ویزای توریستی ایران، پس از حدود 2 سال توقف صدور ویزا، طبق اعلام وزارت امور خارجه ایران از سر گرفته شده است و در حال حاضر امکان اقدام برای ویزای توریستی نوع B وجود دارد. در این صفحه به شرح شرایط اخذ ویزای توریستی ایران، هزینه‌‎ها، روش‌های اخذ و مراحل پرداخته‌ایم.

از سرگیری ویزای توریستی ایران:

پس از حدود 19 ماه از زمان اعلام توقف صدور ویزای توریستی ایران و بسته شدن درب‌های ورود گردشگرایران، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مهر ماه 1400 اعلام کرد، صدور ویزای توریستی ایران برای اتباع خارجی در اول آبان از سر گرفته خواهد شد. پس از حدود 1 هفته از زمان اعلامی، امکان ثبت ویزای توریستی توسط آژانس‌های مسافرتی در پنل وزارت امور خارجه مجددا فعال شد و اتباع کشورهای مختلف می‌توانند برای اخذ ویزای نوع B ایران اقدام کنند. اخذ ویزا هم توسط خود مسافران و هم از طریق آژانس‌هاس مسافرتی قابل انجام است.

شرایط جدید ویزای توریستی ایران:

طبق دستورالعمل جدید صادره ستاد ملی کرونا، متقاضیان اخذ ویزا باید دارای شرایط زیر باشند:

  • داشتن تست کرونا منفی از نوع PCR حداکثر 96 ساعت قبل از سفر (برای افراد بالای 12 سال)
  • داشتن کارت واکسن برای هر 2 دز
  • مورد تایید بودن واکسن زده شده توسط ایران
  • متقاضی از کشورهای پر ریسک نباشد و یا مقصد بعدی‌اش کشورهای پر ریسک نباشد.

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی ایران:

  • اسکن از صفحه اول پاسپورت
  • اسکن از عکس 3X4 با پشت زمینه سفید (ترجیحا جدید)
  • اسکن کارت اقامت (در صورتی که پاسپورت و محل اقامت متقاضی متفاوت باشد، مثلا با پاسپورت افغانستان از پاریس بخواهد برای ویزا اقدام کند.)
  • تکمیل فرم در سامانه دیجیتال وزارت امور خارجه یا فرم اطلاعات شخصی تهیه شده توسط آژانس مسافرتی
  • بیمه مسافرتی
  • برنامه سفر، کارت تورلیدر، واچر هتل و بلیط هواپیما (فقط برای اتباع کانادا، آمریکا و انگلیس)

انواع ویزای توریستی ایران:

ویزای توریستی از طریق آژانس مسافرتی:

آژانس‌های دارای مجوز از وزارت امور خارجه می‌توانند برای متقاضیان ویزای ایران در پنل مخصوص آژانس‌هاس مسافرتی، افدام کنند. در این روش به این دلیل که مدارک توسط آژانس تهیه و بازبینی می‌شود و آژانس مسافرتی به عنوان حامی و میزبان متقاضی معرفی می‌گردد، احتمال ریجکت شدن یا همان رد شدن درخواست به حداقل می‌سد.

در این نوع، آژانس مدارک را از متقاضی ویزا تحویل می‌گیرد و پس از بازبینی و رفع مشکلات احتمالی، درخواست ویزا را در پنل ثبت کرده و در نهایت کد پیگیری اخذ می‌کند. طبق تجربه، به درخواست‌هایی که توسط آژانس ثبت می‌گردد، سریع‌تر از درخواست‌های شخصی پاسخ داده می‌شود.

در این نوع از ویزای توریستی ایران، آژانس هزینه‌ای را بابت مشاوره اخذ ویزا و میزبان شدن برای متقاضی، دریافت می‌کند.

در نظر داشته باشید، آژانس‌ها فقط اقدام کننده ویزا هستند و مرجع اصلی صدور ویزا ایران، وزارت امور خارجه می‌باشد.

ویزای توریستی از طریق سایت MFA:

در این روش متقاضی می‌تواند شخصا از طریق سایت MFA برای اخذ ویزا اقدام نماید. متقاضی می‌تواند با ورود به سایت evisa.mfa.ir درخواست ویزای خود را در سامانه وزارت امور خارجه ثبت نماید. متقاضی بایستی پس از ثبت شدن درخواست منتظر بماند تا درخواستش توسط وزارت امور خارجه مورد تایید قرار بگیرد و پس از قبول شدن درخواست و دریافت ایمیل از سوی سامانه ویزای ایران وزارت امور خارجه، به سفارت یا کنسولگری ایران در کشوری که در زمان ثبت درخواست انتخاب کرده رفته و پس از پرداخت هزینه صدور ویزا، تایید نهایی ویزا را اخذ نماید.

در نظر داشته باشید در صورت وجود هرگونه مشکل کوچک در مدارک ارسالی یا اطلاعات ثبت شده، احتمال رد شدن درخواست وجود دارد.

ویزای VOA ایران:

ویزای به محض ورود نوعی از ویزا است که در هنگام ورود متقاضی به کشور مقصد در یکی از مرزهای زمینی، هوایی یا دریایی، ویزا و اجازه تردد و اقامت برای مسافرین صادر می‌گردد. این روش هزینه کمتری نسبت به ویزای in-Advance یعنی ویزای پیش از ورود (همان 2 نوع قبلی) دارد ولی به این دلیل که حساسیت ایران برای صدور ویزا بالا است، مسافران اغلبا ریسم نمی‌کنند در هنگام ورود ویزا بگیرند به این دلیل که اگر ویزایشان ریجکت شود، هزینه پرواز و هتل به ضررشان خواهد بود.

صدور ویزای توریستی VOA ایران در فرودگاه‌های زیر انجام می‌گردد.

CityAirportAirport Code
Tehran  Imam Khomeini International AirportIKA
Tehran  Mehrabad Airport (now used for domestic flights)THR
Kish  Kish International AirportKIH
Qeshm  Qeshm International AirportGSM
Isfahan  Isfahan International AirportISF
Shiraz
  Shahid Dastgheyb International Airport
SYZ
Mashhad  Hashemi Nezhad International AirportMHD
Tabriz  Shahid Madani International AirportTBZ
Ahwaz  Ahwaz International AirportAWZ
Bandar Abbas  Bandar Abbas International AirportBND
Lar  Lar International AirportLRR
Bushehr  Bushehr International AirportBUZ

برای گرفتن ویزای VOA، متقاضی باید پس از پیاده شدن از هواپیما به سمت باجه صدور ویزا (Visa Issuance) برود و پس از منتظر ماندن در صف و ثبت درخواست و پرداخت هزینه به صورت نقد (Cash)، چندساعتی را منتظر بماند تا ویزا برایش صادر گردد.

 صدور این ویزا از زمان همه گیری کرونا متوقف شده است و هنوز خبری مبنی بر از سرگیری مجدد ویزای فرودگاهی ایران اعلام نشده است. 

مدت اعتبار ویزای توریستی ایران:

اعتبار اقامت: به این معنا که دارند ویزا چند روز می‌تواند در ایران بماند. اعتبار اقامت ویزای توریستی ایران، حداکثر 30 روز است.

اعتبار ورود: به این معنا که پس از تایید نهایی ویزا، دارند ویزا تا چند روز می‌تواند از آن ویزا برای ورود به ایران استفاده کند. این مدت برای ویزای توریستی 3 ماه یا 90 روز است.

تمدید ویزای توریستی ایران: تمدید مدت اقامت ویزای توریستی 2 بار و هر بار به مدت 30 روز قابل انجام است ولی مدت اعتبار ورود یا همان Entry Validity را نمی‌توان تمدید کرد.

هزینه ویزای توریستی ایران:

هزینه ویزای توریستی ایران شامل 2 قسمت است:

  1. هزینه صدور: این هزینه در سفارت یا کنسولگری ایران یا در فرودگاه برای ویزای voa به صورت نقدی دریافت می‌گردد که با توجه به سفارت یا کنسلوگری ایران در کشورهای مختلف و ملیت متقاضی، متفاوت است.

  2. هزینه اخذ بارکد: آژانس مسافرانی بابت مشاوره، بازبینی مدارک، پیگیری روند صدور ویزا به شکل حضوری در صورت لزوم و میزبان شدن برای متقاضی، مبلغی را به عنوان هزینه اخذ بارکد دریافت می‌کند. با توجه به اینکه کایت سابقه زیادی در زمینه ویزای ایران دارد و به صورت مستقیم و با تعداد درخواست بالا فعالیت انجام می‌دهد، هزینه پایین‌تری نسب به آژانس‌های معتبر دیگر ایران دریافت می‌کند.

در نظر داشته باشید بعضی از آژانس‌های مسافرتی که هزینه پایینی را دریافت می‌کنند، دارای مجوز از وزارت امور خارجه نیستند و درخواست را به صورت شخصی ثبت می‌کنند که احتمال ریجکت شدن ویزا را بالا می‌برد.

چه کسانی نمی‌توانند برای ویزای توریستی ایران اقدام کنند؟

  • اتباع فلسطین اشغالی (اسرائیل)
  • افرادی که سابقه سفر اخیر به اسرائیل را داشته باشند.
  • اتباع افغانستان که در افغانستان زندگی می‌کنند.
  • اتباع کشورهایی که از نظر اقتصادی وضعیت بسیار نامناسبی دارد. (معمولا کشورهای فقط آفریقا)
  • اتباع کشورهای پر ریسک در زمینه ویروس کرونا
  • افرادی که فعالیت سیاسی و ... علیه جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.
  • اتباع هند که در هند زندگی می‌کنند.
سوالات متداول

پرتکرارترین سوالات مسافران کایت در مورد ویزا را در اینجا بخوانید.

بله. در حال حاضر (آبان 1400) صدور ویزای توریستی آغاز شده و این نوع ویزا قابل دریافت است.
به صورت کلی بله، ولی در بعضی از زمان‌ها به این دلیل که سفارت یا کنسولگری ایران در افغانستان اقدام به صدور ویزا نمی‌کند، امکان گرفتن ویزا میسر نیست البته صدور ویزای توریستی ایران برای شهروندان افغان که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، بدون مشکل انجام می‌گردد.
هزینه اخذ ویزای توریستی ایران دو بخش دارد که یکی توسط سفارت یا کنسولگری اخذ می‌گردد و بنا به ملیت و سفارت متفاوت است و دیگر هزینه‌ای که آژانس دریافت می‌کند که 50 دلار می‌باشد.
خیر. پس از شیوع کرونا، صدور ویزای فرودگاهی متوقف شده است و هنوز خبری مبنی بر اعلام زمان برای صدور مجدد ویزای فرودگاهی یا voa ایران، اعلام نشده است.

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/11/01

    سلام سید حامد هستم من ویزه ۹۰ روزه دارم چطور تمدید کنم یا چطور اقامه یکساله بگیرم؟

  • 1401/03/03

    سلام آیا کسی که پاسپورت آمریکا دارد و متولد آمریکا است ولی سابقه ی زندگی ۱۰ ساله در ایران را دارد میتواند ویزای ایران دریافت کند؟

  • 1401/04/06

    سلام، بعد از درخواست ویزای توریستی به صورت انلاین، مدت زمات انتظار چقدر میباشد؟

  • 1401/04/15

    سلام ،برای سفر از مصر به ایران نیاز به ویزا میباشد؟ چگونه از ایران برای شخصی که در مصر هست درخواست ویزا داده میشود!

  • 1401/06/15

    سلام چینی ها هم نیازبه ویزا داردند؟ و اگر محل اقامت آن ها کانادا باشد و برای تفریح و دیدن دوستان به ایران بیایند آیا باید مدارک خاصی آماده کنند؟

  • 1401/06/18

    سلام. برای کسی که ملیتش سریلانکاییه ولی ایتالیا زندگی میکنه (ولی شهرونده ایتالیا نیست)، میتونه از ایتالیا برای سفر به ایران اقدام کنه؟ و با شرایطی که داره میتونه ویزای فرودگاهی ایرانو بگیره؟ ممنون🌹🙏

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید