تست pcr برای خروج از کشور چیست و کجا باید انجام شود؟
علیرضا مشرقی 1399/06/15 11164 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چند ماهی می‌شود که همه دنیا درگیر ویروس ناشناخته، عجیب و کشنده کرونا هستند. این ویروس توانسته به تنهایی تمامی معادلات سیاسی، اقتصادی و صنعتی را بر هم بزند و بسیاری از کشورها را با رکود مواجه کند. این ویروس کاری کرده تا دیگر دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، مانند دنیای گذشته نباشد. همه چیز فرق کرده، مسافرت دیگر نمی‌تواند مایه خوشگذرانی تلقی شود و تبدیل به یک کابوس سخت شده و همه از آن هراس دارند تا مبادا در طی سفر به این ویروس آلوده شوند، بین اعضای خانواده فاصله ایجاد شده است و به صورت کلی همه انسان‌ها از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. اما با وجود قرنطینه‌های شدیدی که در کشورهای مختلف اعمال شد، نهایتا پس از گذشت چند ماه، دنیا در حال بازگشت به شرایط معمول خود است. بسیاری از کشورها مرزهای خود را به مجدد باز کرده‌اند و پروازها تحت شرایط کاملا ایزوله و خاص برگزار می‌شوند. اما اگر به پروتکل امنیتی انجام پروازهای خارجی چه از ایران و چه از کشورهای دیگر نگاهی بیاندازید، خواهید دید که اولین و مهم‌ترین پارامتر، همراه داشتن جواب تست PCR برای خروج از کشور است. اما تست pcr برای خروج از کشور چیست و کجا باید این تست را انجام دهیم؟ با کایت همراه باشید تا پاسخ به سوالات خود را بیابید.

تست pcr برای خروج از کشور چیست؟

تست Polymerase Chain Reaction، یا PCR، نوعی تست یا آزمایش است که از طریق آن می‌توانید تا 99 درصد، متوجه وجود ویروس کرونا در بدن خود شوید. این تست از طریق بزاق و مخاط بینی انجام می‌شود و دقت بسیار بالایی دارد. تفاوت اصلی این تست با آزمایش خون در این است که آزمایش خون، وجود چند آنتی ژن را در خون تشخیص می‌دهد. آنتی ژن یا همان آنتی بادی، زمانی در بدن ترشح می‌شود که سیستم ایمنی بدن وجود ویروس را تشخیص دهد و یک ماده دفاعی برای مقابله با آن ترشح کند. متاسفانه گاهی این امکان وجود دارد که بر خلاف حضور ویروس کرونا در بدن، هنوز آنتی ژن ترشح نشده باشد. به همین خاطر، تست خون اصلا قابل اطمینان نیست و اگر کسی قصد دارد تا در مورد ابتلا به ویروس کرونا تحقیق کند، حتما باید از تست PCR کمک بگیرد. برای انجام این تست، یک وسیله شبیه به گوش پاک کن بلند را تا انتهای حلق و سپس در بینی شما فرو می‌برند و نمونه مخاط شما را آزمایش می‌کنند. در نهایت اگر عدد به دست آمده از آزمایش، کمتر از 40 باشد، یعنی فرد به ویروس کرونا مبتلا شده است و زنجیره واکنش او ناقص انجام می‌شود. هر چه قدر این عدد کمتر از 40 باشد، یعنی میزان ابتلای فرد به کرونا بیشتر است و عدد بالای 40، نشان دهنده سلامت فرد خواهد بود.

تست pcr برای خروج از کشور چیست

به همین خاطر در حال حاضر بهترین روش برای اطمینان از سلامت فیزیکی هر فرد و عدم ابتلا او به ویروس کرونا، تست PCR خواهد بود. به این طریق، فرد می‌تواند بدون ایجاد خطر برای دیگران، در انواع محیط‌های اجتماعی ظاهر شود. از این رو، تمامی کشورهای دنیا، برای ورود مسافران خارجی در هواپیما، حتما در دست داشتن جواب سلامت تست PCR را اجباری کرده‌اند تا جلوی شیوع این ویروس را بگیرند و در عین حال پروازهای خود را انجام دهند. معمولا این تست باید حداقل بین 48 تا 72 ساعت پیش از پرواز انجام شود تا اعتبار داشته باشد و اگر این زمان گذشته باشد، دیگر فرد نمی‌تواند وارد هواپیما شود.

آیا با تست خون هم می‌شود پرواز خارجی داشت؟

خیر، همانطور که اشاره کردیم، آزمایش خون اصلا مستند و قابل اطمینان نیست و از این رو شرکت‌های هواپیمایی خارجی و داخلی تنها به تست PCR استناد می‌کنند. پس بیخود و بی جهت زمان و هزینه خود را صرف آزمایش خون نکنید.

آیا با تست خون هم می‌شود پرواز خارجی داشت؟

چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

  • در درجه اول باید این موضوع را در نظر داشته باشید که انجام تست PCR تنها در مراکز مجاز، قابل قبول است و اگر در مراکز غیر مجازی که مورد تایید شرکت هواپیمایی مقصد شما نیستند تست دهید، با پرواز شما مخالفت می‌شود. در حال حاضر داخل ایران 170 مرکز وجود دارند که مورد تایید ایرلاین‌های داخلی و خارجی هستند. پس پیش از آنکه اقدام به انجام تست کنید، حتما لیست مراکز مجاز تست PCR را بررسی نمایید. بسیاری از آزمایشگاه‌ها این تست را انجام می‌دهند اما مجوز لازمه را ندارند و حتی امکان دارد که جواب آنها نیز فاقد اعتبار باشد و شما را با مثبت کاذب و یا منفی کاذب رو به رو کنند.
  • هزینه تست کرونا بین 250 تا 600 هزار تومان متغیر است. مراکز مختلف بر اساس هزینه کیت تشخیص کرونا، هزینه‌های متفاوتی را برای این تست دریافت می‌کنند. پس این هزینه را جزء هزینه‌های سفر خود در نظر بگیرید.
  • مهم‌ترین نکته در مورد تست کرونا، زمان حاضر شدن جواب است. حتما از آزمایشگاه در مورد زمان حاضر شدن جواب تست سوال کنید. معمولا این آزمایش در حدود 24 تا 48 ساعت به جواب قطعی می‌رسد. البته اگر آزمایشگاهی که تست را در آن انجام داده‌اید شلوغ باشد، جواب شما به تاخیر می‌‌افتد. همچنین زمانی که تست از شما گرفته شد، دیگر وجه پرداختی شما قابل عودت نیست. پس حتما پیش از پرداخت وجه، در مورد زمان تحویل جواب سوال کنید و آن را با زمان مورد نظر خودتان مقایسه نمایید تا دچار مشکل نشوید.
  • در نظر داشته باشید که ایرلاین‌ها و کشورهای مختلف، زمان خاصی را برای تایید جواب آزمایش و زمان پرواز در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، در پروتکل پروازی ایران به عراق که توسط شرکت ماهان ارائه شده است ( برای دریافت آخرین اخبار در مورد پرواز ایران به عراق این مقاله را مطالعه کنید)، نباید بیش از 72 ساعت از زمان تست مسافران ایرانی تا زمان پرواز آنها گذشته باشد. این یعنی اگر پرواز شما روز شنبه ساعت 8 صبح انجام می‌شود، حداکثر، جواب تست باید در روز سه شنبه ساعت 8 صبح صادر شده باشد. پس اگر به عنوان مثال جواب شما در روز دو شنبه حاضر شود، برای پرواز فاقد اعتبار خواهد بود!

چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/06/01

    نیاز به تست pcr جهت مسافرت دارم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید