طبیعت گردی در پاییز | راهنمای جامع
ضحا اکبری 1402/05/12 2365 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

پاییز یکی از بهترین فصل‌های سال، برای تفریح و طبیعت گردی است، در این فصل نه از گرمای تابستان خبری هست نه از برف و بوران زمستان، طبیعت هم در زیباترین حالت خود قرار دارد، طبیعت ایران در پاییز بسیار دیدنی است و گشت و گذار در آن تجربه‌ی بینظیری خواهد بود. اما انتخاب مکان مناسب برای طبیعت گردی در این فصل خیلی مهم است، چرا که بعضی جاها در پاییز با جشنواره‌ی رنگی که راه می‌اندازند، بازدید کنندگان را محو زیبایی خود کرده و حس و حالی عاشقانه و بی مثال را رقم می‌زنند. در این مقاله از کایت قصد داریم مکان‌های مناسبِ استان‌های مختلف ایران را برای طبیعت گردی در پاییز معرفی کرده و نکات مربوط برای سفر به هر یک را برای شما بازگو نماییم، پس اگر شما هم از عاشقان طبیعت پاییزی هستید و می‌توانید سرمای اندک این فصل را در محیط بیرون تحمل کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

استان تهران

تهران پایتخت کشورمان ایران است، شهری شلوغ و پر رفت و آمد، که جمعیت بسیار زیادی دارد، درست است که مردم تهران در انواع آلودگی‌ها مثل آلودگی هوا و آلودگی صوتی زندگی می‌کنند، اما این شهر جاهای بسیاری برای طبیعت گردی در فصل‌های مختلف سال دارد، مکان‌هایی که در پاییز به هزاران رنگ درمی‌آیند.

بیشتر بخوانید : کامل‌ترین و جامع‌ترین راهنمای بازدید از پایتخت

  • منطقه‌ی کردان

کردان منطقه‌ای خوش آب و هوا در شهرستان ساوجبلاغ در غرب کرج است که علاوه بر هوای عالی و طبیعت زیبا، قدمت بسیاری هم دارد، این منطقه دارای باغ‌های وسیع، درختان بسیار، رودخانه و... است که در تمام فصول زیبا هستند. کردان در پاییز واقعا زیباست، درختان این منطقه هزار رنگ می‌شوند و هوای آن دلپذیر و مطبوع است، ورود به این منطقه در تمام سال رایگان می‌باشد.

برگ های زرد در کنار رودخانه

  • آبشار سنگان

روستای سنگان روستایی از توابع بخش کن در 20 کیلومتریِ شمال غربیِ تهران است، این روستا که در ارتفاع واقع شده، هوایی بسیار عالی و طبیعتی دیدنی دارد. چند اثر تاریخی، باغ‌های بزرگ و رودخانه‌ی 12 کیلومتریِ سنگان از جاذبه‌های این روستا هستند، اما مهم‌ترین دلیل شهرت آن، آبشار سنگان است که 30 متر بلندا دارد و مسیر رسیدن به آن در پاییز بسیار تماشایی است، هرچند بهتر است گردشگران به دلیل سردیِ هوا و آبِ آبشار، به آن نزدیک نشوند و از مسیر و مناظر اطراف لذت ببرند.

آبشاری بلند

  • روستای زرین دشت

روستای زرین دشت یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه است که در 40 کیلومتریِ جنوب این شهرستان و در 120 کیلومتریِ تهران واقع شده، این روستا طبیعت زیبا، چشمه‌ی آب معدنی خمده، چشمه‌ی آب معدنی دریابک و رودخانه‌ای به نام حبله رود دارد و در پاییز بسیار تماشایی می‌شود، برای ورود به روستا نیازی به پرداخت ورودی نیست.

چند تپه و درختانی با برگ قرمز و زرد

از جمله مناطق تهران که برای طبیعت گردی در پاییز مناسب هستند، می‌توان به دشت لار، روستاهایی همچون آینه ورزان، برغان، وردیج، طالقان، آبنیک، پارک‌های جنگلی متعدد مانند سرخه حصار، لویزان، چیتگر و بسیاری مکان‌های دیگر اشاره کرد.

استان مازندران

استان مازندران با طبیعت بینظیر و جاذبه‌های طبیعیِ فراوانش، بدون شک یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت گردی است، هوای این منطقه رطوبت دارد، به همین دلیل سفر به آن در فصول سرد خصوصا پاییز بسیار لذتبخش‌تر خواهد بود.

دریاچه‌ی شورمست تنها دریاچه‌ی طبیعی سواد کوه است که در یک گودال بزرگ واقع شده، اطراف آن را درختان بلند و کهنسال فرا گرفته و از زیباترین و معروف‌ترین دریاچه‌های ایران می‌باشد. این دریاچه 15 هزار متر مربع مساحت، 5 متر عمق، 300 متر طول و 70 متر عرض دارد، دارای امکانات خوبی است و برای ورود به آن لازم نیست ورودی پرداخت کنید.

دریاچه چند درخت و کلبه

  • روستای ناتر

ناتر روستایی در نزدیکی شهرستان چالوس است که 2500 سال قدمت و طبیعتی شگفت انگیز دارد، ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود 2200 متر است و در آن هر جاذبه‌ی طبیعی که بخواهید یافت می‌شود، از جنگلی که در جنوب این روستا واقع شده تا چشمه‌های متعدد، باغ‌های میوه، خانه‌های روستایی سنتی و... . روستای ناتر یکی از رویایی‌ترین مناظر را دارد، برای ورود به این روستا پرداخت ورودی لازم نیست.

چند تپه و درخت

  • جنگل الیمستان

جنگل الیمستان در 52 کیلومتریِ شهرستان آمل قرار دارد و یکی از زیباترین مکان‌های مازندران برای طبیعت گردی در پاییز است، این منطقه‌ دارای پوشش جنگلیِ انبوه، چشمه سارهای فراوان، دشت‌های وسیع و... می‌باشد. پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به الیمستان است و می‌توان درختان رنگارنگ را در مه غلیظ تماشا کرد، پرداخت وروردی برای وارد شدن به جنگل نیاز نیست.

جنگل و ابر

*جنگل ارفعده، روستای نوشا، جنگل راش، دریاچه‎ی ولشت، جنگل‌های 2 هزار و 3 هزار، دره‌ی درویشان، دشت دریاسر، دریاچه‌ی فراخین، روستای مازیچال، پارک جنگلی بزچفت بابل، دریاچه‌ی ممرز، دیو چشمه‌ی نوشهر، دشت آزو، مرداب دیوک، دریاچه‌ی الیمالات و... قطره‌ای از اقیانوس جاذبه‌های طبیعیِ استان مازندران هستند.

استان کردستان

کردستان یکی از استان‌های غربی و سردسیر کشورمان است، شاید تصور کنید سفر به این استان مختص تابستان است، اما باید این را بدانید که پاییزِ کردستان یکی از زیباترین زمان‌ها برای سفر به این استان می‌باشد.

دریاچه‌ی زریبار در 3 کیلومتریِ شهرستان مریوان قرار دارد، زریبار بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شیرین ایران است که آب آن از بارش باران و چشمه‌های طبیعی اطراف تامین می‌شود. این دریاچه در میان کوه‌هایی پوشیده از جنگل‌های بلوط محصور شده که در فصل پاییز جشنواره‌ای از رنگ‌های قرمز و زرد و نارنجی به راه می‌اندازند. حضور در اطراف دریاچه هزینه‌ای ندارد اما برای استفاده از امکانات و تفریحات آن باید مبالغی را پرداخت نمایید.

دریاچه و تک درخت

  • روستای شیان

شیان روستایی در 45 کیلومتریِ سنندج است که بخاطر طبیعت رویایی و آب و هوای عالی، در ده سال گذشته مورد توجه گردشگران قرار گرفته و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این روستا بافت سنتی خود را حفظ کرده و 250 چشمه‌ای که در نزدیکی‌اش وجود دارد، به محبوبیت آن افزوده است. اگر بخواهید وارد روستای شیان شوید، نیازی نیست ورودی پرداخت کنید، تنها باید از دیدن طبیعت شگفت انگیز و صدای آب و پرندگان لذت ببرید.

رودخانه کوه و درخت

*دریاچه‌ی قشلاق در سنندج، اورامانات، روستای هویه، کوه 40 چشمه، هجیج، پالنگان، پارک جنگلی آبیدر، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق، دشت بیلو، آبشار گَویله، جنگل‌های بانه و... تعدادی از جاذبه‌های طبیعیِ استان کردستان هستند که در پاییز جلوه‌ای بی نظیر دارند.

استان اردبیل

اردبیل یکی از استان‌های زیبای ایران است که در تمام فصل‌ها، بازدیدکنندگانِ زیادی دارد، در فصل پاییز این استان چهره‌ زیبایی به خود گرفته و به مقصدی جذاب برای طبیعت گردان تبدیل می‌شود.

  • جنگل مِشه

مشه نام جنگلی است که در 25 کیلومتریِ اردبیل قرار دارد، این جنگل دارای پوشش گیاهی انبوهی است که در پاییز بسیار تماشایی می‌شود، از جمله جاذبه‌های داخل جنگل مشه می‌توان به آبگرم مشه سویی و پیست اسکی آن اشاره کرد. جنگل مشه ورودی ندارد و برای لذت بردن از اینهمه زیبایی لازم نیست مبلغی بپردازید.

جنگل و دشتی سبز

  • گردنه‌ی حیران

گردنه‌ی حیران قسمتی از جاده‌ی آستارا به اردبیل است که دارای طبیعت فوق العاده‌ای می‌باشد، جنگل‌های هیرکانی از یک سو و کوه‌های پر از گیاهان مختلف از سوی دیگر این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق ایران در تمام فصول، خصوصا پاییزِ هزار رنگ تبدیل کرده است. با ورود به این جاده نه تنها می‌شود از زیبایی‌های بی نهایتش لذت برد، بلکه می‌توان از روستاهای اطراف دیدن کرده و سوار تله کابین هم شد.

جاده یک خودرو و درختان پاییزی

*از میان جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌توان دریاچه‌ی شورابیل، شهرستان سرعین، دشت مغان، دریاچه‌ی نئور، پارک جنگلی خیاواچایی، چشمه بوشلی، تالاب گنجگاه، دریاچه‌ی سوها، تالاب قره گل، جنگل فندقلو، دهکده‌ی سنگی ویند کلخوران، روستای بیله درق و... را نام برد.

استان چهار محال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری به بام ایران معروف است، یعنی ارتفاع زیاد و هوای سردی دارد، به همین دلیل برای سفرهای تابستانی مناسب است، اما چنانچه بخواهید زیبایی‌های آن را در فصل پاییز ببینید، می‌توانید به یکی از مکان‌های زیر در این استان سفر کنید.

  • دره‌ی عشق

دره‌ی زیبای عشق منطقه‌ای بی نظیر در روستای ناغانِ شهرستان کیار می‌باشد، این منطقه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان چهار محال و بختیاری است که دارای قسمت‌های جذابی همچون آبشار، جنگل، پل سیمی کهن و... می‌باشد. دره‌ی عشق ورودی ندارد و در فصل پاییز می‌توان به آن سفر کرده از زیباییِ بی پایانش لذت برد.

جنگل دشت ابر آسمان

  • گردشگاه پیر غار

پیر غار عنوان منطقه‌ای گردشگری در شهرستان فارسان است که از گردشگاه‌های محبوب استان به شمار می‌رود، منطقه‌ی جنگلی، آب و هوای عالی، آبشار، غار و... گوشه‌ای از جاذبه‌های پیر غار هستند که برای بازدید از آن‌های نیازی نیست ورودی پرداخت نمایید.

جنگل پاییزی و نیمکت

*از میان جاهای دیدنیِ چهار محال و بختیاری که برای سفر در پاییز مناسب هستند، می‌توان به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبزکوه، آبشار آتشگاه، پارک جنگلی پروز، تالاب گندمان، تالاب چغاخور، چشمه‌ی کوهرنگ، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی هلن و... اشاره کرد.

استان گیلان

استان گیلان یکی از زیباترین استان‌های ایران و از مقاصد اصلیِ طبیعت گردی در کشورمان است و شاید پاییز، فصلی بی مانند برای سفر به این منطقه باشد.

  • منطقه‌ی گردشگریِ گیسوم

جاده‌ای را تصور کنید که در دو طرف آن درختان بلند با برگ‌های زرد و نارنجی قرار دارد، هوایی خنک به صورتتان می‌خورد و در افق این جاده می‌توانید دریای بیکران خزر را ببینید، این‌ها بخشی از زیباییِ بی نهایتی است که می‌توان در پاییزِ گیسوم از نزدیک مشاهده کرد. برای ورود به منطقه‌ی گیسوم باید مبلغی به عنوان ورودی بپردازید، ضمن اینکه تفریحات آن نیز هزینه‌ای جداگانه دارند.

درختان بلند و برگ های رنگارنگ

  • قلعه رودخان

بدون شک بازدید از یک قلعه‌ی قدیمی در دل جنگل لذت بسیاری دارد، اما این پایان ماجرا نیست، تماشای درختانی با برگ‌های رنگارنگ، قدم زدن روی برگ‌های خشک و شنیدن صدای خش خش آن‌ها، گوش دادن به صدای پرندگان و در نهایت تماشای تاریخ ایران در قلعه‌ای جذاب، خلاصه‌ای از سفر به قلعه رودخان در فصل پاییز است.

قلعه رودخان و درختان جنگل

* ماسوله، دریاچه‌ی سقالکسار، تالاب انزلی، دریاچه‌ی بره سر، آبشار لاتون، پارک جنگلی سراوان، سرولات، دره‌ی چاکرود، تالاب استیل، دریاچه‌ی حلیمه جان و بسیاری مکان‌های دیگر گوشه‌ای از طبیعت منحصربفرد استان گیلان در پاییز هستند.

استان آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی از جمله مناطق جذاب ایران است که در تمام فصل‌ها میزبان توریست‌هایی است که برای تفریح این استان را انتخاب کرده‌اند، درست است که این استان هوای سردی دارد اما در پاییز نیز می‌توان از حضور در آن لذت برد.

عینالی منطقه‌ای تفریحی گردشگری در شمال شهر تبریز است که از بخش‌های مختلفی مانند کوه، تپه، منطقه‌ی درخت کاری شده، دره و... تشکیل شده است، این منطقه جزء مناطق محبوب استان آذربایجان شرقی می‌باشد، در تمام فصل‌ها از جمله پاییز هزار رنگ گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند و ورود به آن نیازی به پرداخت ورودی ندارد.

جاده دریاچه و درخت

  • منطقه‌ی ارسباران

ارسباران منطقه‌ای حفاظت شده در نزدیکی کلیبر است که شامل بخش‌های مختلفی مانند جنگل ارسباران، ییلاق‌های متعدد، کوه‌های بلند، دشت‌های وسیع، چشمه‌های آب معدنی و... می‌باشد، در این منطقه حیوانات بسیاری زندگی می‌کنند و گیاهان فراوانی در آن می‌رویند. منطقه‌ی ارسباران ورودی ندارد، ولی چون تحت حفاظت سازمان محیط زیست می‌باشد، شکار و دیگر اعمالی که سلامت گونه‌های گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند، در آن ممنوع است، هوای منطقه در پاییز سرد است پس لباس گرم را فراموش نکنید.

درختان جنگلی آسمان و ابر

*آبشار آسیاب خرابه، روستای کندوان، حاشیه‌ی رود ارس، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی آینالو، کوه‌های آلاداغ لار و... تعدادی از جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی می‌باشند.

استان لرستان

سفر به لرستان عروس شهرهای ایران در تمام فصل‌ها علاقمندان خود را دارد، اما پاییزِ این استان یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای سفر به آن می‌باشد. جاذبه‌های طبیعی لرستان در پاییز خیلی دیدنی‌تر می‌شوند و سفر به آن‌ها خاطره انگیز خواهد بود.

  • روستای تی (تپه‌ی تی)

در 35 کیلومتریِ شهرستان دورود، منطقه‌ای به نام هلور قرار دارد که پر است از جاذبه‌های طبیعی، روستای تی آخرین روستای این منطقه است که جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد، از میان این جاذبه‌ها می‌توان به دریاچه‌ی گهر، آلپ ایران (یعنی اشترانکوه) و دره‌ی نی گاه اشاره کرد. سفر به این جاذبه‌ها در فصل پاییز یکی از تجربیات بی مانند زندگی هر گردشگری خواهد بود، برای بازدید از جاذبه‌های روستای تی نیازی به پرداخت ورودی نیست.

عبور آب از میان صخره ها

  • ایستگاه راه آهن بیشه

شاید دیدن نام ایستگاه راه آهن در فهرست جاذبه‌های طبیعی برای تفریح در پاییز برایتان عجیب باشد، اما ایستگاه راه آهن بیشه در استان لرستان، یکی از زیباترین مناطقی است که می‌توان در پاییز به آن سر زد. این مکان در فصل پاییز به  هزار رنگ درمی‌آید و به جاذبه‌های دیگر لرستان نظیر آبشار بیشه نزدیک است.

یک مرد روی ریل قطار

*آبشار برنجه‌ی شول آباد، تنگه‌ی شیرز، منطقه‌ی سفید کوه، دره خزینه‌، دشت لاله‌های واژگون، آبشار بیشه، دریاچه‌ی کیو، مخمل کوه، غار کلماکره، آبشار سفید و... بخشی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان هستند که بسیار دیدنی بوده و می‌توانند مقصد مناسبی برای سفرهای پاییزی باشند.

وسایل مورد نیاز برای طبیعت گردی در پاییز

برای داشتن یک طبیعت گردی راحت و بی دردسر در پاییز، باید وسایل مناسب و تجهیزات کافی همراه داشته باشید:

  • وسایل لازم برای سفرهای طبیعت گردیِ ساده با خانواده: لباس گرم، لباس اضافی، نقشه‌، کرم ضد آفتاب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی، چادر و کیسه خواب برای وقتی که می‌خواهید شب را در طبیعت بمانید، پتوی مسافرتی، آب آشامیدنی به مقدار کافی، اجاق و ظروف سفری برای خوردن غذا در طبیعت، کفش مناسب پیاده روی برای راه رفتن روی سنگ‌ها و صخره‌ها، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، نخ و سوزن، چراغ قوه، اسپری دفع حشرات، شارژر، پاور بانک، دوربین و...
  • وسایل لازم برای سفرهای طبیعت گردی حرفه‌ای: چادر مسافرتی استاندارد، زیر انداز خصوصا زیراندازهای ضد آب، کیسه خواب و پتوی گرم، کوله پشتی مناسب، همچنین اگر قصد دارید یک طبیعت گردی حرفه‌ای انجام دهید باید وسایلی متناسب با مکانی که می‌روید، همراه داشته باشید، برای مثال در هنگام کوهنوردی باید چکش صخره، قلاب و بست طناب، کلاه ایمنی و... حتما همراهتان باشد.

قوری روی آتش و چادر زرد رنگ

نکات مهم که قبل از شروع طبیعت گردی باید رعایت شوند

نکات مهم قبل از شروع طبیعت گردی:

  • نقشه‌ی کاغذی ضد آب همراه داشته باشید (ممکن است به علت نبود اینترنت نتوانید از نقشه‌های الکترونیکی استفاده کنید)
  • کیسه خواب را متناسب با مقصد و دمای شب‌های آن انتخاب کنید
  • زیر انداز چادر خصوصا برای سفر به مناطق سرد بسیار مهم است
  • کوله پشتی استاندارد و سبک همراه ببرید
  • چادری با وزن کم و مناسب تعداد افراد حاضر انتخاب نمایید
  • پکینگ کیوب می‌تواند به منظم چیدن وسایل داخل کوله و دسترسی راحت به آن‌ها کمک کند
  • لباس‌های راحت و مناسب دمای مقصد همراه داشته باشید
  • راهنمای محلی می‌تواند به شما در یافتن مسیر درست و مکان مناسب برای کمپینگ یاری رساند
  • سعی کنید در هنگام سفر اگر به بازدید از روستایی رفتید از صنایع دستی و غذاهای محلی بومیان آن خریداری کنید، این کار علاوه بر اینکه شما را با تجربیات جذابی روبرو می‌کند، به اقتصاد بومیان نیز کمک خواهد کرد
  • با تمام وجود مراقب محیط زیست و موجودات زنده‌ای که در آن زندگی می‌کنند باشید و در هنگام بازگشت چیزی جز ردپا از خود به جای نگذارید

تورهای طبیعت گردی

استفاده از تورهای طبیعت گردی برای سفر به جاذبه‌های طبیعیِ یک منطقه، می‌تواند تجربه‌ی جذابی برای گردشگر رقم بزند، عواملی از جمله رزرو محل اقامت، تهیه‌ی غذای گردشگران و راهنمایی در طول مسیر، باعث راحتی و جذابیت بیشتر سفر می‌شوند. با ورود به صفحه‌ی تورهای طبیعت گردیِ کایت، می‌توانید تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای سفری شیرین و بی دردسر آماده شوید.

در این مقاله به طبیعت گردی در فصل پاییز پرداخته و نکات مربوط به این نوع سفر را برایتان شرح دادیم، هر گوشه از ایران می‌تواند مقصدی باشد برای افرادی که به زیبایی، جذابیت، هیجان و تنوع علاقه دارند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید