سوغات قزوین چیست؟ معرفی 25 سوغات معروف در قزوین
حامد مقتدایی 1399/02/28 41641 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر قصد سفر به قزوین را دارید و در بازگشت می‌خواهید با خوش‌طعم‌ترین و خوش‌مزه‌ترین شیرینی‌ها، میوه و خشکبار و انواع زیباترین، خوش‌ساخت‌ترین و هنرمندانه‌ترین صنایع دستی قزوین آشنا شوید، در این مقاله از مجله گردشگری کایت توضیحاتی کوتاه را همراه با تصاویری از 26 سوغات معروف در قزوین برایتان آورده‌ایم:


1.نان نازک


بمنظور تهیه نان نازک قزوین، اولین سوغات قزوین که به سراغش می‌رویم، خمیری از آرد، تخم‌مرغ و خمیرمایه تهیه شده و به شکل لایه‌ای نازک پهن می‌شود؛ مغز پسته، بادام یا گردو را روی خمیر پهن‌شده ریخته و پس از رول نمودن برش می‌زنند. با توجه به نوع مغز، این شیرینی با نام‌های نان نازک پسته‌ای، نان نازک گردویی یا نان نازک بادامی در شهر قزوین به فروش می‌رسد.


نان-نازک-از-سوغات-قزوین


2. باقلوا


شاید همه باقلوا را سوغات تبریز بدانند اما نوع قزوینی آن هم وجود دارد. شیرینی خوشمزه و پرطرفداری که از آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ تخم‌مرغ، شیر، پسته، بادام، خاک قند و پودر هل و در انواع باقلوای گل یا پیچ و باقلوای سه رنگ درست می‌شود.


باقلوا-از-سوغات-قزوین


3. قطاب


قطاب شاید از خوش‌‌مزه‌ترین سوغات یزد به شمار رود، اما در قزوین نوعی بسیار متفاوت از آن را پیدا خواهید کرد. قطاب قزوین، دومین سوغات قزوین خوش‌رنگ و لعاب، با ماست، تخم مرغ، کره، شکر، آرد، بیکینگ پودر، بادام، هل و دارچین تهیه شده و از پودر پسته برای تزیین آن استفاده می‌کنند.


قطاب-از-سوغات-قزوین


4. نان برنجی


نان برنجی، سومین سوغات قزوین، در شهرهای مختلف قزوین با دستور طبخ متفاوتی پخته می‌شود. آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، تخم مرغ، پودر هل و گلاب از مواد مورد نیاز برای تهیه نان برنجی قزوین هستند.


نان-برنجی-از-سوغات-قزوین


5. نان چرخی


نان چرخی با مواد اولیه‌ای مشابه با نان چای تهیه می‌شود. برای طبخ آن، خمیرش را با چرخ دستی مخصوص، چرخ می‌کنند تا شکل خاصی بگیرد و رویش را با پودر پسته یا خُرفه تزیین می‌کنند تا به پنجمین سوغات قزوین در فهرست ما بدل شود.


نان-چرخی-از-سوغات-قزوین


6. نان قندی


نان قندی قزوین از آرد، پودر شکر، روغن جامد، پودر هل، بیکینگ پودر تهیه می‌شود و بسیار خوش‌مزه و خوش‌رنگ است.


نان-قندی-از-سوغات-قزوین


7. پادرازی


پادرازی قزوین، نوعی شیرینی سه رنگ بوده که با کمک پودر قند، روغن، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه شده و یکی از متفاوت‌ترین سوغات قزوین به شمار می‌رود.


پادرازی-از-سوغات-قزوین


8. شیرینی بادامی


نام دیگر شیرینی بادامی قزوین، قرابیه است و از پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن تهیه می‌شود. مهارت سنتی پخت این سوغات قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، به ثبت رسیده است.


شیرینی-بادامی-از-سوغات-قزوین


9. شیرینی نخودی


نون نخودی یا شیرینی نخودی قزوین از مواد اولیه‌ای همچون آرد نخود، روغن، پودر قند، آرد، پودر هل، زرده تخم مرغ تهیه می‌شود.


شیرینی-نخودی-از-سوغات-قزوین


10. شیرینی اتابکی یا ولیعهدی


شیرینی اتابکی یا ولیعهدی معمولاً به دو رنگ کرم و قهوه‌ای درست شده و آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند.


شیرینی-اتابکی-از-سوغات-قزوین


11. شیرینی شربتی


شیرینی شربتی، کیک لطیف و خوش طعمی به صورت لوزی‌شکل برش داده شده با تزئیات پسته و نارگیل است. مواد تشکیل‌دهنده این نوع کیک یا شیرینی عبارت است از آرد، شکر، ماست، هل، روغن، تخم مرغ.


شیرینی-شربتی-از-سوغات-قزوین


12. نان سنتی اَگِردَک


نان سنتی اگردک از نان‌های شیرین و سنتی و خوشمزه‌ترین سوغات قزوین است که با آرد، تخم مرغ، شیر،شکر، دارچین، زردچوبه تهیه می‌شود.


نان-سنتی-اَگِردَک-از-سوغات-قزوین


13. شیرینی نارگیلی


شیرینی نارگیلی که همه آن‌ را می‌شناسیم به عنوان یکی از سوغات قزوین در این شهر کلی محبوبیت و طرفدار دارد.


شیرینی-نارگیلی-از-سوغات-قزوین


14. نان چای


نان چای، نوعی شیرینی خشک بوده که از آرد، شکر، تخم مرغ، ماست و کره درست می‌شود و رویش را با کنجد و پسته تزیین می‌کنند.


نان-چای-از-سوغات-قزوین


15. میوه و خشکبار


زغال اخته روستای هیر، انار سنگان و انگور تاکستان و سیب و زردآلو از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌هایی هستند که در فصل‌های مختلف می‌توانید به عنوان سوغات قزوین تهیه‌شان کنید. گردو، بادام، فندق، پسته، کشمش و... نیز در این شهر بسیار محبوب بوده و به عنوان سوغات قزوین خریداری می‌شوند.


میوه-و-خشکبار-از-سوغات-قزوین


16. پنیر کوزه‌ای


پنیر کوزه‌ای، سوغات قزوین که نمونه‌اش را کمتر می‌توان در سایر شهرهای ایران پیدا کرد، پنیری است که در کوزه درست می‌شود و در طعم‌های ساده، سبزی معطر و زیره تهیه قابل تهیه است. این پنیر در کوزه و در زیر زمین به عمل می‌آید و طعم بی‌نظیری دارد.


پنیر-کوزه‌ای-از-سوغات-قزوین


17. چادرشب‌بافی


هنر چادرشب‌بافی، نوعی نساجی سنتی بوده و در روستاهای اطراف قزوین از جمله الموت رواج دارد. چادرشب را با پنبه و به شکل رنگی، ساده یا طرح‌های راه‌راه و شطرنجی می‌بافند و انواع رومیزی، کوسن، روتختی، روکش مبل و… را از آن تهیه می‌کنند که به عنوان سوغات قزوین به فروش می‌رود.


چادرشب-از-سوغات-قزوین


18. قالی‌بافی


شاه‌ عباس‌ لچک ترنج‌، حاج‌خانمی‌، ظل‌السطانی‌ از نقش‌هایی هستند که در قالی قزوین خیلی دیده می‌شود. در بازار فرش این شهر می‌توانید از فرش‌های زیبا و تابلو فرش‌ها دیدن کنید و آن‌ها را به عنوان سوغات برای عزیزان‌‌تان تهیه کنید.


قالی-از-سوغات-قزوین


19. گلیم‌بافی


هنر گلیم‌بافی بیشتر در منطقه الموت رواج داشته و نقوش آن ذهنی است. امروزه گلیم به جز اینکه یک زیرانداز است برای تزیین و دکور هم استفاده می‌شود.


گلیم-از-سوغات-قزوین


20. جاجیم‌بافی


جاجیم پارچه‌ای ضخیم و کم عرض بوده که به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد تزیینی هم دارد. در استان قزوین این هنر در روستاهای گازرخان، اویرک و علی‌آباد و در بوئین زهرا، دانسفهان و ضیاآباد بیشتر رواج دارد و از آن به عنوان سوغات قزوین خریداری می‌شود.


جاجیم-از-سوغات-قزوین


21. سرمه‌دوزی


سرمه‌دوزی، نوعی رودوزی تزیینی بوده که بر ترمه یا مخمل انجام می‌شود و درخشش و جذابیت بصری خاصی به پارچه می‌بخشد. اشیای مزین به سرمه‌دوزی و پارچه‌ها و لباس‌های سرمه‌دوزی‌شده از سوغات قزوین هستند.


سرمه‌دوزی-از-سوغات-قزوین


22. نواربافی


با نواربافی، پن‌بافی و کارت‌بافی، نوارهایی شکل ساخته می‌شود که از آن‌ها در نوارهای زیبا لباس، کروات، بند کفش و... استفاده می‌شود.


نواربافی-از-سوغات-قزوین


23. گلابتون دوزی


گلابتون‌دوزی، هنر تزیین پارچه با استفاده از سیم‌های بسیار نازک فلزی طلایی یا برنجی است و انواع پارچه‌ها و وسایل گلابتون‌دوزی شده مثل کیف، کفش، کیف پول و... از بازار قزوین به عنوان سوغات قابل خریداری هستند.


گلابتون-دوزی-از-سوغات-قزوین


24. نم‌نم دوزی


نم‌نم‌دوزی یا ملیله‌دوزی، هنر استفاده از ملیله، منجوق و مهره‌های رنگی برای تزیین پارچه است. پارچه‌ها، لباس‌ها و یا وسایل دیگر مثل کیف پول، جای شانه، روتختی و... با این هنز مزین شده و به فروش می‌رسد.


نم-نم-دوزی-از-سوغات-قزوین


25. گیوه دوزی


قزوین از مراکز گیوه‌دوزی ایران به شمار می‌آید و در این استان، شهر تاکستان از فعال‌ترین شهرها محسوب می‌شود. گیوه‌های قزوین با کفی چرمی یا پلاستیکی ساخته شده و به عنوان سوغات به فروش می‌روند.


گیوه-از-سوغات-قزوین


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با دانستنی‌های مفید و کاربردی از شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی هنرمندانه قزوین آشنا کردیم. اگر قصد سفر به قزوین را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور قزوین راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید