چگونه به طبیعت گردی برویم ؟ ۴۰ نکته‌ی طبیعت گردی سالم
ضحا اکبری 1399/07/19 5408 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

آدمی هر وقت دلش از سر و صدا و شلوغی زندگی روزمره می‌گیرد به دامان طبیعت پناه می‌برد، جایی که در سایه‌ی زیبایی و آرامشش می‌توان آلودگی‌های زندگی امروزی را کمی به فراموشی سپرد. جستجو در طبیعت و کشف رمز و رازهای آن شاخه‌های گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها طبیعت گردی است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با طبیعت گردی و 40 نکته در مورد آن آشنا کنیم، پس تا انتها با ما بمانید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

  1. تعریف طبیعت گردی

طبیعت گردی مجموعه‌ای از رفتن به دل طبیعت، تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری، لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، آموزش در مورد محیط زیست و نفع رسانی به محیط زیست و جوامع محلی است.

  1. انواع طبیعت گردی

طبیعت گردی بر اساس عواملی چون شیب مسیر، طول مسیر طی شده، موانع بین راه، آب و هوای مقصد و محل اقامت در طبیعت به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

طبیعت گردی سبک: که ساده‌ترین نوع طبیعت گردی است، به آمادگی جسمانی زیادی نیاز ندارد و اکثر افراد با توان بدنی متوسط می‌توانند از پس آن بربیایند. بیشتر تورهایی که در ایران انجام می‌گیرند جزء این دسته به حساب می‌آیند.

طبیعت گردی سخت یا سنگین: این نوع از طبیعت گردی مناسب افرادی است که روزانه حداقل ۲ تا ۴ ساعت ورزش کرده و از آمادگی جسمانی نسبتا خوبی برخوردارند، سفرهایی که برای تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری و عکاسی از طبیعت انجام می‌گیرد در این گروه دسته بندی می‌شوند.

 طبیعت گردی ماجراجویانه: این نوع از طبیعت گردی مخصوص افرادی با آمادگی جسمانی بسیار بالاست که دوره‌های سنگ نوردی، صخره نوردی و شنا را دیده باشند و با کمک‌های اولیه و استفاده از تجهیزات طبیعت گردی آشنایی داشته باشند. طبیعت گردی ماجراجویانه خود به ۳ دسته‌ی سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شود.

  1. افزایش آمادگی جسمانی قبل از اقدام به طبیعت گردی

فردی که قصد طبیعت گردی چه به صورت گروهی و چه انفرادی را دارد باید قبل از اقدام به سفر به طبیعت با انجام ورزش‌های گوناگون، آمادگی جسمانی خود را برای این سفر بالا ببرد، این تمرین‌ها می‌توانند از هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها قبل آغاز شده باشند.

طبیعت گردی

  1. آثار طبیعت بر روی روح و جسم فرد طبیعت گرد

پس از سفر به طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های آن فرد آرامشی می‌یابد که در هیچ جای دیگری نمی‌توانست آن را بدست بیاورد، به طور کلی طبیعت روح آدمی را آرام کرده و زیبایی‌های جهان را برای او هویدا می‌کند.

  1. تاثیر طبیعت گرد بر طبیعت و جامعه‌ی میزبان

فردی که به عنوان طبیعت گرد به نقطه‌ای سفر می‌کند می‌تواند روی آن منطقه و مردمانش تاثیر بسیاری بگذارد، این تاثیر می‌تواند شناساندن آن منطقه به سایر مردم یا کمک به اقتصاد مردم آن شهر یا روستا باشد.

  1. شروع طبیعت گردی با مسیرهای کوتاه

اگر تازه کار هستید و می‌خواهید طبیعت گردی را آغاز کنید، بهتر است از مسیرهای کوتاه شروع کنید تا هم با به پایان بردن آن اعتماد به نفستان افزایش یابد و هم مسیر انقدر طولانی و سخت نباشد که شما را از طبیعت گردی زده کند، این مسیر کوتاه می‌تواند یک مقصد گردشگری ساده در نزدیکی مکان زندگیتان باشد.

طبیعت گردی

  1. استفاده از ابزارهای مناسب طبیعت گردی

هر فرد طبیعت گرد برای اینکه در دل طبیعت به مشکل برخورد نکند به ابزار و وسایلی نیاز دارد که از آن جمله می‌توان لوازم مناسب کمپینگ، کفش مناسب پیاده روی و کوهنوردی، کوله برای سفر یک یا چند روزه، کیسه خواب، چادر، دفع کننده‌ی حشرات، کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، کیف کمک‌های اولیه، لیوان، قاشق و چنگال، چاقوی جیبی، مسواک، چراغ قوه، ژل ضد عفونی کننده‌ی دست، ساعت زنگدار، سوت، چراغ خوراک پزی و... را نام برد که استفاده از آن‌ها سفر را آسانتر و لذتبخش‌تر می‌کند.

  1. انتخاب کفش مناسب طبیعت گردی

انتخاب کفشی که سبک و برای راه رفتن مناسب باشد و در طول سفر و هنگام پیاده روی شما را اذیت نکند بسیار مهم است، کفش یکی از مهمترین قسمت‌های یک سفر طبیعت گردی می‌باشد.

  1. انتخاب لباس مناسب طبیعت گردی

لباس مناسب برای طبیعت گردی لباسی است که از جنس نخ نباشد که خیس نشود چون به این ترتیب بدن شما هم خیس می‌شود. سعی کنید لباس‌هایی درست شده از الیاف مصنوعی بپوشید آن هم به صورت لایه لایه، وقتی لایه لایه لباس بپوشید می‌توانید با سرد یا گرم شدن هوا تعداد لباس‌هایتان را تغییر بدهید، همراه داشتن یک لباس گرم (در صورت امکان بادگیر) ضروری است. جوراب یکی از قسمت‌های مهم لباس یک طبیعت گرد است چون از پاها محافظت می‌کند، بهتر است جنس آن پشمی یا از الیاف مصنوعی باشد.

طبیعت گردی

  1. انتخاب کوله پشتی مناسب طبیعت گردی

انتخاب کوله پشتی هم به عنوان یکی از مهمترین اجزای سفر یک طبیعت گرد بسیار مهم است چرا که همه‌ی وسایل فرد طبیعت گرد در کوله پشتی  قرار گرفته و این کوله پشتی باید دارای ویژگی‌هایی همچون ضد آب بودن، سبک بودن و پخش کردن وزن در همه جای بدن فرد به طوری که به عضو خاصی از بدن فشار وارد نشود باشد.

  1. جدی گرفتن سوابق درمانی

برای داشتن یک طبیعت گردی سالم و بدون دردسر بهتر است که اگر از نظر جسمی مشکلی دارید حتما به آن توجه کرده و از خود مراقبت کنید، مثلا مشکلاتی چون دیابت، آسم، مشکلات قلبی و درد کمر یا زانو ممکن است به دلیل خستگی یا تحرک زیاد شدید شده و به فرد آسیب برساند.

  1. سفر کردن به صورت گروهی

اگر در طبیعت گردی تازه کار هستید بهتر است که به صورت گروهی یا همراه با تور سفر کنید تا اگر مشکلی برایتان پیش آمد تنها نباشید و سایر اعضای گروه به شما کمک کنند.

طبیعت گردی

  1. گرفتن کپی از مدارک

حتما قبل از سفر از مدارک خود کپی گرفته و آن‌ها را همواره نزد خود نگه دارید، در سفر ممکن است مدارکتان گم شود یا از بین برود.

  1. یاد گرفتن نقشه خوانی

یکی از ضروریات طبیعت گردی این است که فرد نقشه خوانی بلد باشد، همراه داشتن نقشه و چگونگی استفاده از آن یکی از ملزومات هر سفر طبیعت گردی می‌باشد.

  1. یاد گرفتن کمک‌های اولیه

در هر سفری ممکن است اتفاقاتی بیفتد که یک یا چند نفر آسیب ببینند، پس آموزش کمک‌های اولیه بسیار مهم است و هر فرد قبل از آغاز طبیعت گردی باید حداقل‌های کمک‌های اولیه را فرا بگیرد.

طبیعت گردی

  1. سبُک سفر کردن

پیاده روی یکی از اجزای جدایی ناپذیر هر سفر طبیعت گردی است، پس اگر وسایلتان زیاد و سنگین باشد راه رفتن خیلی سخت خواهد شد، بنابراین هر چه وسایل سبک‌تری همراه خود ببرید بهتر است، مثلا به جای ظروف سنگین از ظرف‌های سبک مخصوص مسافرت استفاده کنید.

  1. انتخاب مقصد مناسب

مقصدی که شما به آن سفر می‌کنید بسیار مهم است و شما باید بر اساس سلیقه، توانایی و علاقه‌ی شخصی خود مقصدتان را انتخاب نمایید.

  1. انتخاب وسیله‌ی نقلیه‌ی ‌مناسب برای رفتن به مقصد مورد نظر

با انواع وسایل نقلیه می‌توان به یک سفر طبیعت گردی رفت، دوچرخه یا موتور برای سفرهای انفرادی، ون برای کسانی که خانه و محل زندگیشان را با خود به دل طبیعت می‌برند، اتوبوس برای سفرهای گروهی یک یا چند روزه و مسیرهای نه چندان دور، قایق و کشتی برای سفرهای دریایی به آب‌های دست نیافتنی و هلیکوپتر برای رفتن به مناطقی که دسترسی به آن‌ها از طرق دیگر امکان پذیر نمی‌باشد.

طبیعت گردی

  1. تحقیق در مورد مقصد مورد نظر برای طبیعت گردی

قبل از شروع سفر باید در مورد مقصدی که می‌خواهید به آن بروید حسابی تحقیق کنید، مواردی از جمله جاده‌ها و راه‌های شهر مقصد، مناطق گردشگری آن و فرهنگ مردم آن منطقه. می‌توانید برای این منظور از کتاب‌های مختلفی استفاده کنید و از آن‌ها یادداشت بردارید، ضمنا از کتب راهنمایی قدیمی به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا مطالب آن‌ها قدیمی هستند و ممکن است در حین سفر شما را با مشکلاتی روبرو کنند.

  1. دادن اطلاعات سفر طبیعت گردی خود به یک فرد مورد اعتماد

قبل از اینکه عازم سفر شوید حتما اطلاعاتی از قبیل مقصد، شرایط سفر، همراهان و زمان برگشت خود را در اختیار یکی از نزدیکان قابل اعتمادتان قرار دهید تا در صورتی که اتفاقی برای شما افتاد و در زمان مقرر برنگشتید آن فرد برای یافتن شما اقدام کند.

  1. به همراه داشتن تلفن همراه

حتما در هنگام سفر گوشی تلفن خود را همراه ببرید، زیرا در صورت بروز هر گونه اتفاق پیش بینی نشده می‌توانید در مناطقی که آنتن باشد از آن برای خبردار کردن دیگران استفاده کنید، همچنین میتوانید از برخی برنامه‌های گوشی مثل نقشه و جی پی اس بهره ببرید.

طبیعت گردی

  1. چک کردن آب و هوا

شما باید هم زمانی که می‌خواهید مقصد سفرتان را انتخاب کنید و هم چند ساعت قبل از شروع سفر وضعیت آب و هوا را چک کنید، با این کار در صورتی که هوا بد باشد سفر را لغو می‌کنید یا اگر بفهمید هوا سرد می‌‌شود با خود لباس گرم بیشتری می‌برید.

  1. توجه به رفتار همسفران و تقلید از آن‌ها

اگر شما یک طبیعت گرد تازه کار باشید می‌توانید در هنگام سفر برای آموزش نکات طبیعت گردی به همسفران خود و رفتار آن‌ها دقت کرده‌، سوالاتتان را از آن‌ها بپرسید و از آن‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید.

  1. استفاده از مواد غذایی مناسب

شما می‌توانید برای مسیرهای کوتاه از انواع مواد غذایی استفاده کنید ولی برای مسیرهای طولانی‌ و سخت‌تر لازم است که مواد غذایی ضروری، پر انرژی و سبک را همراه خود ببرید، ضمن اینکه از حرکت کردن بدون غذا خوردن بپرهیزید زیرا بدون غذا توانایی ادامه‌ دادن مسیر را از دست می‌دهید. همچنین سعی کنید از مواد غذایی مفید همچون کربوهیدارت‌ها که به شما انرژی می‌دهند استفاده کنید.

طبیعت گردی

  1. نوشیدن درست و به موقع آب

یکی از نکاتی که در هر سفر طبیعت گردی باید مد نظر قرار دهید نوشیدن آب است، شما باید با توجه به زمان سفر، وزن و قدم‌هایتان و میزان سختی مسیر، آب بنوشید. به طور کلی در هر سفری باید مقدار زیادی آب همراه داشته باشید و اگر این مقدار آب وزن کوله‌اتان را زیاد می‌کند می‌توانید یک دستگاه تصفیه‌ی آب با خود ببرید و آب‌هایی را که قابلیت تصفیه شدن دارند در حین سفر تصفیه کنید.

  1. درست قدم برداشتن

درست قدم برداشتن در زمان پیاده روی بسیار مهم است و هر کس باید با توجه به مسیر حرکت، قد و طول پاهایش قدم بردارد. فرد طیبعت گرد باید طوری قدم بردارد که قدم‌هایش نه خیلی بلند نه خیلی کوتاه باشد و همچنین به هیچ عنوان به او فشار وارد نشود، در مسیرهای شیبدار بهتر است که قدم‌ها کوتاه باشند.

  1. حرکت از مسیرهای پاکوب

مسیر پاکوب یعنی مسیری که طبیعت گردان از آن حرکت کرده و نسبت به سایر قسمت‌ها کاملا مشخص است، با حرکت کردن در مسیرهای پاکوب ضمن اینکه از آسیب دیدن پوشش گیاهی آن قسمت جلوگیری می‌کنید هیچ وقت از مسیر اصلی خارج نشده و گم نمی‌شوید.

طبیعت گردی

  1. جدی گرفتن استراحت

استراحت یکی از ارکان مهم سفر و پیاده روی است، شما باید به ازای هر یک ساعت که پیاده روی می‌کنید 10 دقیقه استراحت نمایید حتی اگر حس می‌کنید که خسته نیستید و به استراحت احتیاج ندارید.

  1. تحقیق در مورد زبان محلی مردم جامعه‌ی میزبان

قبل از سفر حتما در مورد زبان مردمی که قصد دارید به شهر یا روستایشان سفر کنید مطالعه و تحقیق نمایید تا هم یک آشنایی کلی با آن زبان پیدا کرده و هم تعدادی از کلمات مهم و پرکاربردشان را یاد بگیرید، کلماتی مثل سلام، خداحافظ، متشکرم و...

  1. دوری از کنجکاوی بیش از حد در مورد گیاهان و جانوران

هنگامی که در طبیعت هستید سعی کنید از کنجکاوی بیش از حد در مورد گیاهان و جانوران بپرهیزید، از خوردن گیاهانی که نمی‌شناسید خودداری کنید زیرا برخی گیاهان سمی هستند، بعضی از جانوران هم وحشی بوده و ممکن است به شما آسیب برسانند.

طبیعت گردی

  1. از دست ندادن زمان

در هنگام سفر به طبیعت به خصوص سفرهای یک روزه سعی کنید از زمانی که دارید بیشترین بهره را برده و حتی یک لحظه را هم برای لذت بردن از طبیعت از دست ندهید، زیرا ممکن است به همه‌ی برنامه‌‌هایی که دارید نرسید.

  1. احتیاط کردن

در هنگام سفر به طبیعت در هر سطحی از آمادگی که هستید بایستی در همه حال جانب احیاط را رعایت کرده و بسیار مراقب باشید، مثلا در انتخاب مکانی که برای اتراق کردن در نظر می‌گیرید بسیار دقت کنید، نزدیک جاده استراحت نکنید، در هنگام نزدیک شدن به رودخانه‌ها بسیار مراقب باشید، اگر آتش روشن کردید هنگام خواب حتما آن را خاموش کنید چون ممکن است نیمه شب باد بوزد و چادرهایتان آتش بگیرد و...

  1. گرم و خشک نگه داشتن بدن و لباس‌ها

در زمان سفر به خصوص اگر به جاهایی که آب هست سفر می‌کنید مثلا کنار آبشارها لباس‌ها و بدنتان را خشک و گرم نگه دارید، زیرا حتی در تابستان‌ها هم ممکن است شب‌ها سرد شود و شما با لباس یا بدن خیس سرما خورده و ادامه‌ی سفر را از دست می‌دهید.

طبیعت گردی

  1. استفاده از آرامش طبیعت و لذت بردن از آن

در طبیعت هدفون را از گوشتان درآورده و به موسیقی زیبای طبیعت گوش کنید. از صدای آب و پرندگان لذت ببرید، در سکوت شب آرامش بگیرید و با این‌ همه زیبایی در اطرافتان روح خود را جلا بدهید.

  1. احترام به آداب و رسوم جامعه‌ی میزبان

سعی کنید در هنگام اقامت در هر شهر یا روستایی به آداب و رسوم مردمان آن‌جا احترام بگذارید. برای مثال هنجارهای آن جامعه را رعایت کنید ، بدون اجازه به زمین یا خانه‌اشان وارد نشوید و...

  1. صرفه جویی در مصرف آب و انرژی

در هر قسمتی از سفرتان که هستید تا آن‌جایی که می‌توانید در مصرف آب و انرژی‌ها صرفه جویی کنید، شما به طبیعت آمده‌اید که استفاده‌ی درست از انرژی‌ها را یاد بگیرید و در زندگی روزمره‌ی خود به کار ببندید.

طبیعت گردی

  1. خرید کردن از مردم محلی

اگر در مسیر سفر خود به روستایی رسیدید که مردم آن صنایع دستی یا محصولات محلی می‌‌فروختند حتما از آن‌ها خرید کرده و سعی کنید چانه نزنید، با این کار هم شوق درآمدزایی را در آن‌ها افزایش می‌دهید و هم به اقتصاد روستایشان کمک می‌کنید.

  1. یادداشت کردن خاطرات

سعی کنید در همه‌ی مراحل سفر خاطرات خود را یادداشت کرده و آن‌ها را حفظ کنید، زیرا این خاطرات علاوه بر اینکه ارزشمند هستند،

 همیشه شما را به یاد لحظات شیرین این سفر خواهند انداخت.

  1. عکاسی از طبیعت

عکاسی یکی از زیباترین،‌مهمترین و جدا نشدنی‌ترین کارهایی است که در هر سفری باید انجام شود، با عکاسی کردن از زیبایی‌های سفرتان می‌توانید لحظات شیرین و به یاد ماندنی سفرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  1. محافظت از طبیعت و احترام به آن

و اما مهمترین نکته‌ی هر سفری خصوصا سفرهای طبیعت گردی احترام گذاشتن به طبیعت است، برای مثال ضمن اینکه سعی می‌کنید آشغال نریزید می‌توانید زباله‌های روی زمین را هم جمع کنید، به هیچ عنوان در آب‌ها زباله نریزید و باعث آلودگی آن‌ها نشوید، برای رهایی از حشرات به جای مواد شیمیایی از پشه بند استفاده کنید، شاخه‌ی درختان را نشکنید، برای پخت غذا از چراغ‌های خوراک پزی سفری استفاده کنید نه آتش و...

طبیعت گردی

در این مقاله شما را با طبیعت گردی و ۴۰ نکته در مورد آن آشنا کردیم، اگر قصد سفر به طبیعت با تورهای گردشگری کایت را دارید به سایت تور مورد نظر خود در سایت ما مراجعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید