هواپیمایی ایران ایر | تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایر
مجتبی پور موسوی 1399/06/05 2080 بازدید 0 نظر



زمانی که برای خرید بلیط هواپیما به یکی از مراکز فروش بلیط، می روید با شرکت های هواپیمایی زیادی روبرو می شوید، شرکت هایی که شاید حتی برای یک بار هم، نام آن ها را نشنیده اید. اما شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از معروف ترین، نام آشناترین و قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی در ایران است که سال ها خدمتی خالصانه، باکیفیت و فوق العاده ای را به مردم ایران عرضه کرده است. این شرکت فوق العاده در ابتدای کار با نام هما شروع به کار کرد و توانست در خاورمیانه به یکی از معتبرترین شرکت های هواپیمایی تبدیل شود. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی به بیش از 40 مقصد داخلی و خارجی پرواز انجام می دهند. از این جهت است که مردم ما، به این شرکت اعتماد بیشتری به نسبت دیگر شرکت ها، دارند. دفتر مرکزی این شرکت در فرودگاه مهرآباد سال هاست که به مردم ایران سرویس دهی می کند.

برگی از تاریخ شرکت هواپیمایی ایران ایر

در پنجم اسفند ماه سال هزارسیصدوچهل از ادغام دو شرکت Iranian Airways Persian  و Air Service، شرکت هوپیمایی ملی ایران (هما) با نام بین المللی ایران ایر تاسیس شد. پس از به خدمت گیری پرسنل این دو شرکت، از فروردین ماه سال 1341 فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین هواپیماهای معتبری که شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) از آن برای توسعه خط هوایی خود، استفاده کرد عبارت اند از:

  • داگلاس دی سی3
  • داگلاس دی سی 6
  • ویکرز ویسکونت
  • آورویورک

استفاده از این هواپیماها باعث شد که خط هوایی این شرکت به عضویت شرکت یاتا درآید. انجمن یاتا (IATA) یا همان انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی وظیفه دارد که شرکت های هواپیمایی را با استانداردهای روز دنیا، همسان کند. استاندارد کردن مواردی مانند بلیط ها، بارنامه ها، هواپیماها و ...

هواپیمایی ایران ایر

نکات مهم درباره تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایر

در ادامه ما نکاتی را برای شما فراهم کرده ایم تا بهتر با این شرکت بزرگ هواپیمایی ایران، آشنا شوید.

  • اولین پرواز هما با هواپیمای جت در سال 1344 با استفاده از یک فروند بوئینگ 727-100 در مسیر تهران به مقصد بیروت، انجام شد. در ادامه شرکت هما تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیمایی جت گرفت.
  • دهه 50 به عصر طلایی هما معروف است. در سال 1353 تعدادی بوئینگ 737-100 و در سال 1353 تعدادی بوئینگ 727-200 وارد ناوگان این شرکت شد و همچنین هواپیماهای گران‌قیمت بوئینگ 747 از دو نوع 100 و 200 و SP از سال 1354 را تحویل گرفت.
  • در اواسط دهه 70 میلادی شرکت هما پروازهای بدون توقف بسیاری را همه روزه به قاره اروپا انجام داد. در این دوره، شرکت هواپیمایی ایران ایر، تنها در مسیر تهران به مقصد لندن در طول هفته سی پرواز انجام داد.
  • با استفاده از بوئینگ 707 خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک و با یک توقف در فرودگاه هیثرو لندن آغاز شد. با خرید 747 اس پی، شرکت ایران ایر از این هواپیما با قابلیت دوربردی که داشت در مسیر تهران‌-نیویورک استفاده می‌کرد. بدین ترتیب طولانی ترین خط هوایی بدون توقف را راه‌اندازی کرد.
  • طبق قراردادی که در مهر‌ماه 1351 بین شرکت هواپیمایی هما با شرکت های اروپایی بسته شد شرکت ایران ایر، دو فروند هواپیما مافوق صوت کنکورد خریداری کرد که هرگز وارد نوگان هواپیمایی هما نشدند. زیرا با انقلاب ایران در سال 1356 و دگرگون شدن سیاست داخل کشور این قرارداد برای همیشه فسخ شد.
  • در اواخر دهه 70، هواپیمای ملی ایران ایر به عنوان روبه‌رشدترین، مدرن‌ترین و پردرآمد‌ترین شرکت هواپیمایی دنیا به شما می‌رفت.
  • درسال 1355 شرکت هما پس از شرکت کونتاس، ایمن‌ترین شرکت هواپیمایی جهان لقب گرفت.
  • تا قبل از انقلاب تنها یک حادثه هوایی برای شرکت هما رخ داد که مربوط به سقوط یک فروند داگلاس DS3 در سال 1331 میشود. در آن سال ها شرکت هما سعی بر این داشت که از نقطه حساس خود در نقشه‌های جغرافیایی به نحو احسنت استفاده کنند و در این کار نیز موفق شد.
  • نام رسمی این شرکت در سال 1981 به هواپیمایی جمهوری اسلامی تغییر کرد. در این سال هما 7/1 میلیون مسافر را جابجا کرد.

آیا شرکت هواپیمایی ایران ایر مانند گذشته محبوبیت دارد؟

راه‌اندازی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی در ایران، یکی از مهم‌ترین اتفاقات دهه نود میلادی بود. برپایی شرکت‌هایی همچون هواپیمایی ماهان، هواپیمایی کاسپین، کیش ایر به انحصار شرکت هما در پروازهای داخلی و خارجی، پایان دادند. هم اکنون می‌توان شرکت هواپیمایی ماهان یکی از اصلی‌ترین رقیبان پروازهای داخلی برای شرکت ایران ایر نام برد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات مربوط به آن میشود، مهم‌ترین سد برای پیشرفت شرکت هما بشمار میرود. طبق این تحریم‌ها ناوگان هما قدیمی و فرسوه شده‌است. این شرکت جایگاهی که در دهه 70 میلادی داشت، را به کلی از دست داد و با به روی کار آمدن کشورهای حاشیه خلیج فارس، آنها نیز در این حوزه، پیشرفت چشمگیری داشتند به طوری که شرکت هواپیمایی هما که روزی جز بهترین‌های دنیا بود، به شرکتی درجه دو در خاورمیانه تبدیل شد.

با تحریم‌های گوناگون و پی در پی صنعت هوایی و شرکت‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا این شرکت را از روزهای اوج خودف دورتر و دورتر کرد و امکان مدرنیته‌ کردن این ناوگان و استفاده از ناوگان جدید را از این شرکت گرفتند. با اعلام اتحادیه اروپا، پرواز هواپیماهای بوئینگ 727 و بوئینگ 747 ایران ایر به دلیل نا‌امنی بر آسمان اروپا ممنوع اعلام کرد. بعضی از کشورها در اروپا به شرکت هما خدمات ارائه نمی کردند، خدماتی مانند سوختگیری. همین علت برای کاهش سفرهای ایران ایر به کشورهای اروپایی کافی بود. برای حل این مشکل فقط دو راه وجود داشت، یک این که برای طول سفر خود باید مقدار کافی سوخت کافی را همراه داشتند و یا در یکی از شهرهای اروپای شرقی یا فرودگاهی که جز تحریم‌ها نبود، سوختگیری انجام شود.

در سال 2012 این تحریم‌ها اندکی کاهش یافت و با دستور اتحادیه اروپا به ایران ایر اجازه سوخت گیری در چندین شهر همچون لیوبلیانا، بوداپست، بلگراد، پراگ را داد. در گذشته شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر، اپراتور و گروه هتل هما نیز از شرکت‌های تابعهٔ ایران ایر و از خانواده هما به‌شمار می‌رفتند که هر دو به علت مشکلات مالی فروخته و واگذار شدند. اما امروزه خانواده هواپیمایی ملی ایران تنها شامل یک شرکت حمل و نقل هوایی بار با نام ایران ایر کارگو است.

هواپیمایی ایران ایر

مقاصد پروازی ایران ایر کجاست؟

مقاصد پروازی ایران ایر همان طور که گفته‌شد، در گذشته به کشورهای زیادی بوده‌است. اما اکنون با گذشته، تفاوت دارد و پروازهای ایران ایر به کشورهای اروپایی و آمریکایی، محدود و در برخی موارد کنسل شده‌است. اما به طور کلی پروازهای این شرکت به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

پروازهای داخلی

این شرکت تقریبا به تمام شهرهای ایران پرواز دارد و هموطنان می‌توانند از این شرکت هواپیمایی برای مقاصد داخلی خود، استفاده کنند. معروف‌ترین پروازهایی که به مقاصد داخلی انجام می‌شود، عبارت‌اند از:

  • مشهد
  • ارومیه
  • تبریز
  • کرمانشاه
  • قشم
  • کیش
  • لار
  • رشت
  • زاهدان
  • شیراز
  • و ...

پروازهای خارجی

این پروازها، به مقاصد آسیایی و اروپایی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام با توجه به سختی مسیر و موارد مربوط به آن، هواپیمای خاصی را برای آن، در نظر می‌گیرند. بیشترین پروازهای خارجی به مقاصد پایتخت کشورهاست که مهم‌ترین آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • بیروت
  • بمبئی
  • دبی
  • دمشق
  • پکن
  • دوحه
  • کویت
  • نجف
  • استکهلم
  • پاریس
  • استانبول
  • فرانکفورت
  • کلن
  • مسکو
  • هامبورگ
  • و ...

بررسی کلاس‌های پروازی شرکت هواپیمایی ایران

شاید برای شما جالب باشد بدانید که شرکت‌های هواپیمایی، چگونه قیمت‌های مختلفی را برای هواپیماهای خود در نظر می‌گیرند. چگونه تعیین می‌کنند که هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر هر کدام برای چه مقصدی مناسب‌تر است. برای این جریان شرکت‌های هواپیمایی برای خود دو گروه با زیرمجموعه‌های مشخص را تعیین کردند:

هما کلاس: این کلاس که شامل گروه‌های نرخی I، C، J می‌شود، جز گروه‌های لوکس هستند که قیمتی بالاتر از دیگر گروه‌ها، دارند.

اکونومی کلاس: این کلاس شامل گروه‌های نرخی Y, L, N ,M, Q, V که به گروه اقتصادی یعنی قیمت مناسب شهرت دارند.

این کلاس‌بندی با توجه به خدمات و شرایط مقصد و پرواز برای مقاصد مختلف، انتخاب می‌شوند.

در ادامه می‌خواهیم شما را با برخی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر آشنا کنیم:

هواپیمایی ایران ایر

معرفی هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر

به طور کلی 10 نوع هواپیما خاص در سری هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر وجود دارد که ما سعی می‌کنیم به طور خلاصه 4 مورد از خاص‌ترین‌ها را را با ویژگی‌های خاص آن، به شما معرفی کنیم:

هواپیما فوکر  100 (Fokker 100)

این هواپیما، یکی از کهنه کارهای خط هوایی ایران است که با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ دیگر نتوانست با آن‌ها رقابت کند و از خط تولید خارج شد. این هواپیما ساخت کشور هلند و اولین بار 34 سال پیش پای به خط هوایی جهان گذاشت. این هواپیما با ظرفیت 109 نفر و سرعت 816 کیلومتر بر ساعت در خط هوایی ایران قرار دارد. جالب است بدانید که ایران ایر با داشتن 16 فروند از این هواپیما، یکی از اپراتورهای بزرگ این شرکت هواپیمایی است.

هواپیما ایرباس Airbus A310

این هواپیما یکی از سری هواپیماهای پهن پیکر است که توسط شرکت Airbus ساخته شده‌است و به گفته برخی این هواپیما، گونه کوچکتری از A300 ایرباس است. برای اولین بار حدود 45 سال پیش پرواز خود را انجام داد. این هواپیما ظرفیت 220 نفری دارد. این شرکت در سال 1998 تولیدش متوقف شد.

هواپیما بویینگ ۷۴۷ –SP

این هواپیما یکی از ساخته‌های ایالت متحده آمریکا است و از سری هواپیماهای پهن پیکر می‌باشد. این هواپیمای 4 موتوره بزرگ مسافربری بعد از ایرباس 380، بزرگترین هواپیما غول پیکر در جهان است. ساخت این هواپیما در زمان خود، انقلابی بزرگ در عرصه ساخت هواپیما بود. یکی از تفاوت‌های هواپیما با رقیب خود AIRBUS 380 در نوع دو طبقه بودن آن است که در هواپیما 747 بوئینگ، طبقه دوم آن منحصرا برای قسمت جلو هواپیما است. نکته جالب توجه این است که شرکت British Airways با داشتن 31 فروند بوئینگ 747 مالک بیشترین تعداد این هواپیما است. در سال 2020 کارخانه تولید این هواپیما با تحویل آخرین هواپیماهای خود به این شرکت هوایی، بعد از 51 سال، اعلام بازنشستگی کرد.

اما مدل SP این هواپیما که در خط هوایی ایران وجود دارد. شرکت ایران اولین شرکتی بود که این مدل هواپیما را سفارش داد تا سال ها پیش، اولین پرواز مستقیم خود از تهران به نیویورک را انجام دهد. البته باید بدانید که قابلیت خاص این مدل، امکان سوختگیری  و جابجایی سوخت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد. در حال حاضر، 4 فروند از این هواپیما در خط هوایی ایران وجود دارد که آن هم قابل تقدیر است.

هواپیمایی ایران ایر

 هواپیمای Airbus A320

این هواپیما از سری هواپیماهای باریک پیکر است که اولین بار در سال 1987 در تولوز فرانسه پای به خط هوایی دنیا گذاشت. مدل بروز رسانی شده آن در سال 2010 به تولید انبوه رسید که به مدل ایرباس 320 نئو معروف است که مهم‌ترین ویژگی این هواپیما، مصرف کم سوخت آن است. این هواپیما ظرفیت 180 نفر سرنشین را دارد و می‌تواند 870 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما به شناخت کاملی از این شرکت هواپیمایی برسید، با مقاصد پروازی ایران ایر آشنا شوید و بدانید که این شرکت از چه هواپیماهای خاصی در خط هوایی خود استفاده می‌کند. این اطلاعات به شما که بیشتر سفرهای خود را به صورت هوایی، طی می‌کنید، می‌تواند مناسب باشد. امیدوارم این اطلاعات به قدری جذاب و مفید باشد که نیازهای خود را در این زمینه برطرف کرده‌باشید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید

اطلاعات زیر را پر کنید