اتاق فرار چیست؟ همه چیز در مورد اتاق فرار+ سناریوها
شراره رحیمی 1399/08/10 14386 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ممکن است تاکنون چندین بار اسم اتاق فرار یا اسکیپ روم (ESCAPE ROOM) را شنیده باشید، اما ندانید که دقیقا منظور از اتاق فرار چیست؟ این عبارت از جمله تفریحات فکری و هیجانی می‌باشد که از بازی‌های آنلاین به دنیای واقعی وارد شده‌اند و به تازگی در بین جوانان برای خود جا باز کرده است. این تفریح سرگرمی‌های فکری را با هیجان بسیار بالا در می‌آمیزد و شما را با حس و حال کاملا متفاوت از سایر بازی‌ها روبرو می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب این تفریح علاوه بر چشیدن طعم لذت و هیجان، بازی با کار تیمی را تجربه کنید و ذهن خود را به چالش بکشید. البته ناگفته نماند که خنده و شادی قاعده اصلی این بازی به شمار می‌رود. اگر کنجکاو هستید تا در مورد این بازی به اطلاعات بیشتری دست یابید، با کایت همراه باشید تا ببینید اتاق فرار چیست و چگونه می‌توان آن را تجربه کرد.

اتاق فرار چیست؟

به احتمال زیاد تاکنون چندین بار در سریال‌ها و فیلم‌ها شاهد فرار افراد از دست قاتلان، فرار زندانیان از زندان یا تلاش برای فرار کردن از زندان گروگانگیران بوده‌اید. آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که اگر شما در جایگاه این افراد بودید چه کاری انجام می‌دادید؟ آیا دوست دارید که از هیجان و ترس آن‌ لحظه بهره‌مند شوید؟ یا ذهنتان را برای عملی کردن یک نقشه فرار موفق به چالش بکشید؟ اگر جواب شما به سوالات مثبت است، لازم است بدانید که با رفتن به سراغ اتاق فرار یا اسکیپ روم شما نیز می‌توانید در چنین فضایی قرار گیرید و لذت و هیجان آن لحظه را تجربه کنید.

 اتاق فرار یک بازی یا سرگرمی ماجراجویانه و بسیار جذاب می‌باشد که شرکت‌کنندگان با شرکت در این بازی باید با استفاده از استراتژی‌ها، نکات و سرنخ‌ها، معماها و پازل را حل کنند و بازی را به اتمام برسانند. در هر قسمت از این فضا معماهای مختلفی پنهان شده‌اند که شرکت‌کنندگان باید در مدت زمان مشخص آن‌ها را پیدا کنند و حل کنند. این بازی در فضاهای متفاوتی نظیر سلول‌های زندان، کلبه دورافتاده، هتل، استگاه‌های فضایی و رستوران طراحی می‌شود. به هر کدام از این فضاها نیز سناریوهای منحصر به فردی اختصاص داده شده است که هدف خاصی را دنبال می‌کنند. مثلا در یک بازی اتاق فرار ممکن است به شما ماموریت فرار از زندان را بدهند، در دیگری باید در نقش کارآگاه به دنبال قاتل باشید، در جایی دیگر باید از دست یک قاتل حرفه‌ای فرار کنید و...

معرفی اتاق فرار

تاریخچه اتاق فرار

در ابتدا لازم است گفته شود که قبل از اتاق فرارهای مدرن و پیشرفته امروزی، نمونه‌هایی شبیه به آن‌ها وجود داشت که از میان آن‌ها می‌توان به تئاترهای تعاملی همانند "دیگر نخواب" در سال 2003، مرکز سرگرمی خانواده 5 Wlts در سال 2004، خانه‌های تسخیر شده و... اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها فضای مناسبی برای کار تیمی علاقمندان بوده است. پس از آن در سال 2007 اتاق فرار به شکل امروزی توسط یک فرد سی ساله به نام تاکائو کاتو در ژاپن به وجود آمد. بازی‌های ژاپنی معمولا از پازل‌های منطقی نظیر رنگ‌بندی یا توالی‌های ریاضی تشکیل می‌شدند که برخی از آن‌ها نیز از بازی‌های ویدیویی اتاق فرار ایده گرفته شده بودند. پس از ژاپن در سال 2011 اتاق‌های فرار در سنگاپور به وجود آمدند و تا سال 2015 تقریبا 50 نوع از آن‌ها ایجاد شدند. شرکت پاراپارک نیز بعدها در 20 مکان اروپا و استرالیا این بازی را راه‌اندازی کرد. البته موسس این شرکت ادعا می‌کرد که از اتاق‌های فرار ژاپن بی‌خبر بوده است و در کار خود از تئوری میهای چیکسنتمیهایی روانشناس آمریکایی ایده گرفته است که در این بازی‌ها شرکت‌کنندگان باید کلیدهای مخفی را پیدا می‌کردند که در برخی از موارد نیز دسترسی به آن‌ها غیرممکن بود.

در سال 2012 نیز کازویا ایواتا این بازی را در سانفرانسیسکو اجرا کرد و در سال بعد پازل برک تحت عنوان اولین کمپانی آمریکایی اتاق فرار در سیاتل شکل گرفت. به علاوه یک استاد فیزیک سوئیسی در سال 2012 یک بازی فرار علمی برای شاگردان خود طراحی کرد که بعدها این بازی به 20 کشور تحت عنوان اتاق‌های ماجراجویی ارائه شد که هر کدام از این اتاق‌ها از سناریو متفاوتی برخوردار بودند. طبق آمار سال 2017 تقریبا بیش از 8000 اتاق فرار در سراسر جهان وجود داشته است که تاکنون نیز تعداد آن‌ها افزایش یافته است. لازم است بدانید که تیم اتاق فرار در سال 1394 در ایران نیز شکل گرفت و به طراحی و اجرای این بازی هیجان‌انگیز پرداخته شد. اولین اتاق فرار نیز در فصل بهار سال 1395 در ایران به وجود آمد و پس از مدت کوتاهی این اتاق‌ها زیاد شدند و در حال حاضر تعداد زیادی از اسکیپ روم‌ها در شهرهای مختلف ایران نظیر مشهد، شیراز، اصفهان، تهران، اهواز، کرمان، کرج، چالوس و... وجود دارد. امروزه این بازی در کشور از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد که هزینه شرکت در آن با توجه به محل بازی، سناریو و... متفاوت است.

تاریخچه اتاق فرار

چگونه می‌توان اتاق فرار را تجربه کرد؟

شما با کمی جست‌وجو به راحتی می‌توانید اتاق‌های فرار را بیابید و سناریوها  بررسی کنید. تاکنون در این اتاق‌ها سناریوهای مختلفی طراحی شده‌اند که تعدادی از آن‌ها همانند دزدان دریایی، آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، شکار گنج، زندان‌ها، زامبی‌ها، آزمایشگاه‌های علمی و خانه‌های خالی از سکنه در تمامی کشورها مشترک می‌باشند. تعداد افرادی که در این بازی‌ها شما را همراهی خواهند کرد، بین 4 تا 8 نفر می‌باشند که با توجه به سناریو تعداد افراد نیز متفاوت است. لازم است به ویژگی‌های سناریوها و توانایی‌های مورد نیاز برای آن‌ها توجه کنید، زیرا برخی از سناریوها به کار تیمی بیشتر نیاز دارند و تعدادی نیز خواهان هوش زیاد هستند. البته بازی‌هایی که به فعالیت بدنی نیاز داشته باشند نیز وجود دارند. به طور کلی تمامی این بازی‌ها بسیار دلهره‌آور و هیجان‌انگیز می‌باشند که بدون شک با شرکت در آن‌ها به تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز دست خواهید یافت.

توجه داشته باشید مدت زمان اجرای هر سناریو تقریبا 1 ساعت و نیم می‌باشد که لازم است در زمان مشخص و مناسب حرکت کنید تا بازی را به موقع به اتمام برسانید. 15 دقیقه قبل از شروع بازی در مکان مربوطه حاضر باشید تا در جریان کامل بازی قرار بگیرید. وارد محل بازی شوید، به دنبال نشانه‌ها و معماها باشید تا در مدت زمان مشخص با موفقیت از بازی خارج شوید. از پازل‌ها و معماهای اتاق فرار یا اسکیپ روم می‌توان به شمارش و ریاضی، پیدا کردن اشیای پنهان، کار تیمی، استفاده از چیزی به طرز غیرمعمول، چیزی که باید در اتاق پیدا کنید، شناسایی راهنمایی‌ها، پیدا کردن رمز و کد، مونتاژ یک وسیله، جستجو برای اشیای موجود در تصویر و... اشاره کرد.

تجربه هیجان‌انگیز بازی اتاق فرار

بخش‌های مختلف اتاق فرار

به طور کلی بازی اتاق فرار به چهار بخش تقسیم می‌شود که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

بخش‌های مختلف اتاق فرار

  • سناریو

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم سناریو می‌باشد. بدیهی است که اگر یک سناریو به بهترین شکل ممکن طراحی شده باشد، قطعا از بازی نهایت لذت را خواهید برد. بنابراین لازم است در انتخاب سناریو نهایت دقت خود را به کار گیرید تا بتوانید بهترین و قوی‌ترین سناریو را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم با توجه به نظرات دیگران یک سناریو پیچیده انتخاب کنید تا شما را به اوج لذت و هیجان برساند. سناریوها در ژانرهای مختلف نظیر جنایی، ترسناک، فانتزی، معمایی و کارآگاهی نوشته می‌شوند که شما می‌توانید قبل از بازی ژانر مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

  • محیط بازی

طراحی محیط بازی نیز بسیار حائز اهمیت است و هر چقدر یک محیط بازی حرفه‌ای طراحی شده باشد، حس ترس، رمز و راز و هیجان بیشتری را در شما ایجاد خواهد کرد. به علاوه معماهایی که باید در یک محیط بازی کاملا حرفه‌ای حل شوند، بسیار دشوارتر خواهند بود. مخصوصا در اتاق‌ فرار ترسناک، جلوه‌های ویژه می‌توانند حس ترس و وحشت بسیار زیادی را برای شما به وجود آورند. مثلا در یک اتاق فرار حرفه‌ای ممکن است شما بتوانید با گوش دادن به صدای یک جسم رمز اتاقی را بیابید.

  • گروه‌های شرکت کننده

همان‌طور که گفته شد این بازی به صورت گروهی اجرا می‌شود و شما نمی‌توانید به تنهایی بازی کنید. در این بازی لازم است تمامی اعضای گروه با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا معما را به بهترین شکل ممکن حل کنند. توصیه می‌کنیم سعی نکنید کسی را که به بازی علاقه ندارد به اجبار وارد بازی کنید، زیرا بدون شک در این صورت از لذت و هیجان بازی کاسته خواهد شد.

  • اپراتور بازی

اپراتور بازی اتاق فرار نقش ترساندن شما را بر عهده دارد. او کسی است که از دور بر روی بازی شما تسلط کامل دارد و بر آن نظارت می‌کند. به عنوان مثال اپراتور می‌تواند در هنگام ورود به اتاق با استفاده از دستگاه مه‌ساز فضای رعب‌آور ایجاد کند و یا در بخشی از بازی صدای ترسناک پخش کند. به علاوه شما می‌توانید در صورت بروز مشکل در حین بازی با اپراتور تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت اطلاعات جامعی از اتاق فرار در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد دارید برای مدت کوتاهی از اینترنت و دنیای مجازی فاصله بگیرید و لحظات هیجان‌انگیزی را در کنار عزیرانتان برای خود رقم بزنید، اسکیپ روم یا اتاق فرار گزینه بسیار مناسبی برای شما می‌باشد. اگر شما جزو کسانی هستید که این تفریح جذاب و پرهیجان را انجام داد‌ه‌اید، تجربیات خود را با ما و کاربران سایت کایت به اشتراک بگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/06/27

    اسکیپ روم به نظرم اعتیاد داره منو دوستام هفته ای یکبار نریم آخره هفته هامون ناقص میمونه 😂 واقعا سطح آدرنالینی که به آدم میده رو تو هیچ تفریحی نمیشه پیدا کرد، خوبیش اینه انواع و اقسام خیلی زیادیم داره. امروز یه رپورتاژ خوندم انگار یه بازی سفینه ای با تم سفینه فضایی ساختن توی اقتصاد ژورنال خوندم اگه کسی رفته تجربه ش رو بگه ممنون ❤️

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید