گرند کانیون ایران کجاست؟ آشنایی با گرند کانیون ایران
حسام مقتدایی 1399/02/16 11889 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


قدمت این دره زیبا به بیش از 2 میلیارد سال می‌رسد و فرسایش مداوم و مستمر باعث شده این شکلی شود که امروزه می‌بینید. عمق این دره زیبا تقریباً 1600 متر بوده و بسیاری از گردشگری در سرتاسر دنیا برای دیدن آن سفر می‌کنند. اما این مطلب ربط چندانی به آن ندارد. در این مقاله از مجله گردشگری کایت قرار است به گرند کانیونهای ایران بپردازیم. به دره‌های عمیق و بزرگ و در عین حال زیبایی که در کشور خودمان وجود دارد و شاید خیلی آن‌ها را نشناسیم و حتی اسمشان هم به گوشمان نخورده باشد. چیز عجیبی هم نیست. ما اینجاییم تا این زیبایی‌ها را معرفی کنیم.


گرند کانیون در ایران ؟ 



اول | تنگه‌ هایقر | استان فارس

تنگه ‌هایقر اواسط شهرهای قیر و کارزین قرار گرفته و یکی از شگفت‌انگیزترین تنگه‌های ایران به شمار می‌رود. عمق آن در قسمت‌هایی به 450 متر هم می‌رسد. درست مثل هر تنگه طبیعی دیگری بر اثر فرسایش چنین اتفاقی رخ داده و همچنین دیواره‌های آن دارای نقش و نگارهای بسیار زیبایی است که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. بهتر است تنها به چنین تنگه‌ای سفر نکنید. احتمال وجود جانورانی مثل رتیل، مار و عقرب وجود دارد و بهتر این است که در قالب تور از تنگه ‌هایقر دیدن کنید. بهترین زمان برای دیدن این تنگه، فصل بهار و پاییز است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک بار سری به آن بزنید. حتما پیشنهاد می‌کنیم به مطلب کاملی که برای تنگه هایقر فارس تهیه کردیم از طریق این لینک "تنگه هایقر فارس" مراجعه کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز برای بازدید و سفر را مطالعه نمایید.

تنگه-‌هایقر


دوم | کال جنی | استان خراسان جنوبی

به اسمش که نگاه کنید کمی ترسناک به نظر می‌رسد اما نترسید کال جنی یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی ایران است که به نظر ما حتماً یک بار هم که شده باید در زندگی‌تان سری به آن بزنید. طول این دره چیزی در حدود 16 کیلومتر بوده و ارتفاع بسیار زیادی هم دارد. دیواره‌های کال جنی در قسمت‌هایی چنان به یکدیگر نزدیک می‌شود که دیگر امکان عبور برای افراد وجود ندارد. شکل این دره درست مثل حرف انگلیسی U است و گاهی اوقات شبیه V هم می‌شود. حفره‌های موجود در کال جنی را میگویند که زمانی زرتشتیان در آن به دعا و نیایش می‌پرداختند. درباره اسمش هم این را بگوییم که به دلیل وزش باد در آن صدایی می‌دهد که محلی‌های این منطقه خیال می‌کنند در آن جنیان زندگی می‌کنند و برایش افسانه‌ها و قصه‌هایی هم دارند.

کال-جنی


سوم | تنگه شیرز| استان لرستان

خب این که گفتیم استان لرستان، خیلی هم به لرستان ختم نمی‌شود. این تنگه درواقع سه استان ایلام، لرستان و کرمانشاه را به یکدیگر متصل می‌کند. شاید تنگه شیرز همان بهشت گمشده‌ای باشد که خیلی‌هایتان منتظر بودید ببینید. عمق این تنگه چیزی در حدود 200 مترو بوده و کل تنگه تقریباً 5 کیلومتری طول دارد. این تنگه هم درست مثل دیگر تنگه‌های طبیعی بر اثر فرسایش به وجود آمده است. بهترین زمانی که می‌توانید برای سفر به این تنگه حیرت‌انگیز انتخاب کنید، بهار و تابستان است. بهترین راه برای رسیدن به این تنگه زیبا این است که از جاده اولادقبا بروید و بعد از طی کردن 2 کیلومتر جاده خاکی به تنگه شیرز برسید.

تنگه-شیرز


چهارم | تنگه چاهکوه | جزیره قشم

عمق این دره 100 متر بوده و در بخش شرقی جزیره قشم واقع شده است. از دیگر نام‌های این تنگه می‌توان به دره مقدس هم اشاره کرد چرا که برای افرادی که در گذشته در آنجا سکونت داشتند، آب آن مقدس بوده است. در این تنگه می‌توانید اشکال مختلفی را ببینید که بر اثر فرسایش ایجاد شده‌اند. تقریباً به جز تابستان، در هر فصل دیگری می‌توانید از آن دیدن کنید. گرما در تابستان شما را حسابی اذیت خواهد کرد به همین خاطر بهتر است فصل‌های دیگر را برای سفر به آن انتخاب کنید.

تنگه-چاهکوه


پنجم | کلوت شهداد | استان کرمان

کلوتها را به عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعی جهان به‌حساب می‌آورند. این کلوت زیبا در قلب کویری واقع شده که در استان کرمان است. به منطقه‌ای که کلوت در آن واقع شده شهداد میگویند و گرم‌ترین نقطه زمین به‌حساب می‌آید. البته این چیزی است که جایی مکتوب نشده. در حال حاضر ثبت شده‌اش این‌طور است که صحرای آریزونا با دمای بیش از 63 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه جهان است. ولی شهداد از این هم گرم‌تر است. بهترین زمان سفر به این منطقه هم فکر کنیم مشخص باشد. شما هر زمانی به جز تابستان قصد سفر کنید، تجربه خوبی خواهید داشت. این منطقه در فاصله‌ای تقریباً 90 کیلومتری نسبت به شهر کرمان واقع شده است.

کلوت-شهداد


خیلی بیشتر از یک مورد، گرند کانیون در ایران داریم!

در این مقاله از مجله گردشگری کایت تلاش کردیم تا 5 مورد از گرند کانیونهای ایران را به شما معرفی کنیم. امکان سفر به آمریکا برای همه فراهم نیست و قطعاً هزینه زیادی باید بپردازید اما پیش از اینکه این کار را بکنید بهتر است کشور خودمان را بشناسیم و سرتاسر آن را سفر کنیم. در ایران گرند کانیونهای به مراتب زیباتری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و خاطراتی خوش برای خودتان رقم بزنید. اگر قصد سفر به هر کدام از این مقاصد را داشتید بهتر است با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را در جهت داشتن سفری ایمن، راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید