راهنمای جامع سفر زمینی به کربلا | آپدیت 1400 + هزینه‌ها
زهرا نیرومند 1400/01/04 15427 بازدید 3 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کربلا، یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی دنیاست که در کشور عراق قرار دارد. سالانه بسیاری از ارادتمندان اهل‌بیت از ایران و دیگر نقاط جهان برای زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به شهر کربلا سفر می‌کنند. این شهر زیارتی تقریبا در تمامی ماه‌های سال‌ مورد استقبال زائران قرار دارد، اما زمان‌هایی خاص مانند ماه‌های محرم و صفر، خصوصا در اربعین به اوج خود می‎رسد و به یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل می‌شود. سفر به کربلا معمولا با کاروان‌های زیارتی و به دو صورت هوایی و زمینی انجام می‎شود. بسیاری از افراد به دلیل راحت‌تر بودن و خستگی کمتر، سفر هوایی به کربلا  را ترجیح می‌دهند، اما زائرانی نیز هستند که از عهده هزینه بالای بلیط هواپیما برنمی‌آیند و ترجیح می‌دهند سفر ارزان‌تر زمینی را انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد سفر زمینی به کربلا در اختیارتان قرار داده و هزینه‌های این سفر در سال 1400 را مورد بررسی قرار دهیم. با  ما همراه باشید.

شهر زیارتی کربلا

کربلا، یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی شیعیان است که در بخش جنوبی کشور عراق و در 97 کیلومتری بغداد، پایتخت این کشور، قرار دارد. این شهر سالانه زائران بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به سمت خود جذب می‌کند که بخش اعظمی از آن‌ها، زائران ایرانی هستند. هم‌وطنان عزیزمان به دلیل ارادت خاصی که به ساحت مقدس امام حسین(ع) و برادر بزرگوارشان حضرت ابوالفضل(ع) دارند، برای زیارت از حرم مطهرشان برنامه‌ریزی کرده و به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید، روابط بین ایران و عراق به دلیل 8 سال جنگ تحمیلی، تیره و تار بوده و تا مدت‌ها هیچ سفری به این کشور انجام نمیشد. در این مدت بسیاری از شیفتگان حضرت آرزوی سفر به کربلا را در سر داشته و سال‎ها منتظر باز شدن مرزهای این کشور به روی ایرانیان ماندند. پس از مذاکراتی که نمایندگان ایرانی با صدام حسین انجام دادند، مرزهای دو کشور به روی هم باز و سفر به کربلا آغاز گردید. در آن‌ سال‌ها کشور عراق مورد حملات تروریستی متعددی قرار داشت و فضا برای حضور مسافران و زائران بسیار ناامن بود. علاوه بر این، زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از مسافران وجود نداشت. بنابراین، تعداد سفرها بسیار کم بوده و به سختی انجام میشد.

این ماجرا تا دهه 90 ادامه داشت. با توجه به استقبال ایرانیان از سفر به کربلا، سازمان حج و زیارت اقدامات گسترده‌ای در کشور عراق و شهرهای زیارتی آن انجام داده و فضا را برای حضور امن زائران ایرانی آماده نمود. در حال حاضر دفاتر متعددی در سراسر کشور ایران زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت دارند که مسافران را برای سفر به این سرزمین مقدس همراهی می‌کنند.

کربلا

سفر زمینی به کربلا

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، کشور عراق سال‌ها مورد حملات تروریستی بوده و فرصت کافی برای پیشرفت و ایجاد نظم در بخش‌های مختلف کشورش را نداشته است. این مورد خصوصا در شهرهای زیارتی عراق مانند نجف، کربلا، سامرا  و ... به وضوح دیده می‌شود. عراق هم‌چنان در برقراری امنیت در کشور خود دچار مشکل است و بر روی مواردی چون سیستم حمل‌ونقل، هتل‌ها، رستوران‌ها، بهداشت و ... نیز نظارت قابل‌توجهی ندارد. با توجه به این مسائل، بهترین راه برای سفر به کربلا، همراهی با کاروان‌های زیارتی است. این کاروان‌ها زیر نظر سازمان حج و زیارت کار می‌کنند و ضمن تامین امنیت زائران، تمامی شرایط موردنیاز برای سفر، از اجاره اتوبوس گرفته تا رزرو اتاق و غذا را برای مسافران انجام می‍‌دهند و برای زیارت از اماکن مقدس، گشت‌وگذار در بازارها و ... نیز برنامه‌ریزی می‌کنند. بنابراین، اگر قصد سفر زمینی به کربلا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کاروان‌های زیارتی همراه شوید تا سفری امن و بدون دغدغه را تجربه کنید.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند به صورت انفرادی و به همراه خانواده یا دوستان خود به عراق سفر کنند که در آن صورت باید یک خودرو اجاره کرده و سفر زمینی به کربلا را آغاز نمایند. برخی از شرکت‌ها خودرو را به همراه راننده در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند تا سفر راحت‌تری داشته باشند و برای حمل‌ونقل در عراق نیز با مشکلی مواجه نشوند. اگر تعداد همراهانتان زیاد است، می‌توانید به جای خودرو یک ون یا اتوبوس کرایه کنید تا در عراق نیز سفری ارزان و راحت داشته باشید.

کربلا

دریافت ویزای عراق

قبل از سفر به عراق باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام نمایید. این ویزا به دو صورت انفرادی و گروهی صادر می‌شود. ویزای انفرادی برای افرادی است که به تنهایی قصد سفر به عراق را دارند. کاروان‌های زیارتی و تورها نیز اقدام به دریافت ویزای گروهی برای مسافران خود می‌کنند.

اگر به همراه کاروان‌ها سفر می‌کنید، نیاز نیست خودتان اقدام به دریافت ویزا نمایید. مسئول کاروان مدارک شناسایی و گذرنامه تمام مسافران را دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاری امور زیارتی،  اقدام به دریافت ویزا می‌نماید. در صورتی که هیچ مشکلی برای صدور ویزا وجود نداشته باشد، ویزای عراق برای کل کاروان صادر می‌شود. دقت داشته باشید ویزایی که به صورت گروهی صادر می‌شود قابل استفاده برای سفر انفرادی نیست.

نوع دیگری از ویزای عراق وجود دارد که مربوط به سفر اربعین است.  بسیاری از مسلمانان جهان، خصوصا ایرانی‌ها، دوست دارند تا اربعین در جوار حضرت امام حسین (ع) باشند. این افراد می‎توانند در سامانه سماح ثبت‌نام  نموده و در سریع‌ترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت نمایند. ویزای اربعین به همراه بیمه کامل برای  زائران صادر می‌شود.

کربلا

هزینه سفر زمینی به کربلا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، شما می‌توانید به دو صورت انفرادی و گروهی به کربلا سفر کنید. در صورتی که با کاروان‌های زیارتی سفر می‌کنید، تمام هزینه‌های سفر اعم از کرایه اتوبوس برای رفت‌وبرگشت، رزرو هتل، خورد و خوراک، حمل‌ونقل داخل شهری و ... را از همان ابتدا می‌پردازید و باقی کارها را به مسئول کاروان خود می‌سپارید. بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده و اعلام سازمان حج و زیارت، هزینه سفر زمینی به کربلا در سال 1400  چیزی حدود 4 میلیون تومان می‌باشد.

در صورتی که قصد سفر زمینی به کربلا را به صورت انفرادی دارید، باید هزینه‌های مختلف سفر را مدنظر داشته باشید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‎باشد:

هزینه اقامت: برای اقامت بهتر است هتل‌های عراق را انتخاب کنید و از رفتن به هاستل‌ها و خوابگاه‌ها بپرهیزید. هتل‌های این کشور از نظر نظافت و امنیت وضعیت بهتری داشته و خدمات قابل‌قبول‌تری را ارائه می‌دهند. قیمت هتل‌های کربلا از شبی 180 هزار تومان آغاز می‎‌شود.

هزینه خوردوخوراک: کشور عراق از لحاظ نظافت وضعیت مناسبی ندارد و این مورد در شهرهای زیارتی این کشور بیشتر به چشم می‌آید. برای غذا خوردن در این کشور بهتر است رستوران‌های خوب و شناخته‌شده را انتخاب نمایید و از غذاخوردن در رستوران‌های بین راهی و سطح پایین بپرهیزید. کیفیت غذاها در این رستوران‌ها بسیار پایین بوده و احتمال مسمومیت نیز وجود دارد. برای اطمینان بیشتر و هزینه کمتر می‌توانید از غذاهای آماده یا کنسرو شده استفاده نمایید. غذا خوردن در ارزان‌ترین رستوران‌های کربلا حدود 20 هزار تومان برایتان درمی‌آید و این هزینه در رستوران‌های متوسط این کشور به 80 هزار تومان می‌رسد.

هزینه حمل‌ونقل عمومی: از دیگر مواردی که در سفر زمینی به کربلا باید مدنظر قرار دهیم، حمل‌ونقل داخل شهری است. شما در هر نقطه‌ای از شهر که اقامت داشته باشید، باید خود را به حرم، اماکن مقدس، بازار و ... برسانید و برای این کار نیاز به وسیله نقلیه دارید. متاسفانه شهر کربلا از لحاظ سیستم حمل‌ونقل عمومی وضعیت چندان مناسبی ندارد و از نظر امنیت نیز قابل اعتماد نیست. از این رو بهتر است هیچ گاه تنهایی سوار تاکسی نشوید و مراقب اموالتان نیز باشید.

کربلا

نکات دیگر در مورد سفر به کربلا

  • عراق کشوری خشک و صحرایی است و تابستان‌هایی بسیار گرم و طاقت‌فرسا دارد. از این رو، پیشنهاد می‌شود فصل‌های پاییز، زمستان و بهار را برای سفر انتخاب کنید تا سفری راحت‌تر با آب‌وهوایی بهتر را تجربه کنید.
  • کشور عراق بر روی مواد مخدر و داروهای روان‌گردان حساسیت بسیاری نشان می‌دهد تا جایی که اگر به همراه یکی از مسافران مقدار کمی از این مواد باشد، رئیس کاروان بازداشت شده و تمام مسافران به ایران برگردانده خواهند شد. پس حواستان را خوب جمع کنید تا مشکلی برای خود و دیگران ایجاد نکنید.
  • بسیاری از مسافران کربلا علاوه بر زیارت به گشت‌وگذار در بازاهای این شهر پرداخته و به دنبال سوغاتی برای خانواده، دوستان و آشنایان خود هستند. کربلا یک شهر زیارتی است و به همین دلیل بازارهای متعددی دارد، اما اجناس خوب و باکیفیتی ندارد. از این رو، پیشنهاد می‌شود وقت خود را در بازارها نگذرانید و برای خرید سوغاتی به مهر عتبات و پارچه‌های سبر متبرک شده اکتفا کنید.
  • دقت داشته باشید که کشور عراق از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار نیست. از این رو، خودتان باید مراقب سلامتی‌تان باشید. از غذاخوری‌های خیابانی خرید نکنید و آب را به صورت بسته‌بندی شده مصرف نمایید.
  • در جاهای شلوغ به هیچ‌ عنوان تجمع نکنید و اگر به همراه خود فرزند یا فرد سالمند دارید، مراقب آن‌ها باشید.
  • کاروان‌های زیارتی در سفر زمینی به کربلا، مسافران خود را به سه شهر نجف، کربلا، کاظمین و سامرا می‌برند. دقت داشته باشید که خودتان به تنهایی و بدون همراهی نیروهای امنیتی به شهرهای دیگر این کشور نروید.
  • در صورتی که قصد دارید با همراهی تورهای گردشگری سفر زمینی به کربلا داشته باشید، تورها و کاروان‌هایی را انتخاب نمایید که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند. این کاروان‌ها قابل‌اعتمادترند.
  • کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت بیمه هستند و در صورت بروز مشکل، هیچ هزینه‌ای بابت درمان از مسافران دریافت نمی‌کنند.
  • بعد از ثبت‌نام در تورهای کربلا، یک کارت شناسایی کوچک به شما داده می‌شود که نام و نام‌ خانوادگی شما و مشخصات کاروان‎ بر روی آن درج شده است. این کارت را همیشه به همراه داشته باشید.
  • در صورتی که قصد ارتباط با دوستان و خانواده‌تان را دارید می‌توانید یک سیم‌کارت آسیاسِل در عراق تهیه کنید. البته اگر سفر شما دائمی نیست، پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید و از تلفن و اینترنت هتل برای برقراری تماس استفاده نمایید.  
  • پس از اقامت در شهر موردنظر، نام، آدرس و کروکی هتل محل اقامتتان را یادداشت کرده و همیشه به همراه داشته باشید تا در صورت  گم شدن بتوانید مسیر خود را پیدا کنید.

کربلا

در این مقاله راهنمای سفر زمینی به کربلا را در اختیارتان قرار داده و در مورد هزینه‌های سفر  در سال 1400 صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم بهترین گزینه برای سفر زمینی به کربلا، همراهی با کاروان‌های زیارتی است. این کاروان‌ها زیر نظر سازمان حج و زیارت کار می‌کنند و ضمن تامین امنیت مسافران، تمامی امکانات موردنیاز برای سفر را نیز فراهم می‌نمایند. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و دوست دارید با تورهای گردشگری همراه شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت کایت بزنید و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/03/26

    سلام حتما امسال هوایی کربلا می برید

  • 1400/05/21

    سلام من حاضرم هزینه ۱۳۹دلار رو بپردازم کدام دفتر ویزا صادر میکند

  • 1400/06/12

    بین شهر کاظمین و سامرا بلیط چقدر هست به تومان بگید ممنونم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید