گلمپینگ چیست؟ هتل‌هایی چند ستاره در دل طبیعت
زهرا نیرومند 1400/04/24 3335 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همه ما کم و بیش با کمپینگ آشنایی داریم. کمپینگ یکی از انواع سفرهای هیجان‌انگیز است که امکان برپا کردن چادر در دامن طبیعت را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. اگر اهل کمپینگ باشید، با امکانات و لوازم موردنیاز مانند چادر، کیسه خواب، مواد غذایی و لوازم ساده پخت‌وپز آشنایی دارید و می‌دانید چگونه با کمترین امکانات سر کنید. گلمپینگ همان کمپینگ است، اما کمی لوکس‌تر! گلمپینگ اقامت در دل طبیعت با امکانات کامل رفاهی است. شما در چادر اقامت دارید، اما به تختخواب راحت، مبلمان،  آشپزخانه، حمام و حتی لوله‌کشی آب، دسترسی دارید. با ما همراه باشید تا با گلمپینگ و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

گلمپینگ چیست؟

لغت گلمپینگ (glamping) برای اولین بار در سال 2005 ظاهر شد و در سال 2016 به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اضافه گردید. این لغت از ترکیب دو لغت جذاب (glamorous) و کمپینگ (camping) ساخته شده است. گلمپینگ به معنای اردو زدن و زندگی در چادرهای مجلل می‌باشد. چادرهایی لوکس با امکانات کامل رفاهی در دل طبیعت که حس اقامت در هتل چند ستاره را برای گردشگران ایجاد می‌کند. در واقع شما در دل زیبایی و آرامش طبیعت با رفاه کامل اقامت دارید. 

می‌توانید صبح‌ها در نوک قله کوه یا در میان جنگل‌های رویایی سرسبز از خواب بیدار شوید و تمام امکانات رفاهی موردنیاز را نیز در دسترس خود داشته باشید. چادر‌ها، کابین‌ها، کلبه‌های فانتزی کوچک یا خانه‌های درختی از جمله موارد گلمپینگ هستند. اقامتگاه‌هایی خاص با دکوراسیون عالی و شیک که به امکانات رفاهی چون تختخواب، آشپزخانه، حمام و حتی وان آب‌گرم مجهز می‌باشند. شما در یک فضای بسته با یک سقف و 4 دیوار، اقامت دارید. اگر آب‌وهوا مساعد باشد، می‌توانید پنجره را باز کنید و به طبیعت زیبا و دیدنی خیره شوید. در گلمپینگ دردسرهای باز کردن یا بستن چادر و تشک‌های بادی را ندارید و نگران گرما و سرما نیستید. همه‌چیز برای یک سفر رویایی و هیجان‌انگیز فراهم است. 

گلمپینگ

تاریخچه گلمپینگ

گلمپینگ برای اولین بار در قرن 16 میلادی در هایلند برپا شد. ارل اسکاتلندی برای ملاقات با جیمز پنجم و مادرش، چادرهایی لوکس و مجلل در این منطقه برپا کرد و تمامی وسایل کاخ خود را به آن‌جا منتقل نمود. یک مجموعه سلطنتی در دل طبیعت و اقامت‌گاه‌هایی که از چوب و بوم ساخته شده‌ بودند.  در آن زمان گروه‌هایی از صنعتگران به همراه ارتش پادشاهی سفر می‌کردند تا چادرهای سلطنتی را در مکان موردنظر برپا کنند. بخش داخلی و حتی خارجی چادرها به آراستگی تزئین میشد و فضایی جذاب و پرزرق‌وبرق هم‌چون کاخ شاهنشاهی را ایجاد می‌کرد، به طوری که در شان حضور سلاطین باشد. برای تزئین چادرها از پارچه‌هایی با رنگ‌های مختلف و گاها طرح‌دار استفاده می‌کردند و روی آن نیز با نخ ابریشم گلدوزی‌های زیبا انجام می‌دادند.

 سال‌ها بعد، در دهه 1920، ثروتمندان آمریکایی و انگلیسی که علاقه‌مند به ماجراجویی بودند و از طرف دیگر نمی‌توانستند از آسایش و راحتی خود بگذرند، ایده چادرهای لوکس را با امکانات کامل رفاهی اجرا نمودند. این امکانات به مرور با جدیدترین فناوری‌های روز ترکیب شده و گلمپینگ را ایجاد نمود. در حال حاضر، هر امکاناتی که در خانه یا هتل‌های لوکس 5 ستاره به آن دسترسی دارید، در گلمپینگ نیز وجود دارد. گلمپینگ‌های مسافرتی از اوایل قرن بیست و یکم بسیار موردتوجه قرار گرفت و به یکی از روندهای رو به رشد سفر در جهان تبدیل شد.

گلمپینگ

انواع گلمپینگ

گلمپینگ‌ها ساختار یا جنس خاصی ندارند. هر سازه‌ای که بتوانید آن را در نقطه‌ای برپا کنید و در آن اقامت داشته باشید، گلمپینگ نامیده می‌شود. گلمپینگ‌ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که محبوب‌ترین آن‌ها چادرها هستند. چادرها نیز انواع مختلفی دارند و شامل چادرهای سافاری، چادرهای گنبدی و چادرهای زنگ‌دار می‌باشند. کابین‌ها، یورت‌ها و خانه‌های درختی، انواع دیگری از گلمپینگ‌ها هستند که در ادامه به معرفی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.  

گلمپینگ

پاد (Pod)

پاد‌ها، کابین‌های چوبی کوچکی هستند که به صورت یک چادر با سقفی منحنی‌شکل طراحی شده‌اند. پادگلمپینگ‌ برای اولین بار در انگلستان  ساخته شد و پس از آن به سراسر اروپا و آمریکای شمالی راه یافت. این گلمپینگ‌ها محیطی گرم و خشک را برای گردشگران فراهم کرده و امکانات خوبی را در اختیار آنان قرار می‌دهند. البته این امکانات یکسان نیستند! گاهی اوقات مجبورید برخی از وسایل، مانند ملحفه‌ها یا لوازم آشپزی را به همراه ببرید، اما کابین‌های لوکسی نیز وجود دارند که امکاناتی چون حمام، آشپزخانه و حتی وان آب‌گرم را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. این مسئله بستگی به میزان بودجه شما و گلمپینگی که اجاره می‌کنید، دارد.  

گلمپینگ

دوم (Dome)

دوم گمپلینگ‌، چادرهای گنبدی‌شکل از نوع ژئودزیک هستند که می‌توانند 2 تا ده‌ها نفر را در  خود جای دهند. ژئودزیک‌ها گنبدهایی کروی یا نیمه‌ کروی هستند که با کمک سطوح هندسی ساخته شده و به قسمت‌های مختلف مثلثی‌شکل تقسیم می‌شوند. این تقسیمات به پایداری بیشتر گنبد و استحکام داخلی آن کمک می‌کند. تقسیمات ایجادشده با قاب‌های محکمی ساخته می‌شوند و با یک ماده نازک شبیه به پارچه یا پلی‌استر پوشانده می‌شوند.

گلمپینگ

چادر (Tent)

 ما در این‌جا در مورد چادرهای کمپینگ صحبت نمی‌کنیم. شما قرار نیست چادر را باز کنید و با لباس بر روی یک تشک بادی بخوابید. تنت‌گمپلینگ‌ها چادرهای بزرگ و بسیار راحتی هستند. شما می‌توانید بر روی فرش قدم بزنید و لباس‌های خود را بر روی جالباسی آویزان کنید.  سپس بر روی تختخواب راحت خود بخوابید.  این چادرها امکانات دیگری چون فضای نشیمن، کمد لباس، حمام و ... را نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

گلمپینگ

خانه‌های درختی (Treehouses)

اقامت در خانه‌های درختی یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی است. اگر از دوران کودکی با دیدن کارتون‌های تلویزیون این رویا را در ذهن خود داشته‌اید، اکنون این فرصت را دارید که رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید. می‌توانید تعطیلات خود را در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز و بر فراز یک درخت زیبا بگذرانید. مکان‌های مختلفی در دنیا هستند که این فرصت را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کنند. می‌توانید به جنگل‌های آفریقا بروید یا سری به سواحل گرمسیری بالی بزنید و اقامت در یک خانه درختی را در مکانی جذاب و منحصربفرد تجربه کنید.

گلمپینگ

خیمه (Yurt )

خیمه‌ها همان چادرهای سرخ‌پوستان آمریکای شمالی هستند. این چادرها از پوست حیوانات ساخته شده و بر روی تیرهای چوبی قرار می‌گیرند. در حال حاضر از این چادرها برای گلمپینگ نیز استفاده می‌شود و همان حالت مخروطی‌شکل را دارد. برای درست کردن خیمه‌های امروزی از پارچه‌های بادوام و محکم مانند بوم استفاده می‌کنند. یورت‌گلمپینگ‌ها قابل جمع شدن هستند و به راحتی حمل می‌شوند، اما برای ساخت کمپینگ‌های لوکس، آن‌ها را در یک جای ثابت قرار می‌دهند. یورت‌ها اغلب در کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و انگلیس رواج دارند.   

گلمپینگ

 کاروان‌ (Caravan)

کاروان‌ها خانه‌های کوچک چرخ‌داری هستند که برای اقامت یک تا دو نفر مناسب می‌باشند. این کاروان‌ها قابل حمل بوده و در مسیرهای روستایی، مزارع، پارک‌ها و ... قرار می‌گیرند. این گلمپینگ‌ها امکانات رفاهی خوب و کاملی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و برای افرادی که قصد سفر از جایی به جایی دیگر را دارند، بسیار مناسب هستند.

گلمپینگ

هزینه اقامت در گلمپینگ‌ها

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گلمپینگ‌ها اقامت‌گاه‌های لوکس و مجللی هستند که در طبیعت برپا می‌شوند. این اقامت‌گاه‌ها بسته به نوع ساختار، محل قرارگیری و خدمات و امکاناتی که ارائه می‌دهند، قیمت‌گذاری می‌گردند. گردشگران می‌توانند بر اساس بودجه خود یکی از سطوح ارائه شده را انتخاب کرده و اقامت خوبی را در دل طبیعت داشته باشند. هرچه گلمپینگ‌ مجلل‌تر باشد، هزینه آن بالاتر است. خانه‌های درختی یا چادرهایی که در یک مکان خصوصی قرار دارند و امکاناتی چون تخت‌خواب، حمام اختصاصی، اتاق نشیمن و آشپزخانه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، گران‌ترین گلمپینگ‌ها هستند. این گلمپینگ‌ها در یک مکان فوق‌العاده راه‌اندازی شده و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارند.

گلمپینگ

در این مقاله در مورد گلمپینگ‌ها صحبت کردیم  و انواع آن را معرفی نمودیم. همان‌طور که گفتیم، گلمپینگ‌ همان کمپینگ لوکس و مجلل در دل طبیعت است. در این‌جا به جای خوابیدن در کیسه خواب، وارد چادرهای بزرگی می‌شوید و بر روی تخت‌خواب راحت و در یک محیط گرم استراحت می‌کنید. شما حتی به سرویس بهداشتی و حمام نیز دسترسی دارید. گلمپینگ‌‌ها در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری مواجه شده و رقیب جدی هتل‌های 5 ستاره محسوب می‌شوند. گردشگرانی که به طبیعت‌گردی می‌پردازند و به دل جنگل، دریا و حتی کوهستان می‌روند، ترجیح می‌دهند گلمپینگ‌‌ها را به عنوان اقامت‌گاه انتخاب نمایند و چند شب رویایی را در یک چادر  پرزرق و برق بگذرانند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که دوست دارید در چادر، کابین یا خانه‌های درختی اقامت داشته باشید، می‌توانید گلمپینگ‌‌ها را انتخاب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در این مورد مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید