دریاچه لفور سوادکوه | تصاویر و راه‌های دسترسی
حامد مقتدایی 1399/03/11 15855 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



دریاچه لفور سواد کوه، از جاذبه‌های دیدنی سوادکوه در کنار جنگل‌های زیبای سوادکوه، منظره‌ای تماشایی و خیره‌کننده را برای عاشقان طبیعت‌گردی فراهم می‌آورد. اگر اهل گردشگری و سدگردی هستید، می‌توانید این دریاچه پرطرفدار را در فهرست گزینه‌های بعدی سفرتان به شمال کشور قرار دهید و برای آشنایی بیشتر با آن، در ماجراجویی زیر همراهی‌مان کنید:


دریاچه لفور سوادکوه کجاست؟


دریاچه لفور سوادکوه در دهستانی به همین نام روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ‌رود، آذررود و اسکلیم روهار در منطقه‌ای به نام دئوتک با ارتفاعی 72 متری بر فراز تپه‌ای نسبتاً بلند قرار گرفته است. آب روستاهای شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر، جویبار، امیرکلا، خزرشهر و فریدون‌کنار از این دریاچه تامین می‌شود.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره دریاچه حیرت‌انگیز مهارلو، می‌توانید نگاهی به مقاله «دریاچه مهارلو کجاست؟ راهنمای سفر به دریاچه سرخ استان فارس» بیندازید.
در حین بازدید از جاذبه‌ تماشایی دریاچه لفور سوادکوه، نباید لذت قایق‌سواری در آن را از دست بدهید. ماهیگیری در دریاچه و رودخانه، لم‌دادن به بلندای درختان راش و افرا، قدم‌زدن در روستاها و حس بی‌نظیر پیاده‌روی در آب سرد رودخانه و تجربه بازدید از امامزاده‌ها و مساجد این منطقه، یک سفر خاطره‌انگیز برایتان به ارمغان می‌آورد.


دریاچه-لفور-سوادکوه-کجاست؟


تاریخچه سد لفور یا سد البرز


سدی که روی دریاچه لفور سوادکوه بسته شده را سد البرز می‌گویند که ابتدا قرار بود به عنوان سدی مخزنی روی بابلرود ساخته شود، اما در نهایت در سال 1374، در منطقه لفور و بخش شمالی سوادکوه احداث شد. سد البرز بزرگترین سد خاکی ایران است و آن را به نام آیت‌الله صالحی مازندرانی هم می‌شناسند.


دهستان لفور و مجموعه روستاهای آن


بد نیست بدانید که دهستان لفور از مجموعه مناطق سوادکوه در اطراف جنگلی تماشایی به همین نام ایجادشده و دارای 29 روستا با مساحتی حدوداً 8000 هکتاری است. براساس سرشماری سال 1385، جمعیت این دهستان 4826 نفر بوده است. در این دهستان آثار تاریخی مکشوفه‌ باستانی و بسیار قدیمی به قدمت عصر آهن با وسایلی همچون خمره مواد غذایی، زیرسازی‌های خانه‌های سنگی، قالب‌های سنگی و... دیده شده است.


خوشمزه‌گردی در دریاچه لفور


رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی بسیار زیاد اطراف جنگل لفور و روستاهای آن، مردم را مجاب می‌سازد تا گذری‌طور به آن سر بزنند. یکی از آرام‌ترین و دنج‌ترین رستوران‌های این منطقه نیز نامش رستوران ماهی لفور است. هدف از ساخت این رستوران، ترکیب فضای آرامش‌بخش منطقه اطراف و ماهیان حوضچه‌های پرورشی‌اش بود. در منوی این رستوران می‌توان غذاهایی همچون انواع کباب، ماهی قزل‌آلا و بسیاری از غذاهای محلی و سنتی منطقه را دید و از خوردن‌شان لذت برد.


خوشمزه‌گردی-در-دریاچه-لفور


اقامت در منطقه لفور


اگر قصد دارید شب را در نزدیکی دریاچه لفور، اقامت داشته باشید، هیچ‌ نگران نباشید. کافی است پیش از اقدام به سفر به وبسایت‌های رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی سری بزنید و یکی از کلبه‌های چوبی و کاه‌گلی در قلب جنگل لفور را برای تجربه یک شب از زندگی روستایی در کنار حیواناتی همچون گاو، گوسفند، مرغ، اردک و... رزرو کرده و از غذاهای ارگانیک محلی نوش جان کنید.
امکان چادرزنی و کمپینگ هم در حاشیه سد لفور با رعایت نکات ایمنی وجود دارد و برای این کار علاوه بر به همراه داشتن وسایل مخصوص کمپینگ، بهتر است مواد غذایی کنسروشده، آب آشامیدنی، وسایل آتش‌زا، کیسه‌های زباله و... هم داشته باشید.


بهترین زمان سفر به دریاچه لفور


هر زمان که دلتان بخواهد می‌توانید به دریاچه لفور سوادکوه سفر کنید، چون منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و چهارفصل است. بهار و تابستان آن، نقاشی زنده طبیعت خداوند و پاییز آن رنگ و بویی نارنجی و عاشقانه به خود می‌گیرد و اما زمستان که بارش برف آن را سفیدپوش می‌سازد.


بهترین-زمان-سفر-به-دریاچه-لفور


در بهارش، برگ‌های تازه‌جوانه‌زده گیاهان و در تابستانش، هوایی مطبوع و خنک و در پاییز اوج زیبایی همگی در یک هارمونی پیش چشمان‌ شما قرار می‌گیرند. و به طور کلی، بهترین زمان سفر به دریاچه لفور، بین ماه‌های اردیبهشت تا شهریور است. البته پاییز این دریاچه با وجود رنگ‌آمیزی خزان درختان اطراف دریاچه، چشم‌نوازی این منطقه را دوچندان می‌سازد.


تجهیزات مناسب سفر به دریاچه لفور


از تجهیزات مناسب سفر به دریاچه لفور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


کفش مناسب طبیعت‌گردی چون 80 درصد سفرتان به این منطقه با پای پیاده انجام می‌شود. لباس مناسب و سبک، کرم ضدآفتاب با ماندگاری بالا، لباس اضافی، کلاه و عینک آفتابی، عصای مخصوص پیاده‌روی و کیف کوچکی متشکل از داروها و کمک‌های اولیه و دستگاه GPS یا ساعت هوشمند.


راه دسترسی به دریاچه لفور سوادکوه


دو راه دسترسی مناسب برای رسیدن به دریاچه لفور سوادکوه پیش‌رویتان قرار دارد:


1. اگر تهران راهی می‌شوید باید وارد جاده فیروزکوه شده و با گذر از پل سفید و شیرگاه به سوی جاده گنج‌افروز رفته تا به سه‌راهی شیردارکلا برسید.
2. از شهرستان بابل نیز باید به جاده گنج‌افروز رفته و با عبور از شهر بابل‌کنار به سه‌راهی شیردارکلا برسید.
در اینجا از هرکس که در آن اطراف باشد، بپرسید، مسیر دریاچه لفور را نشان‌تان می‌دهد. در این مسیر با گذر از روستاهای بین‌راهی و عبور از یک مسیر 10 کیلومتری در مسیر منطقه‌ گردشگری لفور، راهتان را تا جایی ادامه دهید تا به چشم‌تان به دیواره‌ای بزرگ و مصنوعی برسد، اینجاست که شما وارد منطقه لفور می‌شوید.


جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه لفور سوادکوه


پس از گشت‌وگذار و سیاحت در دریاچه لفور سوادکوه می‌توانید به سراغ بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری تفریحی سوادکوه همچون دریاچه شورمست، رودخانه کسیلیان، سد سنبل رود، آبشار آهکی اسکلیم و آبشار تزر بروید و سفرتان را رویایی و خاطره‌انگیز کنید.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره دریاچه تماشایی و زیبای نئور، می‌توانید نگاهی به مقاله «دریاچه نئور کجاست؟ راهنمای کامل سفر به دریاچه نئور» بیندازید.


جاذبه‌های-گردشگری-اطراف-دریاچه-لفور-سوادکوه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از دریاچه لفور سوادکوه، تاریخچه، بهترین زمان سفر، راه دسترسی و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به دریاچه لفور را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور دریاچه لفور راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید