معماری های شاهکار استانبول ( 2 )
2010 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

23 بنای شاهکار در استانبول برای عاشقان معماری (قسمت دوم)


در این مقاله از وبسایت کایت شاهد معرفی 23 شاهکار و فوق‌العاده به لحاظ معماری در شهر باستانی مدرنیته استانبول ترکیه خواهید بود. استانبول یکی از شهرهای فوق‌العاده زیبا به لحاظ معماری است: با ساختارهای قدیمی و جدید، مذهبی و سکولار، مسلمان و مسیحی. مشخصاً چیزی که در ادامه شرح داده شده توضیح مختصری است از معماری استانبول. اگر به دنبال الهام گرفتن از بناهای معماری هستید، بناهای موجود در استانبول گزینه بسیار خوبی برای شما خواهند بود.


12. هتل-خانه سوهو استانبول 


هتل-خانه سوهو استانبول


معمار: گیاکومو لیونی

موقعیت مکانی: محله اولیا سلبی

سال: 1882

توضیح: پالاتزو کورپی برای تاجر ژنوی، ایگناسیو کورپی ساخته شد. بعد در سال 1907 توسط دولت آمریکا برای خدمت به سفارت آمریکا در ترکیه خریداری شد و در سال 2014 دولت آمریکا آن را به خانه سوهو اجاره داد.

13. خیابان استقلال استانبول 


خیابان استقلال استانبول


معمار: ناشناس

موقعیت مکانی: خیابان استقلال

سال: قرن 19ام

توضیح: این خیابان بازاری در منطقه بیوگلو (پرا) واقع شده است و 1400 متر طول داد. این خیابان بین‌المللی به خاطر تراموای قرمزی که دارد و مجموعه بناهای تاریخی و سیاسی خود که آن را احاطه کرده مشهور است. بناهایی همچون پاساژ چیچک که در آن میخانه‌های کوچک و رستوران‌هایی واقع شده است.

14. مسجد دولماباغچه استانبول 


مسجد دولماباغچه استانبول


معمار: گارابت بالیان

موقعیت مکانی: محله عمر آونی

سال: 1855

توضیح: این مسجد توسط سلطان بزمیالم والید در سال 1852 تأسیس شد. بزمیالیم والید، مادر سلطانی عثمانی به نام عبدالمجید اول بود. بزمیالم والید در سال 1853 فوت کرد و مسجد در سال 1855 کار ساختنش تمام شد. البته سلطان عبدالمجید کمک‌های مالی زیادی در این راه کرد. بین سال‌های 1948 و 1961، مسجد دولماباغچه به موزه نوال تبدیل شد.

15. کاخ دولماباغچه استانبول 


کاخ دولماباغچه استانبول


معمار: گارابت بالیان

موقعیت مکانی: محله ویشنازاده

سال: 1856

توضیح: یکی از زیباترین بناهای استانبول است و این کاخ به عنوان مرکز فرماندهی امپراتوری عثمانی از سال 1856 تا 1887 و از سال 1909 تا 1922 فعال بوده است. ساخت کاخ دولماباغچه به دستوری 31امین امپراتوری، عبدالمجید اول که فرماندهی خود را از کاخ توپقاپی جابجا کرد، به اتمام رسید.


مطالب مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول

تور استانبول

16. بازار ماهی‌فروشان بشیکتاش استانبول 


بازار ماهی‌فروشان بشیکتاش استانبول


معمار: جی.ای.دی

موقعیت مکانی: محله سینان پاشا

سال: 2009

توضیح: فاصله زیادی نسبت به کاخ دولماباغچه ندارد. در سال 2009 ساخته شده و درواقع به عنوان مکانی نمادین برای بازدیدکنندگان و مردم محلی که هرروز ماهی تازه می‌خواهند ساخته شده است. این بنا جایگزین بازاری قدیمی شده که پیش از این در همین محل واقع شده بود. ساختمان مثلثی آن به عنوان نماد شناساننده این محله قرار دارد.

17. فروشگاه اپل استانبول 


فروشگاه اپل استانبول


معمار: فاستر و شرکا

موقعیت مکانی: محله لوازیم

سال: 2014

توضیح: اولین فروشگاه اپل طراحی فاستر در استانبول در سال 2014 تأسیس شد. این فروشگاه فوق‌العاده توجه زیادی به کوچک‌ترین جزئیات می‌کند. نورپردازی این فروشگاه بسیار زیبا است و بازتابی از استخر آب را می‌دهد و هر آن چیزی که در آن به فروش می‌رسد همچون جواهرات می‌درخشند.

18. مسجد ارتاکوی استانبول 


مسجد ارتاکوی استانبول


معمار: گارابت بالیان

موقعیت مکانی: محله مجیدیه

سال: 1855

توضیح: درست پشت پل بسفر واقع شده است. مسجد ارتاکوی یکی از زیباترین مساجد استانبول است. توسط معمار ارمنی، گارابت بالیان و پسط نیگوگایوس بالیانال طراحی شده که کاخ دولماباغچه هم از دیگر فعالیت‌های او است.

19. کاخ بیلر بی استانبول 


کاخ بیلر بی استانبول


معمار: هاگوپ بالیان، سرکیس بالیان

موقعیت مکانی: محله بیلر بی

سال: 1861

توضیح: سلطان عبدالعزیز دستور ساخت این کاخ را به عنوان محل اقامتی تابستانی برای سرگرم کردن خودش و روسای دولت را داد. درواقع، امپراتور یوگی از فرانسه از این بنا در مسیری که برای افتتاح کانال سوئز می‌رفت در سال 1869، بازدید کرد و سیلی محکمی از مادر سلطان، پرتونیال سلطان، برای ورود گستاخانه به کاخ خورد.

20. برج میدن استانبول 


برج میدن استانبول


معمار: ناشناس

موقعیت مکانی: اوسکودار سالاک موکی

سال: 1734

توضیح: داستان‌های محلی می‌گوید که این برج توسط مرد ثروتمندی که سعی داشت از دخترش در مقابل پیشگویی گفته‌شده توسط یک وحی، محافظت کند ساخته شد. در این پیشگویی آمده بود که دخترش با نیش مار می‌میرد. اکنون این برج به عنوان یک رستوران فعال است و یک قایق رایگان هر 15 دقیقه شما را به آنجا می‌برد.

21. یاقوت کبود استانبول


یاقوت کبود استانبول


معمار: معماران تابانلیوگلو

موقعیت مکانی: محله امنیتولری

سال: 2011

توضیح: در سال 2011 به عنوان محلی اقامتی و همچنین تجاری ساخته شد. علاوه بر مفهوم معماری جالبی که دارد این بنا بلندترین چشم‌انداز از شهر را نشان می‌دهد (261 متر ارتفاع). نمای ساختمان از دو پوسته جداگانه ساخته شده است.

22. قلعه یدیکوله زیندانلاری استانبول 


قلعه یدیکوله زیندانلاری استانبول


معمار: ناشناس

موقعیت مکانی: محله یدیکوله

سال: 532

توضیح: پیش از ساختن این قلعه عظیم، تئودوسیوس کبیر، طاق بزرگی در اینجا ساخته بود که بعداً در خود این طرح گنجانده شد. در زمان بیزانس، این طاق بزرگ به عنوان دروازه طلایی شناخته می‌شد و مورد استفاده افراد دولتی قرار می‌گرفت.

23. یشیلوادی کمی استانبول 



یشیلوادی کمی استانبول


معمار: عدنان کازمائوگلو

موقعیت مکانی: محله سلطان محمد

سال: 2004

توضیح: اگر زمان اضافی در استانبول پیدا کردید ارزش این را دارد که به مسجد جدیدی که در آن ساخته شده سر بزنید. این مسجد تفسیر مجدد و زیبایی از الگوهای جغرافیایی و سنتی معماری مذهبی اسلامی است.


در این مطلب به معرفی شاهکارترین آثار معماری استانبول پرداختیم. در صورتی که مایل هستید به استانبول سفر کنید، به راحتی با وارد شدن به صفحه تور استانبول می‌توانید از آخرین آفرهای تور استانبول مطلع شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید