قلعه آریز یزد | اقامتگاه بوم قلعه آریز در کویر کاراکال
11686 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


همه کسانی که اهل کویرگردی هستند، این را می‌دانند که بکرترین کویر‌های ایران را در اطراف استان یزد خواهند یافت. کویرهای اطراف شهرستان بافق در این میان جزء زیباترین کویرهای تمام استان یزد محسوب می‌شوند. اما به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی و خدماتی، مسافران ترجیح می‌دادند به اینجا سفر نکنند. به همین دلیل در سال 1398، بوم قلعه آریز در این مکان افتتاح شد. بوم قلعه آریز یا همان اقامتگاه کویر کاراکال ، نام قلعه‌ای قدیمی است که ساخت آن به دوران زندیه باز می‌گردد. تصور کنید چقدر لذت بخش است که در قلعه‌ای باستانی با قدمت صد‌ها سال اقامت داشته باشید؟ این قلعه کاملا بازسازی شده و برای مسافران ایمن است. با کایت همراه شوید تا همه چیز را درباره بوم قلعه آریز بدانید و سفری خوش را به دل کویر شهرستان بافق تجربه کنید. 

برای مشاهده تورهای کویرگردی کلیک کنید.

بوم قلعه آریز ، اقامتگاه کویر کاراکال

همانطور که اشاره کردیم، این بوم قلعه در سال 1398 افتتاح شده و در همین مدت کوتاه توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند. جالب است بدانید که در این قلعه بزرگ توانسته‌اند تا 30 باب اتاق کاملا تفکیک شده و مجزا به همراه سه اتاق ویژه ایجاد کنند. سه اتاق ویژه بر روی پشت بام بوم قلعه آریز قرار دارند و برای اقامت در آنها باید هزینه بیشتری را بپردازید. واقعا چه چیزی بهتر از این که در دل آرامش کویر، شبی را در قلعه‌ای باستانی سپری کنید؟ جالب است بدانید که با وجود تازه تاسیس بودن بوم قلعه آریز ، این قلعه به عنوان بزرگ‌ترین و برترین اقامتگاه بوم‌گردی کویری تاریخی روستایی ایران شناخته شده و به عنوان برترین طرح در همایش مجمع الجزایر فیجی انتخاب شده است. 

بوم قلعه آریز ، اقامتگاه کویر کاراکال

امکانات بوم قلعه آریز 

اقامتگاه کویر کاراکال با هتل‌های پنج ستاره‌ای که تا به حال دیده‌اید، بسیار تفاوت دارد. کسانی که اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی را انتخاب می‌کنند، می دانند که نباید انتظار اتاق‌های لوکس را داشته باشند. در بوم قلعه آریز به خاطر جلوگیری از بروز صدمات احتمالی به این قلعه باستانی ، ظاهر اتاق‌‌ها دست نخورده باقی مانده. از این رو خبری از تخت، حمام، سرویس بهداشتی و حتی یخچال در این اتاق‌ها نیست. مهمانان این اقامتگاه، برای استفاده از حمام و سرویس بهداشتی ایرانی یا فرنگی، باید به سرویس بهداشتی عمومی داخل محوطه قلعه مراجعه کنند. همچنین برای استفاده از یخچال، باید به آشپزخانه عمومی داخل محوطه مراجعه نمایند.

شاید این اقامت باب دل بسیاری از مسافران نباشد. پس اگر تصور می‌کنید در چنین جایی احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است برای اقامت به شهر یزد بروید. این اقامتگاه مخصوص کسانی است که ترجیح می‌دهند برای مدتی، هر چند کوتاه، از زندگی ماشینی و شهری به دور باشند. همانند گذشته، سادگی را تجربه کنند و کنار آتش با دوستان خود گرم صحبت شوند. در اتاق‌های این اقامتگاه‌، پشتی و بالش‌های سنتی قرار گرفته. شما باید روی گلیم‌های دست باف دراز بکشید و در کنار شومینه از گرمای آتش لذت ببرید.

امکانات بوم قلعه آریز

جاذبه‌های اطراف بوم قلعه آریز 

بوم قلعه آریز در اطراف شهرستان بافق و در روستای باقر آباد قرار گرفته. برای رسیدن به بافق، باید مسیر 11 کیلومتری را پشت سر بگذارید. شهرستان بافق به خودی خود یک جاذبه تاریخی فرهنگی محسوب می‌شود. در این شهرستان، آثار باستانی زیادی همچون برج حاجی ملازینل، دینگ خانه باقرآباد، حمام حاجی آباد، آسیاب باقر آباد، آب انبار حاجی آباد، قلعه باقرآباد، مدرسه علمیه، مسجد جامع بافق، برج مبارکه، قلعه ده عسگر و برج حاجی آباد وجود دارد. همچنین شما می‌توانید به کویر صادق آباد یا کویر کاراکال نیز بروید و از گردش در این کویر‌ها لذت ببرید. 

فاصله بوم قلعه آریز تا یزد: 128 کیلومتر

فاصله بوم قلعه آریز تا کویر صادق آباد: 7 کیلومتر

فاصله بوم قلعه آریز تا بافق: 11 کیلومتر

فاصله بوم قلعه آریز تا کویر کاراکال: 7 کیلومتر

جاذبه‌های اطراف بوم قلعه آریز

خدماتی که بوم قلعه آریز در اختیار مسافران قرار می‌دهد

حمام عمومی و وجود دلاک‌های سنتی زنانه و مردانه

دمنوش خانه برای ارائه انواع دمنوش و عرقیجات محلی و دارویی

تجربه درست کردن انواع صنایع دستی سنتی

فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی 

امکان استفاده از شومینه چوبی

امکان استفاده از کولرهای دست ساز سنتی

استفاده از رستوران با غذاهای محلی 

امکان طبیعت گردی

جالب است بدانید که در این اقامتگاه یک آسیاب باستانی نیز قرار گرفته. قدمت این آسیاب بسیار زیاد است و می‌توانید از آن دیدن فرمایید. همچنین داخل بوم قلعه آریز موزه مردم شناسی روستایی نیز قرار دارد. شما می‌توانید با بازدید از این موزه و تماشای تصاویر مختلف، با فرهنگ مردم این منطقه و تاریخچه آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 یکی از بهترین خدمات و امکاناتی که بوم قلعه آریز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد، امکان استفاده از اتاق‌های روی پشت بام است. بهار خواب این اتاق‌ها بسیار بزرگ هستند و می‌توانید شب را در آنها سپری کنید. تصور کنید که حین چیدن ستاره‌ها، سنگینی خواب به چشمان شما فشار بیاورد و به خواب بروید. در ضمن کارمندان این اقامتگاه، برای مسافران تجربه پختن نان سنتی در تنور را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از مدیریت اقامتگاه بخواهید تا برای شما مشاوره بازدید از استان یزد و شهرستان بافق را به صورت رایگان انجام دهد.

خدماتی که بوم قلعه آریز در اختیار مسافران قرار می‌دهد

نکاتی که در مراجعه به بوم قلعه آریز باید در نظر بگیرید

  • اتاق‌های اقامتگاه بوم قلعه آریز فاقد پنجره هستند.
  • ممکن است تلفن همراه شما در این قلعه به هیچ وجه آنتن نداشته باشد.
  • در اتاق‌ها سرویس بهداشتی و حمام شخصی وجود ندارد.
  • خانم‌ها تنها با ارائه شناسنامه عکس‌دار معتبر یا کارت ملی پذیرش می‌شوند.
  • زوجین می‌توانند برای اقامت از صیغه نامه ممهور و مورد تایید استفاده کنند.
  • امکان ورود حیوانات خانگی به اقامتگاه وجود ندارد.
  • سیستم گرمایشی بوم قلعه آریز ، شومینه هیزمی و گرمایش از کف است.
  • اتاق‌ها در طول روز با کولرهای آبی سنتی خنک می‌شوند.
  • در هیچ یک از اتاق‌ها تخت وجود ندارد.
  • امکان استعمال هرگونه دخانیات در داخل اتاق‌ها ممنوع است.
  • اقامت کودکان زیر 2 سال رایگان و برای کودکان 2 تا 8 سال، با چهل درصد تخفیف ارائه خواهد شد.
  • مسیر تا اقامتگاه کاملا آسفالته است.
  • اقامتگاه فاقد پارکینگ است اما مهمانان می‌توانند خودروی خود را کنار اقامتگاه پارک کنند. 
  • تمام منطقه با دوربین مدار بسته کنترل می‌شود و امنیت کامل دارد.

نکاتی که در مراجعه به بوم قلعه آریز باید در نظر بگیرید

اطلاعات بازدید از بوم قلعه آریز

آدرس بوم قلعه آریز: ایران، استان یزد، شهرستان بافق، دهکده گردشگری باقرآباد، قلعه تاریخی روستا

شماره تماس: 021476233

ساعت ورود: 14:00 و ساعت خروج 12:00

هزینه یک شب کرایه اتاق حدود 250 هزار تومان

در این دنیای مدرنیزه شده که همه چیز با سرعت زیاد به دنبال مدرن شدن هستند، اقامتگاه‌های بومگردی نظیر آریز در روستای آریز یزد، حس ناب زندگی در دهه‌های قبل را برای مسافران ایجاد می‌کنند و سعی در حفظ فرهنگ و رسوم باستانی دارند. اگر تا به حال به این قلعه سری زده‌اید، خوشحال می‌شویم تجربه‌اتان را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. در ضمن، در کایت می‌توانید انواع و اقسام تورهای کویر کاراکال یزد را مشاهده کنید و با کمترین هزینه همراه تورهای گروهی ما شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید