌جا مسیر رشت را در پیش بگیرید. قبل از رسیدن به رشت، مسیر خود را به سمت خروجی فومن – سراوان تغییر داده و از آن‌جا جاده ماسال را در پیش بگیرید. فاصله تهران تا ماسال حدود 370 کیلومتر است. می‌توانید این مسیر را با ماشین شخصی طی کنید.

اگر علاقه‌مند به سفر با وسایل نقلیه دیگر هستید، می‌توانید اتوبوس، قطار یا هواپیما را برای سفر انتخاب کنید. برای انجام این کار، ابتدا بلیط رشت را خریداری نمایید و از آن‌جا با تاکسی خود را به ماسال برسانید.

ماسال

 در این مقاله به معرفی شهر زیبای ماسال پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های این شهر در اختیارتان قرار دادیم. ماسال یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری، خصوصا برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به مناطق بکر و دست‌نخورده است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، سفر به ماسال را در ابتدای لیست مقاصد خود قرار دهید و در  اولین فرصت یک سفر هیجان‎انگیز را تجربه نمایید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و  به یکی از ییلاقات این منطقه سفر کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای ماسال آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید