موزه میراث روستایی گیلان متفاوت ترین موزه ایران
2724 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت می‌خواهیم شما را با موزه میراث روستایی گیلان، یکی از موزه‌های جذاب و دیدنی در دل طبیعت شمال کشور آشنا کنیم. موزه میراث روستایی گیلان، اولین اکوموزه متفاوت ایران در فضایی باز واقع شده و فرصتی است مناسب جهت آشنایی با فرهنگ و معماری گیلان  که دربردارنده صحنه‌هایی ملموس از زندگی سنتی در پارک جنگلی سروان رشت با فضایی دلپذیر و آرامش‌بخش، خانه‌هایی در آن مشاهده می‌شود که از موقعیت اصلی‌شان به این موزه انتقال پیدا کرده‌اند. 

برای مشاهده بهترین تورهای مرداب سراوان، وارد صفحه "تور مرداب سراوان" شوید.

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان، یکی از موزه‌های دیدنی ایران واقع در پارک جنگلی سروان رشت، در فضایی روباز به مساحتی حدوداً 260 هکتاری برپاشده و به مانند یک روستای بزرگ و تماشایی می‌ماند. هر خانه این روستای موزه‌وار رنگ و بویی متفاوت داشته و با گشت‌زنی در آن با پوشاک و لوازم زندگی سنتی مردمان گیلان آشنا شده، مراحل پخت غذاهای سنتی‌شان را دیده و دنیایی متفاوت را در موزه میراث روستایی گیلان تجربه خواهید کرد. موزه میراث روستایی گیلان تاکنون چندین جایزه و گواهینامه از نهادهای ملی و بین‌المللی دریافت کرده و قرار است در آینده میراث مازندران و گلستان هم در همینجا به نمایش عموم درآید. 


نمایی از موزه میراث روستایی گیلان


موزه میراث روستایی گیلان برپایه امکانات، ویژگی‌ها و نیازهای فرهنگی محیطی منطقه در راستای حفظ و اعتلای طبیعت، میراث، تاریخ، فرهنگ و صنعت منطقه ساخته شده است. موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای روستایی بوده و تصاویری ملموس از زندگی سنتی با معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را می‌توان در آن شاهد بود. 


گشت‌وگذار در موزه میراث روستایی گیلان

در موزه میراث روستایی گیلان می‌توان فعالیت‌های زیر را انجام داد: 


  1. بازدید از خانه‌های سنتی گیلان

با چندین ساعت پیاده‌روی در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید خانه‌هایی به قدمت 65 تا 180 سال را ببینید که در چندین بخش به نمایش درآمده‌اند. هر یک از این خانه‌ها، نمایانگر بخش‌های فرهنگی معماری گیلان بوده و مبتنی بر عوامل زیست‌محیطی، نوع فعالیت کشاورزی، فرهنگ و معماری بومی روستایی شکل گرفته‌اند. 


بخش‌های گوناگون موزه میراث روستایی گیلان

بخش‌های مذکور 9 تا بوده و شامل 25 مجموعه مسکونی از 7 روستای گیلان را شامل شده و موارد زیر را دربر می‌گیرند:  ساحل غرب با مجموعه مسکونی آصفی، ساحل شرق با مجموعه مسکونی موسوی، جلگه غرب با مجموعه‌های مسکونی محتشم‌طلب، موسوی، موسی‌زاده، محمودی، حسنی، حقیقتی، جلگه شرق با مجموعه‌های مسکونی پرمهر، خوش‌نشین کچلام، چنچو، منتظری، میرسیار، رفیعی، جلگه مرکز با مجموعه‌های مسکونی صادقی، مرادی، امینی، دانش، خوش‌نشین بیالوا، کوهپایه غرب با مجموعه‌های مسکونی لطفی و طربی، کوهپایه شرق با مجموعه‌های مسکونی بهزادی، جامع، رستمی، کوهستان غرب با مجموعه مسکونی حاجت‎‌پور، کوهستان شرق با مجموعه‌های مسکونی محسنیان و محمدنژاد.



نمایی از پرندگان موزه میراث روستایی گیلان


2. گشت‌وگذار در سایر فضاهای روستایی و سنتی گیلان

تک‌تک بخش‌های فوق به صورت یک روستا، حال‌وهوای خاص داشته و بمنظور لمس بهتر فضای روستایی، مسجد، کوره ذغال‌گیری سنتی، انبار برنج، طویله، باغچه سبزیجات و کارگاه آهنگری نیز در آن ایجاد شده است. 

در بخش مرکزی موزه میراث روستایی گیلان، مردابی به صورت کشتزار برنج درآمده و سالانه کاشت و برداشت سنتی از آن انجام گرفته و در کنارشان می‌توان باغ چای، توتستان، نارنجستان و محل نگهداری دام و طیور را نیز مشاهده کرد. 


3. گشت بین غذاهای خوشمزه

در موزه میراث روستایی گیلان بوی غذاهای خوشمزه و لذیذی به مشام می‌رسد که از بین‌شان می‌توان به نان‌های برنج، خرفه، کاکا و انواع حلواهای محلی، غذاهای گیلانی همچون باقلاقاتق، کباب ترش، ترشه‌تره و... اشاره کرد. 


لباس‌های محلی در موزه میراث روستایی گیلان


4. جشنواره‌ها و مراسم

موزه میراث روستایی گیلان میزبان برگزاری مراسم‌ها و جشنواره‌هایی است که از بین‌شان می‌توان به جشنواره‌های نوروزی و تابستانی، جشنواره طبخ چای ایرانی، اجرای کنسرت موسیقی و آوازهای بومی، آیین سنتی شب یلدای گیلان، عروس بران، جشن خرمن، عروس گوله، نوروزی‌خوانی و... و نیز بازی‌های سنتی همچون کشتی‌گیله مردی، ورزاجنگ و لافندبازی اشاره کرد. 


5. عکاسی با لباس‌های سنتی

می‌توان به قسمت لباس‌های سنتی موزه میراث روستایی گیلان رفت و تن‌پوش بومی مردمان گیلان را به تن کرد و به گشت‌وگذار در موزه و به ثبت تصاویری جذاب و دیدنی در این محوطه سنتی و لذت‌بخش پرداخت. 


6.  بازدید از موزه مشاهیر گیلان

موزه مشاهیر گیلان در واقع ساختمانی است که به مساحت 365 مترمربع در محوطه موزه میراث روستایی گیلان در سه طبقه دربردارنده تندیس‌هایی از بزرگان این خطه واقع شده است. 


7. خرید صنایع دستی 

شما می‌توانید در بازدیدتان از موزه میراث روستایی گیلان از نزدیک با صنایع دستی گیلان آشنا شده و کالاهای اصیلی از صنایعی همچون حصیربافی، کوزه‌گری، آهنگری را تهیه کنید. 


نکات تکمیلی در خصوص موزه میراث روستایی گیلان

در موزه میراث روستایی گیلان، امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، مسجد، رستوران و چایخانه، فروشگاه‌های صنایع دستی، فروش غذاها و خوراکی‌های محلی، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی همچون سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی، گمج‌سازی، محوطه‌ بازی‌ها و نمایش‌های سنتی و خانه پژوهشگران در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان واقع شده است. 

برای رسیدن به این موزه باید پس از ورود به استان گیلان، در کیلومتر 18 آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه وارد جاده سراوان-فومن شده و در ادامه تابلوی موزه را خواهید دید. 


موزه میراث روستایی گیلان


در نیمه اول سال از ساعت 9 تا 18 و در نیمه دوم از 9 تا 16:30 می‌توانید با پرداخت هزینه 3000 تومانی از موزه میراث روستایی گیلان بازدید نمایید. 

  • برای مشاهده لیست بهترین تورهای یک روزه طبیعت گردی، بر روی "تور یک روزه" کلیک کنید.
تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید