کارهای مهم قبل از سفر | چه کاری باید قبل از سفر داخلی و خارجی انجام دهیم؟
ضحی اکبری 1402/06/13 1184 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

بدون شک سفر کردن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین لذت‌های زندگی آدمی است و انسان‌ها می‌توانند با سفر، خستگیِ کار، دغدغه‌های زندگی و آلودگی‌های مختلف را به دست فراموشی بسپارند. اما برای داشتن یک سفرِ درجه یک، باید قبل و حین سفر نکاتی را رعایت کنیم که نه تنها سفرمان بی نقص باشد، بلکه خاطره‌ی شیرینش تا پایان عمر در ذهنمان بماند. در این مقاله قصد داریم کارهایی را عنوان کنیم که انجام دادن آن‌ها قبل از مسافرت، به داشتن سفری فوق العاده کمک می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید تا با این اقدامات آشنا شده و سفری بی نظیر را تجربه کنید.

کارهای مهم قبل از سفر

مهم‌ترین کار قبل از سفر این است که از کارهایی که باید انجام گیرد، یک چک لیست تهیه کرده هر کاری که انجام شد کنارش تیک بزنیم، در ادامه کارهایی را که باید در این چک لیست لحاظ شوند بیان می‌کنیم:

  1. برنامه ریزی برای سفر

حتما باید قبل از سفر در مورد تمام مسائل برنامه ریزی کرد، مسائلی از قبیل تعیین زمان دقیق سفر، تعیین مقصد، آماده کردن مدارک لازم برای سفرهای خارجی، خرید وسایل مورد نیاز، انجام هماهنگی‌های لازم و... .

  1. آماده کردن فهرستی از وسایل مورد نیاز

یکی از اولین اقداماتی که باید قبل از سفر انجام بگیرد، تهیه‌ی فهرستی از وسایل مورد نیاز است، سپس باید وسایلی را که موجود داریم آماده کرده و چیزهایی را که نداریم خریداری کنیم، وسایلی همچون دارو، لوازم آرایشی بهداشتی، خوراکی های سبک و... .


چک لیست سفر عینک دودی کلاه دوربین

  1. آماده کردن مدارک مهم و گرفتن کپی و عکس از آن‌ها

قبل از شروع سفر خصوصا سفرهای خارجی، باید مدارک مورد نیاز را آماده کنیم، مدارکی مانند پاسپورت، ویزا، شناسنامه، کارت ملی، کارت واکسن (واکسن ضروری برای کشور مقصد) و...، بعد از اینکه این مدارک آماده شد، بهتر است که از تمام آن‌ها کپی گرفته و عکسی از هرکدام در گوشی یا لپتاپمان داشته باشیم.

  1. مطمئن شدن از امنیت خانه

لازم است که قبل از سفر از امنیت منزل خود مطمئن شویم، برای این کار می‌توان دوربین‌های امنیتی را چک کرده و از سالم بودنشان مطمئن شد، پرده‌ی پنجره‌هایی را که از بیرون دید دارند کشید، خانه را به یک فرد مطمئن سپرد، کلید یدکی را برداشت و... .

  1. چک کردن لوازم خانه

در ساعات آخرِ پیش از سفر باید چند کار را در خانه انجام داد، برای مثال باید آبیاری گلدان‌ها و کوتاه کردن چمن‌ها را به فرد ماهری بسپریم، صدای زنگ تلفن را قطع کنیم تا هم مزاحم همسایه‌ها نشود و هم افراد را از نبود ما باخبر نکند، غذاهایی را که در یخچال باقی مانده، یا بخوریم یا دور بریزیم، به عبارت دیگر یخجال را خلوت کنیم، وسایل برقی را که مهم نیستند، از برق بکشیم وسایلی چون قهوه ساز، تستر، چای ساز و...، سماور، بخاری و وسایل گرمایشی را خاموش کنیم، زباله‌ها را به بیرون از منزل منتقل کنیم، اگر حیوان خانگی داریم آن را به یکی از نزدیکانمان بسپاریم، درهای کابینت‌ها را برای جلوگیری از گرفتن بوی بد، باز بگذاریم و... .

  1. پرداخت قبوض و اقساط ماهانه

اگر قرار است به سفری طولانی یا خارج از کشور برویم، باید قبل از سفر، قبض‌های برق، آب و... را بپردازیم، این موضوع در مورد اقساط مختلف نیز صدق می‌کند.

  1. افزایش اطلاعات در زمینه‌های مختلف در مورد مقصد

لازم است قبل از سفر اطلاعات خود را در مورد مقصد افزایش دهیم، برای مثال آدرس و شماره تلفن رستوران‌های شهر مقصد را پیدا کنیم، در مورد جاذبه‌های مقصد تحقیق کرده و اطلاعاتی به دست آوریم، اپلیکیشن‌های مهم کشور مقصد را دانلود کنیم، شماره تلفن های مهم شهر یا کشور مقصد را داشته باشیم (مثل اورژانس، پلیس و...)، از میزان بار مجاز در فرودگاه کشور مقصد مطلع شویم، وسایل و داروهای غیر مجازی را که نمی‌توان به مقصد برد بشناسیم و همراه نبریم و... .

  1. چک کردن آب و هوای مقصد

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از هر سفری انجام دهیم، چک کردن آب و هوای مقصد است، این مورد هم برای سفرهای داخلی و هم سفرهای خارجی صدق می‌کند.

  1. خریدن ارز کشور مقصد

اگر قصد سفر خارجی دارید، باید قبل از خروج از کشور، مقداری ارز کشور مقصد را تهیه کنید، زیرا ممکن است در فرودگاه یا کشور مقصد، برای تهیه‌ی ارز با مشکل جدی مواجه شوید.

شیشه ای پر از پول هواپیما و پاسپورت

  1. خریدن بیمه‌ی مسافرتی

یکی دیگر از قدامات مهم پیش از سفر که شاید چندان مهم به نظر نرسد، تهیه‌ی بیمه‌ی مسافرتی است، این مورد خصوصا برای سفرهای خارجی بسیار ضروری است و هزینه‌ی چندانی هم ندارد.

  1. تعیین و رزرو محل اقامت

ضروری است قبل از سفر محلی را که قصد دارید در آن اقامت کنید، تعیین کرده و رزرو نمایید، در غیر این صورت هنگام رسیدن به مقصد دچار سردرگمی شده و وقت زیادی را برای یافتن مکانی مناسب برای اقامت، از دست می‌دهید.

  1. برآورد و آماده کردن هزینه‌ی سفر

پیش از آن که سفر خود را آغاز کنید، تحقیق کرده و پولی را که باید در مقصد خرج کنید، برآورد نمایید، خصوصا برای سفرهای خارجی که سفر به کشوری بیگانه است و ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده‌ای بیفتد، هزینه را برآورد کرده و تهیه کنید تا خیالتان در سفر آسوده باشد.

  1. شارژ کردن وسایل الکترونیکی

حتما قبل از سفر وسایل الکترونیکی خود را که شامل گوشی، تبلت، لپ تاپ، پاور بانک، جی پی اس و... می‌شود، کاملا شارژ کنید، با این کار در طول مسیر تا رسیدن به مقصد یا جایی که به پریز برق دسترسی داشته باشید، خیالتان راحت خواهد بود.

  1. استفاده کردن از اینترنت تا وقتی به آن دسترسی داریم

ممکن است سفر شما به دل طبیعت باشد، یا قرار باشد با هواپیما سفر کنید، در این موارد شما به اینترنت دسترسی نخواهید داشت، بهتر است قبل از سفر و تا جایی که اینترنت در دسترستان هست، موارد مورد نیاز خود را دانلود کنید، برای مثال اپلیکیشن‌های لازم برای سفر، فیلم‌های مورد علاقه، کتاب صوتی برای سفرهای طولانی، آهنگ‌هایی که دوست دارید و... .

  1. بررسی سلامت خودرو در صورت سفر با خودروی شخصی

در صورتی که قرار است با خودروی شخصی به سفر بروید، حتما باید پیش از شروع سفر، از سلامت خودروی خود مطمئن شوید، می‌توانید خودرو را نزد مکانیک ببرید تا مواردی همچون سیستم ترمز، میزان باد چرخ‌ها، سالم بودن قفل درهای عقب، سلامت کمربند ایمنی، سیستم گرمایشی برای فصول سرد، زاپاس و... را چک کند.

لاستیک خودرو و دستگاه تنظیم باد

  1. چک کردن زمان بلیط

اگر قرار است با وسایل نقلیه‌ی عمومی سفر کنید، حتما پیش از سفر بلیط خود را چک کنید، این بلیط می‌تواند برای قطار، اتوبوس یا هواپیما باشد.

  1. برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید

در هر سفری ممکن است اتفاقی بیفتد که ما انتظار آن را نداریم، مثلا ممکن است لاستیک خودری ما پنچر شود یا کیف مدارکمان را در جایی از مسیر گم کنیم، باید آمادگی اینگونه اتفاقات را داشته و در هنگام بروز هر اتفاقی، وضعیت را مدیریت نماییم.

  1. خوابیدن به اندازه‌ی کافی قبل از سفر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از هر سفری باید به آن توجه کرد، این است که روز قبل از سفر، استراحت کافی داشته باشیم، به این ترتیب در طول مسیر یا هنگام رسیدن به مقصد، خسته نیستیم و لذت بیشتری از سفرمان خواهیم برد.

  1. همراه داشتن مقداری پول نقد

بهتر است همیشه در هنگام سفر، مقداری پول نقد به همراه داشته باشید، ممکن است شما به روستایی دورافتاده بروید که در آنجا امکان استفاده از کارت بانکی وجود نداشته باشد، یا بخواهید در طول مسیر، عوارض بپردازید، به همین دلیل همراه داشتن پول نقد را از یاد نبرید.

  1. روحیه سفر داشته باشید

شما قرار است پیش از شروع سفر یا در حین آن کارهای متعددی انجام دهید، مثلا قبل از سفر به دنبال تکمیل مدارکتان باشید، یا لازم باشد در قسمتی از سفر یک پیاده روی طولانی را تجربه کنید، شما باید در تمام این مراحل روحیه‌ی شاد و پرشور خود را حفظ کرده و خستگی به خود راه ندهید. در تمام طول سفر لبخند بزنید، از بودن در طبیعت لذت ببرید، با بومیان هر منطقه معاشرت کنید، صبور و انعطاف پذیر باشید، مراقب محیط زیست باشید و خلاصه هر کاری انجام دهید تا به شما و همسفرانتان خوش بگذرد.

  1. بستن چمدان

اما رسیدیم به مهم‌ترین بخش سفر یعنی بستن چمدان، این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است و اثر آن تا پایان سفر همراه شماست، برای اینکه چمدان خود را به بهترین شکل ببندید، باید چند نکته را رعایت کنید:

  • چمدانی استاندارد و کاربردی انتخاب کنید
  • از وسایلی که می‌خواهید با خود ببرید، یک لیست تهیه کنید
  • از چند روز قبل از سفر شروع به جمع کردن وسیله‌ها کنید
  • تا جایی که ممکن است وسایل سبک بردارید و از همراه بردن وسایل سنگین (مانند اتو یا سشوار) بپرهیزید
  • لباس‌ها را با توجه به زمان سفر، آب و هوای مقصد و جاهایی که قرار است بروید به صورت کاربردی انتخاب کنید
  • لباس‌های رسمی خود را داخل کاور بگذارید
  • لوله کردن تی شرت و پیراهن، باعث می‌شود جای کمتری بگیرند
  • بعد از بستن چمدان، از محتویات داخل آن عکس بگیرید تا اگر در فرودگاه یا هرجای دیگر چیزی گم شد، از نبود آن باخبر شوید
  • از پلاستیک‌های زیپ کیپ برای جدا کردن وسایل داخل چمدان (مثلا کفش‌هایی که آلوده هستند یا شامپو که ممکن است روی وسایل دیگر بریزد) استفاده کنید
  • از همراه بردن اشیای گرانبها خودداری کنید
  • وقتی کارِ بستنِ چمدان به پایان رسید، آن را وزن کنید تا مطمئن شوید بیش از حد مجاز بار ندارید

یک چمدان پر از وسیله

  1. بررسی کردن چک لیست در پایان

در نهایت، چک لیست خود را دوباره بررسی کرده و از تیک خوردن و انجام شدن تمام کارها مطمئن می‌شویم.

در این مقاله در مورد کارهایی که باید قبل از سفر انجام دهیم، صحبت کرده و توضیح کوتاهی در مورد هریک ارائه نمودیم، امیدواریم پس از مطالعه‌ی این مطلب سفرهای جذاب‌تری را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید