بهترین کشور دنیا برای کوهنوردی | مناسب‌ترین ها برای کوهنوردان ایرانی
ضحا اکبری 1402/03/25 1032 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کوهنوردی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیاست که تخصص، تمرین فراوان و آمادگیِ جسمانی از پیش نیازهای آن به شمار می‌رود، کوهنوردان حس آرامش و سکوتی را که همه جا حکمفرماست، مهم‌ترین دلیل علاقه‌ی خود به این ورزش مهیج عنوان کرده و همواره در جستجوی مقاصد جدیدی برای صعود هستند تا بر تجربیات هیجان انگیز خود بیافزایند. در این مقاله قصد داریم در مورد کوه‌های مناسب برای کوهنوردی و کشورهایی که این کوه‌ها در آن‌ها قرار گرفته صحبت کنیم، اگر شما از طرفداران کوهنوردی هستید و به این ورزش ماجراجویانه علاقه دارید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

بهترین کشورهای دنیا برای کوهنوردی

  1. سوئیس

سوئیس کشوری است در قاره‌ی اروپا، که داشتن طبیعت زیبا، مناظر فوق العاده و کوه‌های بلند از دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود، این کشور، یکی از کشورهای پرطرفدار در طبیعت گردی و کوهنوردی است. رشته کوه‌های آلپ، از مهم‌ترین مناطق کوهستانیِ دنیا محسوب می‌شود که از 8 کشورِ اروپایی عبور می‌کند، یکی از این کشورها سوئیس است که بخش قابل توجهی از رشته کوه آلپ را در خود جای داده و همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای قدم گذاشتن در مسیرهای طبیعت گردی و فتح قلل این کوه، به سوئیس سفر می‌کنند. یکی از معروف‌ترین کوه‌های رشته کوه آلپ، کوه ماتِرهورن است که به شکل یک هرم سنگی و بزرگ می‌باشد، این کوه همچون نوک یک پیکان در میان کوهستان نمایان است و از جمله‌ اهدافِ مشهور کوهنوردانِ حرفه‌ایِ جهان به شمار می‌رود.

کوه های سوئیس

بهترین کشوردنیا برای کوهنوردی سوئیس

  1. نپال

نپال کشوری کوهستانی در آسیاست که محصور در خشکی بوده و بلندترین رشته کوه جهان یعنی هیمالیا و مرتفع‌ترین قله‌ی دنیا یعنی اورست در آن قرار دارد، کشور نپال از نظر طولی در حدود 880 کیلومتر در امتداد محور هیمالیا واقع شده، از این رو 8 کوه از 14 کوهِ دنیا که بیش از 8 هزار متر ارتفاع دارند در آن قرار گرفته‌اند. علاوه بر اورست، کوه‌های کانگچنجونگا، لهوتسه، ماکالو، چو اویو، دهالاگیری، ماناسلو، آناپورنا و... تعدادی از کوه‌های بلند نپال هستند که همه ساله کوهنوردانِ قهار را از سرتاسرِ جهان به سمت خود فرامی‌خوانند، وسعت زیاد، تنوع آب و هوایی، فراوانیِ کوه‌ها، طبیعت بی نظیر، فرهنگ غنی و... از دلایلی هستند که کشور نپال را به یکی از مقاصد گردشگری خصوصا برای علاقمندان به کوه و کوهنوردی، تبدیل کرده است.

نپال و اورست بهترین جا برای کوهنوردی

کوه های نپال

  1. سوئد

سوئد یکی از کشورهای اروپایی است که در شمال این قاره و در شبه جزیره‌ی اسکاندیناوی قرار دارد، این کشور دارای آب و هوای بسیار سردی می‌باشد، بخشی از رشته کوه‌های آلپ در آن واقع شده و این کشور را به مقصدی برای کوهنوردان و علاقمندان به ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است. مهم‌ترین بخش کوهستانی در کشور سوئد، کوه کِبنه کایزه می‌باشد که در نزدیکیِ مرزِ نروژ قرار گرفته و به نمادی برای بخشِ کوهستانیِ کشور سوئد بدل گشته است. این کوه 2097 متر ارتفاع دارد و دارای قسمت‌های مناسبی برای صعود کوهنوردان، پیست‌های اسکی و سایر بخش‌های مرتبط با ورزش‌های زمستانی می‌باشد، سوئد همچنین مکان بسیار مناسبی برای تماشای شفق‌های قطبی است.

کوهنوردی در سوئد

کوه پوشیده از برف در سوئد

  1. روسیه

احتمالا همه می‌دانید که روسیه آب و هوایی بسیار سرد و مناطق کوهستانیِ فراوانی دارد، این کشور یکی از بهترین مقاصد دنیا برای طرفدارانِ کوهنوردی و ورزش‌های زمستانی می‌باشد. روسیه کوه‌های زیادی دارد که ارتفاع آن‌ها و مناظر بی نظیر اطرافشان، گردشگران و خصوصا کوهنوردانِ حرفه‌ای را ترغیب می‌کنند تا برای صعود، بالا رفتن از ارتفاعات و طبیعت گردی، این کشورِ سردسیر را انتخاب نمایند. کوه اِلبِراس معروف‌ترین کوهِ روسیه است که 5642 متر ارتفاع دارد و در زمستان‌ها، پاتوق کوهنوردانِ حرفه‌ایِ کوه‌های آلپ می‌باشد، کوه وُتاوُوارا، کوه فیشت، کوه زوب داراکونا و کوه بِلوخا تعدادی از دیگر کوه‌های معروف کشور روسیه هستند.

روسیه محلی جذاب برای کوهنوردی

عکسی از کوهی زیبا در روسیه

  1. مکزیک

کشور مکزیک در قاره‌ی آمریکای شمالی، کوه‌های بسیاری دارد که بیشتر آن‌ها آتشفشانی هستند، این کوه‌ها ارتفاعات مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها که فعال نیستند، به مکان‌های مناسبی برای صعود کوهنوردان تبدیل شده‌اند. 2 تا از کوه‌های معروف مکزیک به نام‌های کوه کیتلالتِپلِت و کوه ایزتاکیوهالت هستند که ارتفاعی بیشتر از 5 هزار متر دارند، در قلب مکزیک و در 1200 متریِ جنوبِ مرز کشور آمریکا واقع شده و از نظر مجله‌ی معتبر نشنال جئو گرافیک در فهرستِ کوه‌های مناسبِ جهان برای کوهنوردی قرار گرفته‌اند.

کوه های مکزیک

زیباترین کوه های دنیا

  1. تانزانیا

شاید با آمدن نامِ آفریقا به یاد هوای گرم، پارک‌های سافاری و حیات وحش این قاره بیفتید و کمتر کسی تصور ‌کند که در یکی از کشورهای این قاره، کوه بلند و معروفی وجود دارد که به عنوان مقصدی مناسب برای کوهنوردان، مشهور است. کوه معروف کلیمانجارو در شمال کشور تانزانیا یکی از مشهورترین کوه‌های دنیاست که به بام آفریقا شهرت دارد، ارتفاع این کوه بیش از 5800 متر است و دارای مسیرهای مختلفی برای صعود کوهنوردان می‌باشد.

طبیعت زیبای تانزانیا و در پشت زمینه کوه جذاب

بهترین کشور آفریقایی برای کوهنوردی

  1. پِرو

رشته کوه آند، با درازای 7 هزار کیلومتر، طولانی‌ترین رشته کوه دنیاست که از چند کشور در آمریکای لاتین عبور می‌کند، یکی از این کشورها پرو است که بخشی از رشته کوه آند در آن واقع شده و کوهنوردان در تمام روزهای سال برای صعود به ارتفاعات، به این کشور سفر می‌کنند. نام مسیر دسترسی به این کوه اینکا است که کوهنوردان هنگام عبور از آن این شانس را دارند که جنگل‌های گرمسیری، صحرا، دشت، کوه‌های سر به فلک کشیده و شهر گمشده‌ی اینکاها یعنی ماچوپیچو را نیز از نزدیک ببینند.

رشته کوه زیبا در کشور پرو

کوه و دریاچه در کشور پرو

ایران؟

متاسفانه باید بگوییم شاید ایران از دماوند گرفته تا دنا، سهند و سبلان و ... از نظر پتانسیل، دارای پتانسیل بالایی است ولی متاسفانه جزو کشورهای مناسب برای کوهنوردی در بین کوهنوردان دنیا قرار نمی‌گیرد. صرف داشتن منابع طبیعی نمی‌تواند کوهنوردان را از سراسر دنیا روانه ایران کند. سیاست‌های گردشگری، روادید، امنیت، زیرساخت‌های فنی و ... همه و همه باعث می‌شوند ایران علی رغم داشتن اقلیم متنوع و رشته‌ کوه‌های جذاب، نتواند کوهنوردان زیادی را جذب خود کند.

در این مقاله 7 مورد از بهترین کشورهای جهان را که برای کوهنوردی مناسب هستند معرفی کرده و کوه‌های معروف و قله‌های مرتفع این کشورها را برشمردیم، این کوه‌ها از جمله کوه‌های مشهور دنیا هستند و مسیر دسترسی به آن‌ها جزء زیباترین مسیرهای مرتفع جهان به شمار می‌رود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید