بلک فرایدی | همه چیز در مورد جمعه‌ی سیاه و خرید در آن
ضحا اکبری 1403/02/21 58 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

با قطعیت می‌توان گفت بیشتر افراد به خریدنِ کالاهایی که تخفیف دارند، علاقه‌ی زیادی نشان داده و هر کالایی که تخفیف داشته باشد، طرفداران فراوانی خواهد داشت. بلک فرایدی روزی است که تقریبا در سراسر جهان کالاهای بسیاری تخفیف خورده و با قیمتی کمتر از ارزش واقعی فروخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد بلک فرایدی، تاریخچه، زمان برگزاری و هر چیزی که به این روز مربوط باشد صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بلک فرایدی (جمعه‌ی سیاه)

"بلک فرایدی" یا "جمعه‌ی سیاه"، نام فردای روز شکرگزاری در آمریکاست، در کشور آمریکا هر سال آخرین 5 شنبه‌ی ماه نوامبر را به عنوان روز شکرگزاری جشن می‌گیرند، سال‌هاست که فردای این روز به عنوان بلک فرایدی انتخاب شده و روزی است که فروشگاه‌های این کشور بیشترین آمار فروش را در آن دارند، زیرا تمامی اجناس این فروشگاه‌ها تخفیف خورده و با قیمتی بسیار کمتر از قیمت اصلی فروخته می‌شوند، به همین دلیل خیلی از افراد برای خرید، بلک فرایدی را انتخاب می‌کنند. در سال‌های گذشته این رویداد از آمریکا به سایر کشورهای جهان از شرق تا غرب عالم سرایت کرده و تقریبا تمام دنیا در بلک فرایدی، روز خاصی را تجربه می‌کنند. هزاران نفر از ساعات ابتدایی روز، برای خرید به فروشگاه‌های مورد نظر خود رفته و دست پر به خانه برمی‌گردند، این آئین علیرغم نامی که دارد (واژه‌ی سیاه شاید ذهنیت بدی برای انسان ایجاد کند)، یک روز شاد و پر انرژی در تمام دنیاست. در سال‌های اخیر با اوج گرفتن تب بلک فرایدی در میان فروشندگان و خریدارها، سر و کله‌ی واژه‌ی جدیدی با عنوان "doorbuster" به معنای "انفجار درب" پیدا شده، به این معنی که استقبال مردم از حراجی‌های بلک فرایدی تا جایی پیش رفت، که در برخی مکان‌ها، هجوم خریداران باعث شکستن درب‌های بعضی فروشگاه‌ها شد. این استقبال بی دلیل نیست، چون برخی فروشگاه‌ها محصولات خود را تا 70 درصد تخفیف می‌زنند و این یعنی تشویق افراد به خرید بیشتر با هزینه‌ی کمتر! انواع و اقسام کالاها در بلک فرایدی تخفیف می‌خورند، کالاهایی همچون تلفن همراه، لباس‌های برند، آخرید مدل دوربین‌ها و بسیاری اجناس دیگر. فروش با این حجم از تخفیف گاهی باعث ضرر فروشگاه‌هاست، به همین دلیل تعداد اجناس تخفیف خورده خیلی کم است به طوری که به سرعت و در دقایق اول روز، موجودی این کالاها تمام می‌شود. آئین بلک فرایدی در اکثر نقاط جهان نظیر آمریکا (به عنوان منشا و کشور اصلی برگزار کننده‌ی بلک فرایدی)، بریتانیا، روسیه، فرانسه، کانادا، هند، چین، پاکستان، نیجریه، امارات، ترکیه و ایران برگزار می‌شود، امروزه بلک فرایدی استانبول و دبی از جمله معروف‌ترین جمعه‌های سیاه در سطح جهان هستند.

بلک فرایدی 1

تاریخچه‌ی بلک فرایدی

"بلک فرایدی" برای اولین بار در سال 1869 استفاده شد، زمانی که آمریکا دچار جنگ داخلی بود. بعد از پایان جنگ و زمانی که آسیب‌های این کشور در حال بازسازی بود، دو فرد زمینخوار به نام‌های "جِی دیک" و "جیمز فیسک" با خرید مقدار زیادی طلا، بازار این کالا را در دست گرفتند. دولت آمریکا برای جبران این ماجرا طلای بسیاری وارد بازار کرد اما نه تنها اوضاع درست نشد بلکه زندگی افراد بسیاری نابود گشت، روزی را که این اتفاق افتاد جمعه‌ی سیاه می‌نامند. حدود 90 سال بعد یعنی در سال 1951 این عبارت بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد، این بار ماجرا فرق داشت، در آن زمان کارگرها به دروغ و با بهانه‌های گوناگون برای فردای روز شکرگزاری یعنی روز جمعه، مرخصی می‌گرفتند تا بتوانند 4 روز پشت سر هم (پنج شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه) تعطیل باشند. در آن دوره عبارت بلک فرایدی را برای جمعه‌ی روز بعد از شکرگزاری که کارگرها سرکار نمی‌رفتند، استفاده می‌کردند. اما بلک فرایدی به معنای امروزی چند سال بعد یعنی در سال 1961 رایج شد، جایی که قانون حسابداری عبارت "بلک فرایدی" یا "جمعه‌ی سیاه" را مصطلح کرد. تا سال 1975 هم این عبارت چندان فراگیر نبود اما در آن سال روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" برای شلوغی بیش از حد خیابان‌ها و خرید بی سابقه‌ی مردم در فردای روز شکرگزاری، از این عبارت استفاده کرد، در آن سال و سال‌های بعد به خاطر حراجی فروشگاه‌ها، آنقدر خیابان‌ها شلوغ شده و تصادف و حوادث مختلف اتفاق افتاده بود، که این روزنامه اصطلاح "جمعه‌ی سیاه" را برای آن به کار برد. از این سال به بعد بود که هروقت هرکس عبارت "بلک فرایدی" را می‌شنید ناخودآگاه به یاد یک فرصت بی نظیر برای خریدی به صرفه می‌افتاد.

بلک فرایدی 2

علت نامگذاری بلک فرایدی

علت نامگذاری بلک فرایدی به سال 1961 برمی‌گردد، در آن زمان حسابدارها میزان سود را با جوهر مشکی و میزان ضرر را با جوهر قرمز می‌نوشتند. وقتی حسابدارها حساب‌های روز بعد از شکرگزاری را چک می‌کردند، این حساب‌ها همیشه با جوهر مشکی نوشته می‌شد و این یعنی سود و پول بیشتر، این بود که فردای روز شکرگزاری میزان خریدها به مقدار قابل توجهی بیشتر شده و درواقع خیلی از افراد، خریدِ قبل از سال نوی خود را در این روز انجام می‌دادند. به این ترتیب فردای روز شکرگزاری یعنی آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر به خاطر رنگ مشکی جوهر حسابدارها به "جمعه‌ی سیاه" یا "بلک فرایدی" معروف شد.

بلک فرایدی 3

پنج شنبه‌ی سیاه، قهوه‌ای یا طوسی

به دلیل استقبال بی نظیر مردم از کالاهایی که در بلک فرایدی تخفیف می‌خوردند، در این روز ترافیک در خیابان‌ها، ازدحام در گذرها و صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها دیده می‌شد. این بود که در سال 2009 برای اولین بار فروشگاه "kmart" اعلام کرد که زمان بلک فرایدی را افزایش داده و خریداران می‌توانند از ساعت 7 صبح روز 5 شنبه که روز شکرگزاری بود برای خرید به این فروشگاه بروند. از سال‌های بعد فروشگاه‌های بسیاری به تقلید از این حرکت، ساعت تخفیف‌های بلک فرایدی را افزایش دادند. رسانه‌های آمریکایی برای اینکه بار منفی واژه‌ی بلک را از این عبارت کم کنند، تلاش کردند تا این روز را با نام "5 شنبه‌های طوسی یا قهوه‌ای" در ذهن‌ها جا بیندازند، اما همانطور که می‌بینید موفق نبودند و این اسامی فراگیر نشد.

بلک فرایدی آنلاین

کم کم با رواج خرید اینترنتی، پای بلک فرایدی به این نوع خرید هم باز شد، خیلی از افراد زمان کافی برای رفتن به فروشگاه‌ها در روز جمعه‌ی سیاه، گیر کردن در ترافیک و ماندن در صف‌های طولانی را نداشتند، به همین دلیل به بلک فرایدی آنلاین علاقه‌ی فراوانی نشان دادند. فروشگاه‌های آنلاین حراج بلک فرایدی خود را از روز دوشنبه‌ی بعد از روز شکرگزاری (یعنی بعد از اتمام تعطیلات)، آغاز کرده و یک یا چند روز ادامه می‌دادند، بعضی از این حراجی‌ها یک هفته طول می‌کشید. فروشگاه‌های آنلاین در حراج بلک فرایدی هر سال بیشتر از سال گذشته سود می‌کنند، فروشگاه‌های "آمازون"، "ای بِی" و "علی بابا" از فروشگاه‌هایی هستند که در بلک فرایدی آنلاین پیشتاز بوده و سودهای کلانی می‌برند.

بلک فرایدی 4

ساعت شروع بلک فرایدی

با گذشت زمان، رقابتی شدید بین فروشگاه‌ها برای حراج کالاها در بلک فرایدی ایجاد شد و هر فروشگاه برای فروش بیشتر سعی می‌کرد کار خود را زودتر شروع کند. به همین دلیل زمان مشخصی برای شروع بلک فرایدی وجود ندارد. برخی از فروشگاه‌ها بلک فرایدیِ خود را از ساعت‌های آغازین روز شکرگزاری شروع کرده و تا آخرین دقایق روز جمعه ادامه می‌دهند. بعضی نیز فروشگاهشان را در ابتدای روز جمعه باز می‌کنند و حراجشان تا 2 بامداد شنبه ادامه میابد.

اتفاقات جمعه‌های سیاه سال‌های پیشین

قیمت پایین کالاها و تمایل زیاد افراد برای خرید کردن در حراجی بلک فرایدی، باعث شده که برخی سال‌ها اتفاقات ناخوشایندی در این روز بیفتد، البته بیشتر این حوادث در فروشگاه زنجیره‌ای "وال مارت" آمریکا اتفاق افتاده است. برای مثال در سال 2008 یک نگهبان فروشگاه که درشت اندام هم بوده زیر دست و پای افرادی که برای خرید به داخل فروشگاه هجوم آورده بودند، جان سپرد. در سال 2010 در این فروشگاه یک درگیری اتفاق افتاد که در نهایت منجر به کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن 111 نفر شد. در سال 2010 کارمندان فروشگاه به خاطر ازدحام جمعیت مجبور شدند فروشگاه را ترک کنند. در سال 2011 زنی برای خرید کالای موردعلاقه‌ی خود، به طرف جمعیت حاضر اسپری فلفل پاشید. در سال 2016 دو نفر که برای خرید در بلک فرایدی رفته بودند به خاطر جای پارک باهم درگیر شده و به سمت هم شلیک کردند. در سال 2017 هم 5 نفر در فروشگاهی در آلاباما زخمی شدند که این حادثه منجر به تعطیلی فروشگاه برلوس شد. دزدی، کلاهبرداری، تیراندازی، آسیب رساندن، قتل و... از جمله جرائمی است که ممکن است در حراج بلک فرایدی در نقاط مختلف دنیا اتفاق بیافتد.

بلک فرایدی 5

در این مقاله شما را با بلک فرایدی آشنا کرده و در مورد تاریخچه، زمان و شرایط این حراج بزرگ جهانی صحبت کردیم، خرید کردن در بلک فرایدی و استفاده از تخفیف‌های شگفت انگیز این حراجی، یکی از لذتبخش‌ترین تفریحات برای کسانی است که عاشق خرید هستند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید