بلیط چارتری چیست
حامد مقتدایی 1398/11/02 1464 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

آشنایی با مفاهیم مرتبط با چارتر

اگر معنای لغوی واژه چارتر را بخواهید، باید گفت که «دربست کرایه دادن» معنا می‌دهد. در صنعت گردشگری هر چیزی که تعدادی زیادی از آن وجود داشته و امکان فروش و اجاره هم داشته باشد، چارتر خواهد شد. 

به معنای ساده‌تر، هر وسیله نقلیه عمومی که تعداد صندلی‌های زیادی داشته باشد، مانند اتوبوس، قطار و هواپیما، یا هر مرکز اقامتی مانند ریزورت، هتل و مهمان‌سرا که تعدادی تخت و اتاق داشته باشد، چارتر می‌شوند. 

نمایی-از-بلیط-چارتری-و-پاسپورت

از معنای خود واژه چارتر بگذریم، به واژه‌ای دیگر برمی‌خوریم که زیاد نامش را شنیده‌اید. البته اگر از آن دسته علاقمندان به سفر و گردشگری باشید. چارترکننده! آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که قسمتی یا همه صندلی‌های یک مسافرت با وسیله‌نقلیه‌ای مشخص یا تخت‌ها و اتاق‌های مراکز اقامتی را اجاره می‌کنند، چارترکننده می‌گویند. 

چارتردهنده هم داریم. آن‌دسته‌ شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل یا مراکز اقامتی که صندلی‌ها و تخت و اتاق‌های‌شان را اجاره می‌دهند، چارتردهنده هستند. 

پرواز چارتر چیست؟

حال که با مفاهیم مرتبط با چارتر آشنا شدید، بهتر است به سراغ موضوع اصلی این مقاله برویم. البته صبر داشته باشید. پیش از آن باید پرواز چارتری را بشناسید. زمانی‌که همه صندلی‌های یک هواپیما در یک مسیر پروازی در اختیار چارترکننده قرار داشته باشد، به آن پرواز چارتر می‌گویند. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید: 

زمانی‌که کایت یک مسیر پروازی همچون تهران – استانبول یا تهران – مشهد را برای یک مدت زمان مشخص چارتر نماید، به آن نوع پرواز، پرواز چارتر گفته می‌شود. به همین سادگی!

توجه داشته باشید مسیرهای پرطرفدار فوق، همیشه متقاضی دارند و چارترشان سالانه صورت می‌گیرد، اما برای سایر مسیرها بسته به متغیرهایی همچون زمان و طول مسیر، بازه زمانی چارتر از سوی شرکت‌های چارترکننده مشخص می‌گردد. 

نکته دیگر اینکه چارترکننده‌ها صرفاً به موارد مطرح‌شده محدود نیستند و گاهی سازمان‌ها، ادارات و باشگاه‌های ورزشی و نهادهای دولتی و خصوصی بنا به نیازشان برای نیروهای زیرمجموعه‌شان به بلیط هواپیما، چارتر می‌کنند. 

خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، پرواز چارتر بدین معناست: دربست کرایه کردن هواپیما برای یک بازه زمانی مشخص. 

و اما بلیط چارتری!

بلیط چارتری چیست؟

به بلیط صادرشده برای پرواز چارتری، بلیط چارتری می‌گویند. 

نمایی-از-بلیط-چارتری

انواع بلیط چارتر بر اساس ظرفیت صندلی

براساس ظرفیت صندلی‌های هواپیمای یک پرواز، دو نوع بلیط چارتری صادر می‌گردد. 

  1. بلیط چارتری برای پرواز‌های فول چارتر: وضعیتی که در آن همه صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند.
  2. بلیط چارتری برای پروازهای سیت چارتر: وضعیتی که در آن بخشی از صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند. 


انواع بلیط چارتر بر اساس زمان

براساس زمان پرواز یک هواپیما، سه نوع بلیط چارتری صادر می‌گردد:

  1. بلیط چارتری برای پرواز چارتر شناور: چارترکننده برای یک مدت زمان محدود، همه یا قسمتی از صندلی‌های یک پرواز را چارتر می‌کند و بلیط چارتری آن را در همین بازه زمانی به فروش می‌رساند.
  2. بلیط چارتری برای پرواز چارتر بک‌توبک: چارترکننده موظف خواهد بود بلیط‌ چارتری خود را در یک بازه زمانی مشخص برای رفت و برگشت به فروش برساند.
  3. بلیط چارتری برای پرواز چارتر بلاک: چارترکننده می‌بایست بلیط چارتری پرواز را در یک تاریخ مشخص رفت و برگشت به فروش برساند. یعنی بلیط چارتری رفت در 23 شهریور و بلیط چارتری برگشت در 30 شهریور ماه. 


تفاوت‌های بین بلیط چارتری و بلیط سیستمی چیست؟

پرواز سیستمی:  شرکت‌های هواپیمایی بسته به امکانات و شرایطی که دارند، مسیرهای پروازی متفاوتی را بنابر برنامه‌ریزی سالانه در آن مسیرها، در طول هفته یا ماه، با قیمت مشخص برقرار می‌کنند که به آن پرواز سیستمی می‌گویند. بالطبع، بلیطی نیز که برای این پرواز خریداری شده باشد، بلیط سیستمی خواهد بود.  

  • برنامه زمانی: تفاوت اصلی بلیط چارتری با بلیط سیستمی در برنامه زمانی مشخص بلیط سیستمی خریداری‌شده است. شما از چند ماه قبل می‌توانید بلیطش را خریداری کنید و بعدها بنابر تغییر شرایط و موقعیت‌تان زمانش را تغییر دهید که چنین امکانی برای پروازهای چارتر وجود ندارد.
  • شرایط سنی: قیمت بلیط سیستمی بنابر شرایط سنی‌ گروه‌های مختلف بزرگسالان، کودکان و نوزادان تعریف‌شده و همگی با هم تفاوت دارند و بدیهی است که از مورد اول به مورد سوم، هزینه‌های بلیط کمتر می‌شود. اما در بلیط چارتری، هزینه آن برای کودکان 2 تا 12 سال و بزرگسالان یکسان است! و صرفاً نوزادان و کودکان زیر 2 سال هزینه کمتری برایشان پرداخت می‌شود. 

نمایی-از-بلیط-چارتری

  • هزینه بلیط: یکی دیگر از تفاوت‌های بین بلیط چارتری و بلیط سیستمی، قیمت آن‌هاست. درباره بلیط‌های سیستمی می‌توان گفت هرچه به زمان پرواز نزدیک‌‎تر باشد، بلیط‌تان گران‌تر خواهد بود و هرچه دورتر باشد به زمان پرواز، بلیط‌تان ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود. 


قیمت‌گذاری بلیط چارتری

خب، هرچه که بگذرد، سخن دوست خوش‌تر است! بحث قیمت که در بیشتر موارد، جایگاه ویژه‌ای نزد ما ایرانیان دارد. درباره قیمت‌گذاری بلیط چارتری توجه شما را نکات بسیار حائز اهمیت زیر جلب می‌کنیم: 

  • به این علت که چارترکننده تمام صندلی‌های یک پرواز را یکجا خریداری کرده و برای اینکه ضرر نکند باید همه آن‌ها را هر طور که شده به فروش برساند، هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، قیمت بلیط چارتری برای‌تان ارزان‌تر تمام می‌شود.
  • با توجه به نکته قبل و درنظر گرفتن این مسئله که در زمان‌های پرترافیک پرواز و شلوغ، بلیط چارتری قیمتش با بلیط سیستمی تفاوتی ندارد، پس بهترین زمان برای خرید، زمانی است که زمان کمی تا موعد پرواز باقی‌مانده و در فصل کم‌ترافیک پروازی قرار داشته باشید. که به آن‌ها بلیط‌های لحظه آخری هم می‌گویند و قیمت‌شان بسیار ارزان برای‌تان تمام می‌شود. 
  • برخی از مسیرهای پرطرفدار بلیط چارتری، مسیرهای داخلی و خارجی زیر هستند:

بلیط چارتری داخلی: مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس، اصفهان.
بلیط چارتری خارجی: استانبول، دبی و تفلیس. 


شرکت‌های هواپیمایی ارائه‌دهنده بلیط چارتری

اگر برایتان سوال پیش‌آمده که کدام‌یک از شرکت‌های هواپیمایی یا ایرلاین‌ها به ارائه بلیط چارتری می‌پردازند، باید به اطلاع‌تان برسانیم که تقریباً در همه شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و حمل‌ونقل هوایی همچون ایران‌ایر، تابان، ماهان، زاگرس، کاسپین، قشم‌ایر، کیش‌ایر و... برای مسیرهای مختلف بلیط چارتری در دسترس مسافران و متقاضیان قرار دارد. 

نمایی-از-بلیط-چارتری-خانوادگی

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با دانستنی‌های مفید و کاربردی درباره بلیط چارتری، انواع آن، تفاوتش با بلیط سیستمی و شرکت‌های ارائه‌دهنده بلیط چارتری آشنا کردیم. اگر قصد سفر دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای داخلی و خارجی با بلیط چارتری راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید