دریاچه هویر کجاست؟ راهنمای سفر به دریاچه هویر + آدرس
زهرا نیرومند 1399/03/30 8798 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در میان رشته‌کوه‌های البرز در شهر دماوند، دریاچه‌ای زیبا دیده می‌شود که به آن دریاچه هویر می‌گویند. این دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده و آب‌وهوایی مطبوع و خنک دارد. هویر در فصل‌های گرم سال میزبان گردشگرانی‌ است که برای رسیدن به آرامش و فرار از گرما به کنار این دریاچه آمده و روزی خوب و خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفرانشان می‌سازند. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با دریاچه هویر، آدرس و راهنمای سفر به این دریاچه آشنا شوید.


دریاچه هویر کجاست؟


دماوند نام یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در بخش شمالی شهر تهران و در ارتفاع 1960 متری از سطح دریا واقع شده است. از این رو، دارای آب و هوایی مطبوع و خنک بوده و به دلیل مناظر زیبا و چشم‌نوازی که دارد، سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.
یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دماوند، دریاچه هویر آن است که در فاصله 500 متری دریاچه تار قرار دارد. در واقع نام این دو دریاچه همیشه در کنار یکدیگر دیده می‌شود.
دریاچه تار:
دریاچه آب شیرینی است که در 30 کیلومتر شرق دماوند واقع شده است. این دریاچه شکلی لوزی مانند دارد و دارای 1300 متر طول و 400 متر عرض می‌باشد. دریاچه تار در غرب روستایی با نام هویر قرار دارد.
دریاچه هویر:
در 500 متری دریاچه تار، از سمت غرب، دریاچه دیگری دیده می‌شود که هویر نام دارد. دریاچه هویر با 900 متر طول و 150 متر عرض، حدود 13 هکتار مساحت دارد.
اگر به اطراف این دریاچه‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که دورتادور دریاچه را کوه‌هایی فرا گرفته‌اند. این کوه‌ها باعث ایجاد گودالی شده‌اند که با جمع شدن آب در آن، دو دریاچه تار و هویر شکل گرفته است. آب دو دریاچه از آب شدن برف قله‌ها در رشته‌کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال دریاچه‌ها تامین می‌گردد. علاوه بر این، چشمه‌های متعددی نیز در کف دریاچه وجود دارد که آب‌هایی گوارا را از دل زمین به درون دریاچه می‌رسانند. این آب‌ها حاوی مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم و کربنات هستند.


دریاچه هویر کجاست؟


پوشش گیاهی و جانوری دریاچه هویر


در گذشته اطراف این دریاچه پر از گیاه آویشن بود که به دلیل فرسایش خاک و مشکلات آب‌وهوایی، در چندسال اخیر کم‌کم از بین رفته و امروزه دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت در حال حاضر در اطراف این دریاچه هیچ پوشش گیاهی وجود ندارد.
اگر به داخل دریاچه نگاه کنید آبزیانی چون انواع ماهی قزل‌آلا مانند قزل‌آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش را می‌بینید. در اطراف دریاچه نیز حیواناتی چون قوچ، کل بز و میش البرزی دیده می‌شوند که در طبیعت اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند.


پوشش گیاهی و جانوری دریاچه هویر


تفریحات و سرگرمی‌های دریاچه هویر


افرادی که دریاچه هویر را برای سفرهای یک‌روزه خود انتخاب می‌کنند، اغلب به دلیل آب‌وهوای و خنک و مطبوع به این مکان می‌آیند، اما این تنها جاذبه دریاچه هویر نیست. گردشگران می‌توانند در کنار این دریاچه از تفریحات متنوعی چون کوهنوردی، قایقرانی، ماهیگیری و ... برخوردار بوده و یک روز خوب و خاطره‌انگیز را برای خود بسازند.
کوهنوردی:
رشته کوه قره‌داغ با ارتفاع ۴۰۸۰ متر در شمال دریاچه و کوه زرین با ارتفاع ۳۸۳۵ متر در جنوب دریاچه، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. پس اگر اهل کوهنوردی هستید، وسایل و تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید تا بتوانید از این فرصت استفاده کنید.
قایقرانی:
دریاچه هویر مکانی مناسب برای قایقرانی است، اما امکاناتی برای انجام این کار وجود ندارد. می‌توانید یک قایق بادی به همراه بیاورید و ساعتی را در میان دریاچه به استراحت بگذرانید.
ماهیگیری:
همان‌طور که گفتیم، دریاچه هویر محل زندگی ماهی قزل‌آلاست. پس اگر اهل ماهیگیری هستید، تجهیزات خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید از فرصت به دست آمده برای صید ماهی استفاده کنید. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که برای ماهیگیری باید از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز داشته باشید.
شنا:
آب‌تنی در آب خنک دریاچه از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه از آن برخوردار باشید. پس اگر در فصل تابستان به این نقطه سفر می‌کنید، حتما یک دست لباس اضافه و حوله برای شنا به همراه داشته باشید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که عمق آب دریاچه چیزی حدود 40 تا 50 متر است و اطراف آن نیز هیچ‌ امکاناتی برای شنا وجود ندارد. پس اگر شنا بلد نیستید، از خیر آن بگذرید و خودتان را در خطر نیندازید.


تفریحات و سرگرمی‌های دریاچه هویر


بهترین فصل برای سفر به دریاچه هویر


دریاچه هویر در منطقه‌ای کوهستانی و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. در نتیجه، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی سرد دارد. از این رو، بهترین فصل برای سفر به این دریاچه، اوایل اردیبهشت تا پایان شهریور می‌باشد که آب‌وهوای منطقه بسیار مطبوع است.
دریاچه هویر نیز مانند دیگر جاذبه‌های طبیعی، پاییز و زمستان بسیار زیبایی نیز دارد که اگر دوست داشته باشید می‌توانید از آن بازدید نمایید، اما به فکر آب‌وهوای سرد منطقه باشید. زیرا در فصل زمستان هوا به حدی سرد است که باعث یخ زدن آب دریاچه می‌شود.


بهترین فصل برای سفر به دریاچه هویر


راه‌های دسترسی به دریاچه هویر


دریاچه هویر در 30 کیلومتری دماوند واقع شده و از فیروزکوه نیز 62 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد دارید از شهر تهران به سمت دریاچه هویر بروید، باید ابتدا خود را به شهر دماوند برسانید. از آن‌جا راه را به سمت آبادی چنار عرب‌ها ادامه دهید و وارد جاده معدن شوید. در انتهای جاده خاکی، که حدود 40 کیلومتر است، دریاچه تار را خواهید دید که با دریاچه هویر 500 متر فاصله دارد. از دریاچه تار با حدود نیم ساعت پیاده‌روی به دریاچه هویر خواهید رسید.
مسیر دیگری نیز به سمت دریاچه وجود دارد. اگر راه دوم را انتخاب می‌کنید، باید از دماوند به سمت فیروزکوه بروید و وارد خروجی دلیچایی شوید. پس از آن از روستاهای یهر، لی‌پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کنید تا به جاده خاکی برسید. جاده خاکی 14 کیلومتر طول داشته و بسیار ناهموار است. پس از پشت سر گذاشتن این جاده، دریاچه تار را در مقابل چشمان خود خواهید دید.


راه‌های دسترسی به دریاچه هویر


نکات لازم برای سفر به دریاچه هویر

  • با توجه به این‌که دریاچه هویر یک منطقه توریستی است و سالانه حدود 12000 نفر برای بازدید از دریاچه و انجام فعالیت‌هایی چون کوهنوردی، شنا و ... به این مکان می‌آیند، در اطراف دریاچه هویر امکاناتی برای گردشگران تعبیه شده است که می‌توان به سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.
  • اگر دوست دارید در این منطقه اتراق کنید و شب را در کنار دریاچه هویر بگذرانید، وسایل کمپینگ را به همراه بیاورید. این مکان برای اقامت در فصل تابستان مناسب است.
  • در اطراف هویر فروشگاهی برای خرید خوراکی وجود ندارد. پس بهتر است آب آشامیدنی، وعده‌های غذایی و مقداری تنقلات به همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب برای پیاده‌روی یکی از ضروریات سفرهای طبیعت‌گردی است که همیشه باید به آن توجه داشته باشید.
  • کلاه آفتابی، عینک و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • دریاچه هویر در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که در فصل تابستان نیز آب و هوایی خنک دارد. از این رو بهتر است لباس مناسب به تن داشته باشید و حتی یک لباس گرم نیز به همراه بیاورید.
  • شب‌های این منطقه سرد است. اگر قصد ماندن دارید کیسه خواب و لباس گرم را فراموش نکنید.
  • دقت داشته باشید که جاده‌های خاکی منتهی به دریاچه بسیار ناهموار هستند. در برخی از مواقع نیز مجبور به عبور از میان رودخانه خواهید بود. در نتیجه ماشین مناسبی را برای سفر انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • گاهی اوقات محلی‌های منطقه از گردشگران ورودی‌هایی را دریافت می‌کنند که در حال حاضر مبلغی حدود 5000 تومان است.


نکات لازم برای سفر به دریاچه هویر


در این مقاله به معرفی دریاچه هویر پرداختیم و اطلاعاتی را در مورد جاذبه‌های دریاچه، تفریحات، امکانات و راه‌های دسترسی به منطقه را در اختیارتان قرار دادیم. تابستان فصلی مناسب برای سفر به دماوند و دریاچه هویر است. پس بهتر است این فرصت را از دست ندهید و خیلی زود برای تماشای این جاذبه‌ی زیبا و دیدنی برنامه‌ریزی کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید