کلوت شهداد کجاست؟ راهنمای سفر و آفرود + جاذبه‌های گردشگری
شراره رحیمی 1399/05/01 11264 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کَلوت به کوه‌های شنی گفته می‌شود که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر که باد می‌باشد، ایجاد می‌گردد و شکل‌ها و فرم‌های بی‌نظیری را به وجود می‌آورند که کم‌تر کسی می‌تواند بعد از دیدن این منظره‌ها محو تماشای این زیبایی بی‌همتا نشود. کَلوت از دو واژه "کَل" به معنای آبادی و "لوت" به معنای بیابان تشکیل شده است، یعنی هنگامی که شما در دل بیابان با سازه‌های خاکی بسیار زیاد و عجیب روبرو می‌شوید، انگار وارد یک شهر شده‌اید. شهری که در آن هیچ کس سکونت ندارد و گویا فقط برای ارواح ساخته شده است که جالب است بدانید به آن شهر جن و چری نیز گفته می‌شود. امروزه کلوت شهداد به یکی از جذاب‌ترین نقاط کویری دنیا تبدیل شده است که سالانه گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از این کویر دیدنی را در اختیارتان قرار دهیم.

کَلوت شهداد کجاست؟ | مسیر دسترسی به کَلوت شهداد

کلوت شهداد گرم‌ترین نقطه کره زمین است که در کشور ایران و در استان کرمان در بین بیابان‌های لوت واقع شده است. جالب است بدانید که کلوت به دلیل دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین در سراسر جهان به شهرت رسیده است. بدون شک این منطقه منحصر به فردترین جاذبه طبیعی ایران به شمار می‌رود که محلی برای تفریحات هیجان‌انگیز نظیر کویرنوردی، عکاسی، آفرود، تحقیقات علمی و... می‌باشد. به منظور دسترسی به کلوت شهداد باید از شهر کرمان وارد جاده کرمان- بم شوید. در این مسیر شما می‌توانید از تابلو راهنمایی نیز برای رفتن به کویر شهداد کرمان کمک بگیرید. پس از طی کردن تقریبا 35 کیلومتر از مسیر کرمان-بم به سیرچ می‌رسید که از آن‌جا باید وارد جاده شهداد شوید تا به دوراهی گلباف و شهداد برسید. از آن‌جا نیز به راحتی به کمپ کویری شهداد و کلوت‌هایش دست خواهید یافت.

مسیر دسترسی به کلوت شهداد

توجه داشته باشید که در مسیر جاده کرمان به منطقه شهداد باید از طولانی‌ترین تونل جاده‌ای ایران عبور کنید که با خارج شدن از تونل متوجه تغییرات آب و هوایی تونل خواهید شد. به گونه‌ای که آب و هوای قبل از تونل سرد و آب و هوای بعد از تونل با ورود به جاده شهداد بسیار گرم می‌شود. لازم است بدانید که منطقه شهداد به سه بخش سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود. منطقه سبز قسمتی از جاده شهداد- نهبندان است که تقریبا دارای 2 کیلومتر طول می‌باشد و در آن‌جا به راحتی می‌توانید به تماشای کلوت‌های کویر شهداد بپردازید. بازدید از منطقه سبز به کسانی که قصد کویرنوردی حرفه‌ای را ندارند و فقط می‌خواهند تصویر کلی از کویر در ذهنشان ثبت کنند، پیشنهاد می‌شود. منطقه قرمز و نارنجی دو منطقه ممنوعه در کویر به حساب می‌آید که بعد از منطقه سبز واقع شده است و بازدید از آن‌جا حتما باید همراه با راهنما صورت گیرد زیرا احتمال گم‌شدن گردشگران بدون وجود راهنما حتمی خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از کَلوت شهداد

از آن‌جایی که کَلوت شهداد گرم‌ترین نقطه کره زمین است، بهترین زمان بازدید از آن فصل پاییز می‌باشد. در واقع شرایط آب و هوایی کویر به گونه‌ای است که بازدید از این جاذبه منحصر به فرد بسیار زیبا در فصل پاییز مورد پسند گردشگران واقع می‌شود. البته اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید در فصل بهار نیز به کلوت شهداد سفر کنید و در این فصل از سال نیز از یک سفر کویری لذت ببرید.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از کَلوت شهداد

برای بازدید از کلوت شهداد لازم است وسایل ضروری یا مورد نیاز را به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. از جمله این وسایل می‌توان به آب آشامیدنی، لباس گرم برای شب، لباس نخی و خنک برای روز، کفش پیاده روی، داروهای ضروری، میان وعده‌های مقوی و سبک، وعده‌های غذایی کامل، لباس اضافه، دمپایی یا صندل، پاور بانک، کوله پشتی، کارت شناسایی، پتو، بالشتک، چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، کیسه زباله، لوازم کمک‌های اولیه و کفش اضافه اشاره کرد.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از کلوت شهداد

جاذبه‌های گردشگری کَلوت شهداد

همان‌طور که گفته شد کلوت‌های شهداد کرمان شهرت جهانی دارند و علاوه بر گردشگران ایرانی بسیاری از جهان‌گردان غیر ایرانی نیز برای تماشای این جاذبه منحصر به فرد به ایران و کرمان سفر می‌کنند. در واقع کلوت یک پدیده زمین‌شناختی می‌باشد که توسط معماری طبیعت همراه با باد و آب ساخته شده است. این پدیده از چنان عظمت و شکوهی برخوردار است که نظیر آن را نمی‌توان جایی پیدا کرد. علاوه بر شکوه و عظمت چنان آرامش و سکوتی این منطقه را فراگرفته است که هر گردشگری از این همه آرامش و سکوت به وجد می‌آید. بدون شک تماشای تصاویر شگفت‌انگیز کلوت‌های شهداد بهترین تفریحی است که می‌توان در دل این کویر انجام داد اما با این حال این منطقه از جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز برخوردار است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفریحات کلوت شهداد

  • آفرود کردن

اگر شما اهل تفریحات هیجانی هستید و از آفرود کردن در کویر لذت می‌برید، می‌توانید از یکی از کمپ‌هایی که در شهداد وجود دارند، ماشینی کرایه کنید و از بودن در کویر نهایت لذت و هیجان را تجربه کنید. امروزه بسیاری از جوانان با توجه به هیجانی بودن این تجربه دل به کوه و کمر یا جاده‌های کویری می‌زنند و حسابی از این همه هیجان لذت می‌برند. اما اگر تجربه رانندگی در کویر ندارید یا آفرود کردن بلد نیستید، می‌توانید ماشینی همراه با راننده کرایه کنید. توجه داشته باشید که برای کرایه ماشین به مدت 2 تا 3 ساعت تقریبا باید حدود 400 الی 500 هزار تومان پراخت کنید.

  • موتور سواری در کویر

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که تفریحات هیجانی را می‌پسندید و حرکت با سرعت بسیار بالا را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با سوار شدن بر موتورهای چهار چرخ موجود در منطقه شهداد بر فراز ناهمواری‌های کویر بالا و پایین بروید و هیجان را در بالاترین نقطه خود تجربه کنید. به علاوه با این تفریح می‌توانید آدرنالین خون خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید تا در هر سنی که هستید احساس شادابی و جوانی را تجربه کنید. به منظور سوار شدن بر موتورهای چهار چرخ در کلوت شهداد باید به مدت 2 ساعت سواری تقریبا حدود 200 هزار تومان بپردازید.

  • شتر سواری در دل کویر

شتر سواری از دیگر جاذبه‌های گردشگری کلوت شهداد می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. شتر سواری در دل کویر واقعا لذت بخش می‌باشد و بدون شک تجربه متفاوتی از سایر سفرها برایتان به ارمغان خواهد آورد. شما نیز می‌توانید به خاطر 2 ساعت شتر سواری در منطقه شهداد همراه با راهنما 30 هزار تومان پرداخت کنید تا این تجربه‌ی بی‌نظیر را به دست آورید.

شتر سواری در کویر شهداد

  • عکاسی و پیاده روی

اگر به هیچ کدام از تفریحات بالا علاقه‌ای نداشتید می‌توانید با پای پیاده حرکت کنید و با عکس‌های هنرمندانه و زیبایی که ثبت می‌کنید، سفری منحصر به فرد و فوق‌العاده جالب را برای خود و همسفرانتان به ارمغان آورید.

  • تماشای آسمان کویر در شب

تقریبا همه می‌دانند که آسمان کویر در شب با هر آسمان دیگری قابل مقایسه نیست. ستاره‌هایی که در آسمان شب‌های کویر شهداد به گردشگران یا توریست‌ها چشمک می‌زنند واقعا زیبا، تماشایی و آرامش‌بخش هستند. البته ناگفته نماند که برای ماندن در شب در دل کلوت شهداد باید در یکی از کمپ‌های کویرنوردی اقامت داشته باشید زیرا تنها در دل کویر ماندن ممکن است خطرناک باشد.

اقامت در کویر شهداد

چنانچه قصد دارید شب را در کویر شهداد سپری کنید، می‌توانید امکانات موجود در کمپ‌هایی که با این هدف در این منطقه وجود دارند را مورد استفاده قرار دهید. این کمپ‌ها تنها مکان اقامتی در این منطقه هستند که در بین کلوت‌های شهداد برپا شده‌اند و در مقابل طوفان‌های شدیدی که در کویر رخ می‌دهد و یا در مقابل وزش باد کاملا مستحکم و مقاوم هستند. این کمپ‌ها دارای امکاناتی نظیر تورهای کویرگردی و تفریحاتی، پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. از جمله موارد جذاب در کمپ‌های کلوت شهداد آلاچیق‌های گنبدی شکل هستند که دارای دیوار و سقف چوبی و کف سیمانی می‌باشند و جالب اینجاست که برق هم دارند. این آلاچیق‌ها در قسمت غربی کویر واقع شده‌اند و به خاطر نورپردازی بسیار زیبایی که در آن‌ها به کار گرفته شده است همانند یک ستاره در شب درخشان هستند. اگر قصد دارید شب را در کویر بمانید، حتما قبل از رفتن به کلوت شهداد از باز بودن و فعالیت این کمپ‌ها اطمینان حاصل کنید.

دانستنی‌هایی در مورد کلوت شهداد کرمان

  • شهداد محوطه بسیار بزرگی است که مساحتی حدود 200 هکتار را به خود اختصاص داده است.
  • برجستگی‌های موجود در بین شیارهای U شکل را در نواحی بیابانی، کلوت می‌گویند.
  • کلوت‌های بسیار بزرگ شهداد به دلیل فرسایش باد و آب و کلوت‌های کوچک به دلیل فرسایش باد به وجود آمده است.
  • رطوبت در منطقه بیابانی شهداد موجب سستی و نرمی منطقه می‌شود.
  • نام کلوت‌های شهداد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  • در جوار کلوت‌های شهداد، تمدنی مربوط به بیش از 6000 سال پیش کشف شده است.
  • عرض کلوت‌های شهداد از غرب به شرق 70 کیلومتر و طول آن‌ها تقریبا حدود 45 متر می‌باشد.
  • یکی از مکان‌های بسیار معروف برای تماشای طلوع و غروب خورشید، کلوت شهداد می‌باشد.
  • از پدیده‌های جالب کلوت‌های شهداد وجود گلدان‌های کویری می‌باشد که به نکبا معروف است. تله گیاهی یا نکبا هنگامی که در پای گیاه ماسه جمع شود و تلی از ماسه ایجاد شود، به وجود می‌آید.
  • نکباها عنوان بلندترین گیاه‌های کویری دنیا را به خود گرفته‌اند که هر کدام تقریبا حدود 10 متر طول دارند.
  • در کویر شهداد صد هزار نمک‌زار همانند جوشش تخم مرغی وجود دارند که در هیچ جای دنیا نظیر آن یافت نمی‌شود.
  • تنها رود همیشگی این منطقه، رود شور می‌باشد که از بین کلوت‌ها عبور می‌کند و شوری خود را نیز از همین مسیر دریافت می‌کند.
  • قبل از رسیدن به کلوت‌ها درختچه‌های گز به صورت پراکنده دیده می‌شوند، اما در نزدیکی کلوت‌ها هیچ گونه گیاهی یافت نمی‌شود.
  • کلوت‌های شهداد و زیبایی حیرت‌انگیز آن‌ها گردشگران خارجی را به سوی خود می‌کشاند.

دانستنی‌هایی در مورد کلوت شهداد کرمان

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی کلوت شهداد کرمان پرداختیم. کویر شهداد دارای جاذبه‌های بسیار هیجان‌انگیز و متنوعی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند سفر بی‌نظیری را برای طیف مختلفی از افراد و سلیقه‌های متفاوت فراهم کنند. در صورتی که قصد سفر به کلوت شهداد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به این کویر زیبا به طور کامل راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید