دره‌ی ویژدَروَن | معرفی کامل دره‌ی ویژدَروَن + آدرس+ تصاویر
ضحا اکبری 1400/05/18 4112 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



معمولا طبیعت گردان به دره‌ها و هر آنچه به این مکان‌های شگفت انگیز مربوط می‌شود علاقه‌ی بسیاری دارند، دره‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که بسیار عجیب و هیجان انگیز بوده و از مقاصد اصلی طبیعت گردان به شمار می‌روند. یکی از این دره‌ها که در استان ایلام و در نزدیکی شهر ایلام قرار گرفته دره‌ی ویژدرون است که از بینظیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود. این دره‌ی رویایی بسیار زیباست و سفر به آن می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سفرهای زندگی هر فردی باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با دره‌ی ویژدرون و نکات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی دره‌ی ویژدرون، ویژگی‌های جذاب و تفریحات دره‌ی ویژدرون ، آب و هوای دره‌ی ویژدرون، بهترین زمان سفر به دره‌ی ویژدرون، وسایل مورد نیاز برای سفر به دره‌ی ویژدرون، مسیر دسترسی به دره‌ی ویژدرون و چگونگی اقامت در دره‌ی ویژدرون آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

  • دره‌ی ویژدرون

دره‌ی ویژدرون یکی از مناطق بسیار زیبا و شگفت انگیز در استان ایلام است که بسیار دیدنی بوده و با یک بار سفر به آن عاشقش می‌شوید. در زبان کردی ویژ به معنی عمیق و درون به معنای دره است، پس ویژدرون یعنی دره‌ی عمیقی که ارتفاع زیادی دارد. از طرف دیگر ویژ معنی دیگری هم دارد که آن باد است و این نامگذاری به دلیل بادهایی است که معمولا در این سرزمین می‌وزد. هزاران سال پیش، ‌در اوایل دوران دوم زمین شناسی در اثر فعالیت‌های تکتونیکی، شکافی در لایه‌های ضخیم آهک این منطقه ایجاد شد که این شکاف بعدها در اثر عوامل طبیعی به شکل دره‌ی کنونی درآمد. این عوامل طبیعی عبارتند از: پوشش گیاهی، بارش‌ زیاد، شیب زیاد بخش‌های مختلف ، تفاوت ارتفاع قسمت‌های بالایی و پایینی ، شرایط توپوگرافی منحصربفرد منطقه و مهم‌تر از همه فرسایش. دره‌ی ویژدرون در منطقه‌ی زیبای ویژدرون با 20 هزار هکتار وسعت قرار دارد، این منطقه به دلیل برخورداری از طبیعتی بینظیر و دست نخورده یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش استان ایلام می‌باشد و شکار حیوانات در آن ممنوع شده است.

دره‌ی ویژدَروَن

  • موقعیت جغرافیایی دره‌ی ویژدرون

دره‌ی ویژدرون در استان ایلام، در منطقه‌ای در 20 کیلومتری شهر ایلام و در روستای مهر ملکشاهی واقع شده است. این دره در زیستگاه حیات وحش ویژدرون در نزدیکی سد چم گردلان که آب آشامیدنی شهر ایلام از آب آن تامین می‌شود، قرار دارد. ارتفاع دره‌ی ویژدرون از سطح دریا 810 متر است و به دلیل قرار گرفتن در زیستگاه ویژدرون یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران و به خصوص طبیعت گردان محسوب می‌شود.

دره‌ی ویژدَروَن

  • ویژگی‌های جذاب و تفریحات دره‌ی ویژدرون

دره‌ی ویژدرون یکی از مکان‌های بکر و بسیار دیدنی ایران است که تا همین چند سال پیش حتی برای محلی‌ها نیز ناشناخته بود و زمان زیادی از شناخته شدن و محبوبیتش نمی‌گذرد. طول این دره 6 کیلومتر و ارتفاع برخی دیواره‌های آن حدود 200 متر است. جنس سنگ‌های این دره از آهک است، کربنات کلسیم دارد و از سازندهای آهکی آسماری که یکی از مهم‌ترین مخازن نفتی ایران، خاورمیانه و حتی جهان است به شمار می‌رود. این دره دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع است، حیواناتی از جمله خرس، گراز، گرگ، پلنگ و... در این منطقه زندگی می‌کنند. در سال‌های گذشته با ممنوع کردن شکار و تیر اندازی، قدم‌های بزرگی در جهت حفاظت از این دره برداشته شده است. دره‌ی ویژدرون امکانات تفریحی ندارد اما افرادی که به این مکان سفر می‌کنند، می‌توانند با همراه داشتن تجهیزات مناسب، تفریحات متنوع و جذابی را در این مکان انجام دهند که در ادامه تعدادی از این تفریحات را به شما معرفی می‌کنیم:

  • قایق سواری: اگر قایق‌های بادی به همراه داشته باشید می‌توانید در زمان مناسب و در قسمت‌هایی که آب کافی جریان دارد قایق سواری کرده و از این تفریح هیجان انگیز لذت ببرید.
  • دره نوردی: دره‌ی ویژدرون در طول مسیر خود پیچ‌های تماشایی و دالان‌های تنگ و باریکی دارد که عبور از آن‌ها بسیار جذاب است، بنابراین در صورتی که تجهیزات لازم به همراه دارید می‌توانید از دره نوردی در این مکان زیبا خاطرات بسیار شیرینی برای خود بسازید.
  • شنا: در برخی قسمت‌های دره‌ی ویژدرون با جمع شدن آب، حوضچه‌های طبیعی به وجود آمده که با رعایت نکات ایمنی می‌توان در آن‌ها شنا کرد. شنا کردن نیز از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در دره‌ی ویژدرون تجربه کنید.
  • صخره نوردی: همان طور که گفتیم دره‌ی ویژدرون دارای دیواره‌های بسیار بلندی است که جان می‌دهند برای یک صخره نوردی عالی و ماجرا جویانه، البته افرادی که صخره نوردی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند بیش‌تر برای این منظور به دره‌ی ویژدرون می‌آیند. در صورت نابلدی و نداشتن تجهیزات نباید برای صخره نوردی در این مکان اقدام کرد. در برخی قسمت‌های صخره‌ای دره، کندوهای عسل وجود دارد که اگر شانس داشته باشید می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

دره‌ی ویژدَروَن

  • آب و هوای دره‌ی ویژدرون

دره‌ی ویژدرون در یکی از استان‌های سرد کشور قرار گرفته، ضمن اینکه ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد. همین عوامل سبب شده که آب و هوای این مکان در پاییز و زمستان سرد، و در بهار و تابستان معتدل و دلپذیر باشد. در زمستان میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد بوده و سرمای هوا از شنا کردن و لذت بردن از جاذبه‌های آن جلوگیری می‌کند.

دره‌ی ویژدَروَن

  • بهترین زمان سفر به دره‌ی ویژدرون

از نظر آب و هوایی، بهترین زمان سفر به دره‌ی ویژدرون، از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور است. چرا که در بهار و تابستان هوای این منطقه بسیار معتدل است و از سرما و گرمای آزار دهنده خبری نیست. ضمن اینکه در زمستان‌ها با وجود بارش‌های زیاد منطقه امکان بالا آمدن آب رودخانه در کف دره زیاد بوده و این امر می‌تواند مانع از حرکت در طول دره و لذت بردن از جذابیت‌های آن شود.

دره‌ی ویژدَروَن

  • وسایل مورد نیاز برای سفر به دره‌ی ویژدرون

برای سفر به دره‌ی ویژدرون باید علاوه بر وسایل اولیه‌ای که برای هر سفر طبیعت گردی لازم است، مانند کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس اضافه، آب آشامیدنی، کفش مناسب پیاده روی، کوله پشتی، لوازم کمپینگ و...، وسایل و تجهیزات حرفه‌ای دیگری که مناسب این مکان باشد همراه داشته باشید، وسایلی همچون کلاه ایمنی، بادگیرهای ضد آب، جلیقه‌ی نجات، باتوم، وسایل لازم برای کوهنوردی مثل قلاب و طناب و وسایلی از این دست.

دره‌ی ویژدَروَن

  • مسیر دسترسی به دره‌ی ویژدرون

برای رسیدن به دره‌ی ویژدرون ابتدا باید به شهر ایلام و از آنجا به شهرستان ملکشاهی بروید، سپس وارد مسیر سد چم گردلان شوید،‌ هنگامی که به ضلع غربی سد بروید، تا رسیدن به مسیر محل دره‌ی ویژدرون فاصله‌ی زیادی ندارید. در اینجا باید حدود ۲ ساعت پیاده روی کنید تا بتوانید کل دره را ببینید.

دره‌ی ویژدَروَن

  • چگونگی اقامت در دره‌ی ویژدرون

برای اقامت در دره‌ی ویژدرون ۳ راه دارید، یا باید صبح تا غروب به تفریح در این مکان زیبا بپردازید و شب هنگام و برای خواب به روستاهای اطراف رفته و در اقامت‌گاه‌های بوم گردی و خانه‌های سنتی این روستاها اقامت کنید. یا باید به ایلام بروید و در اقامت‌گاه‌ها یا هتل‌های این شهر بمانید. یا اگر به اصول کمپینگ و شب مانی در این گونه مکان‌ها آشنایی داشته و تجهیزات لازم همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، آب و غذای کافی و... را به همراه داشتید،‌ شب را در محلی امن و مناسب در نزدیکی دره چادر زده و تجربه‌ای تکرار نشدنی را در یکی از زیباترین مناطق ایران برای خود رقم بزنید.

دره‌ی ویژدَروَن

لطفا به چند نکته در مورد سفر به دره‌ی ویژدرون توجه کنید:

  • سطح آب دره‌ی ویژدرون گاهی مواقع به دلیل بارش زیاد یا باز شدن دریچه‌های سد، تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود، به طوری که حتی دره نوردان حرفه‌ای نیز با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما قبل از سفر از وضعیت آب و هوای منطقه و شرایط سد آگاهی پیدا کرده سپس اقدام به سفر نمایید.
  • پیدا کردن محل دره و حرکت در مسیر آن امری دشوار است، بنابراین فقط در صورتی که به منطقه آشنایی کامل دارید یا یک محلیِ راه بلد همراهتان هست به صورت شخصی به دره‌ی ویژدرون سفر کنید و گرنه حتما به همراه تور به این منطقه بروید.
  • در صورتی که تصمیم داشتید شب را در نزدیکی دره بمایند حتما در مکان‌های ایمن و مناسب جهت این کار، چادر زده و از کمپینگ در فاصله‌ی خیلی کم از دره بپرهیزید.

در این مقاله شما را با دره‌ی شگفت انگیز ویژدرون و نکات مربوط به آن آشنا کردیم، اگر قصد داشتید سفری هیجان انگیز و ماجرا جویانه به این مکان زیبا داشته باشید، می‌توانید به قسمت دره‌ی ویژدرون در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید