بردن دوچرخه به مترو |راهنمای همراه بردن دوچرخه به مترو ایران
علیرضا مشرقی 1399/01/09 11547 بازدید 5 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



از آذر ماه سال 1397، شاهد تصویب یک طرح بسیار مفید در راستای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ بودیم و آن هم امکان همراه بردن دوچرخه در متروهای ایران بود. دوچرخه سواری با وجود آنکه برای سلامت و همچنین کاهش آلودگی هوا بسیار مفید است، اما یک فعالیت بدنی بسیار سخت محسوب می‌شود که کمتر کسی از پس آن بر می‌آید. دولت همواره تلاش می‌کرد تا مردم را به فرهنگ استفاده از دوچرخه ترغیب کند، اما به خاطر طولانی بودن مسیر، بسیاری از نظر فیزیکی، توانایی لازم برای دوچرخه سواری در شهر را نداشتند و از طرفی هم در صورت خستگی قادر به همراه بردن دوچرخه خود در مترو نبودند و به اجبار باید تا مقصد خود رکاب می‌زدند. اما خوشبختانه از آذر ماه سال 1397، شرایط برای حمل دوچرخه در متروهای ایران مهیا شد و دوچرخه‌سواران می‌توانند قسمتی از مسیر را برای بهبود سلامت خود رکاب بزنند و برای رسیدن به مقصد، از مترو هم کمک بگیرند. در حال حاضر حدود یک سال است که این قانون به تصویب رسیده و به همین خاطر اطلاعات زیادی در این مورد وجود ندارد. از این رو، تصمیم داریم تا شما را با راهنمای همراه بردن دوچرخه به مترو ایران آشنا کنیم.


شرایط همراه بردن دوچرخه به مترو


در درجه اول باید این مساله را بدانید که در ساعات پیک صبحگاهی و عصرها، یعنی شش و نیم تا 9:30 صبح و همچنین 16 ظهر تا 19 عصر، اجازه ورود دوچرخه به مترو داده نمی‌شود و این مساله به خاطر شلوغی بیش از حد مترو در این اوقات و اعتراض مسافران معمولی به حضور دوچرخه در واگن‌ها و اشغال فضای زیاد آن است. اما علاوه بر در نظر گرفتن ساعت ورود، باید این مساله را نیز در نظر داشته باشید که تنها دوچرخه‌های تاشو اجازه ورود به واگن‌های مترو را دارند. دوچرخه‌های تاشو انواع جدیدی از دوچرخه هستند که به راحتی می‌توانید آنها را تا کنید تا اندازه‌شان به نصف اندازه اولیه خود برسد و بتوانید آنها را به راحتی وارد فضاهای عمومی همانند مترو و اتوبوس کنید. این دوچرخه‌ها باید ابعاد 90*60* 30 داشته باشند و در صورتی که اندازه تا شده آنها بیش از این باشد، نمی‌توانند وارد مترو شوند.
اما در روزهای تعطیل، روزهای جمعه و همچنین 13 روز عید نوروز که میزان تردد در مترو بسیار کاهش پیدا می‌کند، حتی دوچرخه‌های معمولی نیز می‌توانند وارد مترو شوند و افراد می‌توانند به راحتی با دوچرخه خود در سطح شهر تردد کنند. البته دوچرخه‌های معمولی تنها باید از واگن‌های مخصوص دوچرخه که با علامت خاصی مشخص شده‌اند استفاده کنند، اما دوچرخه‌های تاشو، امکان ورود به تمامی واگن‌ها را دارند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. همچنین در ورود دوچرخه به مترو، هیچ تفاوتی بین دوچرخه‌های برقی، انواع اسکتور و دوچرخه‌های معمولی نیست. در حقیقت تنها محدودیت اساسی، ساعت ورود و همچنین ابعاد دوچرخه است و اگر در ساعت مشخص با دوچرخه تاشو و دارای ابعاد استاندارد وارد مترو شوید، هیچ تفاوتی بین انواع برقی و غیر برقی وجود نخواهد داشت.

شرایط-همراه-بردن-دوچرخه-به-مترو


آیا برای ورود با دوچرخه باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؟


خوشبختانه تا به امروز بر اساس گفته مسئولین، متصدیان مترو نباید برای ورود با دوچرخه، از مسافران هزینه بیشتری دریافت کنند. البته این مساله اصلا دور از ذهن نیست. زیرا در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و کاهش آلودگی هوا و شلوغی شهر، باید حتی شرایط ویژه‌ای را نیز برای ورود دوچرخه به مترو قائل شوند و محدودیت‌های موجود را نیز از بین ببرند تا مسافران این روش را برای حمل و نقل خود انتخاب کنند. پس اگر ماموران مترو به هر دلیل تقاضای هزینه اضافی از شما کردند، مراتب را به مدیریت یا حراست مترو اطلاع دهید.


آیا-برای-ورود-با-دوچرخه-باید-هزینه-بیشتری-پرداخت-کنید؟
نکاتی که در همراه بردن دوچرخه به مترو باید در نظر داشته باشید


نحوه پوشش دوچرخه سواران باید در چهارچوب اسلام و عرف جامعه باشد و از ورود دوچرخه‌سوارانی که با لباس‌های چسبان و غیر متعارف به مترو وارد می‌شوند، جلوگیری خواهد شد.
مسئولیت نگه‌داری از دوچرخه به عهده خود دوچرخه سوار خواهد بود و مالک آن باید تمام مسئولیت را به عهده بگیرد.
دوچرخه نباید هیچ گونه لوازم اضافی داشته باشد و در صورتی که به دوچرخه لوازم اضافی متصل شده باشد، اجازه ورود آن به مترو داده نمی‌شود.
دوچرخه سوار به هیچ وجه اجازه استفاده از دوچرخه را در داخل محیط مترو، پله‌ها و واگن نخواهد داشت و باید آن را تا لحظه خروج از ایستگاه مترو، بسته نگه دارد. در صورت استفاده از آن در سالن‌های مترو، با دوچرخه سوار برخورد خواهد شد.
مسئولیت ایجاد هر گونه آزار و اذیت به خاطر دوچرخه یا هر گونه خسارت ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی در محیط مترو، به عهده مسافر خواهد بود.
ورود و خروج دوچرخه در تمامی ایستگاه‌های مترو برای دوچرخه سواران امکان پذیر است.
برای ورود دوچرخه به مترو لازم نیست بلیت خاصی تهیه کنید و دوچرخه سواران می‌توانند با همان کارت یا بلیت معمولی، وارد مترو شوند.
متاسفانه تا به امروز تعداد واگن‌های مخصوص دوچرخه سواران بسیار کم است و با توجه به کمبود قطار و ازدحام جمعیت، این مساله کاملا طبیعی است. امیداوریم که در آینده نزدیک، تعداد واگن‌های مخصوص دوچرخه سواران بیشتر شود.
بر اساس گفته مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، مسافران دارای دوچرخه باید توانایی جسمی و مهارت لازمه برای حمل دوچرخه از پل‌های ثابت ایستگاه‌های مترو را داشته باشند و مسئولیت هرگونه خسارت وارد شده به تجهیزات ایستگاه‌ها و قطار‌ها در هنگام حمل دوچرخه بر عهده مسافر خواهد بود.
با وجود اینکه نواقص زیادی در اجرای این طرح وجود دارد، اما ماهیت آن کاملا ستودنی و عالی است. به همین خاطر امیدواریم که در آینده نزدیک، شاهد اجرای هر چه بهتر این طرح و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای وسایل نقلیه آلاینده باشیم. تا عادی شدن فرهنگ ورود دوچرخه به مترو راه زیادی در پیش داریم. اما به نظر شما همراهان همیشگی کایت، چطور می‌توان شرایط همراه بردن دوچرخه به مترو را بهبود بخشید؟ آیا شما تا کنون تجربه همراه بردن دوچرخه به مترو را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

نکاتی-که-در-همراه-بردن-دوچرخه-به-مترو-باید-در-نظر-داشته-باشید

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/07/09

    پله برقی خطرش خیلی کمتر است تجدید نظر لطفا

  • 1399/07/09

    البته پله برقی باریک مناسب نیست همان پله ثابت خوب است با تشکر

  • 1402/01/09

    استفاده از پله برقی برای حمل دوچرخه کم خطر تر از پله ثابت هست و کنترل دوچرخه راحت تر هست الخصوص برای خانم ها حمل ان از پله ثابت مشکل هست

  • 1402/01/23

    کاملا یه فکر عالی خداوند خیر بده کسی که این اجازه رو داده

  • 1402/06/06

    سلام چندروز پیش با پسرم به همراه اسکوترش رفتیم مترو سوار شدیم البته تاشو بود خیلی راحت سفر کردیم. ولی نمیدونستم در این طرح دوچرخه هم میتونه وارد مترو بشه تا اینکه امروز دوتا دوچرخه سوار وارد مترو شدند خیلی تعجب کردم . ولی با کمی تلاش و جست جو در اینترنت فهمیدم که ورود مجاز است. تشکر بابت طرح خوبتون

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید