جاذبه‌های گردشگری آگرا| ۱۰ جاذبه‌ی برتر در آگرای هند
ضحا اکبری 1399/09/05 3712 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آگرا سومین شهر بزرگ و پر جمعیت در شمال ایالت اوتار پرادش هندوستان است که یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای هند به شمار می‌رود. آگرا یکی از اصلی‌ترین قطب‌های اقتصادی هند است که صنعت توریسم منبع درآمد اصلی این شهر به شمار می‌رود و داشتن آثار تاریخی فراوان و بی نظیر از مهم‌ترین دلایل رشد صنعت گردشگری در شهر آگراست. در این مقاله تصمیم داریم ۱۰ مورد از زیباترین و پر گردشگرترین جاذبه‌های آگرا را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دهیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

  1. تاج محل

بدون شک تاج محل مشهورترین و زیباترین اثر تاریخی هند است که شهرتی بی مانند در سطح جهان دارد، این بنای بسیار زیبا در زمان پادشاهی شاه جهان پنجمین پادشاه سلسله‌ی گورکانی هند و به دستور او ساخته شد. شاه جهان همسری ایرانی به نام ارجمند بانو داشت که به ممتاز محل مشهور بود و شاه جهان علاقه‌ی خاصی به او داشت، به همین دلیل پس از اینکه ممتاز محل هنگام به دنیا آوردن چهاردهمین فرزند خود برای شاه جهان در طول یک سفر جنگی از دنیا رفت پادشاه دستور داد که این بنای زیبا را برای زنده نگه داشتن یاد همسر مورد علاقه‌اش بسازند. برای ساخت تاج محل از 20000 هنرمند ایرانی و هندی استفاده شده که معمار اصلی آن فردی ایرانی به نام احمد لاهوری بوده و برادرش حمید لاهوری و عیسی خان شیرازی در طراحی بنا به او کمک کرده‌اند، کار خوشنویسی کتیبه‌ها نیز بر عهده‌ی امانت خان طغرانویس بوده است. کار ساخت تاج محل 15 سال به طول انجامید و در ساخت آن هزینه‌ای بسیار زیاد، کارگرانی با تعداد بالا،‌ سنگ‌‌های قیمتی و نیمه قیمتی و حتی طلا و سنگ مرمر سفید استفاده شده است. این مکان از 3 ساختمان تشکل شده که یکی در وسط آن دو دیگری و در انتهای باغ قرار گرفته که مزار ممتاز محل و شاه جهان در مرکز آن قرار دارد، از سنگ مرمر سفید ساخته شده و بسیار زیبا و با شکوه است، ساختمان غربی مسجد است، از ماسه سنگ قرمز ساخته شده، در آن یک محراب وجود دارد و کفپوشش به شکل سجاده است، با وجود نمای بیرونی مشابه معماری داخل ساختمان شرقی با ساختمان غربی تفاوت دارد و به احتمال زیاد برای تقارن بنا و به منظور پذیرایی از مهمانان ساخته شده است. دور تا دور مکان تاج محل را باغی زیبا فرا گرفته و در وسط این باغ و روبروی ساختمان مرکزی یک حوض بزرگ به شکل مستطیل واقع شده که حوض کوثر نامیده می‌شود و بازتاب تصویر ساختمان تاج محل در آن واقعا زیبا و دیدنی است.

تاج محل

تاج محل

تاج محل

  1. قلعه‌ی آگرا

قلعه‌ی آگرا یا قلعه‌ی سرخ یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور هند است که در شهر آگرا و در کرانه‌های رود جمنا قرار گرفته و مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی هندوستان از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. این قلعه در قرن شانزدهم میلادی و در زمان اکبر شاه گورکانی ساخته شده و چندین پادشاه پس از او نیز از این قلعه و عمارت‌های داخل آن استفاده کرده‌اند. در ساخت این بنا از تلفیق معماری ایرانی، هندی، اسلامی و... استفاده شده و در آن عمارت‌های مختلفی از جمله خاص محل، کاخ جهانگیر شاه، دیوان خاص و دو عدد مسجد که یکی از آن‌ها عنوان کوچک‌ترین مسجد دنیا را دارد واقع شده‌اند. قلعه‌ی آگرا یا قلعه‌ی سرخ یا کاخ آگرا یکی از زیباترین مکان‌های هند است که بازدید کنندگان بسیار زیادی از سراسر دنیا دارد.

قلعه‌ی آگرا

قلعه‌ی آگرا

قلعه‌ی آگرا

قلعه‌ی آگرا

  1. شهر متروکه‌ی فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر آگرا و کشور هندوستان به شمار می‌رود، این شهر در زمان حکومت اکبر شاه گورکانی در آگرا ساخته شد ولی پس از چندین سال به دلیل کمبود آب کم کم تخلیه شد تا جایی که به یک شهر متروکه تبدیل شد که همین امر باعث سالم ماندن آن تا زمان حال و مبدل شدنش به یکی از جاذبه‌های بی نظیر گردشگری شهر آگرا گردید. در شهر فاتح پور سیکری که اکثرا با نام فتح آباد شناخته می‌شود عمارت‌ها و بناهای بیشمار و بسیار زیبایی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پنج محل که ساختمانی 5 طبقه و مخصوص برگزاری جشن‌ها و مراسمات بوده، مسجد جامع که در زمان اکبر شاه و زیر نظر شیخ سلیم چشتی از ماسه سنگ قرمز ساخته شد و دارای محرابهای تزیین شده میباشد، مقبره‌ی شیخ سلیم چشتی که در مرکز شهر فاتح قرار دارد، دیوان خاص که محل ملاقات شاه با بزرگان، سران کشور و علمای مذهبی بوده است و بلند دروازا که دروازه‌ی بزرگ و زیبایی ساخته شده از جنس ماسه سنگ قرمز است و تزییناتی از سنگ مرمر و گرانیت کنده کاری شده دارد اشاره کرد.

فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری

  1. سیکاندرا

سیکاندرا یا سیکندرا منطقه‌ای در شهر آگراست که در زمینی به مساحت 482 هزار متر مربع بنا شده و در آن ساختمان‌ها و باغ‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مقبره‌ی شاه اکبر گورکانی سومین و بزرگ‌ترین پادشاه گورکانی است. این بنا از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و یکی از زیباترین آثار شهر آگرا می‌‌باشد. سیکندرا در مرکز باغی بزرگ واقع شده و قبور اصلی در زیرزمین قرار گرفته‌اند، دارای 4 مناره در 4 طرف بناست و حکاکی طرح گیاهان و نقش‌های هندسی روی سنگ مرمر بر روی دیوارهای آن زیبایی شگفت انگیزی به این مکان بخشیده است.

سیکاندرا

سیکاندرا

سیکاندرا

سیکاندرا

  1. پارک ملی کلادو

پارک ملی کلادو در 50 کیلومتری شهر آگرا قرار دارد و علاوه بر اینکه محیطی امن برای پرندگان و سایر حیوانات است مکانی بسیار دیدنی برای گذراندن یک روز عالی در هندوستان می‌باشد. پارک ملی کلادو در سال 1971 به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده برای نگهداری انواع حیوانات به خصوص پرندگان کمیاب و در حال انقراض اعلام شد و از نظر بزرگان زیست شناسی یکی از بهترین مکان‌های جهان برای نگهداری از پرندگان و مطالعه بر روی آن‌ها می‌باشد. در این پارک پرندگان کمیابی زندگی می‌کنند و پرندگان بسیاری هم برای گذراندن فصل سرما و همچنین تخم گذاری به پارک ملی کلادو می‌آیند. در پارک کلادو ۳۷۹ نوع گل زیبا،‌ ۳۶۶ نوع پرنده، ۵۰ نوع ماهی، ۱۳ نوع مار،‌ ۵ نوع مارمولک،‌۷ نوع از دوزیستان، ۷ نوع لاک پشت و حیواناتی نظیر گوزن،‌ آهو و... زندگی می‌کنند و مسئولان به بهترین شکل از آن‌ها محافظت می‌نمایند، ‌این پارک یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آگرا محسوب می‌شود.

پارک ملی کلادو

پارک ملی کلادو

پارک ملی کلادو

پارک ملی کلادو

  1. مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا قدیمی‌ترین مسجد این شهر و در عین حال یکی از زیباترین آثار تاریخی آگراست که همواره مورد بازدید گردشگران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد. این مسجد در میانه‌ی بازار کیناری آگرا و در نزدیکی قلعه‌ی آگرا و ایستگاه قطار این قلعه واقع شده و شاه جهان پادشاه بزرگ هندی آن را در سال ۱۶۴۸ میلادی به افتخار دختر محبوبش جهان آرا بیگم ساخته است. مسجد جامع آگرا از یک حیاط بزرگ که ظرفیت ۱۰ هزار نفر را در خود دارد، ورودی اصلی در قسمت شرقی و یک سالن برای نماز خواندن در قسمت غربی تشکیل شده که در این نمازخانه یک محراب و یک منبر بسیار زیبا که با سنگ مرمر تزئین شده‌اند قرار دارد و توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌نماید. مسجد جامع آگرا یکی از شاهکارهای معماری هند است و از مهم‌ترین آثار تاریخی آگرا به حساب می‌آید.

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

  1. باغ مهتاب

شاه جهان در زمان حکمرانی خود ۱۱ باغ در شهر آگرا و در کرانه‌های رود جمنا ساخت که اولین آن‌ها باغ رام و آخرینشان باغ مهتاب بود، باغ مهتاب در زمینی به مساحت ۳۰۰ در ۳۰۰ متر که متعلق به فردی به نام راجه مان سینگه کاچاوا بود و به صورت ۴ باغ ساخته شده و در ابتدای ساخت دارای درختان میوه‌ی بسیار و گل‌‌های زیبای فراوان بود اما امروزه به دلیل بروز سیلاب‌های فراوان و دستکاری مردم در مصالح تا حد زیادی از بین رفته است ولی بقایای آن به عنوان باغی که صدها سال پیش شکوه و زیبایی بی نظیری داشته هنوز هم در شهر آگرا خودنمایی می‌کند. باغ مهتاب به تاج محل بسیار نزدیک است به طوری که در هر گوشه‌ی این باغ که بایستید بنای تاج محل را خواهید دید.

 باغ مهتاب

 باغ مهتاب

 باغ مهتاب

 باغ مهتاب

  1. منطقه‌ی حفاطت شده‌ی ببر ساریسکا

یکی از جاذبه‌های هیجان انگیز و دیدنی آگرا منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ببر ساریسکا است که در حد فاصل میان دو شهر جیپور و آگرا قرار گرفته و حتما باید یکی از قسمت‌های سفر به آگرا باشد. این مکان در زمینی به مساحت 800 کیلومتر مربع قرار دارد که مناظری طبیعی از جمله چمنزار، کوه، جنگل‌‌های خشک گرمسیری و... را در خود جای داده است. در این منطقه می‌توان ببرهای کوچک و بزرگ زیبا، گراز وحشی،‌ خرس، انواع چیتاها، انواع پرندگان زیبا مثل طاووس،‌ عقاب، کبک، بلدرچین و بسیاری حیوانات دیگر را از نزدیک دید و از تماشای بازی و کشتی گرفتن ببرها لذت برد. در منطقه‌ی ساریسکا علاوه بر تماشای حیوانات زیبا می‌توان تفریحات دیگری هم انجام داد که از بین آن‌ها می‌توان سافاری با جیپ یا به صورت گروهی با سافاری کانتر، لذت بردن از باران‌های موسمی در دل منطقه‌ی حفاظت شده، شرکت در تور تماشای پرندگان زیبا، بازدید از آثار تاریخی موجود در منطقه همچون قلعه‌ی کانکوادی و بنای پاندوپول هانومان و سر زدن به غارهای این منطقه مانند غارهای شایامسا را نام برد، ضمن اینکه در صورتی که تمایل داشتید شب را در این منطقه اقامت کنید می‌توانید به هتل لوکس منطقه‌ی ساریسکا رفته و شبی خاطره انگیز را در نزدیکی ببرها تجربه کنید.

ببر ساریسکا

ببر ساریسکا

ببر ساریسکا

ببر ساریسکا

  1. چینی کا روضه

بنای چینی کا روضه‌ی آگرا یکی از آثار تاریخی شهر آگراست که در زمان شاه جهان ساخته شده است،‌ شاه جهان دستور داد برای یادبود نخست وزیرش افضل خان که فردی دانشمند،‌ عالم، شاعر و اهل علم و هنر بود بنایی ساخته شود که طراحان ساختمان چینی کا روضه را طراحی کرده و به زیبایی هر چه تمام‌تر کار ساخت آن را به اتمام رساندند، کاشی کاری‌های این بنا بسیار زیبا و چشمگیر بوده اما متاسفانه امروزه مقدار کمی از آن‌ها باقی مانده است. در همه‌ی فصول از صبح تا غروب می‌توان برای بازدید از چینی کا روضه به این مکان رفت اما بهترین زمان فصل زمستان است تا از گرمای تابستان و باران‌ها شدید در امان باشید.

بنای چینی کا روضه‌ی

بنای چینی کا روضه‌ی

بنای چینی کا روضه‌ی

بنای چینی کا روضه‌ی

  1. آرامگاه مریم

اکبر شاه یکی از قدرتمندترین پادشاهان گورکانی هند سه زن داشت که از ۳ مذهب اسلام، مسیحیت و هندو بودند ولی هیچکدام تا سال‌ها صاحب فرزند نشدند،‌ تا اینکه در سال ۱۵۶۲ جودابای یا مریم الزمانی صاحب فرزند پسری شد که بعدها با عنوان جهانگیر شاه جانشین اکبر شاه شد. اکبر شاه مریم را به همین دلیل که برای او فرزندی به دنیا آورده بود بسیار دوست داشت و به سبب همین علاقه قصری زیبا برای او بنا کرد که تا زنده بود در آن زندگی نمود و پس از مرگش نیز او را در همین مکان به خاک سپردند. بنای آرامگاه مریم از نمونه‌های معماری بسیار زیبای کشور هند است که مانند بسیاری ساختمان‌های دیگر از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. ساختمان این بنا دارای یک طبقه است که چندین ستون زیبا،‌ ۶ گنبد کوچک با کاشی کاری‌های براق و حکاکی‌های گل، گلدان و طرح‌های مختلف اجزای تشکیل دهنده‌ی آن می‌باشند. آرامگاه مریم یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر آگراست که همه ساله گردشگران بسیاری از خود هند و سایر کشورهای جهان برای بازدید از آن به آگرا می‌آیند.

آرامگاه مریم

آرامگاه مریم

آرامگاه مریم

آرامگاه مریم

در این مقاله با 10 مورد از جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهر آگرا آشنا شدید، اگر قصد دارید به شهر آگرا سفر کنید به قسمت آگرا در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید