استرداد بلیط قطار در ایران
حامد مقتدایی 1398/11/01 1684 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



پس از روزها و یا شاید ماه‌ها برنامه‌ریزی و خرید بلیط قطار، به دلایلی مجبور به لغو سفرتان می‌شوید. آیا می‌دانید استرداد بلیط قطار و نحوه پس گرفتن‌ پول‌تان چگونه است؟.


راهنمای کامل استرداد بلیط قطار در ایران: حضوری و غیرحضوری

حتماً سوالات این‌چینی ذهن شما علاقمندان به سفر و گردشگری را به خود مشغول کرده باشد. چگونه بلیط قطارم را پس دهم؟ آیا پولم را به من پس می‌دهند؟ آیا می‌توان تاریخ بلیط را عوض کرد؟ قوانین استراد بلیط قطار چگونه است؟ در ادامه به تمامی این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود: 


پیشینه استرداد بلیط قطار

آمارها نشان می‌دهند که سالانه بیش از 25 میلیون نفر در سراسر کشور از سیستم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بمنظور جابجایی بین شهرهای کشور استفاده می‌کنند. با نظر به این بازار گسترده عرضه و تقاضا، حدوداً 15 سال است که از فراهم‌شدن امکان خرید آنلاین بلیط قطار می‌گذرد و متقاضیان، مسافران و گردشگران علاوه بر مسائل قبلی با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبرو شده‌اند. 


استرداد-بلیط-قطار

15 تا 20 درصد از مسافران و گردشگران متقاضی سفرهای ریلی، همیشه با مسئله استرداد بلیط قطار روبر هستند و بنا به دلایل مختلف مجبور خواهند شد تا تاریخ سفرشان را تغییر دهند یا به طور کامل آن را لغو کنند. تجربه استرداد حضوری بلیط روندی زمان‌بر، پردردسر و گاهی بی‌نتیجه را برایتان به همراه خواهد داشت. 

روند استرداد بلیط قطار مانند هواپیما یا حتی اتوبوس، با جریمه و کسری هزینه همراه است، مگر در موارد استثنایی که تا یک ساعت پس از خرید می‌توانید وجه خود را کامل پس بگیرید. ما در ادامه به قوانین استرداد بلیط به صورت حضوری و غیرحضوری خواهیم پرداخت و توضیحاتی کامل را خدمت شما علاقمندان به گردشگری ارائه می‌کنیم تا با آگاهی کامل نسبت به سفر پیش‌رویتان اقدام کنید. 


قوانین استرداد بلیط قطار

بمنظور رضایت‌خاطر طرفین، مسافران و گردشگران و نیز شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافربری و کاهش سطح ضرر وارده ناشی از کنسلی و لغو سفر، قوانینی با شرایط مختلف وضع شده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. 


استرداد-بلیط-قطار


استرداد بلیط قطار در مراکز فروش (حضوری)

پیش از آن باید به خاطر داشته باشید که استرداد بلیط قطار در تمامی مراکز فروش و در ساعات کاری و نیز ایستگاه راه آهن و گیشه‌های فروشی که در آنجا وجود دارد، انجام می‌گیرد. 

1. تا 60 دقیقه پس از صدور بلیط، درصورت حرکت نکردن قطار و به پایان نرسیدن ساعات کاری مراکز فروش، در موقعیت مرکز صادرکننده، بهای بلیط تمام و کمال به مسافر برگردانده می‌شود. 

2. اگر پیش از ساعت 12 روز قبل از موعد حرکت قطار، بلیط عودت داده شود، صرفاً 90 درصد از بهای بلیط به مسافر پرداخت می‌گردد.

3. از ساعت 12 روز قبل از موعد حرکت قطار تا 180 دقیقه پیش از حرکت قطار، صرفاً 70 درصد از بهای بلیط به مسافر عودت داده می‌شود. 

4. از سه 180 دقیقه مانده به موعد حرکت قطار تا زمان حرکت قطار مسافر قادر خواهد بود تا 50 درصد از کل بهای بلیط را پس از لغو و کنسلی پس بگیرد. 

توجه داشته باشید درصورتی‌که قطار حرکت کرده باشد، استرداد بلیط قطار به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبوده و هیچ‌گونه هزینه و بهایی به مسافر پرداخت نخواهد گردید. 

البته باید این مسئله را هم در خاطر داشته باشید که شرکت‌های متفاوت مسافربری قوانین خاص خود را دارند و قوانین فوق ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. 


استرداد-بلیط-قطار

استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین (غیرحضوری)

علاوه بر قوانین مطرح‌شده برای استرداد بلیط قطار به صورت حضوری و در مراکز فروش، قصد داریم تا در ادامه شما را با کلیت نحوه استرداد بلیط قطار در وبسایت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافربری ریلی آشنا کنیم. 

1. ورود به حساب کاربری‌تان با وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان در وبسایتی که از آن بلیط قطار خود را خریداری کرده‌اید. 

2. پس از ورود به پنل کاربری یا داشبورد وبسایت موردنظر می‌توانید به سراغ گزینه «استرداد» بروید و وارد بخش مربوط به آن شوید. در آنجا باید فهرست سفارشات خود را ببینید. از این قسمت است که می‌توانید برای هرکدام از بلیط‌های خریداری‌شده خود، درخواست استرداد بلیط دهید. 

3. اگر تعداد سفارشات قبلی و فعلی‌تان در صفحه مربوطه زیاد بوده و به راحتی نتوانستید، بلیط موردنظر خود را پیدا کنید، می‌توانید به‌راحتی به کمک فیلدهای موجود، سفارش موردنظر خود را پیدا کنید. 

4. پس از انتخاب سفارش بلیط قطار و مشاهده جزئیات آن به طور کامل، قادر خواهید بود تا از طریق گزینه «استرداد»، وارد پروسه آن شوید. 

5. پس از اعلام دلیل شما مبنی بر استرداد بلیط قطار، بنابر مقررات موجود برای هر شرکت مسافربری، از میزان جریمه مطلع خواهید شد و گزینه تایید را می‌زنید.

6. سپس هزینه بلیط که قرار است برای شما واریز شود، از طریق شماره کارت یا شماره حسابی که پیشتر در حساب کاربری‌‌تان درج کرده‌اید، ظرف مدت 72 ساعت واریز خواهید شد. 


استرداد-بلیط-قطار

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با پس از ارائه‌ مقدمه‌ای کوتاه از روند استرداد بلیط قطار، با قوانین استرداد بلیط به صورت حضوری و غیرحضوری آشنا کردیم. اگر قصد شرکت در تورهای داخلی را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای داخلی همراه با قطار راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید