لفور کجاست؟ راه‌های دسترسی به جنگل و دریاچه‌ی لفور مازندران
ضحا اکبری 1399/04/07 12302 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طبیعت یکی از نشانه‌های قدرت خداوند بر روی زمین است که ایران از حیث داشتن این نشانه‌ها جزء برترین کشورهای دنیاست، مخصوصا قسمت‌های شمال ایران که به سبب داشتن آب و هوای مناسب برای رشد گیاهان مملو از جنگل‌های انبوه و شگفت انگیزی است که هر کدام در دل خود رودها، آبشارها و چشمه های زیبایی دارند و بودن در آن‌ها حس تازگی و نشاط را در هر فردی برمی‌انگیزد. از جمله مناطق زیبای شمال کشورمان منطقه‌ی لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران می‌باشد که بخاطر داشتن جنگل، رود، آبشار و مکان‌های تاریخی و قدیمی بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با منطقه‌ی زیبای لفور و موضوعات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی لفور، قدمت لفور، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی لفور، بهترین زمان سفر به لفور، وسایل مورد نیاز برای سفر به لفور، مسیر دسترسی به لفور و چگونگی اقامت در لفور آشنا کنیم، اگر شما به دیدن زیبایی‌های طبیعت علاقه دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده و خرید آنلاین تور لفور وارد صفحه "جنگل لفور" شوید.

لفور کجاست؟

موقعیت جغرافیایی لفور

منطقه‌ی لفور در شمال شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد، این منطقه از شمال به جنگل‌های منتهی به شیرگاه، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از مشرق به جنگل‌های منتهی به جوارم و زیراب و از مغرب به منطقه‌ی بابلکنار یا قرآن‌تالار می‌رسد. این منطقه شامل 29 روستا و دهستان است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به روستاهای بورخانی، شاهکلا، نفت‌چال، دهکلان، گشنیان، لفورک، چاشتخوران، اسبوکلا و... اشاره کرد، مساحت این روستاها و جنگل‌های اطراف آن‌ها در حدود 8 هزار هکتار است و طبق سرشماری سال 1385 جمعیت این منطقه 4826 نفر می‌باشد. این منطقه از قسمت‌های بسیاری تشکیل شده ولی مهم‌ترین قسمت‌های آن دریاچه و جنگل لفور است، دریاچه‌ی لفور در روستای لفور و در محلی که 3 رود اسکلیم روهار، آذر رود و کارسنگ رود به هم می‌رسند و با ارتفاعی در حدود 72 متر ایجاد شده و پس از بهره‌برداری از آن آب شهرهای امیرکلا، فریدون‌کنار، قائمشهر، خزرشهر و جویبار تامین شده است. جنگل‌های لفور هم بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی را شامل می‌شود که در آن 80 نوع گونه‌ی گیاهی از جمله درختان ممرز، ازگیل، راش، لیلکی، انجیلی و گونه‌های کمیاب دیگری یافت می‌شود.

موقعیت جغرافیایی لفور

قدمت لفور

تحقیقات باستان شناسان در منطقه‌ی لفور، آثاری که در این ناحیه پیدا شده و کاوش‌های انجام شده روی تپه‌ی تاریخی چاشتخوران مشخص کرده که قدمت منطقه‌ی لفور به گذشته‌های بسیار بسیار دور می‌رسد، جایی که بشر تازه به کشفیاتی در مورد آهن رسیده بوده و به عصر آهن معروف است. این کشفیات آثاری همچون قالب‌های سفالی و سنگی که برای ذوب فلزات از آن‌ها استفاده می‌کردند، خمره‌هایی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شده، تنور و پی‌های سنگی که مربوط به زیرسازی خانه‌ها بوده می‌باشند. آثار به‌جا مانده نشان می‌دهد بومیان این منطقه به روش‌های پیشرفته‌ای برای پخت سفال در اشکال و اندازه‌های گوناگون دست پیدا کرده بودند. همچنین دو گورستان دسته جمعی که مربوط به اوایل اسلام می‌باشد در کنار روستای لفورک پیدا شده، که اجساد آن در تابوت‌های چوبی با بست‌های فلزی قرار دارند.

جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی لفور

منطقه‌ی لفور هم بخاطر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و هم داشتن مکان‌های تاریخی به یکی از مقاصد اصلی گردشگران در همه‌ی فصل‌های سال تبدیل شده است، از جمله ی این جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی می‌توان به ناحیه‌ی جنگلی لفور، سد البرز، پل ورسک، آبشار جلسنگ، آبشار گزو، آبشار تزر، آبشار اسپی آر، آبشار آهکی اسکلیم، امامزاده گزو و پل شاهپور شیرگاه اشاره کرد.

ناحیه‌ی جنگلی لفور

منظور از ناحیه‌ی جنگلی لفور همه‌ی جنگل‌های اطراف روستای لفور و 29 دهستان نزدیک به آن است که بخاطر داشتن آبشارها، چشمه‌ها، رودهای زیبا و درختان انبوه و متراکم دارای مناظر و چشم‌اندازهای بکر و فراموش نشدنی می‌باشد و سفر به آن حال هر طبیعت‌گردی را خوب می‌کند.

ناحیه‌ی جنگلی لفور

سد البرز

سد خاکی البرز که منابع رسمی به آن سد آیت الله صالحی شیراز می‌گویند، در سال 74 در 45 کیلومتری جنوب شرقی بابل در سوادکوه شمالی در روستای لفور و بر روی رود خانه‌ی لفور ساخته شد. این سد بزرگترین سد خاکی ایران است که ارتفاع آن به حدود 72 متر می‌رسد، ماهی‌های معروف این سد ماهی سفید رودخانه‌ای، ماهی سرخ باله و ماهی زرد پر می‌باشند و این سد به نام‌های دیگری همچون سد لفور و سد پاشاکلا نیز معروف است.

سد البرز

پل ورسک

پل ورسک در سال 1315 در دوره‌ی پهلوی اول و به‌وسیله‌ی یک شرکت مهندسی دانمارکی در دل کوهستان ساخته شد تا حرکت قطارها را راحت‌تر کند، این پل در ارتفاع 110 متری با طول دهانه‌ی 66 متر در 27 کیلومتری پل سفید بنا شد. این پل که از شاهکارهای مهندسی است قدیمی‌ترین پل راه آهن ایران و مخصوص عبور قطار می‌باشد و علاوه بر جایگاه ویژه درحمل و نقل از جاذبه‌های توریستی نیز محسوب می‌شود. امروزه قطارهای تهران _ گرگان و تهران _ ساری از روی پل ورسک عبور می‌کنند.

پل ورسک

آبشار جلسنگ

آبشار زیبا و 3 قلوی جلسنگ در منطقه‌ی لفور و در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد، این آبشار به دلیل 3 طبقه بودن، داشتن حوضچه‌های کوچک و بزرگ در هر طبقه و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری طرفداران بسیاری در میان گردشگران و طبیعت گردان دارد.

آبشار جلسنگ

آبشار گزو

آبشار گزو که از بلندترین آبشارهای ایران است در 25 کیلومتری شهرستان زیراب و در مرکز جنگل‌های لفور قرار دارد، این آبشار 48 متری از مجموع دو آبشار 43 و 5 متری تشکیل شده است. راه رسیدن به این آبشار تقریبا طولانیست، به این صورت که فاصله‌ی 40 کیلومتری  شهرستان زیراب تا امامزاده‌ی گزو را با ماشین و از آن‌جا به مدت 30 دقیقه پیاده می‌رویم تا به آبشار گزو برسیم.

آبشار گزو

آبشار تزر

آبشار تزر یک آبشار آهکی است که بسیار زیبا می‌باشد، غار آهکی کوچکی در پایین این آبشار وجود دارد که از برخورد ذرات آهک با سطح پایینی آبشار و ته نشین شدن این ذرات به‌وجود آمده است. رودخانه‌ی بابلرود از آبشار تزر سرچشمه گرفته و چون مسیر رسیدن به آبشار از کنار این رود است پس با دنبال کردن این رودخانه به آبشار تزر می‌رسید.

آبشار تزر


آبشار اسپی آر

آبشار اسپی آر یکی دیگر از آبشارهای منطقه‌ی لفور است که در دل جنگل‌های هیرکانی جای گرفته و از نظر مکانی بسیار به آبشار جلسنگ نزدیک است. برای رسیدن به این آبشار باید پس از گذشتن از آبشار جلسنگ برای گذشتن از عرض رودخانه و رسیدن به آبشار اسپی آر، از روی یک پل عبور کنید که نهایت هیجان را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار اسپی آر

آبشار آهکی اسکلیم

آبشار اسکلیم یک آبشار پلکانی است که بخاطر زیبایی‌هایش عروس آبشارهای سوادکوه لقب گرفته و همین‌طور به سبب خواص درمانیش بسیار مورد توجه گردشگران است. این آبشار با 32 متر ارتفاع تا رودخانه‌ی اصلی اسکلیم یک کیلومتر فاصله دارد و در این فاصله شما می‌توانید آبشارها و حوضچه‌های کوچک و بزرگی را ببینید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

آبشار آهکی اسکلیم

امامزاده گزو

امامزاده گزو یکی از مکان‌های مقدس برای مردم سوادکوه است که اطلاعات زیادی در مورد آن موجود نیست، فقط می‌دانیم 3 امامزاده در این بقعه دفن شده‌اند و ساختمان امامزاده دارای 15 اتاق است که برای استراحت به زائران داده می‌شود، مردم محلی این ناحیه به این امامزاده اعتقاد خاص و عجیبی دارند.

امامزاده گزو

پل شاهپور شیرگاه

پل شاهپور یا شاپور شیرگاه بر روی رودخانه‌ی اوتجون و در کنار جاده‌ی شیرگاه به علی آباد ساخته شده است. در ساخت این پل از لاشه‌ی سنگ و ملات ساروج به عنوان مصالح استفاده شده است، پل شاهپور که از جاذبه‌های گردشگری منطقه‌ی لفور است دارای 5 دهنه است و ابعاد طاق آن متفاوت می‌باشد.

پل شاهپور شیرگاه

بهترین زمان سفر به لفور

منطقه‌ی لفور در همه‌ی فصول سال بی نهایت زیباست ولی بخاطر وضعیت آب و هوا بهترین زمان سفر به این ناحیه از اردیبهشت تا اواخر تابستان می‌باشد، همچنین دیدن جهانی پر از رنگ تنها با سفر به لفور در پاییز میسر است. هرچند در زمستان هم این منطقه واقعا زیباست اما به دلیل سردی هوا و خطرناک شدن مسیر، توصیه می‌شود در سایر فصل‌ها به لفور سفر کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به لفور

در هنگام سفر به منطقه‌ی لفور به وسایلی همچون کفش مناسب پیاده روی، کیسه زباله، کرم ضد آفتاب، آب آشامیدنی، چادر مخصوص کمپینگ، وسایل آتش‌زا، کنسرو، لباس گرم، لباس اضافه، عصای مخصوص پیاده‌روی، دارو، کلاه و عینک آفتابی و... نیازدارید.

مسیر دسترسی به لفور

برای رسیدن به منطقه‌ی لفور باید از فیروزکوه به پل سفید و از آ‌ن‌جا به سمت شیرگاه بروید، در کنار مسیر سد یک راه جنگلی وجود دارد که اگر در امتداد آن حرکت کنید به منطقه‌ی لفور می‌رسید، البته جاده‌ی بعد از سد البرز خاکی است.

چگونگی اقامت در لفور

اگر قصد داشتید که شب را در منطقه‌ی جنگلی لفور بمانید هم می‌توانید از مکان‌های بوم‌گردی که در آن منطقه زیاد هستند استفاده کنید، هم می‌توانید با تماس با صاحبان کلبه‌های چوبی جنگلی که شماره‌ی خود را کنار جاده‌ها قرار داده‌اند از این کلبه‌ها استفاده کنید، هم می‌توانید در دل جنگل چادر زده و شب را همان‌جا به صبح برسانید که در این صورت می‌توانید یک صبح مه‌آلود جنگلی را تجربه کنید و هم می‌توانید در قسمتی امن از حاشیه‌ی سد البرز چادر زده و همان‌جا تا صبح بمانید، اگر این کار را انجام دهید می‌توانید از منظره‌ی طلوع خورشید از پشت سد لذت ببرید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید