جشن آب تایلند ؛ زمان، مکان و رسومات
3304 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


سونگکران، که آن را به جشن آب تایلند می‌شناسند، رویدادی سالانه است که در شروع سال جدید تایلند برگزار می‌شود. جشن آب تایلند بزرگ‌ترین جشن در تایلند است و به وحشیانه‌ترین جنگ آب در جهان شناخته می‌شود.
لپ‌تاپ، تلفن همراه هوشمند، پاسپورت و... هیچ فرقی نمی‌کند. هرگز فکر نکنید به خاطر چیزی که حمل می‌کنید یا پوشیده‌اید، از پاشیده شدن آب محفوظ می‌مانید. اگر در هر جایی نزدیک جشن هستید، مطمئن باشید خیس می‌شوید و حداقل برای سه روز خیس می‌مانید.
خوشبختانه، خیس شدن در طول جشن آب تایلند مصادف با گرمای سوزان آوریل(گرمترین ماه سال) است.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده‌ی تورهای نقد و اقساطی تایلند، وارد صفحه "تور تایلند اقساطی" شوید.


ریشه فرهنگی جشن آب تایلند


به‌طور رسمی با نام سونگکران شناخته می‌شود. جشن آب تایلند درباره پاکی، خالص شدن و داشتن شروعی تازه است. خانه‌ها تمیز می‌شوند؛ مجسمه‌های بودا به خیابان‌ها آورده می‌شوند و طی حرکتی دسته‌جمعی با آبی خوشبو شسته می‌شوند. برای احترام گذاشتن به افراد مسن و بزرگ‌ترها صرفاً روی دستشان آب می‌ریزند.
در مکان‌هایی همچون چیانگ می، شما از دیدن صف بلندی از افرادی که مجسمه‌های بودا را از دروازه رد می‌کنند، لذت خواهید برد. به‌طورمعمول، دیدن هر کدام از آن‌ها نیازمند این است که به معابد بسیار زیادی بروید.
اگرچه سنت واقعی جشن آب تایلند به این شکل است که آب روی مردم، مسافران و محلی‌ها ریخته شود و این کار از طریق سطل‌های آب انجام شود؛ آب ریختن روی افراد نشان‌دهنده شستن افکار و اعمال بد از آن‌ها است. این کار برایشان در سال جدید خوش‌شانسی می‌آورد. گاهی اوقات از شلنگ آتش‌نشانی برای آب ریختن استفاده می‌شود.
با پایان یافتن تشریفات و مراسم رسمی، جمعیتی در خیابان شکل می‌گیرد تا برقصند، مهمانی بگیرند و برای سرگرمی روی هم آب بپاشند. بسیاری از تایلندی‌ها به آبشان یخ هم اضافه می‌کنند. آن‌ها گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که ماسک‌هایی به صورت و تفنگ‌های آبپاش بزرگی در دست دارند.
درحالی‌که هولی در هند احتمالاً می‌تواند عنوان کثیف‌ترین جشن را به خود اختصاص دهد، جشن آب تایلند مطمئناً خیس‌ترین جشن در آسیا است.
نگران نباشید، احتمالاً اهمیتی به خیس شدن نخواهید داد. دمای بعدازظهرها در آوریل معمولاً به بیش از 100 درجه فارنهایت می‌رسد.

جشن آب تایلند در شهرهای سنتی

زمان برگزاری جشن آب تایلند


جشن آب تایلند بر اساس تقویم قمری است با این حال امروزه تاریخ آن ثبت شده است. جشن آب تایلند به‌طور رسمی به مدت سه روز از 13 آوریل شروع می‌شود و 15 آوریل به پایان می‌رسد. افتتاحیه این جشن از صبح 13 آوریل آغاز می‌شود.
اگرچه این جشن به‌طور رسمی تنها 3 روز طول می‌کشد، بسیاری از افراد از کارشان مرخصی می‌گیرند و جشن را تا 6 روز طول می‌دهند –به خصوص در مکان‌های توریستی‌ای همچون چیانگ می و فوکت.
هشدار: زودتر از زمانش آماده باشید. بچه‌های هیجان‌زده ممکن است شما و تلفن همراهتان را چند روز پیش از شروع رسمی جشن خیس کنند.


مکان برگزاری جشن آب تایلند


اگرچه مرکز جشن آب تایلند در حوالی شهر قدیمی چیانگ می است، می‌توانید جشن گسترده‌ای را در بانکوک، فوکت و دیگر مناطق توریستی ببینید.
شهرهای کوچک ممکن است این جشن را به شیوه‌ای سنتی‌تر با تمرکز بر فعالیت‌های معبد برگزار کنند. برای تجربه‌ای سنتی‌تر می‌توانید از ایسان –بزرگ‌ترین منطقه تایلند در شمال شرقی که توریست کمی به آنجا می‌روند- بازدید کنید.
جشن آب تایلند را همچنین در لائوس، برمه، کمبوجیه و دیگر بخش‌های جنوب شرقی آسیا جشن می‌گیرند.

خیس شدن مردم در جشن آب تایلند

سفر به چیانگ می


چیانگ می مطمئناً مکانی است برای وحشی‌ترین جشن آب. زندگی شبانه در آن هفته افزایش می‌یابد. جمعیت زیادی در آن حاضر می‌شوند و ترافیک شدیدی در حوالی این شهر قدیمی ایجاد می‌شود. دروازه پای مرکز آن خواهد بود و مردم با استفاده از اسب‌هایی که آماده شده و پر از سلاح آبپاش، مجهز می‌شوند.
رفت و آمد از بانکوک به چیانگ می در روزهای منتهی به جشن آب تایلند بسیار شلوغ می‌شود. نیاز دارید چند روز زودتر به این شهر بیایید که گیر شلوغی نیفتید. اگر قصدتان این است که بلافاصله بعد از جشن بروید، برای چند روز زودتر از جشن، بلیت بخرید.
مقامات پیش از شروع جشن آب تایلند، خندق‌ها را از آب ماسه‌ای خالی می‌کنند و آن‌ها را با آب تمیز پر می‌کنند. صرف‌نظر از این، آب غیر آشامیدنی است. مطمئن شوید واکسن‌های سفرتان به آسیا را زده باشید. ویروس‌های ناشی از آب همچون ورم ملتحمه و مشکلات معده از مریضی‌های رایج بعد از جشن هستند.


3 قانون مهم در جشن آب تایلند


•    بعد از غروب آفتاب آب نپاشید. افرادی را خواهید دید که این کار را می‌کنند، آن‌ها اشتباه می‌کنند.
•    روی راهبان، زنان باردار و نوزادان آب نپاشید.
•    پیراهنتان را درنیاورید یا لباس برهنه نپوشید. در طول جشن آب تایلند سال 2016، مردی بریتانیایی به خاطر درآوردن پیراهنش دستگیر شد.

شادی بچه ها در جشن آب تایلند
 
نکات قابل‌توجه


شما خیس خواهید شد –خیلی خیس. درواقع مگر اینکه خودتان را در اتاق هتل حبس کنید. هیچ‌وقت این برنامه را نداشته باشید که در ساعات روز در هتل بمانید تا لباستان خشک شود. تنها راهبان، پادشاه، زنان باردار می‌توانند نسبت به آب مصون بمانند. مهم نیست چه چیزی همراهتان است، همان‌طور که در هتلتان هستید، به محض خروج از آن خیس خواهید شد.
جشن آب تایلند بیش‌ترین سهم را در آسیب رسیدن به تلفن همراه دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده، یا وسایلتان باید ضد آب باشند یا همه وسایل با ارزشتان را در هتل بگذارید.
اسکان و حمل‌ونقل در چیانگ می به ظرفیت کامل خود می‌رسید. لازم است برای اسکان و ماندن در نزدیکی جشن، چند روزی زودتر بیایید.
پا برهنه راه نروید. با وجود شیشه‌های شکسته قطعاً آسیب خواهید دید.
عیاشی و مستی بزرگ‌ترین بخش جشن آب تایلند است. انتظار انبوهی از افراد را داشته باشید که در خیابان‌ها مست و رقصان راه می‌روند. دولت محلی در چیانگ می در مکان‌های عمومی رفتارهای مستی و عیاشی را به شدت سرکوب می‌کند. مراقب خودتان باشید.
در طول جشن آب تایلند موتور نرانید. تصادفات جاده‌ای در حال حاضر در تایلند در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بیشتر است –در طول جشن آب، دو برابر است و بیشتر به خاطر رانندگی در مستی است. خارجی‌هایی که موتورسواری می‌کنند از خیس شدن مصون نیستند. درواقع آن‌ها اغلب مورد هدف قرار می‌گیرند.
جشن آب تایلند هدفش سرگرمی و کارمای خوب در سال جدید است. به دلایلی، حمل کردن تفنگ پلاستیکی آبپاش بزرگ بسیار رایج است. از جشن آب تایلند برای انجام برخی اعمال قلدرانه استفاده نکنید (برای مثال شب یا وقتی فردی سر کارش است روی او آب نپاشید). قوانین معمول تایلند هنوز هم اجرا می‌شوند.

مراسم شستشوی مجسمه بودا در جشن آب تایلند

چگونه از خیس شدن دوری کنید؟


نمی‌توانید. مگر اینکه به مدت سه روز داخل خانه بمانید، شما تنها می‌توانید با رفتن به مکان‌های قانونمند میزان خیس شدنتان را نسبت به جاهایی که غرق آبتان می‌کنند، کاهش دهید. حتی آن وقت هم در مکان‌هایی با خارجی‌های کمتر، ممکن است هدف اصلی باشید.
آب مستمر –گاهی اوقات ترکیب‌شده با یخ- که روی سر بریزد بعد از روز دوم یا سوم، می‌تواند آزمونی برای سنجش صبر فرد باشد. هرگز سعی نکنید بنشینید، چیزی بخوانید یا در فضای باز کار کنید.
اولتیماتوم جشن آب تایلند بسیار واضح است: اگر نمی‌خواهید خیس شوید یا به جشن بپیوندید، هیچ جایی نزدیک مراسم نروید. یا در جشن شرکت کنید و لذت ببرید یا به جایی بروید که این جشن در آن برگزار نمی‌شود و راحت باشید.


منبع:   tripsavvy

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید